بازدید 19791
۲
اتفاقی که با سکوت مواجه شد؛

نسخه قاچاق متری شیش و نیم و رحمان 1400 در کف خیابان!

این اتفاق در حالی رخ داد که «متری شیش و نیم» هنوز بر روی پرده شماری از سالن‌های سینما است و رایت این فیلم به تازگی در حاشیه جشنواره کن به کمپانی کمپانی «وایلد بانچ / Wild Bunch» فروخته شده است. از سوی دیگر فیلم «رحمان 1400» که به دلیل عدم اعمال اصلاحات در نسخه به نمایش درآمده در چند سالن سینما توقیف موقت شده نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد...
کد خبر: ۹۰۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ 25 May 2019

نسخه قاچاق متری شیش و نیم و رحمان 1400 در کف خیابان!با وجود اینکه فیلم متری شیش‌و‌نیم هنوز روی پرده و سرنوشت رحمان 1400 همچنان در تعلیق است، این فیلم‌های سینمایی قربانی موج تازه قاچاق در سینمای ایران شده‌اند و نسخه‌هایی از این فیلم‌ها در کف خیابان‌های پایتخت توسط فروشندگان غیرمجاز به فروش می‌رسد؛ اتفاقی که با وجود سپری شدنِ چندین روز همچنان با سکوت مسئولان امر مواجه شده و نگرانی‌های جدی را پیرامون امنیت سرمایه‌گذاری در سینمای ایران به وجود آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ در تاریخ سازمان سینمایی، موارد انگشت شماری از فیلم‌های سینمایی با ضبط از روی پرده سینما یا با عبارت «نسخه بازبینی» لو رفته که «مارمولک»، «مکس»، «سنتوری» و «یک خانواده محترم» از آن جمله هستند؛ اما از سال 1396، خبرهایی درباره قاچاق نسخه‌های بازبینی «یک دزدی عاشقانه»، «عصبانی نیستم»، «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «گشت 2» و «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» منتشر شد و هریک از این فیلم‌ها در مراحلی از اکران تا پیش از ورود به شبکه نمایش خانگی قربانی قاچاق شدند و برخی از آنها آسیب‌های جدی از این ناحیه متحمل شدند.

موج تازه قاچاق فیلم‌های سینمایی با دو فیلم پرفروش سینمای ایران به راه افتاده و در روزهای اخیر تصاویری از فروش نسخه قاچاق فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «رحمان 1400» در فضای مجازی منتشر شده است. سعید روستایی کارگردان فیلم متری شیش و نیم در واکنش به این تصاویر در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «به نظرتون توی اون دی‌وی‌دی چیه؟ آیا دی‌وی‌دی خامه؟ آیا دی‌وی‌دی سوختست؟ آیا یه فیلم قدیمیه؟ اگه اینا نیست چیه؟ امیدوارم هرچی هست متری شیش و نیم نباشه. پ ن: به حرف‌های فروشنده گوش کنید لطفاً حتماً»

نسخه قاچاق متری شیش و نیم و رحمان 1400 در کف خیابان!

این اتفاق در حالی رخ داد که «متری شیش و نیم» هنوز بر روی پرده شماری از سالن‌های سینما است و رایت این فیلم به تازگی در حاشیه جشنواره کن به کمپانی کمپانی «وایلد بانچ / Wild Bunch» فروخته شده است. از سوی دیگر فیلم «رحمان 1400» که به دلیل عدم اعمال اصلاحات در نسخه به نمایش درآمده در چند سالن سینما توقیف موقت شده نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد، تا آنجا که عوامل این فیلم همزمان با این قاچاق در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار اقدام این نهاد برای رفع توقیف از اثرشان شدند.

انتظار می‌رفت با گذشت اندک زمانی شاهد واکنش مسئولان سازمان سینمایی در قبال این اتفاقات خطر که تهدید آشکار امنیت سرمایه گذاری در سینمای ایران است، باشیم اما تا زمان انتشار این خبر هیچ واکنش رسمی به قاچاق این فیلم‌ها که سرمایه قابل توجهی صرف تولیدشان شده، شاهد نبوده‌ایم و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد مسئولان امر با بی‌تفاوتی از کنار این اتفاق عبور کرده‌اند، حال آنکه انتظار می‌رفت این بار شاهد اقدامات جدی برای تداوم این روند باشیم.

«تابناک» موفق به تهیه نسخه قاچاق این فیلم‌های سینمایی نشد اما در این زمینه دو سناریو عمده وجود دارد؛ نخست اینکه باز هم نسخه بازبینی این فیلم‌ها از یکی از نهادها به بیرون درز کرده و به دست قاچاقچیان رسیده و دوم اینکه فیلم‌ها از روی پرده یکی از سالن‌های سینما توسط دوربین به صورت مخفیانه ضبط شده و نسخه پرده‌ای به بازار آمده است؛ گزاره‌هایی که باید توسط سازمان سینمایی بررسی شود و در نهایت محل درز این نسخه‌های قاچاق تعیین شده و با عوامل آن برخورد شود.

تعداد بازدید : 1587
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
شکم سیر رو درست گفت
وقتی اقتصاد درست نباشه بقیه مطالب هم این طور خواهد شد
اون هایی رو بگو که برای این فیلمهای درپیتی که سه سوته دی وی دی 2000 هزاریش و دانلود رایگانش پر میشه میرن اینهمه پول بلیط سینما میدن !!! خخخخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان