بازدید 15084

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فروپاشی «تیم ب» به سرکردگی بولتون!

همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلافاتی میان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو بروز یافته و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از مواضع جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد خود ناراحت شده و معتقد است که الان وقت مناسبی برای تشدید تنش‌های نظامی با ایران نیست.
کد خبر: ۸۹۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 18 May 2019

همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلافاتی میان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو بروز یافته و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از مواضع جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد خود ناراحت شده و معتقد است که الان وقت مناسبی برای تشدید تنش‌های نظامی با ایران نیست.

به گزارش «تابناک»؛ رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، بولتون برای افزایش تنش‌های نظامی با ایران تلاش می‌کنند، ولی ترامپ از این امر راضی نیست. برخی منابع حتی از احتمال اخراج بولتون از دولت نیز سخن گفته‌اند.

با این حال، ترامپ، دیروز در توئیتی اختلاف نظر در کاخ سفید را طبیعی خواند و رسانه‌ها را به خاطر انتشار چنین اختلافاتی سرزنش کرد. او در چند توئیت نوشت: «رسانه جعلی واشنگتن‌پست و حتی رسانه جعلی‌تر نیویورک‌تایمز اخباری می‌نویسند مبنی بر اینکه در خصوص سیاست قوی من در خاورمیانه، یک دعوای داخلی وجود دارد. هیچ دعوای داخلی وجود ندارد. دیدگاه‌های متفاوتی بیان می‌شود و من تصمیم نهایی و قاطع را می‌گیرم. این یک فرآیند بسیار ساده است. همه طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها در نظر گرفته می‌شود. من مطمئنم ایران به زودی خواهان گفت‌وگو خواهد بود.».

اما به رغم تکذیب صریح دعوای داخلی توسط ترامپ، رسانه‌های آمریکایی همچنان بر وجود اختلاف‌نظر میان مقامات کاخ سفید بر سر ایران خبر می دهند.

در همین رابطه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در مطلبی عنوان کرد، کارزار فشار حداکثری علیه تهران باعث تشدید شکاف‌ها میان دو مرد سیاست خارجی ترامپ شده است. بولتون کنترل شدیدی در روند تصمیم گیری امنیت ملی آمریکا داشته و به معرفی روند جدیدی درباره رویکرد سیاست آمریکا پرداخته است.

در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگر، پامپئو و «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید کرده‌اند که هدف دولت در تشدید فشارها علیه ایران انجام مذاکرات مجدد با ایران بوده است.

اما بولتون که پیش از پیوستن به کاخ سفید آشکارا خواستار تغییر رژیم در ایران بوده، به شدت درباره ارزش مذاکرات با دشمنان ابراز تردید کرده بود. در حالی که پامپئو به شدت در حال کار کردن درباره پیشبرد رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهوری است، بولتون تلاش می‌کند که این سیاست را در خلاف جهت خواسته رئیس جمهور شکل دهد.

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فروپاشی «تیم ب» به سرگردگی بولتون!

از پامپئو 55 ساله به عنوان فردی که به رئیس جمهور وفادار است یاد می‌شود و وی به ندرت دیدگاه‌های رئیس جمهور را به چالش کشانده است. برخی مقامات دولت معتقدند این عضو سابق کنگره که اخیرا نیز درباره شرکت در انتخابات سنا ابراز تمایل کرده، تا حد زیادی همچنان به فکر آینده سیاسی خود است؛ اما در مقابل، بولتون که سال‌ها مناصب دولتی داشته و هرگز تردیدی در ارائه دیدگاه‌های غیرقابل قبول نداشته، در 70 سالگی منصب مشاور امنیت ملی را بر عهده دارد که به نظر می‌رسد آخرین پست وی در دولت خواهد بود.

«دیوید روتکوف» مشاور بازرگانی که کتاب‌هایی درباره سیاست خارجی آمریکا نوشته است، گفت: پامپئو خود را به عنوان فردی نشان داد که خیلی زیاد دیدگاه‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی را درک می‌کند. در مورد ایران، مقامات آمریکایی گفته‌اند که رویکردهای واگرای آنها در تعامل با رئیس جمهور باعث تصعیف روابط آنها شده است؛ این در حالی است که آمریکا در حال صف آرایی نظامی در برابر ایران بوده و ایران نیز تهدید کرده که از توافق هسته‌ای سال 2015 که با دولت اوباما و 5 کشور دیگر حاصل شده، خارج خواهد شد.

هرچند بولتون و پامپئو به طور گسترده‌ای دارای غرایز ستیزه‌جویی یکسانی هستند،زمانی که اختلافات افزایش می‌یابد، بولتون کاملا شفاف ساخته که چرا وی به عنوان فردی عاری از روندهای بروکراتیک یاد می‌شود.

وی بر خلاف کسانی که پیش از این سمت مشاور امنیت ملی را بر عهده داشته‌ و معمولا به عنوان داوری بی طرف رفتار می‌کردند، تهاجمی به شکل دادن سیاست خارجی آمریکا می پردازد.

یکی از مقامات سابق دولت که همچنان به پامپئو نزدیک است، گفت: بولتون زیاد روحیه همکاری ندارد و تمایل دارد تا کارها را خود انجام دهد؛ اما پامپئو ذاتا به دنبال همکاری است و حتی اگر در کاری ضرورتی به همکاری نباشد، وی احساس می‌کند که باید همکاری کند، چون وی وزیر امور خارجه است.

چندین مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند که ترامپ از برخی مشاوران ارشد خود راضی نیست و معتقد است که این مشاوران ممکن است، شتابزده آمریکا را وارد یک تقابل نظامی با ایران کرده و وعده دیرینه خود مبنی بر خروج از جنگ‌های پرهزینه خارجی را نابود کنند. ترامپ رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و خواهان گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که از گفت وگو‌های ترامپ با بولتون و پومپئو آگاه است، گفته ترامپ اواخر هفته گذشته درباره برنامه‌ریزی جنگی در مقابل ایران خشمگین شده است. این مقام گفت: «آن‌ها خیلی شتابزده عمل می‌کنند و ترامپ آزرده خاطر شده است.»

از طرف دیگر، گزارش ها حاکی از آن است که اختلافات بولتون صرفا به ترامپ و پمپئو محدود نشده و این اختلاف نیز در درون «تیم ب» نیز بروز یافته است؛ جایی که بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و بن زاید قرار دارند.

هرچند آنها بارها با بولتون برای حمله به ایران همراه شده و از او خواسته اند ترامپ را برای بمباران ایران متقاعد کند، گزارش ها و نشان ها حاکی از آن است که سه عضو دیگر تیم از مواضع خود برای حمله به ایران عقب نشینی کرده اند. کما اینکه، مقامات اماراتی، عربستانی و اسرائیلی در چند روز گذشته بر لزوم عدم درگیری با ایران تأکید کردند.

باید دید آیا با این اوصاف، تیم ب واقعا در آستانه فروپاشی است یا کلیت این ماجرا صرفا گمانه زنی های رسانه ای بوده و تأثیرات این تیم بر سیاست واشنگتن در قبال ایران همچنان پایدار خواهد بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
الان ترامپ رد کرد این اخبار رو . این اخبار دروغ رو نزار تابناک .
به همین خیال باشید!
البته ظریف هم بارهاتاکیدکرده بودکه پرزیدنت ترامپ ادم صلح طلبیه واهل جنگ نیست وهمه چیزازگور این بولتون سیبیلوبلندمیشه !!!!
حقشه که سیبیلهای این تیم B خبیت روازته تراشیدتاتعادلشون بهم بخوره !!!
سرکارمون گذاشتن اینها خودشون ختم عالمن ما می خواهیم اینهارو سیاه کنیم .
جناب دکتر ولایتی، جناب دکتر ظریف جناب دکتر خرازی به عنوان یک شهروند عادی که 32 سال دارم خواستم یک بازخورد به سیاست های خارجه که تا کنون داشته ایم بدهم مدت هاست نکران درگیری و جنگ هستم مدت هاست تحریم ها نمیگذارد که برنامه ریزی ای داشته باشیم به خاطر این شرایط از خیلی چیزها محروم مانده ام سیاست خارجه و سیاستمدارانی که داشته ایم از این بابت ضعیف عمل کرده اند، ترس ها و نگرانی ها از منبع سیاست خارجه (خواسته و یا ناخواسته) از طریق رسانه هایی که امنیت و سلامت روانی جامعه برایشان ارزشی ندارد چون آموزشی در این زمینه ندیده اند شدیدا آسیب دیده است.
سالها بدبختی ملت ایران تقصیر تیم ب
همش سیاه باز یهمش دروغ .فقط یکی به من بگه چرا آمریکا این همه نیرو آورده خلیج فارس .؟ چرا ما حالت تدافعی نظامی نداریم .؟اگه بی خبر حمله کنند چکار میخوایم بکنیم .؟به نظرم باید ایران تمام قایقهاشو مسلح کنه در آبهای خلیج فارس مانور بده .تمام سلاحهها به سمت اسراییل وپایگاههای آمریکا نشانه بره وادوات جنگی ونیروی نظامی گسترده در مرزها مستقر کنه .
اختلافات داخلی بین سران سفید رسما از طرف ترامپ تکذیب شده و وی گفته است که علیرغم برخی اختلاف نظرها با جان بولتون، خودش تصمیم نهایی را در قبال ایران خواهد گرفت.
بجای اینکه از سوراخ کلید درب کاخ سفید، به مسائل داخل کاخ نگاه کنیم و به بعضی اختلافات ظاهری بین یانکی ها دل خوش بکنیم، بهتر است اول اوضاع خود را سر و سامان داده و از طریق مبارزه با فساد و تبعیض خانمانسوز کنونی ، اتحاد ملی را برای مبارزه با تهدیدات آمریکا تقویت کنیم.
اصلا فرض کنیم ترامپ هم دیگه رییس جمهور نشه، فک کردید دموکراتا بهتر از اینان، یادتون نره که این بلاها رو اوباما سر ما اورد، دیگه این بولتون که جز قازورات هست که باشه یا نباشه
فرقی نداره ما باید اول ببینیم با خودمون چند چندیم .....
ترامپ فقط دنبال مذاکره است و نه توافق. قشنگ معلومه که می خواهد چند عکس تاریخی داشته باشد و البته بدون هیچ دستاورد ملموس تاریخی.
با عرض سلام و تسلیت خدمت تمامی آمریکا پرستای عزیز ، کاسبان ترس ، کاسبان سایه جنگ ، آرزومندان مک دونالد و پپسی و کلیه فامیلهای وابسته
تفاوت تسلیم شدن ، مذاکره از روی ضعف و خوشبینی و ساده لوحی در برابر آمریکا با مقاومت در برابر زورگو ، باج ندادن به کدخدا و مذاکره کردن با عزت ، کم کم داره مشخص میشه
لطفا ماله کشهای عزیز از قوه تخیلتون استفاده کنید و با خلاقیت و نوآوری در شیوه های ماله کشی دست به ابتکارهای جدید بزنید تا پیش کدخدا روسفید بشید و در بین مردم سربلند باشید
به امید مک دونالد و کوکاهای خوشمزه
منم برم ی ساندیس وطنی بزنم تا از گشنگی هوس برگرای غربی نکردم
تیم آ چکار کنیم

تیم روحانی ؛دولت ش و رسانه های حامی


پدر ملت توی ۶ سال بدتر از رخ دادن جنگ در اوردن
بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد
بولتون رو برداره بالای 70 درصد مشکلات ایران و آمریکا به خودیه خود حل میشه.
پيچ تيم ب داره شُل ميشه
مشگل تیم ب ،ترامپ، اوباما، حسن و حسین نیست،واقعیت این است که به جز کنار آمدن با آمریکا به عنوان یک سیستم که در زمان ما قدرتی جهان روا دارد،امکان توسعه و رشد کشور وجود ندارد و در سالهای آتی به جمع کشورهای فقیر دنیا خواهیم پیوست.شما عاقبت کشوری را که رشد اقتصادی منفی و تورم بالای 20 درصد دارد چگونه می بینید؟مگر می شود با ایزوله شدن از دنیا و دسترسی نداشتن به سرمایه و فن آوری این وضع را تغییر داد؟
طبق اظهارات ترامپ همگی باتفاهم مشغول خدمت هستند
فرض کنید بولتون هم اخراج بشه. از این بولتونها توی امریکا خیلی زیاده. بهتره به جای دل خوش کردن به اخراج بولتون یه تجدید نظر کلی در سیاستهامون بکنیم.
ترامپ ترسید بهترین موقعیت برای موشک باران امریکا باید با خاک یکسانش کنیم
عجب مقاله مزخرفی! قیمت دلار را نگاه کنید بعد مقاله بنویسید.
بر خلاف تمام این تحلیلهای سطحی اینها بسیار هماهنگ هستند و هدف مشترکی دارند هر چند ممکن است برای رسیدن به اهدافشون هر اتفاقی رو رقم بزنن و تو تاریخ سیاسی آمریکا زیاد دیدیم حتی مثلا تو بالاترین سطحش میبینیم تو جایی که یه رئیس جمهور بر اساس یه قانون مخفی و نانوشته دو دوره کار میکنه ولی اگه نیاز باشه این داستان به یک دوره ختم میشه مثلا کارتر یا دقیقتر جرج بوش پدر و این اتفاقات توی اون سطح اتفاق افتاده و اگه در حد مشاور رییس جمهور هم پیش بیاد با هماهنگی خود اون مشاور هستش نه مثل داستان اقای متکی و اینها رو نمیتونیم تو یه مختصات قرار دهیم و اگر تردیدی هست خیالی نیست کمی صبر همه چیز رو روشن و حل مینماید
یا حق
خواب و خیال و حرف های صد من یه غاز
خداوند دشمنان ایران را از بین احمق ها انتخاب میکند،
آفرین به دکتر ظریف با صحبت ها و بیانات زیرکانه:
1- ترامپ رو از تیم ب جدا کرد
2- با یادآوری شعار انتخاباتی ترامپ ، مجبور به عقب کشی ترامپ شد و همچنین با این کار به طرفداران ترامپ که به او رای داده اند این مهم را یادآوری نمود
بولتون بره یا در انتخابات بعدی ترامپ رای نیاره، دقیقاً کدوم یک از مشکلات داخلی ایران حل میشه. اونایی که میگن در این شرایط گفت و گو نمیکنیم چرا در سال ۲۰۱۵ که شرایط جور دیگه ای بود مذاکره نشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار