بازدید 16771

۲۵ درصد از ارز‌های دولتی به ۲۰ شرکت پرداخت شده است/ این ۲۰ شرکت متعلق به کیست و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

ارزش دلاری مجموع ارز‌های دولتی دریافت شده طی بازه زمانی ۱ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، حدود ۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۷۹ دلار عنوان شده است. ۲۵.۴ درصد از این میزان ارز دولتی پرداخت شده تنها به ۲۰ شرکت پرداخت شده است. شرکت‌های زیرمجموعه خانواده مدلل حدود ۷.۷ درصد از کل ارز‌های دولتی پرداخت شده را از آن خود کرده اند.
کد خبر: ۸۹۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ 15 May 2019

تابناک اقتصادیارزش دلاری مجموع ارزهای دولتی دریافت شده طی بازه زمانی 1 فروردین 1397 تا 11 اردیبهشت 1398، حدود 29 میلیارد و 728 میلیون و 183 هزار و 579 دلار عنوان شده است. 25.4 درصد از این میزان ارز دولتی پرداخت شده تنها به 20 شرکت پرداخت شده است. شرکت های زیرمجموعه خانواده مدلل حدود 7.7 درصد از کل ارزهای دولتی پرداخت شده را از آن خود کرده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، اتاق بازرگانی تهران به تازگی طی تحقیقی در رابطه با فهرست ارزبگیران دولتی اعلام کرده است که طی بازه زمانی 1 فروردین 1397 تا 11 اردیبهشت 1398 ،9090 شخص حقیقی و حقوقی ارز 4200 تومانی در قالب 13 نوع ارز مختلف دریافت کرده اند. ارزش دلاری مجموع ارزهای دریافت شده طی بازه زمانی مذکور در این تحقیق، حدود 29 میلیارد و 728 میلیون و 183 هزار و 579 دلار عنوان شده است. در این تحقیق اعلام شده است که  25.4 درصد از ارزش دلاری ارزهای پرداخت شده طی مدت مذکور، به 20 شرکت پرداخت شده که در جدول زیر اسامی آن ها آورده شده است.

۲۵ درصد از ارز‌های دولتی به ۲۰ شرکت پرداخت شده است/ این ۲۰ شرکت متعلق به کیست و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

حالا پرسش این است که این شرکت ها متعلق به کیست و در چه زمینه ای فعالیت دارند؟

  1. شرکت مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه

این شرکت توانسته است 974 میلیون و 636 هزار و 210 دلار ارز 4200 تومانی جهت واردات دریافت کند. این شرکت در تاریخ 9 دی ماه 1390 به مدیریت یکی از اعضای خانواده مدلل به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر آقایان آرمان مدلل و عبدالعلی مدلل و ابوالحسن خلیلی اعضای هیات مدیره آن می باشند. این شرکت در کار تولید روغن خوراکی، آب آشامیدنی، سس مایونز و قند می باشد و در صاحب برندهای مشهوری چون غنچه، سارا، نازگل، دالاهو و گل‌آرا است. البته این شرکت در کار صادرات و واردات نهاده های دامی (خوراک دام و طیور) شامل ذرت، جو، گندم، سویا، کلزا و کنجاله نیز می باشد. 

  1. شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران

این شرکت نیز با دریافت 727 میلیون و 478 هزار و 171 دلار ارز 4200 تومانی جهت واردات در رتبه دوم بدین لحاظ قرار گرفته است. این شرکت یکی از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی است و در زمینه بازرگانی و سیاستگذاری فعالیت می کند و مدیریت آن هم اکنون بر عهده یزدان سیف است. این شرکت وظایفی چون خرید تضمینی کالاهای اساسی (گندم، برنج، روغن خام، شكرخام، گوشت مرغ و گوشت قرمز...) تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیرۀ استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد.

  1. شرکت آوا تجارت صبا

ارز دریافتی توسط این شرکت 648 میلیون و 123 هزار و 589 دلار بوده است. در سایت شرکت آوا تجارت صبا اعلام شده است که این شرکت بزرگترین واردکننده نهاده های دامی کشور، فروشنده محصولات کارخانه کلهر دانه جنوب بزرگترین کارخانه تولید خوراک دام و طیور در خاورمیانه و همچنین تولیدکننده روغن خام است. گفته می شود این شرکت نیز متعلق به خانواده مدلل می باشد. در حال حاضر اعضای هیات مدیره این شرکت عبارتند از: آقایان علی اکبر خلیلی، بهروز علاءالدینی، رضا شریفی، حامد فرح بخش و خانم ها راضیه هیلمن و عفت ارزانی.

  1. شرکت طبیعت سبز میهن

این شرکت با دریافت ارز دولتی به میزان 589 میلیون و 633 هزار و 403دلار به عنوان چهارمین شرکتی است که بیشترین ارز دولتی را دریافت نموده است. این شرکت از سال 1391 کار خود را آغاز نموده است و دارای برند مشهور طبیعت می باشد. در سایت شرکت طبیعت سبز میهن عنوان شده است که تولید کننده محصولات متنوع در گروه های کالایی برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، تون ماهی و چای است و یکی از بازیگران اصلی بازار برنج و روغن می باشد. این شرکت یکی از زیرمجموعه های صنایع غذایی میهن می باشد. آقایان ابوالفضل پایداری، علی پایداری و محمد مختاریانی کندری دارای سهم در این شرکت هستند. بیشترین سهم الشرکه این شرکت متعلق به خانواده پایداری می باشد.

  1. شرکت پشتیبانی امور دام کشور

این شرکت که یکی دیگر از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود و مدیرعامل آن هم اکنون حمید ورناصری می باشد، از سال 1376 فعالیت خود را آغاز نموده و موضوع شرکت تهيه, توليد و نگهداري, توزيع و پشتيباني و تنظيم بازار انواع خوراك دام، طيور و آبزيان، مواد پروتئيني حيواني و متفرعات آنها،كمك به عمران، احياء و اصلاح مراتع جهت افزايش توليد، حمايت از توليد كننده، مصرف كننده و صنايع وابسته و خريد تضميني مواد علوفه اي و محصولات پروتئيني دامي عنوان شده است. ارز دریافتی توسط این شرکت 586 میلیون و 46 هزار و 133 دلار بوده است.

  1. شرکت مجتمع صنایع غذایی میهن

شرکت میهن در سال 1354 توسط ایوب پایداری تاسیس شده است و مهمترین محصول آن که در خاطر همه ایرانیان می باشد، بستنی است. شرکت میهن همچنین تولیدکننده لبنیات نیز می باشد و در سایت این شرکت ذکر شده است که بالغ بر 65 درصد سهم بازار بستنی و 50 درصد سهم بازار شیر استریلیزه در کشور را در اختیار دارد. این شرکت موفق شده است به میزان 439 میلیون و 240 هزار و 461 دلار ارز دولتی دریافت کند. این شرکت نیز متعلق به خانواده پایداری می باشد.

  1. شرکت کرمانشاه دانه

این شرکت با دریافت ارز دولتی به میزان 353 میلیون و 574 هزار و 486 دلار به عنوان هفتمین شرکتی است که بیشترین ارز دولتی را دریافت نموده است. در سایت شرکت کرمانشاه دانه ذکر شده است که این شرکت تولیدکننده دامی و طیور است. این شرکت نیز متعلق به خانواده مدلل می باشد و اعضای هیات مدیره آن عبارتند از آقایان محمدرضا و محمدعلی مدلل و خانم آفاق ارزانی.

  1. شرکت کلهر دانه جنوب

این شرکت نیز متعلق به خانواده مدلل می باشد و توانسته است به میزان 325 میلیون و 662 هزار و 468 دلار ارز دولتی دریافت کند. این شرکت نیز در زمینه خوراک دام و طیور فعالیت می‌ کند و در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده است و آقایان محمدعلی مدلل، سعید مدلل و حسن مهربانی و خانم الهه مدلل اعضای هیات مدیره آن هستند.

  1. شرکت فجر اعتبار

شرکت فجر اعتبار از جمله شرکت های فعال (یکی از 5 شرکت فعال) در حوزه واردات نهاده های دامی است. این شرکت یک شرکت با سهامی خاص است و در تاریخ 2 بهمن 1375 به ثبت رسیده است. 37 درصد از سهام شرکت فجر اعتبار در اختیار شرکت نهاده های دامی جاهد می باشد. این شرکت نیز موفق شده است 313 میلیون و 582 هزار و 638 دلار ارز دولتی دریافت کند و اعضای هیات مدیره آن عبارتند از: آقایان وکیل سپه اجیرلو، بهرام نظری و محمدمهدی رنجبر.

  • شرکت بهستان دارو

این شرکت با دریافت ارز دولتی به میزان 280 میلیون و 762 هزار و 757 دلار به عنوان دهمین شرکتی است که بیشترین ارز دولتی را دریافت نموده است و طبق آنچه در سایت این شرکت درج شده است: شرکت بهستان دارو در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک شرکت خصوصی پیشرو در واردات، توزیع و تولید دارو و محصولات پزشکی تاسیس شده و هم اکنون از برترین شرکت ‌های دارویی از نظر ارزش محصولات ارائه شده در بازار سلامت ایران می باشد. اعضای هیات مدیره این شرکت بدین شرح است: آقایان ناصر ریاحی، همایون فرزانه، پیام دین دوست، حسین کاشف حقیقی و ابوالفتح صانعی.

  • شرکت آریا تجارت سده

شرکت آریا تجارت سده که در سال 1390 در استان اصفهان تاسیس شده است در کار واردات و صادرات، خرید و فروش، بسته بندی و توزیع برنج، خشکبار، چای، انواع مواد غذایی و کلیه کالاهای مجاز می باشد و بیشتر این شرکت را برند برنج خاطره می شناسند. این شرکت موفق شده است 280 میلیون و 275 هزار و 63 دلار ارز دولتی دریافت کند. اولین مدیران این شرکت عبارت بودند از آقایان احمد و حمیدرضا قاسمی و حمید حاج حیدری. هم اکنون همین افراد همچنان عضو هیات مدیره شرکت می باشند.

  • شرکت کوبل دارو

این شرکت در سال 1380  با هدف تامین داروهای مورد نیاز بیماران کشور و به ویژه داروهای تخصصی بصورت شرکتی خصوصی تاسیس گردیده است و فعالیت آن، آن گونه که در سایت آن درج شده است ثبت، تولید، واردات، بازاریابی و فروش دارو است. شرکت داروسازی دکتر عبیدی به نوعی جزء زیرمجموعه های شرکت «کوبل دارو» است. طبق آگهی مورخه 22 خرداد 1396، آقایان غفار برارجانیان بهنمیری به سمت عضو رئیس هیات مدیره، شکر الله معماریان به سمت مدیرعامل و عضو هیات مدیره و خانم نرجش خاتون معماریان به سمت عضو نائب رئیس هیات مدیره این شرکت به مدت دو سال انتخاب شده اند. کل ارز دولتی دریافتی توسط این شرکت هم 265 میلیون و 405 هزار و 365 دلار می باشد.

  • شرکت صنعت غذایی کوروش

شرکت صنعت غذایی کورش، از شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ می باشد. این شرکت از بدو تاسیس، تولید محصولات متنوعي چون انواع روغن‌ هاي خوراکي، دانه زيتون، روغن زيتون، رب گوجه ‌فرنگي، تن ‌ماهي، کنسروجات، انواع مربا، ترشي و... را در دستور کار قرار داد و برندهای اویلا، فامیلا و کیمبال متعلق به این شرکت است. این شرکت، اولین کارخانه خود را در سال1392 در شهرک صنعتی حیدریه در استان قزوین خریداری و راه اندازی کرد و یک سال بعد پروژه احداث کارخانه صنعت غذایی کورش در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز شد.

اعضای هیات مدیره این شرکت در حال حاضر، علی ابراهیمی کردلر رئیس هیات مدیره، کورش منتصر مدیرعامل، محمد برهانی، رجب جلالوند و فائق صالحی عضو هیات مدیره می باشند. این شرکت نیز موفق شده است به میزان 263 میلیون و 441 هزار و 582 دلار ارز دولتی دریافت کند.

  • شرکت خودروسازی مدیران

شرکت صنایع خودروسازی مدیران، که با نام مدیران خودرو نیز شناخته می ‌شود، یک شرکت مونتاژ خودروی ایرانی است، که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز نمود. این شرکت، مونتاژکنندۀ برخی از محصولات شرکت چینی چری اتومبیل می ‌باشد که در دو گروه MVM و CHERY در بازار ایران عرضه می‌ گردد. کل ارز دولتی دریافتی توسط این شرکت هم 249 میلیون و 625 هزار و 660 دلار می باشد. طبق آگهی روزنامه مورخه 27 تیرماه 1396 اعضای هیات مدیره این شرکت عبارتند از: بهرام شریعت رئیس هیات مدیره، گویبینگ ژانگ به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری اتومبیل وهو پوری نائب رئیس، جیایو پی به نمایندگی از شرکت بوندی تریدینگ عضو هیات مدیره، حسین شریعت عضو هیات مدیره و شائو دونگ ژو مدیرعامل.

  • شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون

کل ارز دولتی دریافتی توسط این شرکت هم 234 میلیون و 337 هزار و 751 دلار می باشد. این شرکت در سال 1387 تاسیس شده است. این شرکت واردکننده جو، دانه سویا و ذرت برای خوراک دام می باشد. احمدرضا مروارید فر رئیس هیات مدیره، محمد سجده نائب رئیس هیات مدیره، مهدی طاهری سلطانی هم به عنوان مدیرعامل این شرکت می باشند.

  • شرکت صبا پیشرو کالا

این شرکت یک شرکت سهامی خاص است و در زمینه کالاهای اساسی از جمله واردات برنج، روغن خام، شکر خام، کنجاله سویا، ذرت دامی، جو دامی، گندم خوراکی و نیز توزیع مجموعه اقلام در شبکه ای مویرگی و در سراسر کشور فعال می باشد. علی ابراهیمی مدیرعامل این شرکت است. اعضای هیات مدیره شرکت نیز عبارتند از سیدمحسن طباطبائی، سیدمحمدحسن طباطبایی. میزان ارز دولتی دریافتی این شرکت 207 میلیون و 143 هزار و 604 دلار بوده است.

  • شرکت گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام

این شرکت یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی و پژوهشی زر (صاحب برند زرماکارون) می باشد و در سال 1394 به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی ثبت شده است. زمینه فعالیت این شرکت واردات انواع كالاهاي مجاز بازرگاني از جمله مواد اوليه صنايع غذايي عنوان شده است. در سوابق این شرکت واردات ذرت برای خوراک دام با ارز دولتی دیده می شود. در مورخه 2 تیرماه 1397 آقایان مرتضی سلطانی، محسن امینی، مهدی امینی و آرش سلطانی برای مدت دو سال به سمت هیات مدیره این شرکت انتخاب شده اند. کل ارز دولتی دریافتی توسط این شرکت هم 207 میلیون و 143 هزار و 604 دلار می باشد.  

  • شرکت کرمان موتور

خودروساز دیگری که نام آن در این فهرست دیده می شود. این شرکت در سال 1373 تاسیس شده است و هم اکنون نماینده رسمی شرکت هیونداست و هدف از تاسیس این شرکت  ساخت، مونتاژ و فروش اتومبیل سواری، و ارائه خدمات بعد از فروش محصولات عنوان شده است. این شرکت هم توانسته است 200 میلیون و 562 هزار و 458 دلار ارز دولتی دریافت کند.

  • شرکت ایرانی تولید سایپا

این شرکت نیز شرکت خودروساز دیگری است که همگان با فعالیت های این شرکت آشنایی دارند. میزان ارز دولتی دریافت شده در طی یک سال توسط این شرکت، 198 میلیون و 910 هزار و 168 دلار بوده است.

  • شرکت غلات میهن

اعضای هیات مدیره این شرکت آقایان ابوالفضل پایداری، سیدکاظم میرغنی و کاوه زرگران می باشند. موضوع شرکت نیز تولید و توزیع انواع نان های حجیم و مسطح و نان های غنی شده مدارس و انواع کیک و کلوچه و بیسکوئیت و شیرینی و تولید انواع ساندویچ آماده مصرف، انواع خمیرپیتزا، انواع آرد سوخاری، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی عنوان شده است. به نوعی رد پای خانواده پایداری نیز در این شرکت دیده می شود. این شرکت نیز حدود 194 میلیون و 428 هزار و 887 دلار ارز دولتی دریافت کرده است.

همان گونه که ملاحظه شد نزدیک به 2.3 میلیارد دلار از ارزهای دولتی (7.7 درصد از کل ارزهای دولتی) توزیع شده را شرکت های تحت مالکیت خانواده مدلل به خود اختصاص داده اند و بیشتر این شرکت ها در حوزه خوراک دام و طیور فعال بوده اند که این روزها این حوزه به خاطر قیمت های افزایشی مورد شکایت بسیاری از فعالان حوزه دام و طیور قرار گرفته است.

حدود 1.2 میلیارد دلار ارز دولتی به شرکت های زیرمجموعه خانواده پایداری اختصاص یافته است.

حدود 1.3 میلیارد دلار ارز دولتی به زیرمجموعه های جهاد کشاورزی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده است.

در این 20 شرکت، 3 شرکت خودروساز دیده می شد که حدود 649 میلیون دلار ارز دولتی به آن ها اختصاص یافته است.

حدود 546 میلیون دلار هم به دو شرکت داروساز در این 20 شرکت پرداخت شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی