بازدید 4483

واکنش وزارت علوم به افت کیفیت غذا‌های دانشجویی

کد خبر: ۸۹۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 16 May 2019

رییس صندوق رفاه دانشجویی با اشاره به بودجه این صندوق در سال جاری گفت: نیازهای دانشجویان خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما بتوانیم با این بودجه‌ها به آنها پاسخ دهیم.

به گزارش ایلنا، ناصر مطیعی (رئیس صندوق رفاه دانشجویی) با اشاره به میزان وام دانشجویی در سال ۹۸ گفت: بودجه ۹۸ در حال آماده‌سازی در معاونت برنامه‎ریزی است و پس از آن باید به تصویب هیات امنای صندوق رفاه دانشجویی برسد تا قبل از شروع ترم و در شهریور ماه مراحل اطلاع رسانی آن انجام شود. مصوبه هیات امنا مشخص می‎کند که وام‌های دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در هر زمینه‌ای به ازای هر نفر چقدر باید باشد و به طور کل چقدر می‎توانیم به وام‌های دانشجویی تخصیص دهیم.

وی در خصوص ارائه وام دو میلیونی به دانشجویان سیل‌زده گفت: به معاونان دانشجویی بخشنامه‌ای را در این زمینه اطلاع‌رسانی کردیم و همچنین در سایت صندوق رفاه اطلاعات دقیق آن قید شده است. فرصت برای دریافت وام دو میلیون تومانی به دانشجویان مناطق سیل‌زده همچنان باقی است.

مطیعی ادامه داد: دانشجویانی که به هر دلیلی دچار حادثه در سیل شده‌اند به معاون دانشجویی دانشگاه‌شان مراجعه کنند و تأییدیه استانداری یا فرمانداری را به معاون دانشجویی بدهند و فرم تقاضای وام را پر ‌کنند. تقاضاهای دانشجویان از طریق معاونت جامعه دانشجویی به سایت صندوق منعکس می‌شود. پس از آن طبق ضوابط و مقررات صندوق رفاه در بحث حوادث غیرمترقبه این وام‌ها پرداخت می‌شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویی تاکید کرد:‌ تمام تلاش ما این است که دانشجویان راحت‌تر بتوانند به این وام‌ها دسترسی داشته باشند. تاکنون نیز معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها با مشکلی در این خصوص نداشته‌اند.

وی در واکنش به اعتراض برخی دانشجویان به غذاهای دانشجویی و اقدامات صندوق رفاه برای افزایش کیفیت غذا گفت: نظارت بر کیفیت و کمیت غذا بر عهده معاونان دانشجویی دانشگاه‌‌ها است. معاون دانشجویی و رئیس سازمان دانشجویان به این موضوع نظارت می‌کنند و ما هم در بازرسی‌هایی که انجام می‌دهیم از حیث زیرساخت‌ها، تجهیزات آشپزخانه و سردخانه‌ها موضوع را بررسی می‌کنیم.

مطیعی افزود: طی جلسات متعدد با معاونت‌های دانشجوییِ مناطق مختلف، در خصوص فعالیت‌هایی که منجر به افزایش کیفیت غذا می‌شود همفکری می‌کنیم، اما عوامل مختلفی در کیفیت غذا دخیل است. از کیفیت مواد اولیه که خریداری می‌شود تا مهارت آشپزی همکارانی که در آشپزخانه هستند در کیفیت غذایی دانشجویی تاثیر دارند. البته باید بررسی شود در دانشگاهی که شما نام بردید و دانشگاه‌های دیگر عامل افت کیفیت غذا دقیقا چیستریال زیرا علت‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

رییس صندوق رفاه ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات دانشگاه‌ها افزایش قیمت مواد اولیه غذایی است، مواد اولیه مثل گوشت، برنج و روغن افزایش داشته، اما تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است به دانشگاه‌ها برای تهیه مواد اولیه و خام کمک کنیم تا با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند. در این راستا ما با شرکت پشتیبانی امور دام مذاکرات و رایزنی‌هایی داشتیم، آنها هم قول دادند مثل ترم‌های گذشته یک تا دو نوبت گوشت گرم گوسفندی با قیمت مناسب را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به کیفیت غذا در دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه نمی‌توان کلی اظهار نظر کرد، غذای دانشگاه‌ها هر کدام نسبت به شرایط متفاوت است. در برخی مواقع دانشجویان راضی‌اند و در بعضی مواقع نیاز به رسیدگی بیشتری وجود دارد، اجازه بدهید قضاوت راجع به این موضوع را به معاونان دانشگاهی واگذار کنیم. ما در دیدارهای حضوری در دانشگاه‌ها، حتما به سلف سرویس می‌رویم و با دانشجویان گفتگو می‌کنیم و گاهی هم با آنها غذا می‌خوریم. تهیه غذا در دانشگاه‌ها سخت‌تر است، زیرا دانشجویان از استان‌های مختلف با سلائق متفاوت حضور دارند، از این رو تامین رضایت دانشجویان کار سختی است. وظیفه معاونت دانشجویی و تیم تغذیه دانشگاهی این است که با تنوع غذاها رضایت بیشتری را برای دانشجویان فراهم کنیم.

مطیعی با اشاره به اجرای طرح تعمیر و تجهیزات سراهای دانشجویی گفت: سال گذشته حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز سراهای دانشجویی هزینه شد، امسال تلاش داریم این عدد را بیشتر کنیم تا بتوانیم امکانات بیشتری برای افزایش کیفیت خوابگاه‌‎ها ارائه دهیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویی تصریح کرد: معمولا بودجه صندوق رفاه در طول سال ثابت است و ما در سه حوزه ارتقای سرای دانشجویی، نوسازی و صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و حوزه وام‌های دانشجویی باید این بودجه را مصرف کنیم. بنابراین اگر بخواهیم میزان بودجه هر کدام از متغیرها را بالا ببریم، باید از میزان بودجه متغیرهای دیگر بکاهیم. بنابراین پیدا کردن یک مرز تعادل لازم و ضروری است. اینگونه نیست که ما بتوانیم همه بودجه صندوق را فقط صرف یک متغیر خاص کنیم.

وی افزود: قطعا نیازهای دانشجوی ما در سه متغیری که اشاره شد، خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما بتوانیم با این بودجه به آن پاسخ دهیم. تلاش می‌کنیم از سایر ظرفیت‌های صندوق رفاه و وزارت علوم هم برای اصلاح سراها و هم برای تجهیز آشپزها استفاده کنیم.

مطیعی به کمبود بودجه صندوق طی سال‌های گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: صندوق رفاه دانشجویی نه تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز با کسری بودجه مواجه بوده است، به هر حال شرایط کشور به خصوص در یکی دو سال اخیر و همچنین در سال فعلی نیز یک شرایط خاص است. در این شرایط خاص کسری بودجه وجود دارد، بنابراین باید از چند طریق این کسری بودجه را مدیریت کرد تا اثرات آن در حوزه دانشجویی به حداقل برسد.

رییس صندوق رفاه دانشجویی در پایان اظهار داشت: می‌توان تا حد امکان از امکانات سایر دستگاه‌ها و کمک خیرین برای رفع مشکلات دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها استفاده کرد. از طرفی معاونان دانشجویی باید مدیریت کارآمدتری در صرف هزینه‌هایشان البته بدون افت کیفیت داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار