بازدید 2742

واشنگتن: جامعه جهانی خواهان ازسرگیری مذاکرات در سودان است

یک مسئول آمریکایی در پایان نشستی در واشنگتن اعلام کرد: جامعه جهانی ازسرگیری فوری مذاکرات میان شورای نظامی سودان و تظاهر کنندگان این کشور را برای رسیدن به مرحله گذار سیاسی با هدایت غیر نظامیان را خواستار است.
کد خبر: ۹۰۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 18 May 2019

یک مسئول آمریکایی در پایان نشستی در واشنگتن اعلام کرد: جامعه جهانی ازسرگیری فوری مذاکرات میان شورای نظامی سودان و تظاهر کنندگان این کشور را برای رسیدن به مرحله گذار سیاسی با هدایت غیر نظامیان را خواستار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، تیبور ناجی، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا نشستی با نمایندگان اتحادیه افریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس، و نروژ داشت که هدف از این نشست هماهنگی تلاش‌ها برای تشویق طرف‌های سودانی به دست‌یابی به توافقی در سریع‌ترین زمان ممکن درباره‌ دولت انتقالی بود.

ناجی پس از این دیدار در توییتی نوشت: ما به همراه شرکایمان از توافق‌هایی که اخیراً میان شورای نظامی انتقالی و مخالفان مدنی درباره نهادهای جدید حاصل شد، استقبال کردیم و نگرانی خود را نسبت به خشونت‌ها علیه تظاهرکنندگان سودانی ابراز داشتیم و از فرماندهان نظامی سودان خواستیم اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را داده و عاملان این اقدامات خشونت آمیز را محاکمه کنند.

این مسئول آمریکایی تاکید کرد: نمایندگان کشورهای حاضر در نشست درباره‌ حمایتی که از دولت آتی به رهبری غیرنظامیان در سودان به عمل خواهند آورد، گفت‌وگو کردند.

پیش از آنکه مذاکرات درباره روند انتقالی از سرگرفته شود، شورای نظامی جمع‌آوری ایست‌هایی را خواستار شد که مانع رفت‌وآمد در برخی مناطق خارطوم شده بودند و پس از این امر، صدها معترض سودانی روز جمعه اقدام به جمع آوری تمامی موانع و سنگرها در اطراف محل برگزاری تحصن خود در شهر خارطوم کردند.

شورای نظامی روز چهارشنبه به دلیل ایجاد سنگرهایی در خیابان‌های مختلف خارطوم توسط تظاهرکنندگان و در پی آن اخلال در وضعیت امنیتی این شهر، مذاکرات با رهبران تظاهرکنندگان را به مدت ۷۲ ساعت به حالت تعلیق درآورد.

قرار بود شورای نظامی سودان در دیدار با رهبران تظاهرات ساختار نهایی دوره انتقالی و تشکیل سه شورای حاکمیتی، دولتی و قانون‌گذاری که مسئول امور سودان در مرحله انتقالی به مدت سه سال خواهد بود، بررسی کند.

عبدالفتاح برهان، رئیس این شورا از تظاهر کنندگان خواست تمامی موانع و سنگرهای ایجاد شده در اطراف محل تحصن را برچیده و حمله به نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع و پلیس و نیز اقدامات تحریک‌آمیز علیه آنها را متوقف کنند.

در ساعات اولیه ظهر روز جمعه تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهای انقلابی در خیابان النیل، خیابان اصلی که رفت و آمد در آن متوقف شده بود، موانع و سنگرهای را جمع آوری کردند.

شورای نظامی سودان وجود سنگرها و موانع در نقاط مختلف سودان را غیرقابل قبول دانست، اما تاکید کرد اجازه می‌دهد تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش ادامه یابد.

همچنین صدها تحصن‌کننده سودانی پس از برگزاری نماز جمعه در میدان اصلی تحصن در مقابل فرماندهی ارتش، پیکر یکی از قربانیان این تحصن که با شلیک سه گلوله کشته شده بود، تشییع کردند.

نمازگزاران سودانی در این مراسم کشتار معترضان را محکوم کرده و آن را در حکم قتل همه انسان‌ها دانستند و انتقال قدرت به غیرنظامیان و توافق با رهبران انقلاب را خواستار شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر