بازدید 58258

شرایط عجیب بانک‌ها برای وام ۳۰ میلیونی ازدواج

کد خبر: ۸۹۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ 10 May 2019

درحالی طبق قانون بانک‌ها باید وام ۳۰ میلیونی ازدواج را با یک ضامن به زوجین پرداخت کنند که گزارش‌های میدانی نشان میدهد برخی از بانک‌ها ۲ یا ۳ کارمند رسمی دولت را بعنوان ضامن قبول می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، باتوجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرد که وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد.

در بند (الف) تبصره (۱۶) لایحه بودجه ۹۸ آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

هرچند وام ۳۰ میلیونی هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالا‌ها نمیتواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد، ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد.

در هفته‌های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه‌های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام ۳۰ میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک‌ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

برخی از بانک‌ها ۲ ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر ۳ ضامن از هر یک از زوجین می‌خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام ۳۰ میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را بعنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

با این حال، اما بانک‌ها کار خودشان را می‌کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک‌ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی‌تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره سخت گیری‌های بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده ایم که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را.

وی افزود:‌شاید بانک‌ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند، ولی بانک مرکزی به آن‌ها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اقدام برخی از بانک‌ها برای دریافت گواهی اشتغال به کار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست که از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی را معرفی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۸
انتشار یافته: ۲۷
متاسفانه بانک ها حساب های قرض الحسنه را صندوق بذل وبخشش به مدیران و کارمندان خود قرارداده و هرگز منابع این رانت بزرگ را که محلی برای اعطا وام های تقریبا بدون بهره با اقساط طولانی مدت است به امر دیگری اختصاص نخواهند داد
بانک والا حق داره که 3 تا ضامن از هر نفر بگیره. این کجاش عجیبه؟! فرض کنید دو تا جوان آس و پاس که تازه ازدواج کرده اند و درآمدشون روی هم به زور به 1.5 میلیون در ماه میرسه یک وام 60 میلیونی گرفته اند که باید ماهی یک میلیون قسط بدن. خوب وقتی توان بازپرداخت ندارند آیا بانک نباید نگران پول بی زبونی باشه که میده به اینا؟! شما خودت باشی 100 هزار تومن پول بدون تضمین دست یه غریبه میدی؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
جوان آس و پاس.... ای کاش موقع مطلب گذاشتن یکم از کلمات مناسب تر استفاده بکنید. حتی اگه حرفتون هم درست باشه. فکر کنم ادبیات گفتاریتون اصلا خوب نیست.
ه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
ب ما میرسن پول بی زبون میشه بعدش یه ضامن معتبر ک بگیرن اگر قسط ندادن از حساب ضامن کم کنن واقعا دو تا جوان ک تنها امیدشو وام ازدواجه یعنی هیچی ندارن شما اسمشونو میذارین آس و پاس حق ازدواج ندارن اینا قصدشون سنگ انداختن جلوی پای مردمه تا قید وام رو بزنن
بعد میگد ازدواج کن بچه بیار
عجبا
بانکها پول های خرد مردم را جمع می کنند و آن را در قالب وامهای کلان در اختیار ژنهای خوب قرار میدن و برای وام ازدواج یا 5 -6 ملیون وام با درصد بالا آنقدر ارباب رجوع را اذیت می کنند که مردم از خیرش میگذرند و در واقع می توان گفت کار بانکها جمع کردن پولهای خرد مردم و دادن ان به ژنهای خوب است
مردم از کجا به دنبال کارمند دولت بگردند!!!
بانک ها نباید مردم را دچار مشکل و سردرگمی کنند ....
اشکال به برخی عملکردهای سلیقه ای مسوولان بانکها یا به نحوه برخی قانونگذاری ها کاملاً وارد است ... اما سوال اینجا هم هست! که وقتی ایراد میگیرید: "اگر زوجی شاغل نباشد نمی‌تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟" ... آیا زوجی که درآمد ندارد قرار است نویسنده مقاله اقساطش را بپردازد؟! ایراد بگیرید اما معقول ، و راهکار هم بدهید.
سلام منو همسرم رفتیم بانک برای وام ازدواج شرایط این بود که هر کس دوضامن کارمند داشته باشه ببخشید تو این دوره زمونه با این که هم خودم شاغلم هم همسرم کی میاد ضامن کسی بشه به هر کس گفتیم گفت نمیشه هزارتا بهونه اورد یه شرایطی گذاشتن که هیچ کس نتونه وام بگیره۴تا ضامن ؟؟؟؟؟یه دونش به زور پیدا میشه.چرا باید انقدر مردمو اذیت کنن چرا این اجازه رو دارن؟؟؟؟ ما باید الان به گجا رجوع کنیم که بتونیم وام بگیریم که ازمون ۴تا ضامن نخواد
اما اگر هداینی وام میخاست روش یه ماشین شاسی بلند هم بهش هدیه میدادن!
وقتی به ملت مظلوم میرسه دو یا سه ضامن میخواهند اما وقتی نوبت آقا زاده ها و آن سفارش شده ها میرسد حتی یک ضامن هم نمیخواهند تازه آن مبلغ را کلان و هنگفت را از بانک میگیرند را هم پس نمیدهند
جوونی که 30 تومن نداره، خیلی ببخشیدا، شکر میخوره ازدواج میکنه! بر فرض پول عروسیش با این وام جور شد، بعدش چی؟ 9 ماه بعد هم یه بچه میاد، اونو میخواد چیکار کنه...
اقتصاد رو درست کنید جوونا برای ازدواج گدایی بانکها رو نکنن، والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
شما وضعت خوبه چکار مردم داری والا من نمیدونم این چ تبلغیاتیه میکنین هر کس فقیر هر کس بیکار ازدواج نکه سن پسرا بره بالا سن دخترا بره بالا پس تکلیف نیاز جنسی ملت چ میشه
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
شما از کجا اینقد پول اوردی ک 30 تومن برات چیزی بحساب نمیاد
در این شرایط باید وام بلاعوض به جوانان داده شود تا ازدواج کنند. کل وام ازدواجی که به جوانا نداده شده است به اندازه بخش کوچکی از احتلاسهایی که انجام شده و با ان برخوردی هم نمی شود نیست. این 150 هزار میلیارد معوقات بانکی که در اختیار چند نفر است می تواند وام ازدواچ جوانان را برای چندسال تامین کند.
آقا چرا یک کمی فکر نمی‌کنیم
که این پولها مال مردمه نمیشه بدون قاعدا به هر کسی داد
چرا توقع دارید تمام مشکلات مردم را بانکها حل کنند
از کارخانه دار تا با زاری بانکها که خزانه شاه قاجار نیست مال مردمه وبا ید با سود پس بده هر وقت مردم سود نخواستند بانکها راحت وام می‌دهند
یک کم عقل بد چیزی نیست
کسی کار نداره بهتره ازدواج نکنه
کسی که لنگ ۶۰ تومان هست نباید ازدواج کند اگر دولت و مجلس راست می گویند خودشان ضامن مردم بشن. بانک مرکزی و مجلس بگویند هیچ مدرک نگیرید اگر کسی پس نداد مجلس بدهی او را بدهد
یشتر طلاقهای امروز جامعه ما به خاطر فقر و بیکاری است. بسیاری از زوجهای جوان هستند که با هزار امید و آرزو ازدواج کرده اند اما بعد از مدتی بعلت اینکه مرد در تامین مایحتاج زندگی در مانده می شود متاسفانه به ناچار کار به طلاق می کشد . امروز بزرگترین مشکل جامعه ایرانی نه فضای مجازی است و نه بیرون بودن چند تار موی زنان. بلکه بزرگترین مشکل جامعه ما بیکاری جوانان است.
من به بانک ملی ایرانشهر جهت وام ازدواج مراجعه کردم و ضامن بنده یک کارمند رسمی علوم پزشکی بوده و ریس بانک شعبه شهید مالکی جناب حاتمی اعلام داشته اند که ما ضامن مرکز بهداشت را قبول نمی کنم چونکه حساب حقوقی آنها بانک رفاه است این چه دلیلی است؟
با سلام واحترام
استاد ارجمند
شما چطور مي توانيد يارانه ٤٥٥٠٠٠ريالي را بعنوان ضامن وام ٣٠ميليون توماني بپذيريد در حاليكه ماهيانه حداقل قسط وام ازدواجي ٥٠٠هزار تومان مي باشد اين هم مثل بقيه طرحهايي كه در اين مملكت اجرا مي شود واثرش در زندگي روز مره مي بينيد
در ايران عزيزمان فقط براي وامهاي يك ميلياردي به بالاضامن و سفته نميخواهد
مرگ بر امریکا
من امروز برنج کیلوئی ۸۰۰۰ هزار تومانی را خریدم به قیمت۱۵۰۰۰هزار تومان و این در حالی است که کار کرد روزانه من زیر ۶۰۰۰۰ هزار تومان است ،آقای که فقط بلدی آمار و طلاق ازدواج را به مردم بدهید لطفا با احساسات جوانان بازی نکنید که از قدیم گفتن ،چوب خدا صدا ندارد
۴ ضامن رسمی میخان ضامنی ک چک و سفته بده
یارانه چهل تومنی چطوری میتونه ضامن این وام باشه قسطش یک میلیونه .شنونده باید عاقل باشه
جوانان عزیز دختر خانم ها ، گل پسر ها اگر شما ازدواجتان وابسته به این 30 میلیونه به خدا بعدا سر پرداخت اجاره خونه ، خرج خونه و هزینه نگهداری بچه و بقیه مخارج میمونید و کارتون بعد از مدت کوتاهی به دعوا و اختلاف و طلاق منجر میشه گول حرف اونهایی که میگند مگه بقیه موقع ازدواج چی داشتند رو نخورید به خدا الان وضعیت فرق می کنه بخدا میمونید تو مخارج زندگی .....به خودتون رحم کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل