بازدید 14130
بروکینگز نوشت؛

این نشست‌ها کمکی به عربستان در باتلاق یمن نمی‌کند!

عربستان سعودی در این هفته برای سه نشست آماده می‌شود تا در حالی که تنش‌ها در منطقه بالا می گیرد، مخالفان عرب و مسلمانان را علیه ایران به راه اندازد. این نشست ها، اما به حل بزرگترین مشکل سعودی‌ها کمکی نمی‌کند: باتلاق یمن.
کد خبر: ۹۰۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 29 May 2019

عربستان سعودی در این هفته برای سه نشست آماده می‌شود تا در حالی که تنش‌ها در منطقه بالا می‌گیرد، مخالفان عرب و مسلمانان را علیه ایران به راه اندازد. این نشست ها، اما به حل بزرگترین مشکل سعودی‌ها کمکی نمی‌کند: باتلاق یمن.

ملک سلمان نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیۀ عرب را در ۳۰ می‌ در مکه و نشست سازمان همکاری اسلامی را در ۳۱ ماه می ‌باز هم در مکه برگزار خواهد کرد. انتخاب مکه به عنوان محل برگزاری نشست‌ها به منظور تقویت ادعای ملک بر رهبری جهان عرب و مسلمان با تأکید بر نقش او به عنوان نگهبان دو مسجد مقدس در مکه و مدینه است. سعودی‌ها در این نشست‌ها سرمایه گذاری قابل توجهی در خصوص پرستیژ دارند.

این نشست‌ها پس از حمله‌های مکرر به پادشاهی سعودی توسط شورشی‌های زیدی شیعه حوثی در یمن اتفاق می‌افتد. این شورشیان از هواپیما‌های بدون سرنشین برای حمله به خط لوله شرقی ـ غربی که نفت را از استان شرقی تا دریای سرخ پمپ می‌کند و همچنین از موشک برای حمله به شهر‌های سعودی که در نزدیکی مرز یمن قرار دارند، استفاده کردند. این حملات به دنبال خرابکاری در چهار کشتی در بندر فجیره امارات بود.

حوثی‌ها می‌گویند تشدید حملات واکنشی بوده به امتناع سعودی‌ها مبنی بر توقف حملات هوایی در یمن پس از اینکه حوثی‌ها از سه بندر در دریای سرخ عقب نشینی کردند تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به این کشور وارد شود. رئیس جمهور مورد حمایت عربستان سعودی منصور عبد ربوه هادی، علنی میانجی سازمان ملل متحد را به طرفداری از حوثی‌ها و تمایل به سمت شورشیان متهم کرده است. سعودی‌ها ایران را به دلیل شکست مذاکرات صلح و افزایش خشونت سرزنش می‌کنند. شورشیان به درستی اصرار دارند آن‌ها مستقل از تهران هستند، اما به وضوح با متحد ایرانی خود هماهنگ هستند.

رسانه‌های عربستان سعودی به شدت خواهان رویکرد سخت در برابر ایران هستند و امیدوارند این امر به تغییر رژیم در تهران منجر شود. گفته می‌شود، جوانان ایرانی آماده اند اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند و اقدام نظامی محتمل باشد، حکومت را سرنگون کنند. اما این ادعا‌ها معتبر نیستند. سعودی‌ها توییت ترامپ را در این باره که اقدام نظامی به پایان رسمی ایران منجر خواهد شد، در بوق و کرنا می کنند.

این نشست ها کمکی به عربستان در باتلاق یمن نمی‌کند!

عربستان سعودی حتی دیو سیاه خود، قطر را هم به نشست‌ها دعوت کرده است. بعید است که آن‌ها قصد آشتی با دوحه را داشته باشند، اما مشتاق ارائه یک تصویر از وحدت علیه تهران هستند. پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان، تمایلی به اعتراف به این نکته ندارند که قرنطینه کردن قطر شدیدا شورای همکاری خلیج را دچار شکاف کرده است. عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) می‌آید، که بیشتر برای حمایت از مخالفت فلسطینی‌ها با معامله قرن بیستم از سوی دولت ترامپ است.

پشت صحنه این نشست ها، شکست فاجعه آمیز جریان تصمیم گیری است که منجر به مداخله نظامی عربستان در یمن در سال ۲۰۱۵ شد؛ که ابتکاری ممهور به مهر شاهزاده نایب السطلنه است. هم اکنون به لطف رهبری او، شهر‌ها و زیرساخت‌های سعودی، اهداف یک گروه شبه نظامی که سابقا خیلی ساده و ژولیده بود، اکنون با کمک ایران و حزب الله، هواپیما‌های بدون سرنشین پیچیده و موشک تولید کرده است. این جنگ بدترین فاجعه انسانی در جهان است.

تصمیم دولت ترامپ برای فروش میلیارد‌ها دلار اسلحه به ریاض بدون مجوز کنگره تنها شاهزاده نایب السلطنه را برای ادامه مسیر در باتلاق تشویق می‌کند. سعودی‌ها دیگر قادر به کسب پیروزی در جنگ با انبوهی بیشتر از تسلیحات نیستند. حمایت آمریکا در چهار سال گذشته به طور عجیبی در جلوگیری از بمباران اهداف غیرنظامی و کاهش قتل عام انسانی جنگ، توسط سعودی‌ها شکست خورده و باید گفت، کودکان بیشتر از دیگران در معرض خطرند و هزینه وحشتناکی می‌پردازند.

ظاهرا سعودی‌ها درس‌های جنگ دیگری را در یمن که نیم قرن پیش به راه افتاده، فراموش کرده اند. در آن زمان مصر ده‌ها هزار سرباز را به منظور حمایت از کودتای نظامی علیه سلطنت زیدی به یمن فرستاد. ملک فیصل، همراه با اردن، اسرائیل و بریتانیا، حمایت مخفی از سلطنت طلبان را به عهده داشت. باتلاق یمن، مصر را پنج سال در خود غرق کرد، که به طور قابل توجهی به شکست این کشور از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ کمک کرد و ملک فیصل را شاید موفق‌ترین پادشاه سعودی دوران کرد. حمایت عربستان از سلطنت طلبان در مقایسه با تلاش جنگی مصری، که به شدت توسط شوروی پشتیبانی می‌شد، کم هزینه بود. جان اف کندی، رئیس جمهور وقت، عاقلانه آمریکا را در حاشیه نگه داشت و رهبران امروز - هم در واشنگتن و هم در ریاض - باید عاقلانه از همان راه پیروی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۵
حدود 12 سالی میشه ما با عرب ها مشکل داریم موقع خاتمی و هاشمی چقد روابطمون خوب بود ولی کاش بتونیم باهشون متحد بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
خاعن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
متاسفانه با رفتن هاشمی به دیار باقی
و کنار گذاشتن خاتمی از چرخه سیاسی کشور
و اوج گیری و نفوذ روز افزون و فراگیر شدن تسلط برخی مشکلات روابط خارجی ما با همسایه ها و دنیا بسیاررپر از تنش شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
چی میگی تو؟هیچوقت با ما خوب نبودن نه حالا و نه هزارسال پیش.
من یه سوال دارم ،
چرا عربستان اگه میخواد یمن رو بکوبه ، ۵۰ هزار تا بمب و موشک و راکت به یمن در یک روز نمیزنه ، یا مثلا چرا حمله شیمیایی و میکروبی فراگیر نمیکنه و کل سکنه یمن رو در یک روز پودر و خاکستر نمیکنه ؟؟!
اینا نشون میده که این جنگ هدف دیگری غیر از یمن داره و اون بهانه ای برای نابودی ایران با بمبهای اتمیه ...

ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
چند سالته، نه خدایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بابا تحلیل گر؛ بابا نابغه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
فکر میکنم شیطون ريیس مرکز تحقیقات استراتژیک خودتی لو نمیدی
این یمن باتلاق عربستان نبود ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
دقیقا همینطوره
اونا اگه اراده کنند کل یمن رو مثل
زمین تنیس صاف میکنند
مثلا سازمان ملل میخواد جلوشونو بگیره؟
این جنگ بهونه ای هست تا ایران رو وارد یه جنگ کنند و تا میتونن ایران رو بکوبند و تبدیل به لیبی کنند
سلام.لطفا در موقع درج خبر به املای لغات هم دقت کنید.این خبر ف پر بود از غلطهای املایی.عجله داشتن بهانه خوبی برای غلط نوشتن نیست.برای مثال
رویکرد شخت
ترومپ
مسلمانان را علیه ایران ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
انشای بدی هم داشت. ترجمه مناسب نبود
کشوری که هر ماه نخست وزیر آن در آمریکا است چطور می تواند دشمن اسراییل باشد؟
قابل توجه ساده لوحان خوش خیال زودباور که کلی ازحرفهای چندروزپیش ترامپ ذوقزده شده بودند:
سخنگوی وزارت خارجه امریکا امروز اعلام کرد هروقت ایران شروط ۱۲ گانه اعلام شده توسط وزیرخارجه راپذیرفت ماهم اماده مذاکره هستیم !!!
" شورشیهای زیدی !!!!!! " بارک الله به این ادبیاتتون
تابی جون خوبی .
متاسفانه در این مقال تعابیر بسیار زشتی درباره انصارالله یمن استفاده شده است ن معمولا این اصلاحات توسط دشمنان آنان به کار برده می شود شایان ذکر است انقلابی که با همراهی اکثر مردم علیه دیکتاتور وابسته به آمریکا و عربستان در این کشور اتفاق افتاد به رهبری این گروه مجاهد انجام شد
کشوری که برادرش کوشنر صهیونیستی داماد ترامپ است و تمام کارهایش و فسادش حتی آره کردن خبرنگاران ر و در کوره آنش سوختشان ا با مشورت او انجام می دهد چگونه می تواند دشمن دشمن اسرائیل باشد.
فقط ما خوبیم و بقیه بد بد بد
در قضاوت عجله نکنید چون نتیجه قطعی این اجلاس، بعد از اختتام آن مشخص خواهد شد.
شک نکنید که کشورهای بظاهر دوست ایران، بار دیگر از پشت به ما خنجر خواهند زد و رسانه های ما هم در این مورد مهر سکوت بر لب می زنند.
این احمقها زمان پهلوی هم باما خوب نبودند.درسته که چندسال است عمره نداریم.زمان قبل نسبت به جمعیت آن زمان خیلی رفت آمدنبود همان مقدارکمی که بود خباثت خودرا نسبت به ایرانیها با گرفتن مفاتیح و...نشان میدادند.البته ما آن زمان به دستورآمریکا ژاندارم منطقه بودیم.ودستورازکدخداصادر میشد..اما امروز فرق کرده اگرزمان هاشمی وخاتمی بودالان فرق میکرد وما این همه قدرت منطقه ای نداشتیم وبه حسابمان میدسیدند..تمام ناراحتی آنهافقط قدرت نظامی ایران البته متکی به مردم است.که با افتخار باید گفت آفرین دارد.در ضمن زاهرعربستان را نگاه نکنید.چون ما فقط مکه ومدینه منوره را میبینیم.شهرهای دیگرعربستان فقیر زیاد دارند که در موسم حج مقداری نمایان میشود که شرطه های عربستان با باتوم به خدمتشان میرسند.با تمام این تفاسیر من این حرف ترامپ راکاملا قبودارم اگرمراقبت ازآنهانکنند فورا سرنگون خاهند شد.هرچه باشدحکومت تحقیر شده ای هستند باید دید که زمانه با آنها چه میکند
من از آقای ظریف می پرسم که به اندازه وزرای خارجه ۵۰ کشور دنیا سفر خارجی داشته ای. وچندین مییلیارد دلار هزینه کرده اید حالا لطفا نام پنج کشور در منطقه ونام بیست کشور در دنیا را نام ببرید که با ایران روابط نزدیک و بی غل وغش داشته باشند
یعنی از باتلاقی که برای ۸۰ میلیون ایرانی درست شده بدتره؟؟؟؟؟ تا کی با فرافکنی افتضاح این مملکت داری و فساد داخلی را می پوشانید؟ عربسان و یمن دقیقا به ما چه ربطی دارد؟؟؟؟؟
اصلا. مسایل کل کشورهای عربی. به ایران ربطی ندارد خودشان مشکلشان را حل کنند. البته اگر سیاست بازیها اجازه بدهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار