بازدید 10392
عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

عده‌ای از ساخت سد و عده‌ای نیز از نساختن آن رانت‌خواری می‌کنند/ سیل باعث فعال شدن مافیای سد شده است

هنوز بسیاری از مناطق کشور که در ماه‌های اول سال دچار سیل شده بودند، با عوارض و مشکلات آن دست به گریبان هستند؛ هرچند رسانه‌ها نیز دیگر کمتر به این موضوع وارد می شوند، شدت آسیب در این مناطق همچنان از بین نرفته و این مناطق به شدت درگیر معضلات سیل است.
کد خبر: ۸۹۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 11 May 2019

عده‌ای از ساخت سد و عده‌ای نیز از نساختن آن رانت‌خواری می‌کنند/ سیل باعث فعال شدن مافیای سد شده استهنوز بسیاری از مناطق کشور که در ماه‌های اول سال دچار سیل شده بودند، با مشکلات آن دست به گریبان هستند؛ هرچند رسانه‌ها دیگر کمتر به این موضوع وارد می‌شوند، شدت آسیب در این مناطق همچنان از بین نرفته و این مناطق به شدت درگیر معضلات سیل است.

به گزارش «تابناک»؛ اما در این میان، عده‌ای فرصت را مغتنم شمرده و از بلایای طبیعی در حال سوءاستفاده به نفع خود هستند. مافیای سد که مدتی بود به دلیل خشکسالی‌های گذشته، فرصت ظهور و بروز پیدا نکرده بود، پس از این قضایا به شدت فعال شده و بار دیگر در حال عرض اندام هستند.

بسیاری از افرادی که تا همین چند روز پیش، ساخت سد‌های پی در پی را عامل خشکسالی در کشور می‌دانستند، امروز صحبت از کمبود سد می‌کنند و نبود سد‌ها را در برخی مناطق کشور دلیل این سیل می‌دانند. بسیاری از نمایندگان مجلس، که حتی در روز معرفی و رأی اعتماد به وزیر نیرو، ایجاد سد‌های انبوه در کشور را از نقاط ضعف وزرا می‌دانستند، امروز طرفدار سدسازی در کشور شده اند!

گویا برخی از فرصت سیل برای خود کیسه دوخته و در حال متقاعد کردن دولت برای ایجاد سد‌های جدید در کشور هستند و امیدوارند، بتوانند با تحریک دولت، دست کم بار دیگر برخی از سد‌هایی را که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و نبود برنامه ریزی مناسب روند آن متوقف شده بود، احیا کنند.

اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که دلیل این موضوع، نبود برنامه‌ریز و نداشتن آمایش سرزمینی است و در واقع تا زمانی که آمایش سرزمینی مناسبی صورت نگیرد، عده‌ای هم از ساخت سد و هم از نساختن آن سوءاستفاده کرده و با ایجاد رانت‌های کلان، جیب خود را پر می‌کنند.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: به اعتقاد من، چون در کشور خودمان آمایش سرزمینی نداشته و نداریم و به این زودی‌ها نیز نخواهیم داشت، در بحث مکان‌یابی سد‌ها، هم در نوع ساخت و هم در تطابق سد‌های ساخته شده با وضعیت اکوسیستمی مناطق اشتباهات بسیاری انجام داده ایم؛ برای نمونه، هم اکنون ما در استان لرستان سدی نداریم، ولی در خوزستان سد‌های بیشماری ساخته شده که اگر آمایش سرزمینی صورت می‌گرفت و خاستگاه‌های آبی کشور شناسایی می‌شد و پایانه‌هایی که تبدیل به ذخیره گاه آبی کشور هستند، مشخص می‌شدند و به اصطلاح پلت‌فرم اساسی از این وضعیت احساس می‌شد، لازم نبود در همه جا سد ساخت. از سوی دیگر، این احساس پدید نمی آمد که در همه جا باید سد ساخته شود.

عضو کمیسیون عمران گفت: دلیل این بی‌برنامگی‌ها و تشتت، که برخی اعتقاد دارند سد‌ها باید اضافه شود و برخی‌ها می‌گویند، باید کم شوند و حتی برخی‌ها اعتقاد دارند که برخی سد‌ها باید از بین برود، وجود نداشت. اکنون تنها روی حوزه آبریز دریاچه ارومیه چیزی حدود ۹۳ سد ساخته شده یا در دست مطالعه است که این البته اصلا با وضعیت منطقه تناسب ندارد، چون بسیاری از خشکی‌های ایجاد شده به سبب ساختن همین سد‌ها در زمان‌های مختلف بوده و حتی به نظر من، امروز پاسخ دقیقی هم برای این موضوع وجود ندارد، چون ما باوری به آمایش سرزمینی نداشته و اساس برنامه ریزی برای توسعه درون سرزمینی نداشته ایم.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: تا زمانی که عقلانیت بر روند ساخت و ساز‌ها حاکم نباشد، امکان هر چیزی هست و احتمال دارد، عده‌ای از ساخت سد، رانتی برای خود دست و پا کنند و عده‌ای نیز از عدم ساخت آن رانتی برای خود به دست آورند و هر دو این‌ها امکان‌پذیر است. اعتقاد من این است که حتی پیوست‌های بودجه‌ای که از مجلس و دولت بیرون می‌آید هم نباید بر اساس لابی باشد. همه باید بنا بر نیاز‌های واقعی و توان مالی کشور باشد، چون در این صورت است که دست رانت‌خواران نیز از درآمد‌های بودجه‌ای کشور کوتاه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
والا نه من نه خاندان من هیچ یک توانایی رانت خواری ندارند .اگه شما عزیزان که مطلب را میخوانید این توانایی رو دارید به ماهم یاد بدید .من فکر میکنم یه جورایی کار یه عده خاص باشه .آخه سد ورانت سد سازی کار کوچیکی نیست باید توانایی واجازه ورود به این عرصه رو داشته باشیم مگه نه ؟
پس در هر حالتی رانت خواری وجود داره
فقط در غذا خوردن و حمام رفتن مافیا نداریم. همه چیزمان مافیایی شده !!!!!!!!!!!!!
کشوری که از زباله تا نفت دارو میوه شکر خودرو سد کارخانه سنگ قبر وووومثل مواد مخدر سازمادهی ومافیایی انجام میشه ظاهرا مسولین بازیچه ی مافیا هستند
آخ خدای من،،، ببینید کشور ما دست چه انسانهای افتاده!! آنچیزی که کشور ما بیشتر برای مهار سیلاب نیاز داره سد نیست!!! ما به آبخیزداری نیاز داریم!!! فهمیدید فقط و فقط آبخیزداری !!! آخه سد رو میسازید بدون آب خیز داری یعنی پرکردن سد با گل و رسوب، واقعا احمقانه نیست؟؟؟
چرا یک عزم ملی برای لایروبی گسترده کلیه رودخانه ها ایجاد نشده ؟ چه تضمینی وجود داره سال آینده بارشها شدیدتر نباشه و خطر سیل بمراتب بیشتر ؟ فکر کنیم اینجا هم فلان کشور همسایه هست
اول تکلیف سد گتوند را که ساختید روشن کنید، چه کسانی ان را ساختند و جواب گو نیستند هیچ اسمی در میان نیست. لااقل ساخت سدها را به کسانی که کمی هم تحقیق دارند و کار بلدند انجام دهند تا به اقیانوس نمک برخورد نکنیم
حتی اگر رانت خواری هم باشد سد باید ساخته شود و اگر چند سال هم سدها خالی بمانند ارزش آن در موارد بحرانی آشکار است می توان خسارات ناشی از نبودن سد کرخه به خوزستان را براورد کرد؟
فقط خخخخخخ، چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه.

مافیای سد آخه ؟ سلطان سد ؟
سلطان سد هم داریم؟ مبارک مردم باشد
همه باید متوجه بشن که دشمن اصلی رانته
من نمی دونم چرا تو کشور ما یک دونه همه پرسی انجام نمیشه!!!

در مورد حضور افغانی ها در ایران چرا همه پرسی نمیشه!!!

در مورد پذیرش شرایط 12 گانه ترامپ چرا همه پرسی نمیشه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
زیرا فقط یک عده خود را صاحب ایران م یدانند
سد سازی در کشور گرم و خشکی مثل ایران فاجعه تبخیر زیاد آب را در پی دارد برای نمونه سد کرخه با شش میلیارد متر مکعب سالیانه یک میلیارد متر مکعب تبخیر آب دارد.
مافیا نه سلطان
عده ای از مسولین از واردات فضولات انسانی ترکیه ، رانتخواری میکنند ؟ اینکه دیگر سد سازی ،و سد نسازی میباشد ؟،،
سلام
با توجه به گرم شدن زمین و جو اطراف آن به تبع کند شدن نرخ بازتاب گرما به آسمان، به نظر می رسد تا حد زیادی آبهای شور دریاها به صورت گاز آب خالص در اتمسفر به صورت انبوه ذخیره شود و این موضوع باعث سه مشکل بزرگ و بزرگتر خواهد شد اول آن که در زمان برخورد جبهه‌های هوای سرد موجب بارانهای بسیار پرحجم و دفعه‌ای به شکل ابرسیلابهای بزرگ و بسیار مخرب نازل خواهد شد و دوم موجب شور شدن بیشتر دریاها و مرگ گونه‌های مختلف حیات موجود در دریاها شده و سوم ظرفیت گرمایی اتمسفر را به دلیل بسیار بالا بودن ظرفیت گرمایی آب، بسیار بالا و بالاتر خواهد برد تا جایی که بازگشت اشعه‌ گرمایی به اسمان بسیار کند شده و ژمین به صورت تصاعدی گرم می‌شود به این ترتیب زمان زیادی برای حیات متصور نیست. راه حل فقط یک چیز است توسعه بسیار زیاد و سریع گیاهان از ریز گیاهان گرفته تا درختان بسیار بزرگ و دیگر مراقبت شدید از بقای فیتوپلانکتونهای دریاها تا هرچه می توان گرمای خورشید و کربن موجود در دی‌اکسید کربن را به سلولز تبدیل کرد و صنعت و انرژی را به سمت سوختهای حاصله از سلولز که خود محصول فتوسنتز هست برد.
اما برای توسعه وسیع گیاهان و دریاها نیاز به آب شیرین بسیار است که فقط می‌توان از دریاها تامین نمود. خطای انسان در این است که گمان می کند راه دیگری جز راههای موجود برای حذف نمک از آب دریا نیست، اتفاقا این درست نیست و این جانب راه بسیار جالبی برای تولید آب کشاورزی می‌دانم اما کسی نیست که حتی حاضر به شنیدن و دیدن این روش باشد، به مراجع مختلفی التماس کردم اما هیچ کدام حتی سوال نپرسیدند، چگونه؟ آیا کسی هست که پیگیری کند؟
بنظر این حقیر با تجربه بیش از سه دهه در ای خصوص باید عرض کنم اگر ساخت سدها مدتی مسکوت بماند بهتر است هر چند اعتقاد دارم با سامانه پیش بینی هواشناسی ایجاد شده در کارون و کرخه توسط وزارت نیرو و هواشناسی مدیریت کاملا ضعیف مخازن در کنترل سیل محرز میباشد معمولا موقع وقوع حادثه یا نزدیک به وقوع ان به فکر مدیریت مخزن میافتند و در خوزستان اصل را بر حداکثر تولید انرژی برق آبی گذاشتند تا مدیریت سیلاب
به جای نگهداری آب پشت سد، بهتره با آبخیزداری و آبخوان داری آب را زیر زمین نگهداری کنیم. هم تبخیر نداره، هم زمین نشست نمیکنه، هم به محیط زیست آسیب نمیزنه، هم آب تمیزتر میمونه، هم خطر سیل و سر ریز سد و شکستن سد و ... نداره. ولی مافیا به دنبال ساختن سد و انتقال آب هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار