بازدید 10091

توضیح عراقچی درباره اظهارات بحث برانگیزش

کد خبر: ۸۹۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 10 May 2019
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ایران ۴۰ سال است که سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد مهاجران افغان بجا آورده است، اما کشور‌های غربی که مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.
 
به گزارش «تابناک» «سید عباس عراقچی» روز جمعه در گفت: وگو با ایرنا با اظهار تعجب از برخی اظهارنظر‌ها و برداشت‌های غلط از سخنانش در فضای مجازی اظهارداشت: ‎بحث مهاجرین و پناهندگان یک بحث بین المللی است و مدیریت و تامین هزینه‌های مربوط به آن نیز یک مسئولیت بین المللی به شمار می‌رود.

‎وی افزود: این که مردم ایران بر مبنای اعتقادات انسانی و اسلامی خود ظرف ۴۰ سال گذشته سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد پناهندگان و مهاجرین اعم از افغان یا سایر ملیت‌ها به طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد یک بحث است، اینکه سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی، به خصوص کشور‌های غربی که اتفاقا مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهند، یک بحث دیگر است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت‌های اروپایی باید سهم خود را در پذیرایی از مهاجرین ادا کنند، حال یا در قالب پرداخت هزینه‌ها یا با پذیرش بخشی از آن‌ها در کشور‌های خود.

عراقچی اظهار داشت: این یک مطالبه جدی جمهوری اسلامی است و وزارت امور خارجه سال‌ها است که آن را از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپایی و دولت افغانستان پیگیری کرده و باز هم به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین گفت: بدیهی است در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا بدون هیچ توجیه بین المللی بر ایران تحمیل شده و آن دولت سعی در محدودیت شدید منابع مالی جمهوری اسلامی دارد، مطالبه گری ملت ایران ابعاد جدیدی می‌یابد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران کاملا با مسئولیت‌های اسلامی، انسانی و بین المللی خود آشنا بوده و به آن‌ها پایبند است، گفت: موضوع اخراج یا بازگرداندن مهاجرین و پناهندگان به هیچ وجه در دستور کار دولت ایران قرار ندارد، اما این که گزینه‌های جدیدی در برابر آن‌ها قرار داده شود امر جداگانه‌ای است.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با تشریح جزییات پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها اظهارداشت: ما در ۴۰ سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و ... بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند.

وی افزود: همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌کنند.

وی یادآور شد: حدود ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز در سال برای ما ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغان در ایران هستند، ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آن‌ها هستیم، ولی برای ما هزینه دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد:، ولی وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمد‌های نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغان بخواهیم که کشور را ترک کنند.

عراقچی افزود: نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین اتباع افغان ایجاد کنم، ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد اگر مجبور شویم مسئولیت آن به عهده آمریکا خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۶
با سلام، حماقت چیزی است و گرفتن حق چیز دیگر و اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام، البته از اینکه انسانها همه یکی هستند نه رنگ تفاوتی در آنها بوجود می آورد و نه ملیت و قومیت ولی همین افغانستان نیست با اینهمه همکاری با بستن آب هیرمند میلیونها آدم در شرق ایران را دچار بدبختی کرده است. چرا مدافعان و مخالفان آقای عراقچی در این مورد خفه شدند و حرفی نمیزنند. سوالی دارم این انسانیت فقط مخصوص ایرانیها باید باشد و بدبختی را هم ما باید بکشیم. هشت سال جنگ نابرابر بین ایران و عراق بود ولی دریغ از یک فلسطینی که به نفع ایران جنگیده باشد ولی همین مدافعان نامردی نکرده و بگویند ما چند اسیر فلسطینی داشتیم؟
سخنان آقای عراقچی نه تنها بحث برانگیز نیست بلکه بسیار بجا بیان شده است.
آقای عراقچی شماروبخدا قسم میدم اگر صحبت نکنی داداش بهتره.شماباید میگفتی ما مرزهای افغانستان رو به روی اروپایی ها باز میگذاریم تا پناهندگان افغانی راحت تر بتونند به کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.نه اینکه بگی افغانیهارو بیرون میکنیم
این سخنان نژادپرستانه هست خیلی هم زشت بود
این سخنان هیچ چیزی رو ثابت نکرده باشه ، نشان داده اخلاق در وزارت خارجه از بین رفته
اون از تشبیه بحرین به مگس این از اظهار نظر در مورد برادران افغان
جای بسی تاسف و تاثر هست
اگر اگر اگر! برن بیرون جای جوانان ما را پر کرده اند مجاز و غیر مجاز .مهمان چند روز؟چند سال؟اگر همینطور پیش برود صاحبخانه میشوند کما اینکه اعلامیه اعتراض هم داده اند.
واقعیتش هم همینه
ولی خیلی دیره
مدیران ارشد نظام باید اظهارات خود را با اعتماد بنفس بالا و بلند بگویند. و مردم ایران از اصول و عملکرد منطقی مدیران خود حمایت می کنند. و دیگر به توضیح و تفسیر نیاز نیست.چون از کیفیت و فدرت بیان می کاهد. حرف شما حق است.مهمان نوازی هم حد و حدود دارد. دولت افغانستان باید در مقابل اتباع خود احساس مسئولیت کنند. انگار فقط تولید مثل می کنند و میفرستند تا در ایران بزرگ شوند. این کار درستی نیست. ایران متاسفانه 30 سال است مشکلات را مزمن کرده و در حل برخی مشکلات انسانی بی تفاوت بوده و اکنون به این معظلات سر باز کرده که باید بر اساس اصول و منطق حل وفصل گردد و امنیت ملی را مخدوش نکنند.
مطالبات ما بسیار بیشتر از اینهاست. ابتدا باید گفت چرا در حالی که 31 سال از پایان جنگ گذشته است، ما به جای اینکه غرامت بگیریم، انواع و اقسام غرامت ها را به شکل مالی و جانی در عراق پرداخت می کنیم!!!!
دومیلیون فرصت شغلی ک از جوان های خودمون گرفته شده به بیگانگان دا ه شده ی ظلم بزرگ در حق جوان های خودمون نیست
میخوان افغانها رو به اروپا سرازیر کنن. این حربه ایران هستش که بعیده موفق بشه درش
با عرض سلام ... چرا این انجمن دوستی تظاهرات علیه اوروبا وامریکا در ایران برپا

نمی کنند واز حقوق خودشان در برابر جهان واشغال کشورشان از طرف امریکا واروبا

دفاع نمی کنند . به جای انتقاد از نظرات یک مسوول ایرانی .
دم عباس گرم
خراب ترش کرد .
اون از پذیرایی از ذوب اهن اینم حالا نتایج سفر وزیر امور خارجه امریکا کمتر از 24 ساعت ما منتظر نتایج سفرهای توریستی همراه با لبخند اقای ظریف هستیم اقای ظریف بفرمایند در این 7 سال تصدی وزارت امور یکی و فقط یکی از دستاوردهای سفرها را بگند اگر این سفرها دستاوردی برای ملت نداره بهتره که بیت المال مردم را هدر ندهند
درست میگه
نمیدونی کی کجا چه حرفیو بزنی، برو همون خودکارتو پرت کن...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل