بازدید 8907

مرور شکایت مطرح شده در سال ۹۳ به بهانه فروش برنج تقلبی

«اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران»؛ این شعار پرطمطراق فروشگاهی است که اخیرا با روایت فاجعه‌ای بزرگ به صدر اخبار رسیده است؛ فاجعه‌ای که از چند سال پیش هشدار‌هایی جدی در خصوص وقوع آن داده شده بود.
کد خبر: ۹۰۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 25 May 2019

«اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران»؛ این شعار پرطمطراق فروشگاهی است که اخیرا با روایت فاجعه‌ای بزرگ به صدر اخبار رسیده است؛ فاجعه‌ای که از چند سال پیش هشدار‌هایی جدی در خصوص وقوع آن داده شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ از خمیرمرغ‌های ناسالم و پراشکال تا افزودن روغن پالم به محصولات لبنی و پر کردن بطری‌های آب با انواع آلودگی‌ها در شرکتی بزرگ که مدعی تولید برترین «آب معدنی» بود، چند سالی است که سلامت ایرانیان به شدت تحت تأثیر تخلفاتی است که ظاهرا با رسانه‌ای شدن نیز پایان نمی‌پذیرند.

تخلفاتی که گاه به شدت مورد توجه افکار عمومی نیز قرار گرفته و سر و صدای زیادی به پا کرده، اما دستاورد چندان مثبتی به دنبال نداشته تا جایی که یک روز خبر می‌رسد ذرت دامی در تهیه محصولاتی چون پفک استفاده شده و به خورد مردم رفته و روز دیگر خبر می‌رسد که محصولات مصنوعی با نام برنج بسته بندی شده و مدتهاست در سفره بسیاری از ایرانیان جا خوش کرده است.

تخلفی که تنها در مورد اخیر، به توزیع ۱۱۵ تن برنج تقلبی در فروشگاه‌های شهروند منجر شده است. ۱۱۵ هزار کیلو برنجی که احتمالا در میلیون‌ها وعده غذایی به خورد شمار زیادی از هموطنانمان رفته و خدا می‌داند تبعات آن چه خواهد بود و چه آینده‌ای برای ایشان رقم خواهد زد؛ آینده‌ای تاریک برای مردان، زنان، کودکان، مبتلایان به بیماری‌های مختلف و... .

اتفاقی که از خیلی پیشتر می‌شد وقوعش را پیش بینی کرد. از زمانی که بحث تولید و واردات برنج‌های مصنوعی و تقلبی در شبکه‌های اجتماعی داغ شده یا حتی عقب تر، زمانی که خبر رسید برنج‌های حاوی سموم آسیب زا وارد کشور شده و بعد از کش و قوس‌های فراوان و تأیید و تکذیب‌های مکرر، صحت ماجرا به تأیید مسئولان وزارت بهداشت کشورمان رسید و البته به محاق رفت.

روایاتی که حتی به طرح شکایت قضایی نیز رسید، به این امید که از ادامه این روند ناسالم واردات و توزیع این دست برنج‌ها و حتی محصولات مشابه جلوگیری شود و حالا گذر زمان ثابت کرده که جز امیدی واهی نبوده است. امید واهی تعدادی از وکلای دادگستری که در مهرماه سال ۹۳ از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل نداشتن نظارت بر تولید خمیرمرغ و خمیر برنج به دستگاه قضا شکایت کردند.

شکایتی که حالا اتفاقات رقم خورده در «اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران» یا همان فروشگاه شهروند نشان می‌دهد چقدر توجه به آن ضرورت داشته است، چون وقتی چنین محصولاتی بتواند از واحد کنترل کیفی چنین فروشگاهی که زیرنظر بازرسی‌های وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، بگذرد و به سفره مردم راه بیابد، پر واضح است که در ابعادی وسیع‌تر در دیگر فروشگاه‌های خرد طی شده و می‌شود و آینده ایرانیان را تیره و تار خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
وجود دستگاههای نظارتی چیزی جز هدر رفتن پول ملت نیست. نیازی به بودنشان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
بلاخره دونفرم باید باج سیبیل و رشوه بگیرن
وجود دستگاههای اجرایی و نظارتی چیزی جز هدر رفتن پول ملت نیست. نیازی به بودنشان نیست
شما فکر می کنید شکم 80 میلیون ایرانی را به راحتی می توان سیر کرد؟ اگر غیر از این غذاهای تقلبی باشد نصف مردم ایران از گرسنگی می میرند.
من از محصولات غذایی ایرانی این فروشگاه ها زیاد استفاده می کنم. اینها ارزانند و بی کیفیت. هیچ کدام سالم نیستند. فریب نخورید. از لبنیات تا محصولات فرآوری شده تا نوشیدنی ها و کنسروها. وقتی مصرف کردید بدنتان به هم میریزد و روح و روانتان آشفته میشود. این قفسه های پر فروشگاه ها همه کاذب هستند و از محصولات تقلبی پر شده اند.
ایران کشور کلاهبردارهاست چه انتظاری دارید کجای دنیا در لبنیات روغن نخل یا همان پالم میریزند به خورد مردم می دهند کالباس با خمیر مرغ استفاده از نیترات بیش از حد در کشاورزی برای برداشت بیشتر سیب زمینی و گوجه فرنگی...چند سال دیگر وقتی سونامی سرطان سر بلند کرد آثار این ها مشخص
حزب کمونیست چین افتخار می کند که توانسته 200 میلیون نفر را از زیر خط فقر نجات بدهد چین کشوری است که 30 سال است رشد اقتصادی بالای 20 درصد دارد تازه بعد از این همه سال هنوز بسیاری از مردمش فقیر هستند و از حشرات تغذیه می کنند ایران که چهل سال است رشد اقتصادی منفی یا 1 تا 2 درصد داشته فکر می کنید مردم چطور سیر میشوند دلمان خوش ست حشره و سگ نمی خوریم ولی خمیر مرغ را که هزار بار کثیفتر است می خوریم
جدا از این مساله که به بخش خرید مرتبط است و باید واکاوی شود، من به عنوان یک خریدار از عملکرد و نحوه ارایه خدمات و قیمت های شهروند رضایت دارم
من در تعجبم چرا با این همه تخلف اسم برندهای این برنج ها اعلام نمی شه که لااقل مردم فکری به حال خودشان بکنند به مسوولین که هیچ امیدی نیست
تمام فروشگاههای زنجیره ای و فروشگاههای معمولی کشور در حال فروش برنج تقلبی هستند مشکل اینجاست که سیاست لاپوشانی جایگزین سیاست شفافیت شده است
واقعا به عنوان ایرانی به کدام فرهنگ و تمدن می نازیم ؟
حقه بازترین دروغگوترین چاپلوسترین و همه ترینهای منفی یکجا جا مجع شده ایران
چو دزد با چراغ آید ؛ گزیده تر برد کالا
مملکت دزد بازاری ست!!!
آقازاده و بقال و چقال و شهروند و .... و ....
تو دو جمله درست بگو بینیم چی شده
وضعیت تخفیف فروشگاه های زنجیره ای کاملا بحرانی شده و عملا سر مردم کلاه میزارن. من خودم چند وقت قبل غذای کودک از یکی از این فروشگاه ها خریدم .قیمت با فروش ویژه چند هزار تومن ارزونتر بود. بعد که اوردم خونه دیدیم وزن بسته 350 گرم نوشته ولی بسته ای که از مغازه خریده بودم 450 گرم بود که نشون میده علاوه بر اینکه تخفیف ویژه ای در کار نبوده . گرونتر هم خریده ایم.چون فروشگاه کالا را برای خودش سفارش داده با وزن کمتر.از این دست فریب ها تو فروشگاه های بزرگ زیاد دیده میشه . که نیاز به بازرسی و برخورد جدی داره
با سلام، حل این مشکل یک عظم جدی میخواهد و اصلاً نباید به اتحادیه و یا اصناف واگذار شود بلکه باید دستگاهی غیر از اینها باید جلوی این تقلب عظیم را که متأسفانه دامن شاید اگر نگوییم اکثراً ولی تعداد زیادی از فروشندگان برنج را درگیر کرده است.
ملتی مریض و عصبی همینه
من برنج فروش هستم بیشتر برنج های هاشمی و دمسیاه بازار از پاکستان وارد میشود بعد به ان اسانس برنج ایرانی زده میشود و به اسم ایرانی می فروشند اگر برنج را دم کردید عطر ان از بین رفت بدانید کلاه سرتان رفته است ضمن اینکه طعم برنج ایرانی کاملا مشخص است
وقتی که قانون خاصی برای مبارزه با انواع اقسام تخلفات وجود ندارد و یا به راحتی بشود قانون را دور زد باید هم این مشکلات روز به روز بیشتر شود.
اگر قانون صریح وجود داشته باشه و شرکت بدونه وقتی اسم شرکت آب معدنی و پالم و این چیزها باشه و اسم شرکت برده بشه و مردم برند رو تحریم کنند و نخرند دیگه کسی جرات نمیکنه به مردم مواد غذایی ناسالم بفروشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار