بازدید 46523

خریداران ارز برای پرداخت مالیات آماده باشند/ تصمیم سازمان امور مالیاتی چه تأثیری بر سایر بازار‌ها خواهد گذاشت؟

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که طی خبری اعلام شد، شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است. وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ضمن مفید دانستن این تصمیم در مورد پیامد‌های آن به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این مالیات ستانی ممکن است باعث کوچ نقدینگی به بازار‌های دیگر شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 16 May 2019
تابناک اقتصادی۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که طی خبری اعلام شد، شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است. وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ضمن مفید دانستن این تصمیم در مورد پیامد‌های آن به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این مالیات ستانی ممکن است باعث کوچ نقدینگی به بازار‌های دیگر شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حدود دو سال گذشته بازار ارز نوساناتی را تجربه کرده و قیمت ارز‌ها رشد چشمگیری داشته اند. این نوسانات و افزایش قیمت ارز‌ها در یک سال گذشته شدیدتر شده است، به گونه ای که قیمت هر دلار آمریکا از ۴۸۹۹ تومان در اول فروردین ماه ۹۷ به حدود ۱۲۸۹۴ تومان در ۲۸ اسفند ماه ۹۷ افزایش یافت و هم اکنون نیز هر دلار حدود ۱۴۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

چرا سازمان امور مالیاتی هم اکنون به دنبال مالیات ستانی از خریداران ارز است؟ این تصمیم سازمان امور مالیاتی چه تاثیری بر سایر بازار‌ها خواهد گذاشت؟

برخی‌ها بر این باورند که بخشی از این افزایش قیمت ارز به سفته بازی در این بازار مربوط می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا عده‌ای در این میان، سود‌های کلانی به جیب بزنند و به ثروت‌های بادآورده‌ای دست یابند.

حالا سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال آن است که از خریداران ارز مالیات بگیرد. ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که طی خبری اعلام شد، محمد قاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرده است. در ادامه این خبر آمده بود: این شیوه نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی نموده اند، صادر شده است.

قاسم پناهی گفت: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده است و ادارات امور مالیاتی مربوطه مطابق مقررات اقدام می‌نمایند. وی در خصوص نحوه رسیدگی مالیاتی به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز گفت: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز براساس حجم خرید ارز جهت رسیدگی در کارگروه منتخب امور مالیاتی شهر و استان تهران و نیز ادارات کل امور مالیاتی مربوط در استان‌ها ارسال شده و اطلاعات جدید به دست آمده نیز ارسال خواهد شد.

گفتنی است، در هجدهم بهمن ماه ۱۳۹۶ سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: کلیه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری، از جمله صرافی ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد (۱۶۹) و (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، موظفند کلیه اطلاعات مربوط به معاملات خود (خرید و فروش هرگونه کالا و خدمات من جمله انواع ارز) و همچنین اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. در ادامه ذکر شده بود: بدینوسیله اعلام می‌دارد اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می‌نمایند، در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار گرفته و حسب قوانین موضوعه نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد متعلقه اقدام خواهد شد.

حالا سازمان امور مالیاتی اطلاعات لازم را برای اخذ مالیات در اختیار داشته و کسانی که اقدام به خرید و فروش ارز به هر طریق از بانک مرکزی کرده اند، باید منتظر پرداخت مالیات‌های این خرید و فروش باشند. همچنین کسانی که کارت‌های ملی خود را اجاره‌ای در برهه‌ای از زمان با دریافت مبلغی اندک در اختیار افراد سودجو قرار می‌دادند، باید منتظر نقره داغ شدن از طرف سازمان امور مالیاتی باشند.

خریداران ارز برای پرداخت مالیات آماده باشند/ تصمیم سازمان امور مالیاتی چه تأثیری بر سایر بازار‌ها خواهد گذاشت؟

اما پرسش‌های اساسی در این زمینه این است که چرا تاکنون سازمان امور مالیاتی به سراغ مالیات ستانی از کسانی که به هر طریق، از بانک مرکزی ارز خرید و فروش کرده اند، نرفته بود؟ این تصمیم چقدر می‌تواند بر روی بازار ارز و اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد؟ تأثیر آن بر بازار‌های طلا، سکه، خودرو و مسکن چگونه خواهد بود؟


دکتر وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ما پس از هفتاد سال در حال تجربه دومین دوره اقتصاد بدون نفت هستیم. اولین بار که ما اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم در زمان دکتر مصدق و بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ بود. در آن زمان بریتانیایی‌ها خرید و فروش نفت ما را تحریم کردند و اجازه عبور کشتی‌های نفتی ایران را از اقیانوس‌ها ندادند و در نتیجه ما نتوانستیم نفت خود را بفروشیم.

در آن دوران برای جبران کاهش درآمد‌های نفتی تقریباً سه کار مهم انجام شد: نخست اینکه اوراق قرضه ملی چاپ شد، دوم آنکه مالیات ستانی را سر و سامان دادند و سوم در حوزه مدیریت تراز تجاری یعنی مدیریت واردات و توسعه صادرات کار‌هایی انجام دادند. حالا بعد از گذشت حدود ۶۸ سال از زمان اولین تجربه اقتصاد بدون نفت، ما این بار به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکایی‌ها در حال تجربه دومین دوران اقتصاد بدون نفت هستیم. البته در دوران فعلی، ما قادر به فروش نفت هستیم، اما این فروش اولا دیگر رسمی نیست، چون هر شرکت خصوصی که از ایران نفت خریداری کند دچار تحریم‌های سخت آمریکا خواهد شد و ثانیاً میزان فروش نفت ما در این شرایط مبهم خواهد بود و این فروش ممکن است یک روز زیر یک میلیون بشکه و روز دیگر زیر ۵۰۰ هزار بشکه باشد. در این شرایط، مسأله اصلی چگونگی تأمین هزینه‌های دولت در بودجه در غیاب یا کاهش درآمد‌های نفتی است. ما برای عبور از این شرایط چاره‌ای جز افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق سامان بخشیدن و توسعه دادن نظام مالیاتی نداریم. پس به همین علت به سمت مالیات ستانی از خرید و فروش ارز رفته ایم.

شقاقی با نگاهی کلی‌تر به این پرسش که این مالیات ستانی از خرید و فروش ارز چقدر می‌تواند بر روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد، گفت: اصلاح ساختاری نظام مالیاتی کشور و توسعه و سامان بخشیدن آن باعث نمود بهتر کارکرد نظام مالیاتی خواهد شد.

کارکرد‌های نظام مالیاتی عبارتند از: ۱) ایجاد درآمد پایدار برای کشور، ۲) بازتوزیع ثروت و ممانعت از تجمع ثروت و افزایش شکاف طبقاتی و ۳) ممانعت از سوداگری و سفته بازی. این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به تازگی دولت و سایر نهاد‌ها تا حدودی برای افزایش درآمد‌های مالیاتی و ایجاد درآمدی پایدار بر نظام مالیاتی متمرکز شده اند. در کنار این موضوع مالیات ستانی از خرید و فروش ارز، بانک مرکزی از همه بانک‌ها خواسته است تا میزان حساب و کتاب بانکی سپرده گذاران را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین نهاد‌های مربوطه به دنبال آن هستند که چند پایه مالیاتی جدید مانند مالیات بر خرید و فروش ارز، عایدی بر سرمایه، و ثروت را به تصویب برسانند. این پایه‌های مالیاتی در همه جای دنیا وجود دارد، اما تاکنون در ایران اجرایی نشده است.

به عنوان مثال من خودرویی را به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریده ام و یک ماه بعد آن را به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانم و در این بین در یک ماه ۲۰ میلیون تومان سود می‌کنم. در همه دنیا عرف این است که دولت ۷۰ درصد از این ۲۰ میلیون تومان سود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه یا سود کسر می‌کند. در خرید و فروش ارز نیز به همین ترتیب است. خلاصه اگر ما بتوانیم از ابزار‌های سیاستگذاری مثل ابزار مالیاتی استفاده کنیم در کنار اینکه درآمد‌های دولت افزایش پیدا خواهد کرد می‌توانیم به بازتوزیع ثروت و جلوگیری از سفته بازی نیز کمک کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که این مالیات ستانی از خرید و فروش ارز چه تأثیری بر بازار‌های دیگر دارد، گفت: قبل از هر چیز باید بگویم که مالیات ستانی از هر بازار نیازمند شفافیت و بانک‌های اطلاعاتی جامع و به روز است. اگر در همین موضوع خرید و فروش ارز ما نتوانیم بانک‌های اطلاعاتی را آنلاین و به روز کنیم، طبیعتاً ممکن است اولاً بازار پنهان شکل بگیرد و ثانیاً نقدینگی به بازار‌های دیگر کوچ کرده و آن بازار‌ها را دچار التهاب کند. نحوه شکل گرفتن بازار پنهان هم به این صورت است که به عنوان مثال، برای آنکه بابت آن ۲۰ میلیون تومان سود معامله خودرو که عرض کردم، مالیات پرداخت نشود یا مالیات کمتری پرداخت شود بازار پنهانی بین خریدار و فروشنده شکل خواهد گرفت و فروشنده از خریدار خواهد خواست که قبل از مراجعه به دفتر خانه جهت ثبت قیمت معامله، بخشی از مبلغ ۲۰ میلیون تومان نقدی پرداخت و مابقی قیمت خودرو در دفترخانه ثبت شود. طبیعتاً در کشور ما به دلیل نبود مکانیزم مشخص این اتفاقات رخ خواهد داد، اما در دنیا این گونه نیست و حساب و کتاب‌ها کاملا مشخص است و جرایم سنگینی هم برای فرار‌های مالیاتی در نظر گرفته اند و لذا نمی‌توان از پرداخت مالیات فرار کرد.

در کشور ما، چون به درآمد‌های نفتی وابسته بودیم، هرگز به دنبال شکل دهی صحیح بانک‌های اطلاعاتی جهت اخذ مالیات نبودیم و این موجب شده تا همچنان راه‌های دور زدن برای پرداخت مالیات وجود داشته باشد. در مورد کوچ نقدینگی از این بازار به بازار‌های دیگر هم باید بگویم که معمولا برای جلوگیری از کوچ نقدینگی به دلیل اجرای چنین سیاست هایی، سعی می‌کنند یک بسته جامع‌ای را طراحی کنند. اگر هم اکنون خرید و فروش ارز را مشمول مالیات ستانی کنیم جدا از آن که ممکن است آن بازار سایه و پنهان شکل بگیرد این باعث خواهد شد که نقدینگی از این بازار به بازار دیگری کوچ کند و آن بازار را ملتهب کند.

شقاقی در پایان سخنان خود گفت: هم اکنون، ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه به درآمد‌های مالیاتی وابسته است و مابقی هزینه‌های بودجه از نفت و فروش اوراق مالی تامین می‌شود و این در حالی است که در همه جای دنیا تقریباً ۹۰ درصد بودجه از درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌شود. در کشور ما نظام مالیاتی مغفول مانده و به همین دلیل کشور ما بهشت سوداگران و ثروتمندان نامیده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۶
بُردنی ها رو آقازاده ها و ... بردند الان یا آمریکان یا کانادا، تازه یادتون افتاده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
الان وقت خریددلاره بعدازخردادقیمت ۲۰ تا۳۰ هزارتومان خواهدبود اگه جنگ بشه میره بالای ۳۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
زورشون به اون بدبختی که کل پس اندازشوبده فقط تویه سال یه بارمیتونه باکارت ملی ۲۰۰۰ دلاربخره میرسه؟اگه راست میگیدبریدسراغ دانه درشتهایی که سودهای چندده میلیارددلاری به جیب زدند وازادمیگردن!!!
ناشناس
| France |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
شنبه ۲۸ اردیبهشت (اولین روز اجرای طرح بازارارزمتشکل)
یورو ۱۶۶۰۰
دلار۱۴۷۷۰
سکه ۵۰۰۰۰۰۰
طرح های ناپخته و غیر کارشناسی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
خبرفوری: عربستان ایران رابعنوان عامل حمله به تاسیسات نفتی اش معرفی کرد ! پازل حمله به ایران درحال تکمیل شدن است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
دولت اگر سقف داشتن ارز برای هر نفر را تعیین و محدود کند واگر کسی اضافه از سقف تعیین شده داشته باشد جرم تلقی گردد ومانندقاچاق مواد مخدر بر خورد گردد
ناشناس
| Thailand |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
حتی خانم های خانه دار هم می دانند اگر پول شان را بشکل پول ملی (ریال تحت سرقت ارزش) نگهداری کنند، یک عمر دسترنج خانواده پی در پی ارزشش بنحوه افتضاح کم شده و سرانجام معادل ارزش یک کیلو پیاز میشود.

دورغ میگم !؟
سیاه نمایی می کنم !؟

ارزش پول ملی را تحت لوای افزایش نقدینگی، تاسیس بازار سیاه ارز پنهان می کنید !؟

آقای مدیر کل بانک مرکزی بفرمائید ارزش آن چهار صفری که می خواهید بردارید، چه شده است؟ چه بلایی دزدان بر ساز ارزش پول ملی آورده اند؟


چهار صفر پول ملی را بر میدارید برای بسترسازی سرقت مجدد از ارزش پول ملی ؟

اگر اینگونه نیست بفرمائید ارزش یک واحد ریال ایران معادل چیست ؟ چقدر ارزش ریال ایران؟

چرا آن اتفاقی که طی چهل سال برای ارزش چهار صفر پول ملی ایران افتاده برای هیچیک از کشورهای منطقه (نفت خیز و غیر نفت خیز) نیافتاده حتی برای عراق و افغانستانِ چهل سال در معرض ویرانی، نابودی و نا امنی مستمر !؟ کویت پیشکش!

پاسخ بده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
.بعضی ها وقتی جیبشون خالی میشه سرعت کار رو می برن بالا
.بعضی ها وقتی جیبشون خالی میشه دست میکنن تو جیب مردم.
آدم های زرنگ هم جیبشون قفل داره.چرا چون از قدیم گفتن مالتو سفت نگهدار دیگران رو دزد نکن.اونهایی که دلار خریدن جیب هاشون قفل داره عزیز دل برادر.
هر کاری کنند نمیتوانند دلارهای خانگی را به بانکهای ورشکسته بازگردانند

این طرح از قبل شکست خورده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
این طرح وطرح بازارمتشکل مثل بازارثانویه وطرحهای دیگرمحکوم به شکست هستند
چرا از این طرحها برای فشار به خودروسازان استفاده نمیکنید ؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
کسی نمیگه ماست من ترشه
به خودشون مالیات ببندن؟!!
کدام ارز ؟
ارز ۴۲۰۰ تومانی؟ یا ارز نیمایی؟ یا ارز ازاد بازار متشکله ارزی؟؟
از دلالهای خودرو چطور؟
اخبار ارزی تان عجیب زیاد شده اخر هفته.
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
بله سوال همینجاست
چرا برای ذلالان خودرو مالیات تعیین نمیشود
مثال بگویند..خودرو از تاریخ..تا تاریخ...قیمت کارخانه این مقدار بود....5دردهم سود خریدارا...الباقی همش سود کاذب است باید بازپرداخت کنند
هروقت تونستید دریافت کنندگان ارز۴۲۰۰ تومانی که کالایی راواردنکرده اندیاانهایی که کالاصادرولی دلارش راارایه نکردند واداربه انجام وظیفه شان بکنید اخذمالیات ازخریداران ارزهم امکانپذیرمیشود
خلاصه اینکه ما فقط دست بگیر داریم و چشممان بعد از نفت به جیب مردم است.آقای به ظاهر اقتقاد دان شما که اونور آب را دیده اید چطور رفاه ناشی از دریافت مالیات را نمیبینید؟آیا دولت مالیات را صرف مخارج خودش میکند یا رفاه مردمش؟ دزدی در روز روشن در ایران چندان عجیب نبست.
هروقت تونستیدازدانه درشت هامالیات بگیریدازخریداران دلارهم میتوانید
یعنی هم فروشنده ارز باید مالیات بدهد و هم خریدار ارز؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
این یعنی یه قیمت جدید به انواع قیمتها اضافه میشه یعنی نرخ بانک مرکزی با احتساب مالیات و تاثیر اون در بازار آزاد
دارند گرا میدن که بااجرای بارارمتشکل دلاربشه ۱۱ هزارتومان !!! زهی خیال باطل ! یکی نییت به اقایان بگه دوره نرخ گذاری دستوری و کاهش نرخ باتبلبغات و القای روانی خیلی وقته گذشته وجواب نمیده!!!
عجب طرحی! زمینه ساز پر رونق شدن بازار زیرزمینی ارز میشه و داد و ستدها از سیستم رسمی خارج میشه و به سمت بازار زیرزمینی میره که جایی هم ثبت نشه.
با این طرح یعنی اینکه خود دولت داره به خرید و فروش ارز به عنوان یک شغل و منبع کسب درآمد رسمیت میبخشه. رییس بانک مرکزی از یک طرف مصاحبه میکنه و میگه مردم ارز نخرن چون فقط ضرر توشه و از یک طرف دیگه میخوان از خریداران ارز مالیات بگیرن!!!! از کاری که به قول ایشون فقط ضرر توشه با چه منطقی میخوان مالیات بگیرن؟! مگه مالیات به سود تعلق نمیگیره؟!
فقط از کسی مالیات می گیرن که درس خونده و کار میکنه وگرنه از دلال جماعت ی ریال هم مالیات نمیگیرن.
درست متن را نخوانده آید این مالیات بر خرید ارز از دانه درشت ها اخذ می شود نه از افرادی که دلار در بالش گذاشته اند
از آنها وقتی می شود مالیات ،رفت که فروش دلار سامانه شود و همه افراد بتوانند از طریق بانک ها خرید و فروش انجام دهند
این در هر صورت تصمیم درستی است که اصولا باید از تمام فعالیت های دلالی چه ارز چه سکه چه خودرو چه ماشین و سایر موارد به تدریج اخذ شود
البته قابل درک است که چمن کثیری از دلال ها ناراحت می شوند می ،ویندوز طرحم کاراسی نشده و غیره
بازار غیر رسمی هم اگرچه شاید اول شکل بگیرد اما آنها مجبور می شوند نرخ را پایین تر بدهند در نتیجه به کاهش قیمت ارز های خارجی در بازار متشکل شتاب داده می شود نه این که نرخ را بالا ببرند
در نتیجه دعا می کنم این طرح فوق العاده درست را که در همه کشورهای دنیا اجرا می شود با قدرت اجرا کنند و روزی برسد که هر ایرانی از کشاورز گرفته تا کارخانه دار هر کسی که فعالیت اقتصادی دارد موظف به پرداخت مالیات باشد و در صورت ندادن مالیات به شدت جریمه شود
امین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
مشکل اینجا این است که همه کارمند و هایله دولت هستند از کی باید گرفت زمانی که چهار ملیون کارمند و همه یارانه بگیرند
اغلب معاملات غیر رسمی دلار چمدانی جابجا می شوند. مواردی هم که از طریق سامانه انجام می شود ۲۰۰۰ دلار برای افراد عادی داده می شود حالا مگر امکان خرید مکرر برای مردم عادی وجود دارد که ایشون گفته اند قرار است مالیات اخذ شود؟!
هروقت دوماد وزیر و ... پول ها رو برگردوندن منم مالیات دلاری که برای حفظ ارزش پولم خریدم میدم
یعنی هر کسی برای سفر شخصی به خارج دلار خریده باید مالیات بده؟؟ پس مردم چطور بروند خارج؟ با ریال ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
هم مالیات پول رو باید بدی
هم باید بلیط هواپیمای اوراقی رو صد برابر بدی
هم باید عوارض خروج صد برابر بدی
در آینده نزدیک هم هزینه سوخت هواپیما و هزینه برق مصرفی هواپیما و هزینه لاستیک سایی در اثر ترمز هواپیما به بلیط اضافه خواهد شد.بریم برج میلاد بپریم پایین حداقل لحظاتی صفا کنیم تا برسیم به زمین بهترین راه.
یاد داروغه ناتینگهام افتادم
پاسخ ها
حسین حومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
کارتون رابین هود رو میگی؟
چرا راه دور میری؟
من یاد یه عده افتادم که بابت نخود لپه و عدس و سشوار، ارز 4200 تومنی دادن به یه عده از نزدیکانشون تا موبایل و خودرو خارجی وارد کنن
تاالان کدام طرح ویاتصمیم مسوولان تاثیری دربهبود پضعیت مردم داشته است؟
کفگیر به ته دیک خورده هر راهی پیدا می کنند که از مردم پول بگیرند
فقط مالیات بر عایدی سرمایه در همه بازارها می تونه کشور را نجات بدهد
گرفتن مالیات از سودجوها و دلالان یک قدم بسیار بزرگ در بازسازی اقتصاد کشور است. متاسفانه فساد اداری در ایران بالاست. با شفافسازی و مجازات سنگین متخلفین می توان سیستم اداری کشور را از فساد پاکسازی کرد. من به آینده کشور عزیزمان ایران بسیار امیدوارم. بیایید از سیاهنماییها بپرهیزیم و با یک وفاق ملی کشور را از بحران کنونی نجات دهیم. پاینده و سربلند ملت سر افراز ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
آینده بسیار ترسناک به نظر میاد شما چجوری این دید مثبت رو پیدا کردی؟؟؟؟ خدا به داد این مردم برسه
پس خبری هست, صددرصد دلار قیمتش میره بالا
اگه دولت بتونه کاری بکنه که دلالی هزینه داشته باشه پولهای دلال ها به طرف تولید میره
مثلا برا اینهمه ثبت نامی اتومبیل سواری طرحی بزارن که اگه بخواهن اتومبیل رو بفروشن تا پنج سال اول بصورت پلکانی مالیات های 20 الی 30 درصدی بزارن چون مصرف کننده واقعی برا فروش ثبت نام نکرده
قیمت گذاری خودرو هم نکنه بزاره به هر قیمت که می تونن بفروشن
از طرف دیگه ورود خودروهای دست دوم رو هم با نصف تعرفه های فعلی آزاد کنه
اونموقع هست که دلال از خرید فروش اتومبیل صرف نظر میکنه کالاهای دیگر رو هم همینطور
درآمد مالیاتی دولت هم زیاد میشه
الان دولت همین مالیات رو از راحت ترین و دم دستی ترین افراد جامعه میگیره مثل تولید کننده یا کارمند یا کارگر و ...
اگه از دلال بگیره دیگه کسی سراغ دلالی نمیره الان همه دلال شدن بسته به اندازه سرمایه شون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
یک جایی خوندم که تو اروپا این روال مالیات وجود داره تا دلالی هزینه بر باشه
هر کی خربزه میخوره باید پای لرزش بشبنه
وقتی طرف هول میشه که از قافله عقب نمونه و میره دلار میخره و بازار رو ملتهب میکنه و دلالای مفت خور رو میلیاردر میکنه حالا هم باید مالیاتشو بده. نقره داغ شدن این آدمای زرنگ باعث میشه که هر کی نپره تو بازار و بره تو کار ارز و سکه.
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
اونی که عمده میخره از دلال میخره بهرحال کشور سالی 60 میلیارد دلار برای واردات نیاز داره واین چند میلیون دلار تو بازارتاثیری نداره دولت بتونه 60 میلیارد رو تامین کنه ارز پایین میاد نتونه ارز بالا میره که کار خود دولته.
1) ایجاد درآمد پایدار برای کشور(البته منظورشون دولته نه مردم)، ۲) بازتوزیع ثروت و ممانعت از تجمع ثروت و افزایش شکاف طبقاتی(اینم برای ژنهای خوب که اصن بی اثره) و ۳) ممانعت از سوداگری و سفته بازی(این واسه مردم عادیه).
از این 3 گزینه تجربه نشون داده که فقط گزینه سوم ممکنه موقتی کارکرد داشته باشه ... وگرنه این همه مالیات گرفته شده تا الان نه درامد پایداری ایجاد شد! نه تجمع ثروت کم شد نه سفته بازیها جمع شد!
راستی در مورد گزینه سوم دوران مصدق سخنی به میان نیومد!!! نقش الان دولت در تنظیم صادرات(خام فروشی) و واردات(لوکس خری) کجا میره؟؟؟ فقط پول گرفتن از مردم سامان میده؟؟؟
در همه جای دنیا تقریباً ۹۰ درصد بودجه از درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌شود.
البته باز ما با بقیه دنیا مقایسه شدیم!!! ایشون اشاره نکردن که اگر 90 درصد بودجه از مالیاته چجوریه که 90 درصد افزایش تورم ندارن!!!
تو ایران تورم با مالیات هم نسبت مستقیم داره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
درامدها هم در تمام دنیا بالاست و تحریم پشت تحریم پشت تحریم پشت تحریم هم نمیشوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
مالیات در بلند مدت ترمزی برای نورم هستش.یکی از دلایل تورم ایران نبوود سیستم مالیاتی قوی و شفاف هستش. مالیات یعنی هرچی سوداگری و دلالی کردی را باید بدی به دولت پس مرض نداره که جنس راالگی گرون بده بعد بده به دولت.ارزون و سریعتر میفروشه.
اخذ مالیات از کسانی مه خرید و فروش ملی ارزی دارند مثل صرافها درست مثل اخذ مالیات بر ارزش افزوده است از طلا فروشان میکشند روی قیمت و خریدلر نهایی میپردازه عوض این کارها صرافی های متخلف زا ببندید و یا ازشون مالیات بکیرید
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
اینا میخوان مردم رو وادار کنن پس اندازشون رو زورکی ریال نگه دارند تا ارزشش کم بشه یعنی بره تو جیب دولت.
"در همه دنیا عرف این است که دولت ۷۰ درصد از این ۲۰ میلیون تومان سود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه یا سود کسر می‌کند"

یا خدا یعنی میخواید تمام پول ملت رو بکشید بالا؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
مالیات در صورت اجرای درست به نفع بیش از ۹۰درصد جامعه هستش چون به اندازه نیاز یا کمتر از نیاز اندوخته داشتند ولی ۱۰درصد که دنبال دلالی هستند سود نمیبرند
تنها ماليات دهندگاني كه دم دست هستند و گردنشان دم تيغ اداره دارايي ، حقوق بگيران بدبخت هستند كه قبل از دريافت حقوق ، مالياتشان كسر و به خزانه واريز ميشه ولي بقيه صنوف مخصوصا اصناف پر درآمد ، از زير بار ماليات شانه خالي مي كنند . دلالان بازار ميوه ، صرافان ، تجار و بازرگانان عمده و .... با درآمدهاي ميلياردي شان ، هرگز متناسب با درآمدشان ماليات نمي پردازند . كارمند بدبختي كه فرزندش براي تحصيل به خارج رفته مي بايست هم ماليات بر حقوقش را پرداخت كند و هم ماليات بر خريد ارز !! و ماليات بر ارزش افزوده در زمان خريد كالا !! و ماليات بر ....... واقعاً كه چه عدالتي بر سيستم ماليلتي كشور حاكم شده .!!
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
خریدار مالیات نمیده بلکه فروشنده مالیات میده ، لذا فروشنده اگر ببینه که هیچ چیزی براش نمیمونه از فروش دلار از دلال بازی منصرف میشه.مثال:من ۱۴میخرم و ۲۰میفروشم ۴۵۰۰مالیات میدم پس صرفه ای نداره تو این بازار بمونم
درایران تولید کننده و مغازه داروکارمند وکارگر وهرکسی که کارتولید می کند مالیات می دهد ولی دلالی که دریک ماه حسابش خالی می شود وبعدازیک ماه مبینید چندبرابرپول می اید توحساب ازاین همه سود باداورده هبچ مالیاتی نمی دهد وخود این بی عدالتی وگرانی وتورم وجوروانی که کارگروتولید کننده افسوس می خورند واین درتمام دنیا کنترل شده است داینجا
سالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومن مالیات میشه گرفت که باعث تعادل ثروت و رونق تولید و مانع سفته بازی و احتکار در تمامی بازار ها میتونه بشه
یعنی ۳۰۰ هزار تومن مستقیم، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم غیر مستقیم
منتهی نمیخوان، دوست ندارن
سوئد سي در صد ماليات ميگيره كجاي دنيا هفتاد در صده
شما ۱۰۰۰ دلار میخرید بعد۱۰۰۰ دلارهم میفروشید، ارزش افزوده ای در اینکار وجود نداره! در واقع ارزش ریال کاهش پیدا کرده و خریدار تنها قدرت خریدش رو ثابت نگه داشته. با این کار شما از خریدار دلار بابت کاهش ارزش ریال مالیات می‌گیرد!!!
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
کشور رو ورشکسته کردن .نمیدونن چطوری باید دیگه پدر مردم رو دربیارند.
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
دلالها با این کار دنبال سودن.هرکس دندش نرم دلار نخره بلکه بره تو بورس و کارهای تولیدی ، دلار نهایتا۸هزارتومن بوده نه ۱۴هزار .که دلال سود برده.
خوب اگه اینجوری باشه به نفر که بخواد 2000 دلار از صرافی بانک ملی بخره براش از بازار ازاد گرونتر درمیاد.چون فاصله ارز بازار ازاد با ملی 100 تومن وبعضی مواقع یکسان و حتی گرونتره.خوب چه کاریه از دلال میخره مالیات هم نمیده .تازه کدوم عاقلی تو این وضعیت که پول کشور در جال سقوط ازاده اندوختشو که با بدبختی جمع کرده به صورت ریال بی ارزش نگه میداره .طلا میخره یا ماشین یا خونه.بهتره مشکل رو اساسی حل کنین نه هی بفکر دست تو جیب مردم کردن باشین.دلالهای ارز رو هم نمیتونین پولی ازشون بگیرین چون بیرون این سیستم هستن.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
اگر سیستم بانکی همکاری کنه هیچ تجارتی نمیتونه زیر زمینی بشه، دلار دستی بود آیا ریال هم دستیه.شما الان با کارت بانکی خرید میکنین؟
بااین تصمیم علاوه براینکه توهین به پول ملی مامیشود بعنی اینقدرپول بی ارزش وپستی داریم که اگربخواهیم برای سفرویا باهرعنوان دیگری آنراباپول کشوردیگری تعویض کنیم علاوه برپرداخت یک خروارپولمان ودریافت یک برگه اسکناس پول خارجی بایدبابت آن مالیات هم بپردازیم یعنب ظلم مضاعف وتوهین آشکاربه پول مملکتمان توسط سازمان مالیاتی کشورمان وعلاوه بران تورم هم چندبرابرمیشودراستی باورکردنی نیست همه افتاده اندبجان نحیف ورنجورطبقه متوسط وهرروزسازی تازه مینوازند
بله! در اکثر جاها پول اصلی از مالیات تامین میشه! شما نفت رو بدین دست مردم بعد ازش مالیات بگیرید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
در اصل باید درآمد نفتی نقد به مردم برگرده و بعد از هر فرد به اندازه اندوخته اضافش مالیات گرفت.مایات بر دارایی مالیات بر سرمایه مالیات بر اندخته مالیات بر ارث مالیات بر سود و ....
مالیات بستن هم خودش سبب بالا رفتن قیمت ارز میشه . باید اصل کار درست بشه . اون هم افزایش ارزش ریاله که فقط با روابط خارجی و سیاستهای واقعی ارزی بانک مرکزی درست میشه . وقتی خود بانک میشه تاجر و به فکر سودجوییه بجای حفظ ارزش ریال ، دیگه کار خرابه . مردم هم این رو میدونند و هر کسی جهت حفظ ارزش درآمدش یه کاری میکنه . یکی طلا میخره یکی دلار و یکی هم ملک و خودرو ولی چون سرعت نقدشوندگی هم مهمه پس بازار طلا و ارز داغتره . حالا هی مالیات ببندید ببینم میتونید جلوی افزایش ارز را بگیرید . باید جلوی اختلاسها رو بگیرید تا سرمایه های مملکت خارج نشه . باتشکر
باید تمام دلالان را در اایران که به نان مفت خوردن عادت کردند به صلابه بکشند...............................
دلار رو که خود دولت میده حالا می خواد بکشه روش دنبال بهونه جدید میگرده به اسم مالیات بکشه روی قیمت دلار بعد بگه قیمت دلار مثلا 14 تومنه با مالیات شده 16
راه حل ها مشخص است - اراده و مصلحت به اجرا نیست :
1- برداشتن کامل عوارض و مالیات تولید کننده
2- کوچک کردن دولت و حقوق بگیرها غیر از بخش آموزشی و خدماتی
3- نظارت شدید تر و کم کردن حقوق مدیران رده میانی و قبول استعفاها
اولا خرید و فروش ارز عمدتا به صورت غیر رسمی است و اصلا قابل رصد کردن نیست که کسی بتواند از ان مالیات بگیرد و فقط تجار و وارد کنندگان از بانک مرکزی ارز می خرند وگرنه ارز های بازار با شتر و قاطر از عراق و افغانستان وارد می شوند ثانیا در مملکت ما بواسطه کاهش شدید ارزش پول ملی سرمایه اصلا عایدی ندارد که دنبال اخذ سرمایه از ان باشی ارزش پول یک جهارم شده حالا شما بگویید کدام بخش ۳۰۰ درصد سود داشته که تازه اصل سرمایه شخص سرمایه گزار حفظ شده باشد جه برسد به سود بردن او که دنبال اخذ مالیاتش باشیم؟در همه دنیا ملاک محاسبه سود فعالیت های اقتصادی به ارزش ثابت پول است نه به ارزش اسمی آن که ممکن است یک ساله یک چهارم شود.
یکی نیست بگه خارج از کشور با پول مالیات کلی امکانات به مردم ارائه میشه ولی توی کشور ما چی؟!!!
فکر کنم آقازاده ها در خارج دچار کمبود منابع بدلیل تحریم ها شدن حالا دنبال اخذ ان از مردم هستند.فردا توی پارک هم بنشینی باید مالیات بدی !!!!
از ما گفتن بود.
شما که راجع به خودرو وافزایش قیمت ان و مالیات ۷۰ درصدی در خارج صحبت میکنید بفرمایید در کجای دنیا ارزش خودرد هرساله بالا میرود ؟ هرسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افت قیمت وجود دارد نه افزایش ؟ مالیات بر درامد طبق قانون معنی پیدا میکند و باید از سوداگران ارز دریافت شود نه مردم بیچاره ای که میخواهند جلوی کاهش ارزش پولشون و قدرت خریدشونو بگیرن . این بانک مرکزی است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را که رسما اعلام نمود به نرخ ۱۵ هزارتومان میفروشد و حاضر نیست مابه التفاوت ان را به عنوان بخشی از جبران هزینه های حقوق بگیران اعم از دولتی و غیر دولتی در قالب یارانه بازگرداند .در زمان کاهش ارزش پول ملی ،همه مردم ایران که ریال دارند اعم از فقیر و پولدار همه ضرر میکنند ، اخذ مالیات از بخشی از مردم مظلومی که با خرید ارز و طلا سعی بر جلوگیری از ضرر و زیانشان میکنند ظلم مظاعف است . خدا عاقبت همه مون را با این مدیران و کارشناسان ختم بخیر کنه
۱. این اتفاق بسیار خوبه، در کل مالیات چون بر ثروت اندوزی است میتونه خوب بلشه.
۲. شفافیت نظام مالیاتی میتونه مشوقی برای دادن مالیات باشه
۳. شفافیت و مجازات سنگین فرار مالیاتی میتونه در بلند مدت به سود حداقل ۹۰درصد جامعه باشه که توان ثروت اندوزی ندارند.
۴. مالیاتها باید در همه بازارها شکل بگیره تا به قولی کوچ تورم نداشته باشیم.خودرو و مسکن اولویت داره و در مرحله بهد محصولات کشاورزی
مالیات در بلند مدت باعث سامام دادن اقتصاد میشه.
مایات بر محصولات کشاورزی باعث میشه کشاورز متضرر نشه بلکه دلالی که ۷۰درصد سود محصول را میخوره ضرر کنه.
من کارمند دارایی هستم نترسید ضریب تعیین درامد ارز اینقدر پایینه که مالیاتش هیچی نمیشه ...
وجدانا من مات ومبهوت مانده ام پانصدمیلیون تومان نقدینگی دارم وبه بانک سپرده ام وسود ۲۰ درصد میگیرم اگرهم بخواهم دلاربخرم الان دلار ۱۵ هزارتومان است از دوستان عزیز راهنمایی میخوام ایا اگر دلار ۱۵ هزارتومانی بخرم ضرر میکنم ازسایت محبوب تابناک هم سپاسگزارم
دلار 3500 تومانی را 15000 به مردم می فروشند حالا مالیات هم می خوان بگیرن.
خیلی ها درسال ارض از بانک مرکزی میگرن همون ۲۲۰۰ تارو یسریا دانشجو هستن میگیرن یسریا سفر زیارتی میرن و...طرف مجبور پولشو تبدیل ب دلار کنه میخاد بره اونور چون پول مارو ک او نا نمیگرن این بدبختا ک دلال نیستن چرا باید مالیات بدن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
ممکن است اقای شقاقی بفرمایند در کدام کشورها مالیات از ارز میگرند که آظهار میدارند در تمام دنیا؟!!! ایشان راهکاری برای ارزشمند شدن پول ملی بدهند. این دلار و طلا و اجناس نیست که گران میشود ، بلکه پول ملی است که بی ارزش میشود. انوقت کدام عایدی از سرمایه را شما میگویید؟عایدی از سرمایه وقتی اتفاق می افتد که قدرت خرید پول ملی ثابت باشد!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار