بازدید 12060
محمود بهمنی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

ارز به میزان زیادی در کشور وجود دارد/ شرکت‌های دولتی ارز حاصل از صادرات را وارد بازار نمی‌کنند

هر زمان صحبت از گرانی و کمبود کالا در بازار می‌شود، اولین چیزی که مسئولان می گویند، نبود منابع ارزی لازم برای واردات است. به گفته برخی مسئولان کشور، به دلیل تنگنا‌های موجود و تحریم های پولی و مالی، بسیاری از مرودات مالی قطع و همین باعث شده است تا ارز کمتری در دسترس واردکنندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۸۹۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵ 15 May 2019

ارز به میزان زیادی در کشور وجود دارد/ شرکت‌های دولتی ارز حاصل از صادرات را وارد بازار نمی‌کنندهر زمان صحبت از گرانی و کمبود کالا در بازار می‌شود، اولین چیزی که مسئولان می‌گویند، نبود منابع ارزی لازم برای واردات است. به گفته برخی مسئولان کشور، به دلیل تنگنا‌های موجود و تحریم‌های پولی و مالی، بسیاری از مراودات مالی قطع و همین باعث شده است تا ارز کمتری در دسترس واردکنندگان قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند، چنین چیزی درست نیست و ایران به اندازه مورد نیاز خود ارز دارد، ولی اگر امروز میزان عرضه آن در بازار‌ها کم شده، به دلیل آن است که بسیاری از شرکت‌های دولتی از جمله پتروشیمی‌ها حاضر نیستند ارز حاصل از صادرات را وارد بازار کنند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در اوضاع کنونی، بیش از هر زمان دیگری باید مدیریت لازم را در کار‌ها اعمال کنیم. برای این منظور هم باید مدیریت واردات و صادرات و همچنین عرضه و تقاضای ارز را به شدت تحت کنترل داشته باشم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ثبات اقتصادی ما وابسته به عرضه ارز در بازار است؛ بنابراین، اینکه می‌گویند ارزی نیست، به نظر من حرف درستی نیست. ما از نظر ارزی وضعیت خوبی داریم و این گونه نیست که فکر کنیم چیزی نداریم، چون تنها در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم.

وی افزود: هر چند از ۴۲ میلیارد دلار تنها ۱۷ میلیارد دلار به کشور بازگشته است، اگر بقیه دلار‌ها را هم بازمی‌گردانند، امروز دیگر هیچ مشکلی نداشتیم. زمانی که ما ارز را به کسی که کالا صادر می‌کند می‌دهیم، باید بعد از صادرات میزان ارزی که از صادرات کسب کرده است، به کشور بیاورد.

وی گفت: جالب است بدانید بیشتر این شرکت‌ها، شرکت‌های پتروشیمی ما هستند، و در واقع یا دولتی هستند یا نیمه دولتی؛ اما ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد نمی‌کنند. اگر این ارز به کشور وارد شود، جواب تقاضا را می‌دهد، اما این ارز را وارد چرخه نمی‌کنند. از طرف دیگر، فروش نفت هم کاهش داشته و همه این‌ها دست به دست می‌دهند و بازار‌ها را به هم می‌ریزند.

این نماینده مجلس گفت: اگر ما این مسائل را کنترل کنیم و بر اوضاع مدیریت داشته باشیم، می‌توانیم، شرایط را بهتر کنیم، ما ناامید نیستیم.

این نماینده مجلس گفت: ما چهل سال است تحریم هستیم و البته برخی‌ می گویند، تحریم‌ها هیچ زمانی این میزان نبوده است، اما من می‌گویم که شرکای بدتر از این هم داشته ایم. ما در سال‌های ۸۹، ۹۰، و ۹۱ بانک مرکزی مان و نیز تمام بانک‌های دیگر تحریم بودند و حتی فلزات قیمتی نیر تحریم شده بودند، اما به هر حال توانستیم کار خود را ادامه دهیم.
خلاصه آنکه ما باید این تحریم‌ها را مدیریت کنیم و در این راه، تنها کنترل و نظارت می‌تواند اوضاع را سامان دهی کند. زمانی که قیمت‌ها مرتب در حال افزایش است، باید بخش‌های نظارتی فعال شوند، وقتی فاکتور خرید کالا یک قیمت است، اما به هنگام رسیدن به دست مشتری، چند برابر می‌شود، باید پرسید: چرا قیمت‌ها را این میزان بالا برده اند؟

وی در ادامه یادآور شد: کالایی که امروز برای مثال ۱۰ واحد است، روز قبل ۵ واحد بوده، الان این کالا نباید به ۱۲ واحد به فروش برسد و به این ترتیب، این مسائل باید کنترل شود.

وی در پاسخ به این که شما به عنوان نماینده وظیفه نظارتی دارید، چرا اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شود، گفت: مجلس وظیفه دارد، بر حسن اجرای قوانین نظارت کند و نمی‌تواند به مغازه‌ها برود و یک به یک قیمت‌ها را کنترل کند. نهاد‌های دیگر مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و خود بازرسی ادارات باید در این موضوع ورود کنند.

این نماینده با بیان اینکه عدم نظارت باعث ولنگاری در بازار‌های می‌شود، گفت: زمانی که نظارتی نیست، فروشندگان گستاخ می شوند و هر جنسی را با هر نرخی که بخواهند در بازار عرضه می‌کنند. نکته دیگر آنکه باید برای رونق اقتصادی هم اقداماتی انجام شود. در چند ماه اخیر هیچ اقدامی در خصوص رونق اقتصادی رخ نداده است، مواد اولیه به شدت در بازار کم است و کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد اولیه خود را تأمین کنند و همین باعث شده تا کالا‌ها کمتر تولید شود و همین موضوع باعث بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۰
قانون مالیات بر عایدی سرمایه چی شد اینکه در مغازه رفتن نمی حواد فقط شجاعت در تصمیم گیری و تدبیر و کمی الگو یرداری از کشورهایی که اجرا کردند می حواد
زمان ایشون هم دلار از 1000تا 3700تومن بالا رفت .حالا الان بیرون گود نشستن وتز میدن .اصلا مگر شما مدیران دغدغه زندگی با حقوق دو میلیونی وبیکاری فرزند دارین
ارز زمانی بدرد می خورد که بتوان از آن استفاده و مایحتاج را از طریق واردات از مبادی قانونی تامین نمود. بانک کونلون چین هم با ما مراوده ارزی نمی کند.
حرف شما شبیه آن است که بگویید کتابخانه ملی ایران کُتب زیادی دارد!
هرف های همیشگی من نبودم‌ دستم بود‌ تفسیر آستینم بود
لطفا ما را هم به کاخ های اشرافیتان راه دهید تا بهتر از شما مقاوت کنیم.
تو اگر طبیب بودی سر خود دوا میکردی!!!!!!!!!!!!!!
جناب بهمنی دوره مدیریت شما در بانک مرکزی هنوز یادمان هست بنابراین نسخه بیخودی نپیچین!!!!!!!!!!!!!
زمان شما هم همین بود البته با شیب ملایم تر، هر کی میره میگه اگر من بودم بهتر بود!!!!
ثبات اقتصادی ما وابسته به عرضه ارز در بازار است
گردش کم ارز یک چرخه معیوب درست کرده است دولت باید به خاطر نیاوردن ارز به داخل کشور توسط پتروشیمی ها محدودیت های را برای آنها در نظر بگیرد
موقیکه خودت همه کاره بودی چرا درست نکردی چرا در مقابل آن آقا نایستادی وزرای دفاع و خارجه آمریکا آنقدر شخصیت داشتند از ترامپ کناره گرفتند
همین بهمنی بود که دلار 2500 شد میگفت مردم نخرن وگرنه ضرر میکنن. همین آدم بود که باعث شد خیلی ها به حرفش گوش بدن و دلار نخرن و به خاک سیاه بنشینن. همین فریبکاری توسط سیف و بیشتر از همه توسط همتی هم ادامه پیدا کرد و هنوز ادامه داره.
تنها به یک مثال اکتفا میکنم. اگر به میزان زیادی وجود دارد چرا فرصت های مطالعاتی دانشجویان از امسال لغو شد؟؟
صادرات پیاز؟!
مثل آب پشت سد است، ذخیره زیاده اما برای یکی دو سال نهایتا کافیه، بعدش چی؟ ورودی آب به سد توسط امریکا بسته یا کم شده، خروجی هم که توسط دولت کم شده و قطره چکانی تزریق میشه و این فشار روی مردم هست.

باید فکری کرد. واقعا باید فکری اساسی کرد وگرنه اوضاع اصلا خوب پیش نخواهد رفت، مخصوصا اگر ترامپ مجددا به قدرت برسه و تحریم نفتی و مالی ادامه داشته باشه
مجلس وظیفه دارد، بر حسن اجرای قوانین نظارت کند و نمی‌تواند به مغازه‌ها برود و یک به یک قیمت‌ها را کنترل کند.
واقعا من هرچی به این جمله اضافه کنم از طنزش کم کردم
اصلا متوجه نمیشم، یک پتروشیمی که حالا دولتی است یا نیمه دولتی، صادرات داره، گمرک ارزش صادراتی رو مشخص میکنه، ولی پول به ایران نمیاد؟ خب چرا؟ مدیر پتروشیمی متخلف است؟ اخراج و محاکمه اش کنید، کار سختیه؟ اگر تحریم بهانه است، پس چرا چیزی صادر میکنید که پولش به کشور وارد نمیشه؟ اصلا منطقیه که شما محصولی به شخصی بفروشید ولی پولش رو نگیرید؟! من آدم عادی برام این حرف عجیبه که یک پتروشیمی اسم و رسم دار، تا این حد تخلف کنه و کسی کاری به کارش نداشته باشه. واقعا در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، قوانین زمان جنگ باید اعمال بشه.
طوری میگه کنترل کردیم هر کی ندونه فکر میکنه شق القمر کرده.دلار ۱۰۰۰ تومنی شد ۴۰۰۰ تومن.البته اون موقع واتس آپ و تلگرام و اینستا و اینترنت به این شکل نبود.و فشار و جنگ روانی بسیار محدودتر از الان بود و تجربه مردم در رابطه با اتفاقات بعد از تحریم کمتر.الان کار دشمن بسیار آسانتر هست.
اگرارزبمقدارزیادووفوروجودداردآیا کسی مسئول کمبودوگرانی آنست ؟ پدرهموطنانتان ازگرانیهای هرروزبیشتردرآمده هرچه میخواهیم بخریم بادلاربیست هزارتومانی بمامیفروشندودارائی هم میخواهدمالیات بخریدارزببنددیعنی چه چیززشتی معنی اینکارآنستکه بهرپولی پولت راتبدیل کنی حتماسودی میبری که بایدآنراقبلابپردازی تحقیرپول کشورمان ازطرف بانک مرکزی واداره دارائی به ارزش پولمان که هویت مااست تیرخلاص میزنندواقعااگرارزخارجی داریم برای هرمایحتاجی داریم مثل موادخوراکی دارو لوازم منزل وحتی لوازم ساخت منزل وغیره که ازواجبات اساسی زندگی است بدهندکه اقلاشبهاکه به بسترمیرویم مطمئن باشیم فردادارائی مان نصف وفقیرترنمیشوم
این نماینده محترم می گوید ، سال ۹۷ مبلغ ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که فقط ۱۷ میلیار آن به کشور بازگشته ! نگفته چقدر صادرات نفتی در سال ۹۷ داشتیم و چقدر آن وارد کشور شده !
در همین حال می گوید، ما از نظر ارزی وضعیت خوبی داریم !!!
وجود داره همه میدونن فقط کجاست؟
به روح هم اعتقاد دارین؟
حرف حرف حرف ولی پای عمل که میشه
بازم سروکله این اقاپیداشد!!!
واردنشدن ناوامریکایی لینکلن به خلیج فارس نشان ازجدی بودن قصد حمله امریکاست میخواهندازهمانجااقدام کنند وارد خلیج فارس نشدند تادرتیررس موشک های ایرانی قرارنگیرند این یک نشانه جدی برای نیت حمله امریکاست باید برای هرسناریویی اماده بود
توی این مملکت همه از وزیر . وکیل . نماینده مجلس. مدیر و غیره و ذلک فقط حرف میزنند و فقط حرف می زنند. از قدیم گفته اند. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. پس کی می خواهید عمل کنید. خوب معلوم است چه حرف خنده داری زدم .هییییییییییییییچچچچچچ وقت. (خود گویی و خود خندی .عجب مرد هنرمندی). فقط یک چیزی گفتم غم باد نگیرم .کار از این حرف ها گذشته و غول تورم وگرانی . گلوی مردم را گرفته وتا انها را خفه نکند ول کن نیست.
یک حرفی را بزنید که خودتان قبول داشته باسید ادم که همینجور دهانش را باز نمی کند هر چه دوست داره بگه
حتما منظورش ارز معذرت بوده!
شرکتهای دولتی مگر تحت کنترل دولت نیستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
خصولتی شدن، تحت فرمان مافیا شدن
از یه طرف اقتصاد بلد نیستید از یه طرفم حفظ منابع مالی و طبیعی مملکت
اینها اصلا تخصص ندارند کسی که دوماه تو صادرات و واردات کار کرده باشه می فهمه ما ایرانیها وقتی میربم از چین و ترکیه یا اروپا جنس می خریم مجبوریم بنام شرکت اونها کالا رو اظهار کنیم واین میشه صادرات برای اونها و واردات برای ما حالا افراد غیر ایرانی هم میان از ایران جنس می خرند و ارز می‌دارند ریال که ندارند یا در صرافی یا بصورت حواله دلار رو میدن و تومن می گیرند وبا این پول خرید می کنند و چون خودشون نمی توانند صادرات بزنند بنام شرکتهای ایرانی یا اشخاص صاحب کارت بازرگانی اظهار می کنند پتروشیمی فولاد یا هر چیز دیگری نسیه نمی‌دهند چرا اینقدر از برنگشتن ارز حرف میزنند مشکوکه یا واقعا نمی دانند یا خودشون رو بخواب زده اند هیچ ایرانی کامیون بار نمیزنه ببره خارج و بشینه تا بارش فروخته شه و پول بیاره تو دنیا هم رسم بر اینه اونها هم جنس نمی‌آورند داخل ایران انبار کنند و چکی بفروشن فهمیدنش ساده هست ولی آدرس غلط دادن شده کار مسوولان چاپ کنید لطفا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان