بازدید 15811
عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با تابناک؛

در هیچ کجای قانون دوچرخه‌سواری بانوان جرم انگاری نشده است/ دادستان تفسیر موسع از قوانین کیفری داشته که درست نیست

یکی از وظایف دادستان پیشگیری از وقوع جرائم خاص است، اما آنچه شاه بیشت این غزل است قانون است و قانون‌گذار هست که مشخص می‌کند چه عملی جرم است و چه عملی جرم نیست. دادستان مکلف است فقط در حیطه قانون و در مواردی قانون جرم انگاری شده است دستور صادر کند و خارج از آن قطعاً اجازه این کار را ندارد.
کد خبر: ۹۰۰۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ 19 May 2019

منشور اخلاقی برای جناح‌های سیاسی تدوین می‌شود/ حاضران در جلسات گفت‌وگوی ملی، نماینده جناح‌ها نیستنددادستان عمومی و انقلاب اصفهان روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد: «طبق قانون، دوچرخه‌سواری زنان در فضاهای عمومی حرام است و به نیروی انتظامی اعلام‌شده، اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد، اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند.» علی اصفهانی گفته است: « مدت زیادی بود که ائمه جمعه و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت‌هایی برای این بانوان ایجاد شده بود.»

به گزارش «تابناک»؛ دوچرخه‌سواری زنان در کشور بارها خبرساز شده است هرچند که در مردادماه سال ۹۵ با راه‌اندازی طرحی به نام "سه‌شنبه‌های بدون خودرو یا سه‌شنبه‌‌های پاک" طرح استفاده از دوچرخه توسط شهرداری در حال رونق گرفتن بود و در ابتدا با حمایت خوب چندین نهاد دولتی، ازجمله سازمان محیط‌زیست در حال همه‌گیر شدن بود اما به نظر می‌رسد با سخت‌گیری‌های جدید و محرومیت زنان برای استفاده این وسیله نقلیه طرح در حال رسیدن به بن‌بست است.

البته این دستورالعمل با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و مسئولان مواجه شده است و بازتاب بسیار زیادی در فضای مجازی داشته است به‌طوری‌که باعث شد تا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به این موضوع ورود کند.

بیشتر بخوانید

معصومه ابتکار درباره این‌که برخی از مسئولان استان اصفهان دوچرخه‌سواری را برای زنان ممنوع کرده‌اند و حتی نهادهای قانونی هم وارد مسئله شده‌اند درحالی‌که در همین استان پرونده‌های اسیدپاشی تعیین تکلیف نشده است، گفت: خوشبختانه مجلس طرح خوبی را برای مقابله با اسیدپاشی به تصویب رساند و امیدوارم نسبت به این مسئله تغییر رویه دهند.

معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه دوچرخه‌سواری بانوان در فضاهای ورزشی قطعاً ممنوع نیست،‌ بیان کرد: مسئله دوچرخه‌سواری از ابعاد و زوایای مختلف مهم است، زیرا بحث ورزش است.

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دوچرخه موتور نیست که بگویم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.

به‌جز ابتکار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از موضع دادستان اصفهان انتقاد کرده و این حکم را خلاف قانون ارزیابی کرده اند. در همین ارتباط محمدجواد فتحی عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت و گو با تابناک از این رویکرد انتقاد کرده است.

وی در خصوص این موضوع اظهار داشت: دادستان یک مقام قضایی با حدود 600 وظیفه قانونی و اگر دادستان به عنوان یک شخص مسئول در قوه قضاییه وظایف قانونی خود را انجام دهد بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور اساساً به وجود نمی‌آید.

این نماینده مجلس گفت: یکی از وظایف دادستان پیشگیری از وقوع جرائم خاص است، اما آنچه شاه بیت این غزل است، قانون است و قانون‌گذار هست که مشخص می‌کند چه عملی جرم است و چه عملی جرم نیست. دادستان مکلف است فقط در حیطه قانون و در مواردی قانون جرم انگاری شده است دستور صادر کند و خارج از آن قطعاً اجازه این کار را ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دستوری هم خارج از حیطه قانونی و مستند به عرف یا شرع صادر کند خارج از حدود وظایف قانونی بوده است. در هیچ جای قانون ما دوچرخه سورای بانوان جرم انگاری شده باشد و اینکه دادستان بخواهد در این موضوع ورود کند به نظر می‌رسد که یک تفسیر موسع از قوانین کیفری داشته و این تفسیر حتماً تفسیر غلطی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۴۳
خوب حتما مشكلي مهمتر از اين ندارند
و همه چيز آرومه
جايي كه اختلاس فعل حرام نباشد ، دوچرخه سواري خانم ها حرام مي شود .
چی بگم؟!...
من کهنه سربازجانباز بیشتر از 40 خونواده شهید از همسنگران سابقم سلام علیک دارم هیچکدوم با دوچرخه سواری مشکل ندارن که هیچ اصلا تو این هواها نیستن... هر کس هر کاری می خواد بکنه میشهوکیل و سخنگوی خانواده شهدا!... کجا هستن کیا هستن چرا ماها نمیشناسیم... جناب دادستان قطعا حضرتعالی توان و لیاقت بالایی داشته اید که به این مقام منصوب شده اید. از این توان و نیروی خود اگر برای حل مشکلات عظیم تر و باز کردن گره های اساسی از دردهای مردم استفاده کنید اجرش بیشتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
زنده باشی هموطن من حالا مستقیم افتخار اینو نداشتم از خانواده های شهدا باشم اما هم دایی دامادمون شهید شده هم برادر زن عموم اونا هم هر وقت دیدم اعتراض و حرفاشون مثل خودمون بوده تازه با غم بیشتر چون جوانشونو دادن من نمیدونم چجوریه خانواده شهید هم تقسیم بندی خودی و غیر خودی داره انگار
دوچرخه سواری مهمه یا گرد وغبار داخلی که برای بار دوم نفس خوزستان رو گرفته.واقفا خجالت نمیکشن مسولین که اینهمه آب رو الکی به خلیج فرستادن و کانونهای گردوغبار رو نتونستن سیراب کنن
برای همه معلومه چقد مدیریت دارن مسولین
پاسخ ها
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
نظرتون رو اصلاح می کنم: خلیج فارس، نه خلیج
تفصیر دیگه این حکم اینه که حکم برکناری خودش رو صادر کرده
این اقایان هرجا که قانون برایشان مفید باشد انرا مطرح میکنند هرجا مفید باشد از رهبری خرج میکنند خدا وکیکی قانون اساسی که ایشان به عنوان مجلس خبرگان تصویب کردند کامل اجرا میشه
قطعا بسیاری از حرکات بانوان محترم هیچ منع شرعی ندارد ولی شایسته است که برای جلوگیری از مزاحمت بزهایی که هنگام پریدن بره از روی جوی آب منتظر گفتن آی دیدم هستند، پوشش مناسبی داشته باشند که اتفاقی نیفتد.
دست از سر بانوان بردارید.
به خودمان برسیم و تزکیه نفس کنیم.
شخص دادستان باید به دلیل عدم رعایت قانون تحت تعقیب قرار بگیره
چه معنی دارد زن زن باشه اصن؟ زنارو مرد کنید
دوچرخه سواری یک ورزش نسبتا ارزان است ( بجز قیمت عجیب و غریب دوچرخه ) ورزشی است که گردش خون ر ا تسریع می کند و با عمل تعریق حاصل از رکاب زدن سموم بدن دفع می شود برای قلب خوب است و برای ماهیچه های پاها که وزن زیاد بدن را باید تحمل کند البته مفید ... ربطی به مرد و زن ندارد ... سلامتی برای هر دو لازم است و برای بانوان بسیار بیشتر لازم است به جهت ویژگی جنسیتشان ... آنها بایستی استخوانهای بدنشان را در زمان پیری محکم کنند زیرا مستعد پوکی استخوان هستند آن هم بجهت خصوصیت ویژه عدم ترشح هورمون های زنانه در زمان کهنسالی .... این موارد اندک آگاهی در حد بضاعت بنده می باشد و حتما فواید بیشماری دارد ... در زمانه ایی که بعلت عقاید مذهبی حضور بانوان در تعدادی از ورزشها محدود و ممنوع می باشد اتفاقا دوچرخه سواری ورزش بسیار ایده الی برایشان محسوب می شود ... این ورزش صد درصد سالم و مفید را به راحتی از آنان محروم و دریغ نکنید ... در هیچ رساله ای مذهبی علمای اعلام به ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان اشاره ایی نشده است (تا آنجا که می دانم ) . من به عنوان یک همسر و نیز یک پدر از علمای عزیز می خواهم چاره ایی در این امر بکوشند ... برای بیمار نشدن باید پیشگیری نمود و دوچرخه سواری یک پیشگیری لذت بخش از بیماریها می باشد . لطفا کمک کنید برای سلامت جامعه
سه چرخه چطور؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
آفرین ، سه چرخه هیچ مشکلی نداره و کم خطرتر هم هست
جالب است که نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در برابر این قانون شکنی آشکار مهر سکوت بر دهان زده اند.
برای شهرت نیاز به ظهور وبروز رفتار غیر عادی است هزینه اجتماعی مهم نیست!!!!!!!!!!
مگه قانون هم داریم ؟
اشتباه نکنید!!!! اشکال کار در جای دیگر است.
ترا بخدا مواظب باشید به اسم طرفدار دوچرخه سواری زنان و مخالفان انها از شما سواری نگیرند. در عین حال که حسن و قبح هر چیزی سر جای خودش محفوظ است؛
دادستان عزیز علیه گران فروشی، احتکار، اختلاس دروغ و دزدی و رانت خواری سوء استفاده از بیت المال تاکنون حکمی داده اند؟؟؟؟آیا؟؟؟؟
اینجا ایران است کشوری که هر روز زندگی سخت و سخت تر میشود و هر روز با بهانه ها و سخنانی یک خانواده به نون و نوایی میرسد .
واقعا باید متاسف بود برای این مردم که بحث هایی از این قبیل هنوز مطرح است و باید برای آن هم تصمیم بگیرند!!!
معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه دوچرخه‌سواری بانوان در فضاهای ورزشی قطعاً ممنوع نیست،‌ بیان کرد: مسئله دوچرخه‌سواری از ابعاد و زوایای مختلف مهم است، زیرا بحث ورزش است ((((((ففط بحث ترویج وگسترش فساد است ن)))))مایندگان اگر راست می گویند فکری برای گرانی و چپاول مملکت توسط آقازاده ها و باباهایشان بکنند
در چه مسایلی گیر کردیما
این خانم ابتکار چگونه به خودشان اجازه داده اند فتوا صادر کنند!بهتر است ایشان در حوزه تخصص خود یعنی محیط زیست مثل مشکل زباله های شهرهای شمالی ارائه نظر نمایند
اگر می خواهید قانون منع بگذارید زودتر بگذارید نه این که چند سال بعد عده ای زیادی سوار شوند و بعد ان زمان قانون بگذارید و بخواهید درگیری درست کنید و اگر هم نمی خواهید خوب پس هیچی
مثل تلگرام که اولش شل گذاشتین و حالا که می خواهید مقابله کنید ....
چطوری که ائمه جمعه در مورد فقر مردم وشرایط اقتصادی صحبت نمی کنند به اختلاس و دزدی مسئولین و آقازاده ها کار ندارند که هم حرام الهی است هم خلاف قانون. اما چسبیده اند به دوچرخه سواری خانم ها؟ واقعا چرا؟
خدا وکیلی خیلی مسخره است که در کشور ما هر شهری برای خودش قانونی دارد. امامان جمعه قانون وضع میکنند، پس مجلس و شورای نگهبان چه کاه هستند.
اگر یکی از این امامان جمعه جای حضرت امام خمینی (ر) بودند، الان حتما موسیقی و شطرنج صد در صد ممنوع بود و چه عذابی برای ملت درست میکردند؟
این یعنی ملوک الطوایفی. امام جمعه که قانون گذار نیست یه جا بگه دوچرخه بازی ممنوع یه جا بگه عروسی بیشتر از ۳ ساعت ممنوع.
بانوان عزیزمان که از کره مریخ نیامده اند۰ خواهران فرزندان مادران و بستگان‌ ما هستند۰ آرامش انها آرامش یک جامعه است۰ هر چند وقت و خصوصا در تابستان بیشترین حجم جهت محدودیت آنها شدت میگیرد۰
معترضین حالا خلافشو ثابت کنند .بنده خدا بازپرس تلگرام در کل مملکت فیلتر کرد ککی هم نگزید
اینقدر صحبت از قانون نکنید کجای کشور قانونی اداره میشه که این مورد قانونی هست یا نیست
اگه دوچرخه سواری کرد و حداقل حجابو رعایت کرد چه اشکالی داره. امام جمعه محترم و دادستان عزیز من خودم به شخصه با بدحجابی مخالفم اما با محدودیت برای بانوان هم مخالفم . مگه درزمان ائمه زنان اسب سواری نمی کردند.
اگه خانومی همراه با دوچرخه سواری حجابشو رعایت کرد چرا باید جلوشو بگیریم. تا کی میخواین با این حرفاتون مردم رو از دین اسلام عزیز دور کنین.
چرا با این کاراتون حاشیه درست می کنین تا مردم مشکلات اصلی رو فراموش کنن....باز تا چند روز این قضیه نقل مجالس خواهد بود
برای بنده که یک شهروند اصفهانی هستم و دو سه سالی است می بینم بانوان پیر و جوان جهت تردد از دوچرخه استفاده می کنند بسی جای شگفتی است که پس از فرهنگ سازی که در سطح جامعه ایجاد شد و برای عموم مردم امری کاملا عادی بود و به گفته همگان هیچگونه مشکل منکراتی در این خصوص مشاهده نمی کردیم به یکباره با یک حکم و صحبت اینگونه جرم تلقی شود. بنده شخصا اینگونه حرکت ها را تنها و تنها اعمال سلیقه می دانم. بله من خودم از ویراژ دادن جوان ها در پارک ها که هم برای خانواده ها خطر آفرین است و هم موجب آلودگی هوا در محیط پارک می گردد گله مند بودم و جالب است که هیچ اقدامی در جهت ممانعت از این حرکت های خطر آفرین و بعضا مجرمانه انجام نمی گیرد ولی وقتی در روز جمعه اخیر با انبوه نیروهای انتظامی و پلیس ضد شورش جهت جلوگیری از تردد بانوان با دوچرخه مواجه شدم بسیار تأسف خوردم. آیا در این شرایط بحران اقتصادی، و تهدیدات دشمنان که همه مسئولان و بزرگان نظام از همدلی و مودت بین مردم و مسئولین نظام صحبت می کنند، چیزی مهمتر از این مسئله نبود که اینگونه جو پارک های شهر را امنیتی نماییم؟ آیا اینگونه برخوردها اگر نگوییم موجب نفرت، لااقل موجب تکدر خاطر مردم نمی شود؟ و اینکه به این نوع برخوردها در این زمان و هر زمانی که قطعا ناشی از یک سلیقه خاص است نمی توان لفظ کج سلیقگی داد؟
دوچرخه سواری ضعیفه ها حرام اندر حرام است آقاااا
من خودم یکبار دیدم یکیشان سوار بود از خودم غافل شدم
باید اینها به اشد اعدام برسند. همه گرانیها و تهدیدات کفار از دلیل همین دوچرخه سواریهاست
دادستان یک مقام قضایی با حدود 600 وظیفه قانونی و اگر دادستان به عنوان یک شخص مسئول در قوه قضاییه وظایف قانونی خود را انجام دهد بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور اساساً به وجود نمی‌آید.!................... جناب دادستان حکم شرعی اسیدپاشی به صورت بانوان چیه ؟ از اقای رئیسی انتظار اقدام فوری و عاجل داریم
مسئولين ما تو مملكت همش دنبال حاشيه ان و اون كاري كه واجب تره رو ول ميكنن و چيزهاي جزئي كه واسه مردم زياد مهم نيست رو مي چسبن
من مذهبی هستم و دوچرخه سواری را برای بانوان ضروری میدانم.
والله دوچرخه سواری بانوان مفسده اش از ترک موتور نشینی کمتره.
جامعه را به تعالی رشد دهیم نه اینکه فقط محدودیت برای جنس مونث
ظاهرا در مملکت ما با توجه به افکار پوسیده بعضی از مسولان هرکاری که خانم ها انجام دهند جرم است . خودشان رادرگیر این کار کردند شما ببینید روزی نیست که حداقل 5 تا 10 خبر در این رایطه نداشته باشیم کارها مهم مملکت را کنار گذاشتند چسبیدند که خانم ها چطور راه بروند چطور لباس بپوشند وووو...... توقع داریم مملکت ما پیشرفت کند هنوز در 40 سال قبل مانده اند
اقا تو کشور همه چیز درست شده فقط دوچرخه سواری بانوان مونده من بندر انزلی زندگی میکنم ۵۰۰ نفر ادم هر کدم از ده ملیون تا ۵۰ملیون دادن به ی ادم بی دین که براشون اپارتمان سازی کنه ولی دریق که همه پولها رو بالا کشید نه ساله که به دادستان مراجعه میکنیم ولی بی نتیجس حالا از خانومها ایراد می گیرن
طبق قانون! چه کسی باید با این قانون شکنی آقای دادستان! برخورد بکنه؟
چرا مجلس از حق قانون گذتری خودش دفاع نمیکنه؟یعنی مجلس در این حد قدرت نداره؟!!!
تمام مشکلات مملکتو دولت روحانی حل کرده چون مشکلی وجود نداره و دولت مردان بسیار کار آمد بیکارند ضروری است به این امر حیاتی رسیدگی کنند
واقعا. متاسفم. از لحطه ای که شنیدم. دارم خفه میشم از عصبانیت.
سلام. اینجا ایران است. جایی که مرد هم وطنم موجودی خبیث و سواستفاده گر تلقی میشه. پدر و برادر و مردان فامیل من در ایران ادمهای بدی به حساب میآیند.
کاش جای دیگری بودم تا پدرم به عنوان انسانی شریف به حساب می امد نه یک مرد که از هر چیز یک زن تحریک میشه.
زن باید توی اندرونی می موند و کفشش رو کسی نمیدید. (کفش زن تحریک کننده است)
این خانه از پای بست ویران است .

مردان سرزمینم خواهش می کنم از دیدن دوچرخه سواری زنها لذت نبرید
یه کم از اختلاس و گرانی لذت ببرید
متشکرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار