بازدید 7712
در فصل نخست سال 2019:

کدام کشورهای عضو اوپک، نفت آمریکا را تامین کردند؟

قیمت نفت از آن رو برای آمریکا اهمیت دارد که هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه ‎های سالانه حمل‌ و ‌نقل در کشور آمریکا منجر خواهد شد. آمارهای فصل نخست سال 2019  نشان می دهد که آمریکا از 10 کشور دنیا نفت وارد کرده است که 4 کشور عضو اوپک و باقی غیراوپکی بوده اند. عراق بعد از عربستان به عنوان دومین کشور عضو اوپک است که بیشترین نفت را به آمریکا صادر کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 17 May 2019

قیمت نفت از آن رو برای آمریکا اهمیت دارد که هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه ‎های سالانه حمل‌ و ‌نقل در کشور آمریکا منجر خواهد شد. آمارهای فصل نخست سال 2019  نشان می دهد که آمریکا از 10 کشور دنیا نفت وارد کرده است که 4 کشور عضو اوپک و باقی غیراوپکی بوده اند. عراق بعد از عربستان به عنوان دومین کشور عضو اوپک است که بیشترین نفت را به آمریکا صادر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، نفت و قیمت آن برای کشوری مانند آمریکا بسیار مهم است به همین دلیل سعی کرد ماجرای تحریم های نفتی ایران را به گونه ای پیش ببرد که قیمت نفت در بازار جهانی تغییر آنچنانی نکند. همچنین در بخشی از بیانیه کاخ سفید در مورد لغو معافیت های تحریم های نفتی ایران برای هشت کشور آمده بود: "ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه عضو اصلی تولید انرژی جهان به همراه دوستان و متحدان متعهد هستیم که تقاضای کافی در بازار جهانی نفت ادامه پیدا کند. ما توافق کردیم که تصمیمی زمان ‌بندی شده بگیریم تا اطمینان دهیم تقاضای جهانی در پی کنار گذاشتن نفت ایران از بازار فراهم خواهد شد". اما چرا این قدر نفت و قیمت آن برای آمریکا حائز اهمیت است؟

شاید بتوان پاسخ این پرسش را در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا یافت. در این گزارش آمده است، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه ‎های سالانه حمل‌ و ‌نقل در کشور آمریکا منجر خواهد شد. بنابراین رشد بیش از ۲۰ دلاری قیمت نفت از ابتدای سال‌ جاری میلادی به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه ‌های حمل ‌و‌ نقل برای شهروندان آمریکایی است. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشور نیز طی مصاحبه ای در مورخه 25 فروردین ماه سال جاری گفت که ترامپ باید انتخاب کند که می‌ خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد یا قیمت سوخت را در پمپ‌ های بنزین‌ آمریکا پایین نگه دارد. آن‌ طور که آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می ‌دهد، در سال ۲۰۱۸ این کشور حدود 3.4 میلیارد بشکه بنزین و 1.5 میلیارد بشکه سوخت دیزل (گازوئیل) مصرف کرده است. این آمار نشان می‌ دهد که هزینه حمل‌ و نقل‌ بخش مهمی را در سبد هزینه‌ های خانوار آمریکایی به خود اختصاص داده است.

اگر از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و تاثیر آن بر آمریکا بگذریم، مسئله مهم دیگر این است که چه کشورهایی و به چه قیمتی در فصل نخست سال 2019 نفت به آمریکا فروخته اند؟

گزارشی که توسط اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است نشان می دهد در فصل نخست سال 2019 قریب به 593 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 29.4 میلیارد دلار وارد کرده است. جدول زیر مبادی وارداتی نفت خام آمریکا در فصل نخست سال 2019 را نشان می دهد.

از این میزان نفت خام وارداتی آمریکا، حدود 74.4 درصد آن از کشورهای غیر اوپک و 25.6 درصد آن نیز از کشورهای اوپک تامین می شود. کانادا بزرگترین مبدا وارداتی نفت خام آمریکا است و با سهم حدود 54 درصدی در فصل نخست سال 2019 ، بیش از 318.5 میلیارد بشکه نفت خام وارداتی آمریکا را تامین کرده است. قیمت نفت کانادا در میان سایر مبادی وارداتی آمریکا به طور قابل توجهی پایین تر بوده است (40.4 دلار به ازای هر بشکه). عربستان نیز دومین تامین کننده نفت خام آمریکا است و با قیمت 62.7 دلار به ازای هر بشکه در فصل نخست سال 2019 ، حدود 54.5 میلیارد بشکه نفت خام به آمریکا صادر کرده است. سهم این کشور از نفت خام وارداتی آمریکا بیش از 9 درصد بوده است. مکزیک نیز سهم 8.8 درصدی از نفت خام وارداتی آمریکا را به خود اختصاص داده است. طی مدت مورد بررسی، آمریکا بیش از 52 میلیارد بشکه نفت به ارزش حدود 59 دلار در هر بشکه از این کشور خریداری کرده است. دومین تامین کننده نفت خام آمریکا در اوپک، کشور عراق بوده است. طی فصل نخست سال 2019 ،آمریکا قریب به 32 میلیارد بشکه به ارزش حدود 2 میلیارد دلار از عراق نفت خام وارد کرده است.

نکته جالب این جدول این است که برخلاف تصور، عربستان در بین کشورهای واردکننده نفت یکی از کشورهایی است که به آمریکا گران ترین نفت را فروخته است و عراق نیز به عنوان عضو دیگر اوپک و دومین واردکننده نفت به این کشور خود را مطرح کرده است. در این فهرست ردپایی از اماراتی ها دیده نمی شود. میانگین قیمت نفت فروخته شده به آمریکا 60 دلار به ازای هر بشکه بوده است و قیمت نفت فروخته شده غیراوپکی ها به آمریکایی ها به ازای هر بشکه 46 دلار بوده است. 

کدام کشورهای عضو اوپک، نفت آمریکا را تامین کردند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل