بازدید 4117

تسهیلات اقتصادی عربستان سعودی به پاکستان

عربستان سعودی تصمیم گرفته است اقساط وام شش میلیارد دلاری خود به پاکستان را با تأخیر دریافت کند.
کد خبر: ۹۰۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰ 25 May 2019

به گزارش خبرگزاری فارس، یک روزنامه انگلیسی از تصمیم عربستان سعودی برای ارائه تسهیلات بیشتر به پاکستان در زمینه اقتصادی خبر داد و نوشت که این کار با هدف جذب اسلام آباد در بحبوحه تنش با ایران صورت می‌گیرد.

روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که طبق تصمیم عربستان سعودی، اسلام آباد می‌تواند اقساط وام شش میلیارد دلاری خود که ماهانه 275 میلیون دلار است را با تأخیر پرداخت کند و این اقدام سعودی‌ها در شرایطی که پاکستان از بحران اقتصادی رنج می‌برد، موجب «تقویت پیمان‌های منطقه‌ای» بین دو کشور می‌شود.

«هوما باقای» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کراچی در این خصوص به فایننشال تایمز گفت که زمان این تصمیم سعودی‌ها بسیار مهم است و نشان از تلاش ریاض برای صف‌بندی‌های منطقه‌ای دارد و تا حد زیادی پاکستان را در جبهه سعودی-آمریکایی نگه می‌دارد.

پاکستان اخیرا اعلام کرده است که در صورت بروز درگیری میان ایران و آمریکا جانب بی طرفی را اتخاذ خواهد کرد اما علی رغم این «زاهد حسین» نویسنده و تحلیلگر سیاسی پاکستانی اعتقاد دارد که سعودی‌ها از پاکستان خواسته‌اند در صورت تشدید بحران، ریاض را یاری کنند.

او به این روزنامه انگلیسی گفت که عربستان سعودی همچنان به پاکستان به عنوان جزئی از شبکه امنیتی خود نگاه می‌کند و «سلاح هسته‌ای پاکستان نیز جزئی از آن است».

عربستان سعودی در اکتبر سال گذشته میلادی یک ماه پس از سفر «عمران خان» به ریاض و پیش از سفر «محمد جواد ظریف» به اسلام آباد، کمک شش میلیارد دلاری به پاکستان را تصویب کرد.

در آن مقطع عربستان سعودی موافقت کرد تا سه میلیارد دلار به عنوان یک بسته حمایتی برای تامین ارز خارجی در یک سال به پاکستان اعطا کرده و یک وام دیگر به ارزش سه میلیارد دلار دیگر را در زمانی دیگر برای واردات نفت به پاکستان اعطا کند.

همان زمان پایگاه خبری رادیو پاکستان پیش ‌بینی کرد که این احتمال وجود دارد که سعودی‌ها در سایه ارائه این وام شش میلیارد دلاری توقع همکاری بیشتر نظامی پاکستانی‌ها با ریاض را داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل