بازدید 4042

رقابت دانشگاه فرشچیان آزاد با دانشگاه‌های هنری

کد خبر: ۸۹۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 15 May 2019

هنرمندان یکی از خلاق‌ترین و زیباترین ذهن‌ها را دارند، بنابراین مؤسسات آموزش عالی باید حداکثر تلاش خود را بکنند تا خلاقیت آنها را به بهترین نحو پرورش دهند.

به گزارش آنا، هانا حیدری؛ تحصیل در رشته‌های هنری استعداد و خلاقیت را پرورش می‌دهد. روش آموزش در رشته‌‌های هنری معمولاً ترکیبی از دروس عملی و نظری و تجزیه و تحلیل پیشینه‌ هنری است. یکی از لازمه‌های اشتغال در حرفه‌های هنری کسب تجربی کاری در حین تحصیل است.

اعتمادبه‌‌نفس، استقامت، کار گروهی، مدیریت زمان، مهارت تجزیه و تحلیل، تفکر انتقادی، مهارت تحقیقاتی و انتقادپذیری از جمله صفت‌های مورد نیاز برای هنرمندان است که باید به صورت نظری و عملی فراگرفته است.

دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان که پاییز سال ۹۷ به همت دانشگاه آزاد اسلامی در تهران تأسیس شد، از پاییز سال جاری در چهار رشته نگارگری، صنایع چوب، سفال و صنایع فرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجو می‌پذیرد.

قرار است رشته خوشنویسی نیز به دوره‌های آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان اضافه شود. همچنین رایزنی‌هایی برای تأسیس شعبه‌های این دانشگاه در کابل و دبی صورت گرفته است.

به صراحت می‌توان گفت تأسیس دانشگاه هنری استاد فرشچیان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اقدامات بدیع در داخل کشور است که هم‌تراز با دانشگاه‌های هنری جهان بوده و می‌تواند هنر اصیل ایرانی و اسلامی به صورت علمی نهادینه سازی کند.

به همین بهانه به سراغ دانشگاه‌ها و مؤسسات هنری برتر جهان رفتیم تا راه و روش تربیت هنرمندان در کشورهای مختلف را بررسی کنیم. در ادامه نگاهی داریم به برترین مؤسسات آموزش عالی جهان که از نظر نظام رتبه‌بندی کیو اس بهترین عملکرد را دارند.

کالج سلطنتی هنر؛ انگلستان

کالج سلطنتی هنر که در سال ۱۸۳۷ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین دانشگاه هنر و طراحی در جهان است. این مؤسسه آموزش عالی با شعار نوآوری و تعالی در آموزش خلاق فعالیت می‌کند.

کالج سلطنتی هنر در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۱۹ برای پنجمین بار متوالی به‌عنوان برترین مؤسسه آموزش عالی هنر و طراحی در جهان انتخاب شد.

این مؤسسه آموزش عالی دوره‌های کارشناسی ارشد، ام‌فیل(مدرک پژوهشی تحصیلات تکمیلی)، ام‌رس(مدرک تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی) و دکتری ارائه می‌دهد. دانشکده‌های معماری، هنر و علوم انسانی، ارتباطات و طراحی کالج سلطنتی هنر، طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در حوزه‌های علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی برای دانشجویان فراهم می‌کنند که اکثر آنها تحقیقات محور و تجربی محور هستند.

دانشگاه هنر لندن؛ انگلستان

دانشگاه هنر لندن از نظر رتبه‌بندی کیو اس دومین مؤسسه آموزش عالی برتر در جهان برای تحصیل در رشته‌های هنر و طراحی است. این دانشگاه با بیش از ۱۹ هزار دانشجو از ۱۳ کشور جهان بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی هنر و طراحی در اروپا محسوب می‌شود.

دانشگاه هنر لندن که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد ۶ کالج هنرهای زیبا، طراحی، مد و رسانه را دور هم جمع کرده است که همگی در قرن نوزدهم و بیستم میلادی تأسیس شده‌اند.

دانشگاه هنر لندن فرصت منحصربه‌فردی برای آموزش، خلق، تحقیق و نوآوری در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این مؤسسه آموزش عالی طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهد که شامل گرافیک، طراحی داخلی، مد، هنرهای زیبا و درام می‌شود.

بسیاری از استادان این دانشگاه هنرمندان، طراحان، منتقدان و نظریه‌پردازان مشهور جهان هستند. دانشگاه هنر لندن یکی از دانشگاه‌های پیشرو در خلاقیت است.

هر کالج در این دانشگاه فرهنگ، فلسفه و تمرکز مخصوص به خود را دارد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر لندن در حال کار در صنایع خلاق سراسر جهان هستند.

دانشکده طراحی پیرسون؛ آمریکا

دانشکده طراحی پیرسون فرصتی را در دانشجویان قرار می‌دهد تا دانش و مهارت مورد نیاز برای موفقیت در جامعه همیشه در حال تغییر را فرا بگیرند. دانشجویان این مؤسسه آموزش عالی با انجمن‌‌ها و شرکای صنعتی از سراسر جهان همکاری می‌کنند.

دانشکده طراحی پیرسون که در نیویورک قرار دارد، مرکزی برای هنر، طراحی و تجارت محسوب می‌شود. در این دانشکده به دانشجویان مهارت تفکر انتقادی آموزش داده می‌شود تا با استفاده از آن راهی برای حل چالش‌ها و بحران‌های جهان امروز پیدا کنند.

دانشگاه پیرسون شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های طراحی دارد که دانشجویان می‌توانند از طریق آن پدیده‌های جهانی را در چند سایت مختلف اکتشاف کنند. این امر نه‌تنها میزان مشارکت دانشجو را افزایش می‌دهد بلکه پلی میان تحقیقات ابتکاری در دانشگاه و همکاری با شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان است.

این دانشگاه در سال ۱۹۳۶ در نیویورک تأسیس شده است اما در پاییز سال ۲۰۱۳ پردیسی در شهر پاریس افتتاح کرد.

مدرسه طراحی رود آیلند؛ آمریکا

مدرسه طراحی رود آیلند که در سال ۱۸۷۷ تأسیس شده است، یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات آموزش عالی برای هنر و طراحی در آمریکاست. هر سال حدود ۲ هزار ۳۰۰ دانشجو از سراسر دنیا در مدرسه طراحی رود آیلند ثبت‌نام می‌کنند. روش آموزش این مؤسسه خلاقیت محور و مسئله محور است.

دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در ۱۹ رشته مختلف از جمله معماری، طراحی، هنرهای زیبا و آموزش هنر در مدرسه طراحی رود آیلند ارائه می‌شود. این مؤسسه آموزش عالی در نیویورک و بوستون شعبه دارد.

دانشگاه ام‌آی‌تی؛ آمریکا

«ذهن و دست» شعار انگیزشی دانشگاه ام‌آی‌تی است. این مؤسسه آموزش عالی به تحقیقات در حوزه علم و فناوری به خصوص مهندسی شهرت دارد. این دانشگاه که در سال ۱۸۱۶ تأسیس شده است، یک مؤسسه کوچک مسئله محور بود؛ اما در حال حاضر با یک هزار هیئت علمی و ۱۱ هزار دانشجو تبدیل به یکی از بهترین و اثرگذارترین دانشگاه‌های جهان شده است.

معماری و برنامه‌ریزی، مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و مدیریت پنج دانشکده‌ ام‌آی‌تی هستند که با فلسفه نوآوری و خلاقیت پیش می‌روند.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان؛ ایتالیا

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان که در سال ۱۸۶۳ تأسیس شد یکی از برترین دانشگاه‌های فنی در اروپاست و با ۴۵ هزار دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه مهندسی، معماری و هنر در ایتالیا محسوب می‌شود. این مؤسسه آموزش عالی هفت پردیس دارد که در میلان و شهرهای اطراف آن قرار دارند.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ۱۲ بخش و چهار دانشکده دارد که با محوریت تحقیقات و‌ آموزش فعالیت می‌کنند. تحقیق نقش کلیدی در روش آموزش این دانشگاه ایفا می‌کند. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان برنامه‌های آموزشی با محوریت نوآوری برای دانشجویان تمام مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.

اکثر دوره‌های تحصیلی در مقطع دکتری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. دانشجویان از ۱۰۰ کشور جهان در این مؤسسه آموزش عالی درس می‌خوانند.

دانشگاه آلتو؛ فنلاند

مأموریت دانشگاه آلتو ساخت فنلاندی بهتر و قوی‌تر است. این مؤسسه آموزش عالی در سال ۲۰۱۰ با ادغام سه دانشگاه معروف هلسینکی تأسیس شد. این دانشگاه با هدف ترویج پروژه‌‌های میان رشته‌ای و یادگیری آموزش محور فعالیت می‌کند.

در دانشگاه آلتو دانشجویان تشویق و پشتیبانی می‌شوند تا بهترین نتیجه را در تحصیل و آینده کاری کسب کنند. این مؤسسه آموزش عالی ۹۰ دوره آموزشی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های تکنولوژی، کسب‌وکار، هنر، طراحی و معماری ارائه می‌کند.

دانشجویان دانشگاه آلتو امکان تحصیل چندرشته‌ای و میان رشته‌ای را دارند که تجربه تحصیلی منحصربه‌فردی را به ارمغان می‌آورد. این دانشگاه دانشجویان خود را به مشارکت در پروژه‌های چندرشته‌ای تشویق می‌کند.

دانشجویان در این دانشگاه علاوه‌بر خلاقیت، مهارت تفکر انتقادی را نیز می‌آموزند. ۸۳ درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آلتو بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، استخدام می‌شوند

مدرسه هنر گلاسکو؛ اسکاتلند

مدرسه هنر گلاسکو که در سال ۱۸۴۵ تأسیس شده، یکی از دانشگاه‌های هنر مستقل در انگلستان است. بسیاری از هنرمندان، طراحان و معماران معروف جهان در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. روش آموزش مدرسه هنر گلاسکو مسئله محور و تمرین محور است که توجه بسیاری از افراد بااستعداد در جهان را به خود جلب کرده است.

بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی تصمیم می‌گیرند که در گلاسکو بمانند، بنابراین گلاسکو میزبان بزرگ‌ترین جامعه هنرهای خلاق در انگلستان است.

مؤسسه هنر شیکاگو؛ آمریکا

مؤسسه هنر شیکاگو برای ۱۵۰ سال یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تعلیم و تربیت تأثیرگذارترین هنرمندان، طراحان و دانشمندان جهان محسوب می‌شد. این مؤسسه آموزش عالی که در مرکز شهر شیکاگو قرار دارد، همواره در رتبه‌بندی‌های برترین دانشگاه‌های هنری جهان قرار داده است.

مؤسسه هنر شیکاگو با ارائه رویکرد چندرشته‌ای در هنر و طراحی به دانشجویان اجازه خلاقیت و ریسک‌پذیری می‌دهد تا ایده‌های منحصربه‌فردی خلق کنند که می‌تواند شیکاگو و جهان را متحول کنند.

مؤسسه هنر شیکاگو یکی از دانشگاه‌های پیشگام برای تحصیل در رشته‌های هنری محسوب می‌شود. این دانشگاه دوره‌های آموزشی برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند.

مؤسسه پرت؛ آمریکا

نخستین کلاس‌های درس مؤسسه پرت در اکتبر ۱۸۸۷ برگزار شد. این مؤسسه از همان روزهای ابتدایی فضایی را برای هیئت علمی و دانشجویان خود ایجاد کرده بود که فرصت خلق تفاوتی در سطح ملی و بین‌المللی را در اختیار داشته باشند.

باوجود اینکه برنامه و محتوای درسی مؤسسه پرت با گذر زمان تکامل یافته است، اما هدف آن به دیدگاه مؤسس آن تغییری نکرده است. به‌عنوان یکی از مراکز چندفرهنگی جهان برای آموزش هنر، فرهنگ، طراحی و کسب‌وکار مؤسسه پرت محیط آموزش منحصربه‌فردی برای دانشجویان فراهم می‌کند.

پردیس این دانشگاه در بروکلین نیویورک و آزمایشگاه صنایع دستی و فرهنگ آن نیز منهتن قرار دارد. برنامه درسی مؤسسه پرت براساس مطالعات چندرشته‌ای تنظیم شده است که این امر همکاری و خلاقیت را میان دانشجویان ترویج می‌دهد.

با نیم نگاهی به اوضاع دانشگاه‌های هنری جهان می‌توان گفت دانشگاه استاد فرشچیان دانشگاه آزاد اسلامی حرکتی بدیع و نو در راستای نهادینه سازی فرهنگ کشور است که با تقویت رویکردهای آموزشی و پژوهشی به بهترین نحو به انجام مأموریت خود خواهد پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر