بازدید 12698
۸
واکنش نمایندگان مجلس به حذف مطهری در صفحه‌های مجازی؛

امیدی‌ها کرسی‌های خود در کمیسیون‌ها را نیز از دست خواهند داد/ اختلاف‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبان مجلس علنی شد

چند روز پیش در مجلس شورای اسلامی، اتفاقی عجیب، اما در عین حال قابل پیش بینی رخ داد؛ علی مطهری که یک سال نایب رئیس اول و دو سال نایب رئیس دوم مجلس بود، یکباره جای خود را به مصری از فراکسیون نمایندگان ولایی داد و سهم اصلاح طلبان در هیأت رئیسه مجلس، یک کرسی دیگر کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۹۰۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 29 May 2019

امیدی‌ها کرسی‌های خود در کمیسیون‌ها را نیز از دست خواهند داد/ اختلاف‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبان مجلس علنی شدچند روز پیش در مجلس شورای اسلامی، اتفاقی عجیب، اما در عین حال قابل پیش بینی رخ داد؛ علی مطهری که یک سال نایب رئیس اول و دو سال نایب رئیس دوم مجلس بود، یکباره جای خود را به مصری از فراکسیون نمایندگان ولایی داد و سهم اصلاح طلبان در هیأت رئیسه مجلس، یک کرسی دیگر کاهش پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مجلس از بعد از انتخابات هیأت رئیسه تعطیل است؛ اما اثرات این انتخاب رفته رفته خود را نشان می‌دهد و اعضای فراکسیون امید، گویا تازه از خواب گران برخاسته اند و تأثیر از دست رفتن این کرسی را اندک اندک درک کرده و درباره آن اظهارنظر می‌کنند.

برخی جناح‌های سیاسی اقدام فراکسیون امید به ارائه لیستی مستقل و عدم تعامل با فراکسیون‌های دیگر بخصوص فراکسیون مستقلان برای هیأت رئیسه مجلس را دلیل شکست فراکسیون و نرفتن مطهری به هیأت رئیسه مجلس می‌دانند؛ موضوعی که خود مطهری نیز بر آن باور دارد، برخی تمامیت خواهی‌ها باعث این وضعیت شده است، به گونه ای که علی مطهری با اشاره به انتخابات روز یکشنبه هیأت رئیسه مجلس گفت: درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت؛ یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگری نظر جوان‌تر‌ها و شخص آقای عارف که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند.

وی اضافه کرد: استدلال گروه اول این بود که احتمال رأی آوری کاندیدای ریاست ـ که قاعدتا آقای عارف خواهند بود ـ ضعیف و زیر ۵۰ درصد است و علاوه بر این، در صورت کاندیدا شدن ایشان، دو فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند که به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقل‌ها نیز به کاندیدا‌های نایب رئیسی آن‌ها رأی بدهند و در نتیجه، خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیأت رئیسه وجود دارد.
اما استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد؛ هرچند رأی نیاورد. آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم، پس انتظار بیش از حد نداشته باشید؛ این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد ـ نمی‌دانم بر چه اساسی ـ معتقد بودند که آقای عارف رأی می‌آورد.

مطهری یادآور شد: به بیان دیگر، گروه اول توجه به درون مجلس و کسب کرسی‌های بیشتر در هیأت رئیسه از طریق ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها را داشت و گروه دوم به بیرون مجلس و بهره برداری در آینده نظر داشت؛ هرچند برخی کرسی‌ها را در هیأت رئیسه از دست بدهیم. البته این سؤال باتجربه‌ها از جوان‌تر‌ها که اگر پیام ضعف به جامعه بدهیم چه فایده‌ای دارد، هرگز پاسخ داده نشد. سرانجام نظر جوان‌تر‌ها و شخص آقای عارف غالب و به عنوان تصمیم فراکسیون اعلام شد و آنچه نباید می‌شد؛ اما اکنون با فشار افکار عمومی و مطالبه مردم در فضای مجازی، گویا نمایندگان دیگر فراکسیون امید نیز کم کم درد از دست دادن کرسی هیأت رئیسه را حس کرده اند و یک به یک با حضور در صفحه‌های مجازی خود به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

عبدالکریم حسین زاده از اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید در توییتر خود در خصوص این موضوع نوشت: برخی، مطالبی درباره عملکرد ما در انتخابات هیأت رئیسه مجلس بیان کرده‌اند. به زودی درباره تمامیت‌خواهانی که به اسم استقلال و اعتدال، برای حفظ صندلی با تندترین جریان‌ها معامله می کنند، درباره دوستانی که هویت فراکسیون را فدای منافع می‌کنند، به رسانه‌ها توضیح خواهم داد.

علیررضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در توییتر خود با اشاره به موضوع انتخابات هیأت رئیسه نوشته است؛ اینجانب همراه با آقایان تابش، تاجگردون، مطهری و وکیلی در جلسات مختلف مخالف رقابت برای ریاست مجلس بودیم، اما فضای هیجانی بر تصمیم واقع بینانه غالب و رقابت تبدیل به قدرت نمایی در صحن به قیمت حذف مطهری شد. نتیجه حاصله فعلی در هفته قبل از انتخابات بار‌ها توسط اعضا به آقای عارف منعکس شد.

محمود صادقی نیز در واکنش به این موضوع در توییترش نوشت: مستقلین ولایی از یک سو برای کسب کرسی ریاست روی حذف مطهری با اصولگرایان ولایی معامله و از سوی دیگر، فراکسیون امید را عامل حذف مطهری معرفی کردند؛ مانند مغلطه‌ی کسانی که عمار را کشتند و گفتند، علی او را در مسیر تیر‌های ما قرار داد!

اما برخی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید، دلیل رأی نیاوردن مطهری را چیز دیگری می‌دانند و این موضوع را به تسویه حساب سیاسی برای زدن همدیگر عنوان می‌کنند، به طوری که فاطمه سعیدی در توییتی نوشت: در ادوار گذشته که آقای مطهری نایب رئیس مجلس شدند، مثل این بار دکتر عارف کاندیدای ریاست بود و ایشان هم کاندیدای نایب رئیسی. تفاوت در ائتلاف برجامیان و نابرجامیان بر سر رأی نیاوردن او بود، وگرنه آقای پزشکیان رأی لازم را گرفت. آقایان برای تسویه حساب‌های سیاسی آدرس دیگری بیابند.

با توجه به اظهارنظر‌های مختلفی که نمایندگان در صفحه‌های مجازی و گفت‌وگو با رسانه‌ها داشته اند، می‌توان نتیجه گرفت که عارف به هیچ عنوان قصد کناره گیری از پست ریاست مجلس را نداشته و تا آخرین لحظه نیز بر این موضوع اصرار کرده است. همین موضوع باعث شده تا شکاف بین اعضای فراکسیون امید ـ که پیش از این نیز وجود داشته ـ در روز‌های آینده تشدید شود.

پیش بینی برخی رسانه‌ها این است که در روز‌های آینده و بخصوص در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها این اختلافات علنی‌تر خواهد شد و احتمال از دست رفتن کرسی‌های بیشتری در هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصیص وجود خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸
دیگرنه اصولگرا ونه اصلاحطلب دیگر پایگاهی ندارند با وضعیت وخیم اقتصادی ونارضایتی اکثریت ملت باید خط دیگری انتخاب شود تا ازاین وضعیت فلاکت بارنجات یابیم
ما که می دانستیم اما قبل از هر چیز بخود عارف ثابت شد حتی در حد ریاست مجلس هم نیست چه رسد ریاست جمهوری.
مردم از هردوی این جناحها خسته شدن همه انها فقط به فکر جیب خود هستند مجلس عملکرد خود را بگوید در رابطه با گرونیهای افسار گسیخته ووو...
بهتر كه رفت افكار محجور زيادي داشت .
خیلی مهم نیست!
برادر زن رأی نیاورد و داماد رأی آورد.
همه نون بهم قرض دادن است.
عملکرد فاجعه آمیز فراکسیون امید در مجلس فاتحه اصلاح طلبی رو برای همیشه خوند
انتهای عارف!
با این آبروریزی نجفی وضع این سیاستبازان بدتر شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار