بازدید 11547
مجله آلمانی «جامعه و سیاست بین الملل»؛

چرا آلمان فشار‌ها برای تروریستی اعلام کردن حزب الله را نمی‌پذیرد؟

در چند ماه گذشته، مباحث فراوانی پیرامون قرار دادن حزب الله در لیست «گروه‌های تروریستی» از سوی اروپا در محافل رسانه‌ای و در نزد مقامات کشور‌های اروپایی مطرح شده است؛ از یک سو، عده‌ای در محافل اروپایی برآنند که باید علاوه بر شاخه نظامی حزب الله، شاخه سیاسی آن را نیز تروریستی اعلام کرد. از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های اروپایی بر این باورند که این اقدام می‌تواند صلح و ثبات در خاورمیانه را با تهدید جدی مواجه کند.
کد خبر: ۹۰۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶ 23 May 2019

در چند ماه گذشته، مباحث فراوانی پیرامون قرار دادن حزب الله در لیست «گروه‌های تروریستی» از سوی اروپا در محافل رسانه‌ای و در نزد مقامات کشور‌های اروپایی مطرح شده است

به گزارش «تابناک»؛ از یک سو، عده‌ای در محافل اروپایی برآنند که باید علاوه بر شاخه نظامی حزب الله، شاخه سیاسی آن را نیز تروریستی اعلام کرد. از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های اروپایی بر این باورند که این اقدام می‌تواند صلح و ثبات در خاورمیانه را با تهدید جدی مواجه کند.

در همین زمینه، مجله آلمانی «جامعه و سیاست بین الملل»(International Politics and Society) در مطلبی با تیتر «یک بازی پیچیده» به مباحث پیرامون قرار دادن شاخه سیاسی حزب الله در لیست گروه های تروریستی در آلمان و اروپا پرداخته است.

در این مطلب آمده است: آمریکا در حال هل دادن اروپا به سمت تعیین حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی است. مسأله ای که در راستای هدف آمریکا برای فشار بر ایران است.

چرا آلمان فشارها برای تروریستی اعلام کردن حزب الله را نمی پذیرد؟/ پای ایران در میان است؟

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، تحرکات جدیدی برای افزایش فشار بر متحدان ایران همچون حزب الله به وجود آمده است. در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ بود که انگلیس تمام سازمان حزب الله اعم از شاخه نظامی و سیاسی را به عنوان یک «سازمان تروریستی» تعیین کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ صرفا شاخه نظامی حزب الله را تروریستی معرفی کرده بود.

هم اکنون برخی کارشناسان نیز از آلمان خواسته اند که رهبری تروریستی اعلام کردن حزب الله را در اتحادیه اروپا بر عهده بگیرد و در قلمرو خود نیز فعالیت نهاد‌ها و انجمن‌های مدنی مرتبط با حزب الله را ممنوع اعلام کند.

این در حالی است که حزب الله یک حزب سیاسی مشروع در پارلمان و دولت لبنان است و بازیگری کلیدی در این کشور محسوب می‌شود؛ کما اینکه در انتخابات گذشته، بیشترین تعداد کرسی را با رأی مردم به خود اختصاص داد.

از نظر آلمانی ها، قوانین کافی در این کشور وجود دارد که بتواند برخی از فعالیت‌های حزب الله را محدود کند؛ لذا نیازی به تروریستی اعلام کردن این سازمان نیست.

به نظر می‌رسد، هدف واقعی از پیش کشیدن چنین بحث هایی، قرار دادن کشور‌های اروپایی در مسیر آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران است. جنبه‌های زیادی از رفتار ایران نیازمند تغییر است. با این حال، رویکرد ترامپ، رویکرد موثری برای اصلاح فتار ایان نیست و همراهی با آن می‌تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد؛ لذا اروپا حق داد این مسیر را رد کند و با آمریکا برای تروریستی اعلام کردن حزب الله همراه نشود.

ذکر این مهم لازم است که چندی پیش، معاون وزیر خارجه آلمان اعلام کرد، دولت این کشور قرار نیست گروهی که یکی از عناصر اجتماعی مهم و یکی از اعضای کلیدی سیاست پیچیده لبنان است را مانند بریتانیا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

این معاون وزیر، همان کسی است که در جشن ۲۲ بهمن در سفارت ایران در برلین حاضر شده بود. این در حالی است که به گفته این مقام آلمان تحت فشار آمریکا برای اقدامی سخت علیه گروه مورد حمایت ایران در لبنان است.

«نیلز آنن» معاون وزیر خارجه آلمان در گفت وگو با مجله اشپیگل گفته جنبش مورد حمایت ایران در لبنان، یکی از فاکتور‌های مهم در جامعه این کشور و سیاست پیچیده لبنان است.

او با اشاره به اقدام بریتاتیا در قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی گفته، حرکت بریتانیا یک تصمیم ملی بوده و تأثیر مستقیم بر مواضع دولت آلمان یا اتحادیه اروپا ندارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر