بازدید 10252
۵
احمد مازنی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

منشور اخلاقی برای جناح‌های سیاسی تدوین می‌شود/ حاضران در جلسات گفت‌وگوی ملی، نماینده جناح‌ها نیستند

به تازگی خبری منتشر شد با تیتر «برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی با حضور عناصر سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا»؛ اما توضیحی درباره آن داده نشد. برخی چهره‌های تأثیرگذار در هر دو جناح سیاسی از جمله عارف، ضرغامی و باهنر نیز در این جلسه حاضر بودند و آن گونه که از اخبار برمی‌آید، مبنای گفت‌وگو‌های شکل گرفته، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بود.
کد خبر: ۸۹۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 15 May 2019

منشور اخلاقی برای جناح‌های سیاسی تدوین می‌شود/ حاضران در جلسات گفت‌وگوی ملی، نماینده جناح‌ها نیستندبه تازگی خبری منتشر شد با تیتر «برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی با حضور عناصر سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا»؛ اما توضیحی درباره آن داده نشد. برخی چهره‌های تأثیرگذار در هر دو جناح سیاسی از جمله عارف، ضرغامی و باهنر نیز در این جلسه حاضر بودند و آن گونه که از اخبار برمی‌آید، مبنای گفت‌وگو‌های شکل گرفته، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش «تابناک»؛ محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی در خصوص این موضوع اظهار داشت: عده‌ای گفتند، نکند در این گفت‌وگو‌ها می‌خواهند برای انتخابات ائتلاف کنند! انتخابات و رقابت و ... سر جای خودش است، آن رقابت‌ها انجام می‌شود و اتفاقاً هم باید باشد، اما اینکه با هم هیچ مذاکره‌ای نداشته باشیم و قهر کنیم، اصلاً در ترمینولوژی سیاسی خوانده نمی‌شود. گاهی هم عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. مثلاً زمانی یک فرد از واژه‌ای استفاده می‌کند و اصلاً قصدش هنجارشکنی نیست، اما یکباره رقبا این را به یک مقوله ضد اسلام، ضد انقلاب و ضد نظام و…تبدیل می‌کنند. ما معتقدیم این گفت‌وگو‌ها می‌تواند این مشکلات را حل کند. با این حال، مرز‌ها سر جای خودش است.

باهنر در بخش‌های دیگر از سخنان خود به توضیح در خصوص این گفت‌وگو‌ها پرداخته و برخی از زوایای آن را روشن کرده است. با این حال، اما پرسش‌ها همچنان وجود دارد؛ برای مثال افرادی که برای گفت‌وگو انتخاب شده اند دارای چه شاخصه‌ای بوده و مبنای انتخاب افراد چه بوده و اینکه تصمیمات این گروه تا چه اندازه برای جناح‌های سیاسی الزام آور است، از جمله این پرسش‌هاست.

ایده گفت‌وگوی ملی چندین سال است که مطرح شده، اما با شروع مجلس دهم این موضوع جدیدتر شد و برخی نمایندگان مجلس از جمله احمد مازنی، پیش نیاز‌های لازم برای شکل گیری گفت‌وگو‌ها را در مجلس فراهم کردند. اکنون نیز با نزدیک شدن انتخابات مجلس به نظر می‌رسد که تمایل افراد برای شرکت در آن جلسات دو چندان شده است.

در این جلسه همچنین روی تهیه و تدوین میثاق نامه‌ای نیز بحث شده که مورد استقبال حاضران در این جلسه قرار گرفته و قرار بر این شده است تا منشور اخلاقی برای جناح‌های مختلف سیاسی تهیه و جناح‌ها ملزم به رعایت آن شوند.

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص این سؤالات به تابناک گفت: در اوضاع کنونی، هر سه جناح سیاسی ناخواسته روی سه مسأله تأکید ویژه دارند و این سه عبارتند از: فساد گسترده، ناکارآمدی مدیریتی و دیگر نبودن گوش شنواست.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه افزود: به اعتقاد کسانی که در جلسه اخیر شرکت کرده بودند، هر کس در این شرایط تریبونی به دست می‌آورد، درباره این موضوعات و به ویژه محور سوم که تأکید و ادعا دارند، گوش‌ها کر است و کسی صدایی نمی‌شنود، بیش از هر چیز دیگر فریاد می‌زنند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: اعتقاد ما این است در این شرایط صدای افراد موجه و آن‌هایی که دلسوز هستند به جایی نمی‌رسد و افراد لمپن از این فضا استفاده می‌کنند و به راحتی جایگاهی برای خود در بین مردم باز می‌کنند؛ نمونه آن را هم در سال ۸۴ دیدم که حاصل آن بداخلاقی‌های سیاسی در سال ۸۸ شد.

این نماینده مجلس گفت: برای پیشگیری از این اتفاقات پیشنهاد اعضا این بود که منشور اخلاقی تهیه شود و میثاقی باشد بین جناح‌های سیاسی تا بر اساس این اصول رفتار شود که این موضوع با استقبال شرکت کنندگان در جلسات داخل پارلمان و هم خارج پارلمان همراه شده است. البته این موضوع هنوز تدوین نشده و پیشنهاد ما این است که اهل نظر پیشنهاد‌های خود را در این خصوص بدهند تا گفتمان منشور اخلاقی انتخابات را مطرح کنیم و آن را به سرانجام برسانیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا خروجی این جلسات را جناح‌های سیاسی قبول خواهند کرد، گفت: نشست‌های کنونی از افرادی شکل گرفته که ابراز علاقه کرده اند تا در این موضوع همکاری کنند و این‌ها لزوما نمایندگی یک جناح را بر عهده ندارند و این گونه نیست که مثلا اصولگرایان درون مجلس یا خارج مجلس جلسه‌ای بگذارند و نماینده‌های خود را معرفی کنند.

وی در پایان افزود: بسیاری از افرادی که ما با آن‌ها صحبت کردیم ـ به رغم استقبالی که از این بحث کردند ـ به بهانه‌های مختلف در جلسات حاضر نشدند و برخی هم گفتند، باید موضوع پخته‌تر شود، ولی برخی افراد را با ملاحظاتی که خودمان داشتیم، انتخاب کردیم و در حقیقت جمعی که شکل گرفته است در نقش هیأت مؤسس گفت‌وگوی ملی است.
گفت و گوی ملی البته در خارج و داخل پارلمان متفاوت است؛ در داخل پارلمان از جمعی حدود ۲۵ تن تشکیل شده، ولی در خارج از پارلمان تقریبا شش یا هفت عضو دارد که جلسات منظم را تشکیل می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
یعنی گفتگوی شش هفت نفرمیشودگفتگوی ملی؟
برای این کارهای بی خاصیت دیر شده
به فکر سفره مردم باشید
این حرفها دیگه خریدار ندارند
ﻭﻗﺘﻲ ﭼﻬﺎﺭﺗﺎ ﻭﺭﺷﻜﺴﺘﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ, ﭘﻴﺮ و ﻓﺮﺳﻮﺩﻩ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺩﺭ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ 10% ﺭاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺭا ﻛﺴﺐ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ, ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﻣﻠﻲ ﻧﻤﻴﮕﻮﻳﻨﺪ. اﻳﻨﻜﺎﺭ ﺧﺎﻟﻪ ﺯﻧﻚ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺴﺖ.
اولین بند این منشور این باشد که نماینده مردم ایران با نماینده زن اجنبی در مجلس کشور اسلامی عکس سلفی نگیرد. و بعد برای بقیه نسخه بپیچد!
ابتدا باید قانون اساسی را اصلاح کرد تا معلوم شود کی بیشترین اختیارات را دارد، به همان میزان باید پاسخگو باشد. باید ایران فقط یک دولت و تصمیم گیر باید داشته باشد. اقتصاد باید در اختیار دولت باشد. چرا نهادهای نظامی 7 بانک دارند. آمگر آنها وظیفه بانکداری دارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان