بازدید 10985
۱

مقام آمریکایی: پیام‌هایی به ایران ارسال کردیم

کد خبر: ۹۰۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷ 24 May 2019
علیرغم تکذیب مکرر وزارت خارجه آمریکا، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز ۱۳ اردیبهشت ماه از طریق یک کشور ثالث پیام‌هایی به طرف ایرانی ارسال کرده‌ایم.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به حوادثی مثل آنچه که در سال ۲۰۱۶ رخ داد و ۱۰ ملوان آمریکایی توسط سپاه پاسداران ایران بازداشت شدند نوشت: در آن زمان ارتباطات مستقیمی بین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کریم وزیر خارجه آمریکا برقرار بود و طی تماس‌های تلفنی این ملوانان آزاد شدند.

رویترز با اشاره به این موضوع نوشت اگر در حال حاضر چنین اتفاقاتی رخ دهد ایران و آمریکا ارتباطی برای رایزنی دارند؟

رویترز نوشت: ظریف درمصاحبه با ما گفت: «نه. چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟»

با این حال مقامات آمریکایی، نمایندگان و دیپلمات‌های غربی می‌گویند، بعید است که ظریف در صورت تماس از «مایک پامپئو» آن را رد کند.

رویترز نوشت: روز سه شنبه گذشته، پامپئو هم در مصاحبه با خبرنگاران نگرانی‌های واشنگتن درباره توان برقراری ارتباط و مذاکره با ایران را رد کرد.

وی گفته بود: «کانال‌های زیادی هستند که ما می‌توانیم ارتباط داشته باشیم.»

دیپلمات‌های غربی نیز می‌گویند که عمان، سوئیس و عراق سه کشوری هستند که با هر دو طرف ارتباط دارند و می‌توانند پیام‌ها را منتقل کنند.

«کیوان خسروی»، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، روز پنج‌شنبه با اشاره به سفر‌های دو مقام آلمانی و عمانی به ایران گفته بود، «سفر مقامات مسئول کشور‌های مختلف به ایران افزایش یافته» است که «برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفر‌ها نیز محرمانه می‌ماند».

وی تاکید کرده بود که برخی از این مقامات از طرف آمریکا سفر می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی ارسال پیام‌های محرمانه به ایران از طریق هیئت‌های آلمانی و عمانی را رد کرد.

«مورگان ارگاتوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا از طریق هیئت‌های سایر کشور‌ها به ایران پیامی ارسال کرده‌اند گفت: «فکر می‌کنم ما پیام‌هایی که به ایران می‌دهیم را خیلی علنی گفته‌ایم.»

ارگاتوس یادآوری کرد وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره، سفر به بغداد و سفر بروکسل نظرات خود درباره ایران را مطرح کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «خیلی علنی گفته‌ایم که می‌خواهیم طرف‌هایی که منفعتی در این میان دارند -هر کسی که باشد- از ایران بخواهند از این رفتار‌های تنش‌آمیز بکاهد.»

با این حال رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گزارش داد، «روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت)، زمانیکه آمریکا از طریق گزارش‌های اطلاعاتی قوی متوجه طرح ایران برای حمله به منافع آمریکا شده بود، از طریق یک طرف سوم پیام‌هایی به ایران ارسال کرد..»

ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز روز ۸ ماه مه به نمایندگان کنگره گفته بود پیام‌هایی (به ایران) ارسال شد تا مطمئن شویم که ایران متوجه شود ما تهدید‌ها را تشخیص داده‌ایم..

به گزارش رویترز، «مایکل والتز» نماینده آمریکایی در این زمینه گفت: دانفود به نمایندگان پشت در‌های بسته گفت که یک پیام به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، ارسال کرده است..
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱
جان کریم :))))
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان