بازدید 2841

چه کسی واجب‌تر از کارگران در اختصاص ارز است؟

کد خبر: ۸۹۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 10 May 2019

یک مقام مسئول کارگری با اشاره به کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری، اختصاص ارز نیمایی به "اتحادیه امکان" را به منظور تهیه و توزیع کالای مرغوب و ارزان قیمت خواستار شد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط موجود اقتصاد و کاهش قدرت خرید کارگران، گفت: در این شرایط باید به اتحادیه امکان کمک کنیم تا کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار کارگران قرار دهد.

وی افزود: "امکان" (اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران) یک اتحادیه دولتی نیست که وابستگی به دولت داشته باشد و برای حمایت از کارگران و تأمین مایحتاج مورد نیاز آنها ایجاد شده است. با توجه به سابقه این اتحادیه در سیستم توزیع بن کارگری امیدواریم مجدداً فعال شود و نقش توزیع کنندگی خود را با قدرت و بهتر از گذشته دنبال کند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: "اتحادیه امکان" در مقاطع اولیه وارد عمل شد و پنیر دانمارکی و روغن و برنج وارد می‌کرد ولی بعد از مدتی تهیه و تأمین را از اتحادیه گرفتند. حواله می‌دادند تا "امکان" برنج و روغن توزیع کند و نقشی در واردات کالا نداشت.

ابوی درباره دلیل عدم استقبال کارگران از امکان گفت: دلیلش این بود که تنها کار توزیع کنندگی به اتحادیه امکان سپرده شد و اتحادیه مجبور بود برود برنج هندی نامرغوب و یکسری کالاهای بی کیفیت بیاورد و عرضه کند که همین مساله به نارضایتی کارگران انجامید و موجب کاهش استقبال کارگران شد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کمک به تعاونی‌ها و مجموعه‌های کارگری و خانوارهای کارگری در شرایط فعلی را واجب دانست و گفت: در حوزه اختصاص ارز چه کسی واجب‌تر از کارگران است؟ اگر می‌خواهیم برنج یا گوشت با ارز نیمایی وارد کنیم چرا دست اتحادیه امکان نمی‌دهیم؟ چرا بخشی از یارانه دولتی به این تعاونی اختصاص نمی‌یابد؟

ابوی افزود: علیرغم برخی انتقادات، اتحادیه امکان متعلق به کارگران است، ۳۱ مرکز در تمام استان‌ها دارد و از ساز و کار توزیع برخوردار است. در شبکه توزیع تعاونی جمعیت زیادی عضو اتحادیه هستند و"امکان" بهترین گزینه برای توزیع مایحتاج ضروری کارگران است. به جای آنکه دستش را قطع کنیم، فعالش کنیم و توزیع کالای ارزان و با کیفیت را به دست امکان بسپاریم و از منابع داخلی بانک‌هایی مثل رفاه و توسعه تعاون برای بازسازی آن استفاده کنیم تا کالای با کیفیت و مرغوب با قیمت مناسب خریداری و به کارگران عرضه کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر تأمین کالاهای ضروری و مورد نیاز کارگران از طریق تعاونی «امکان» گفته بود: امروز که ارز نیمایی داریم، باید کالاهای مصرفی کارگران از طریق تعاونی «امکان» با قیمت تمام شده معقول در اختیار کارگران قرار بگیرد و تعاونی امکان موظف است بر اساس نظام نیمایی در جهت تأمین اقلام مورد نیاز کارگران گام بردارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر