بازدید 87494
درباره رونمایی از نوک کوه یخی که مسئولان با قندشکن به سراغش رفتند؛

ده آهنگ آخر ساسی مانکن فقط در یک وب‌سایت 165 میلیون اجرا شده است!

آنچه به عنوان «درآمد» در موسیقی سنتی ایران مطرح است، طولانی‌تر از کل زمان موسیقی است که در حوصله شنونده نوجوان و جوانِ کنونی می‌گنجد... ذائقه‌سازی به یک ابتکار فردی تبدیل شده و نه یک حرکت سازمان یافته. چهره‌هایی نظیر همایون شجریان و سهراب پورناظری موسیقی سنتی را با ریتم تندی همراه کرده‌اند، توانسته‌اند بخشی از مخاطب جوان را همراه خود کند، ولی این تنها یک حرکت فردی و موردی است...
کد خبر: ۸۹۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹ 08 May 2019

ده آهنگ آخر ساسی مانکن فقط در یک وب‌سایت 165 میلیون اجرا شده است!پس از آنکه پخش تعداد بالایی از همخوانی‌ها با یکی از قطعات یکی از خوانندگان زیرزمینی به ویژه برخی اجراهای این موسیقی در محیط مدرسه جنجال برانگیز شد و حتی پای وزیر آموزش و پرورش را به میان کشید، این پرسش پیش آمد که آیا برخورد با چند مدرسه مشکل را برطرف می‌کند یا آهنگی که فقط در یکی از وب‌سایت‌های غیرمجاز پخش موسیقی بیش از سی و شش میلیون نفر پخش شده، نیاز به رویکردی عمیق‌تری است؟

به گزارش «تابناک»؛ ساسان حیدری یافته برای دهه شصت، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها با عنوان ساسی مانکن شناخته می‌شود؛ خواننده زیرزمینی که سال 88 حتی با یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دیدار کرد و در واقع این احساس نزدیک یکی از این اشخاص به وجود آمده بود که او سبد رأی دارد. او پس از ترک ایران و رفتن به آمریکا، به خواندن آهنگ‌های شش و هشتی با ریتم تند که در میان طبقه جوان و نوجوان مشتری بیشتری دارد، اقدام کرد و همچون برخی دیگر از خوانندگان زیرزمینی مشتری کمی در ایران نداشت.

ده آهنگ آخر ساسی مانکن فقط در وب سایت غیرمجاز رادیوجوان 165 میلیون بار پخش شده و آهنگ آخرش «جنتلمن» که از 24 فروردین پخش شده، در همین مدت کوتاه 36 میلیون نفر با در همین رادیوجوان گوش داده شده است. شاید برخی در این آمارها تشکیک داشته باشند اما کافی است به وب‌سایت‌های غیرمجاز مشابه مراجعه کرد تا دریافت آمارهای چندصدهزار تا چند میلونی نیز در این وب‌سایت‌ها برای آهنگ آخر این خواننده زیرزمینی وجود دارد که با هزاران پیام همراه شده است.

بنابراین آنچه در روزهای اخیر رخ داده، صرفاً «انتشار» ویدیوهایی ثبت شده از آهنگ توسط طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان در فضاهای مختلف از جمله مدارس است. در این میان، انتشار کلیپ‌ها در مدارس برای وزیر آموزش و پرورش حاشیه‌ساز شد، تا جایی که بطحایی از تشکیل کمیته برای شناسایی ماجرا خبر داد و درباره توطئه و نفوذ توییت کرد که البته بازخوردهای چندان مثبتی در توییتر نگرفت. در مجموع اغلب واکنش‌ها به گونه‌ای بود که انگار با یک قالب یخ مواجه هستیم و ابعاد ماجرا با یک قندشکن خرد می‌شود؛ اما آمارها نشان می‌دهد آنچه می‌تراشند، نوک یک کوه یخ است!

ده آهنگ آخر ساسی مانکن فقط در یک وب‌سایت 165 میلیون اجرا شده است!

آنچه باعث شد این اتفاق در مدارس به این شکل پررنگ رخ دهد، حضور مدل‌های داخل موزیک ویدیو این آهنگ با لباس مدرسه و راه افتادن یک چالش برای ضبط دابسمش با بخشی از این آهنگ است که در اغلب دابسمش‌ها نیز از همین بخش استفاده شده است. با این حال تقلیل موضوع به همین مسأله، ساده‌انگاری و نادیده گرفتنِ فضای موسیقی است که خروجی‌اش چنین آمارها و فضایی در حوزه موسیقیِ مصرفیِ طیف قابل توجهی از مردم شده است.

سوای اینکه آهنگ‌های شش و هشت یا با تعبیر دقیق‌تر شش هشتم، از گذشته دور طرفدارانی داشته، ارائه این جنس موسیقی در چهارچوبی استاندارد و با اشعاری قابل قبول، جزو مسائلی بود که هیچ‌گاه با رویکرد ایجابی قابل دفاعی همراه نبوده و خواننده‌هایی نظیر امید حاجیلی نیز نتوانستند در حد رقبای زیرزمینی‌شان ظاهر شوند و صحنه را به کنترل موسیقی مجاز شش و هشتی درآورند. در واقع در زمینه ارائه نسخه استاندارد از این سبک موسیقی که دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، به واسطه ریتم‌شان در میان جوانان طرفدارانی دارند، مسئولین ترجیح داده‌اند، وارد پروسه تولید موسیقی استاندارد نشوند و خودشان را در معرض نقد قرار ندهد.

البته ذائقه سازی و ارتقای ذائقه مخاطب چه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در حوزه هنری و چه در صداوسیما که بیشترین توان را دارند، صرفاً در ضعف در ارائه موسیقی شش و هشت استاندارد نبوده، بلکه اساساً ذائقه‌سازی متوقف شده است. در گذشته تلویزیون با برنامه‌هایی نظیر با کاروان شعر و موسیقی، مخاطب را درگیر خواننده‌های خوش صدایی نظیر علیرضا افتخاری می‌کرد و صدای شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، حسام الدین سراج، ایرج بسطامی و... شنیده می‌شود اما آهسته آهسته این رویکرد ایجابی نسبتاً مؤثر متوقف شد.

اغلب نسل جوان که حوصله شنیدن قطعات طولانی ندارد و آنچه به عنوان «درآمد» در موسیقی سنتی ایران مطرح است، طولانی‌تر از کل زمان موسیقی‌ است که در حوصله شنونده نوجوان و جوانِ کنونی می‌گنجد. در این شرایط ذائقه‌سازی به یک ابتکار فردی تبدیل شده و نه یک حرکت سازمان یافته. چهره‌هایی نظیر همایون شجریان و سهراب پورناظری در مجموعه آثاری که در این چند سال ثبت و موسیقی سنتی را با ریتم تندی همراه کرده‌اند، توانسته‌اند بخشی از مخاطب جوان را همراه خود کند اما این تنها یک حرکت فردی و موردی است.

باید پذیرفت وقتی مسئولین از ترس نقدها، اساساً تولید موسیقی مورد تقاضای نسل جوان را در چارچوب‌های رسمی و با اشعار و فضای استاندارد موسیقایی متوقف کرده‌اند، تقاضا را به سمتی برده‌اند که یک مدرسه با هم یک صدا آهنگ ضعیف یک خواننده زیرزمینی را بخوانند. اگر نقدهایی نسبت به این فضا وجود دارد، به جای خراب کردنِ دیوار روی سر چند مدیر مدرسه، باید مسئولین ارشد فرهنگی و به خصوص سیاست گذاران موسیقی در دو دهه اخیر در دستگاه‌های مسئول از جمله صداوسیما، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی آن باشند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
قند شکن خوب اومدی :))))))))
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
ساسی یه خرده اگر محتوای کلامات آهنگهایت مناسب تر از قبل برای نوجوانان و سبب رضایت والدین شان باشد، همه دعات می کتند
یه خرده کلامات بکار گزفته شده جنتلمنانه تر باشد
آقایون نماینده ها
ساسی رو ول کنین
بچسبین به فولاد که تحریم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خوب تحریم رو که نمیتونن کاری کنن بهتره ذهن رو منحرف کنن طرف ساسی مانکن
وقتی شادمهرها و شجریان ها مورد لطف قرار میگیرن !!! ، جای تعجب نداره که مانکن ها و تتلوها ظهور پیدا کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
تحمیل سبک زندگی فقط از طرف اصولگرایان نیست. روشنفکران هم مثلا میخوان شجریان رو تحمیل کنند.
این کوه یخ از قدیم وجود داشته چه از اون قدیما که نوار کاست رو جرم اعلام کرده بودند ولی همه توی ماشینشون داشتند باهاش خاطره دارند و میزدن ومیرقصیدند و چه الان که همه چیز توی اینترنت هست و به محض اومدن یک آهنگ جدید تمام ملت ایران از کودک تا بزرگسال گوش میدن و میرقصند. شما چند نفر رو میخواین اخراج کنید ؟ بابا مردم این رو میپسندند . مسئول باید فضای کار برای همه ایجاد کنه تا هر کسی با هر ذائقه ای به موسیقی مورد علاقش دسترسی داشته باشه. این آزادیه و توی تمام دنیا هم هست. حالا شما بیا تا قیامت بگو ممنوعه کو گوش شنوا ؟
دقیقا درسته
نسل جوان خیلی چیزای دیگه هم دوست داره . مثل کار های نا مشروع خاکبرسری .حتما اونم باید براش فراهم کنیم نه!!!!!
این اتفاق ریشه در افراط و تفریط داره همین.
الانم کار از کار گذشته ولی شما که به اپلیکیشن رادیو جوان اشراف داری .جهت اطلاع شما شرکت انتشار موسیقی رادیو جوان دفتر مرکزیش لندنه و ارتباط تگاتنگی با شبکه من و تو داره که توسط عوامل و سیاست گزاران منافقین اداره میشه.
و تمام اهنگ های اخیر منتشر شده توسط این کمپانی هدف مند و باچالش های هدف مند .برای تغییر ذاعقه قشر جوان ساخته شده.
حالا این اهنگ جنتلمن تابو شده . ولی اهنگ های دیگری هم هست که به مراتب با اهداف خاصی منتشر شده .مثل لجباز از سحر مقدس که با ضرب آهنگ و ملودی یکی از نوحه های محرم که حدادیان خونده تولید شده!!! که بعد از جنتلمن بیشترین امار بازدید در مدت کوتاه انتشار را داره.
اونا خیلی برای ما برنامه دارند. وما متاسفانه هیچگونه برنامه ای در جهت خنثی سازی برنامه های آن ها نداریم.
این فقط ریشه در بسته بودن فکر داره. و ظاهرا هم کار از کار گذشته .
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عمو جان کارهای خاکبرسی رابطه طبیعی انسانه فرهنگ سازی هم با جاذبست وقتی جوان ببینه مسئولش انسان معنوی نفر اول خط مقدم و بیخیال دنیاست جذب معنویت میشه نه تو کانادا و بیست میلیون گرفتن برا یه مداحی شمام حرص نخور بیا پیاز بوخور
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
این کارهای خاکبرسی جزو غریضه ذاتی انسانند. وقتی با قوانین نادرست ازدواج سخت میشه و ازدواج موقت هم ترویج نمیشه این مسائل پیش میاد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
طرز فکر شما محدود هست
این مسئولین میخوان از انسان معنوی دفاع کنند؟! ریتم تند دیگه سنتی نیست سنتی انسان شرقی بود
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
شماحرص نخور پیاز فرانسوی بخور
عجب!!!! آموزش و پرورش با اون همه گزینش ها و مصاحبه های استخدامی (که زمان ما از شکنجه هم بدتر بود حالا رو نمیدونم) چنین مدیرهائی تحویل جامعه داده که ساسی مانکن باز می کنن و میرقصن؟
من بعد از شنیدن این خبر برای اولین بار و از روی کنجکاوی ترانه این ساس فرهنگ رو شنیدم و با کلمات و جملاتی که توش بود حتی در آمریکا هم امکان نداره چنین ترانه ای رو در مدارس پخش کنن.
به نظر میاد کنترل فرهنگ از دست مسئولین فرهنگی خارج شده. بهتره بودجه نهادهای فرهنگی رو قطع کنن چون به عینه داریم می بینیم که کاری از دستشون برنمیاد. این از وضع حجاب جامعه، این از وضع آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی، اون از وضع اختلاط زن و مرد در اداراتمون( در اکثر ادارات متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه چند نفر هستند که معروف به فساد اخلاقی و ارتباطات شرم آور هستند ولی هیچ کس هم کاری باهاشون نداره. حراست جان کجائی؟ رافت اسلامی برای فاسدین؟؟؟!!!!)
پاسخ ها
محمدپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
منفی ها رو کیا دادن؟!!!!
خواننده "زیرزمینی" ، سایت "غیرمجاز" رادیوجوان ، خوانندگان "زیرزمینی" ، وب‌سایت‌های "غیرمجاز" مراسم چهارشنبه آخر سال ...... تا وقتی همچین تعابیری در ذهن تصمیم سازا وجود داره برای مسائلی که عرف معمول مردمه تعامل و بهبود امکان نداره. بفهمید مشروعیت از جانب مردم به هر امری داده میشه نه از جانب محتوی ذهن مدیران .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
تنها کشوری هستیم که همه چیز در آن ممنوع و غیر مجاز است !!!!
شعر های ساسی با مزه است
پياده نظام هاي شيطان در اخر الزمان
کنار گذاشتن مفاخر موسیقی کشور از رادیو و تلویزیون و حذف بزرگان عرصه ادب وهنر موسیقی از همه مجامع دولتی و ملی قطعا سلیقه فرهنگی موسیقیایی و فرهنگی جوانان را به طرف امثال تتلو ها و ساسی مانکن ها سوق داده است .

خود کرده را تدبیر نیست
ببخشید میشه بفرمایید شبکه غیر مجاز رادیو جوان یعنی چه؟ شرکتی که در خارج از ایران ثبت شده و طبق قوانین آن کشور داره کار میکنه و بدون شک پر بازدید کننده ترین سایت موسیقی ایرانی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
حالا کجاش رو دیدی ؟! یه روزی بشه رییس جمهور آمریکا چون مورد تایید شورای نگهبان ما نیست ، نامشروع میشه !!!!
جوانان و نوجوانان دوست دارند با موسیقی برقصند و حتی با موسیقی ورزش کنند حتی موقه پیاده روی در پارک با هدفون موسیقی گوش کنند
حالا قشر متدین دوست نداره مشکل جوانان نیست
قشر متدین می تونن همیشه به قران و دعا مشغول باشند ولی هر کس یکبار زندگی می کنه و اصلا دلیل نداره سبک و اعتقاد افراد دیگه را به زور انتخاب کنه
مثلا ما که در دهه شصت تحت فشار سبک زندگی خاص را انجام دادیم الان خیلی متدین هستیم ؟؟
ما تحمیل سبک زندگی را تجربه کرده ایم و می دانیم نتیجه ندارد چرا باید روش شکست خورده را ادامه دهیم ؟؟
نقد بالا گرچه جهتش درسته ولی به در و دیوار زده
اساس قضیه اینه که در بیشتر زمینه ها تمایلات اکثریت یا بخشی قابل توجهی از مردم نادیده گرفته میشه و این مختص به موسیقی نیست
برنامه 90 که اینهمه مخاطب داشت به راحتی حذف میشه (بیننده این برنامه نیستم)
بازیهایی مثل ورق بازی که اینهمه خواهان داره غیرمجاز اعلام میشه
قبلا شطرنج و بوکس هم غیرمجاز اعلام شده بود حداقل بخشی از جامعه از حجاب اجباری ناراضی هستند در صورتیکه اعتراضشان وارد نیست اما به راحتی به یک کشور اروپایی برای اخراج محجبه ها (ونه به صرف داشتن حجاب در جامعه) گیر داده میشه
سریال های ماهواره ای که اینهمه طرفدار داره به عنوان سریال مبتذل شناخته میشه (بیینده آنها نیستم)
و کلی چیزهای دیگه که بعضی هاش قابل بیان نیست
به نظر میرسه به مرور زمان و چند دهه آینده فضا بازتر بشه
همون تعداد معدود موسیقی سنتی که وارد صدا و سیما شد با برخورد سیاسی حذف شد حتی به ربنا ی استاد بزرگ موسیقی اصیل و سنتی استاد شجریان هم رحم نکردند این نه بخاطر عدم مخاطب است که مردم سالهای 14 الی 28 سال شاید بدنبال موسیقی تند باشند اما از 30 الی پایان عمر ذائقشان از اهنگ تند به موزیک مفهومی و اصیل تغییر می کند متاسفانه سیاست تصمیم گیران فرهنگی بزرگترین سرمایه های موسیقی اصیل را درتنگنا قرار داده انهاییکه اهل کار زیرزمینی نیستند
این نشان می دهد که ممنوعیت ها جواب عکس می دهد.
آماری که نوشتید به نفر نیست به بازدید است. یعنی یک نفر می تواند چند بار این آهنگ را در اون سایت گوش دهد.
" آهنگ ضعیف یک خواننده زیرزمینی " ..........؟ شما به اهنگی که این همه به بازدیدش اقرار کردین ضعیف میگین ؟ تا کی رسانه های مثل شما باید داشته باشیم ؟ خواننده ای که آهنگاش همه جامعه را برداشته بنظر شما زیر زمینی هست
هیچ چیز برای سلامتی روحی و جسمی کودکان به اندازه رقص موثر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
جنابعالی تخصصتان چیست؟
این که روئسای مدارس رو تنبیه کنید کوچکترین تغییری در گرایش همگانی به چیزی که مخالف ذائغه شماست ایجاد نمیکند
این بنده خدا ریش داره
مردم ایران دیوانه رقص و آواز شده اند.... این رقص از خانواده ها شروع شده نه از مدارس...

وقتی پدر و مادر ها در ماشین خانه عروسی و میهمانی های خانوادگی از کودکی بچه را تشویق و مجبور به رقص و ... میکنند.... در کودک نهادینه میشود... و این کار با اعتقاد به اینکه کودکان شادی نیاز دارند انجام میشود...
تربیت بچه از خانواده است نه از مدرسه!!!! مادری که لباس باز میپوشد و در خانه آهنگ میگذارد و با بشکن دختر و پسر کوچکش را میرقصاند...خب... نتیجه اش چه خواهد شد؟؟؟/
افراط و تفریط.... خاصیت 80 درصد ایرانیها....
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
حالا مشکل رقص چیه؟ اتفاقا خیلی هم خوبه.
برای من که این رقص بچه ها بعد از اینهمه مشکلات یک کم شادی و شور زندگی آورد. چقدر ساده میشه خوش بود.
نکته جالب اینه که جناب بطحایی نظرات گوهربارشون و راجب نفوذ دشمن از طریق توئیتر منتشر می کنن
تابناکمون جنتلمنه جنتلمه این خبرگزاری عشقه منه عشقه منه
ساسی مانکن دیگه زیر زمینی نیست. پرچم دار موفقیت موسیقی پاپ در یکی دوسال گذشته و احتمالا چند سال آینده از بابت جذب مخاطب هست.
ضمنا رویکرد سرکوب و حرام دانستن و منع کردن نه در این مورد و نه در دهها مورد دیگر نه جواب می دهد نه کارایی دارد. فرهنگ با دیدگاه اسلامی که مد نظر است محدودیت بسیار دارد و دانش کمی در پشتیبانی آن وجود دارد. اگر دانش پشتوانه آن قرار نگیرد و بصورت علمی موضوع حل نشود شکاف روز به روز بیشتر خواهد شد.
درست ما هممون در یک کشتی نشستیم
اما شما مسئولین و پزشکان، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و کارکنان شرکت نفت در VIP هستید
و مردم عادی در پایین ترین قسمت کشتی
این مشکلات از زمانی شروع شد که رضاشاه خواست به زور فرهنگ مردم رو تغییر بده. حالا هم یک عده در جهت عکس عمل میکنند. تحمیل فرهنگ همیشه نتیجه عکس میده!
این مردم هستند که تعیین میکنند چی مجاز هست و چی غیر مجاز نه یه مشت ادم متحجر ریا کار نون به نرخ روز خور
وقتی مردم موسیقی گوش میدهند و در عرف جامعه جا افتاده است یعنی مجاز است.
تبریک می گم بابت این مقاله کامل و زیباتون که حق مطلب رو بیان کرد.
زمانی که منم دبیرستان بودم اهنگ پارمیدای ساسی خیلی معروف بود
جلوی رویش جوانه ها را که نمیشود گرفت.
هر اهنگش بد بود این یکی عالیه نه
هر چیزی که بیشتر منع کنید . مخاطب بیشتری داره -- حالا شما بیا و حرامش کن
جدیدا بازار رفتید پیاز و سیب و برنج بخرید مشکل ما فقط اینه یا ساسی
خودتان چیزی و عرضه ای برای ارائه ندارید ، به بقیه تهمت مبتذل و حرام و ممنوع و زیر زمینی و ... میزنید ؟!
کتاب " نون و القلم " مرحوم آل احمد را بخوانید تا حال و روز خودتان را بیابید .
سپاس از تابناک که خیلی واقع بینانه به این مسئله پرداخت
اصلا باورم نمیکرد یه سایت ایرانی جرات بررسی اینو داشته باشه
هی آدرس سایت رو چک میکردم
واقعا این تابناک هست داره
باورم نمیشه
تنها سایت خبری ایرانی می بینم که کامنت ها رو سانسور نمیکنه
نظرات مخالف و موافق همه رو تائید میکنه
دمتون گرم
"شش و هشت یا با تعبیر دقیق‌تر شش هشتم"
جهت اصلاع: شش و هشت هیچ ربطی به ریتم شش هشتم نداره.
شش و هشت اسم یک سبک موسیقیه. اتفاقاً ریتمش هم چهار چهارم هست.
گفته می شود محتوای آهنگ جنتلمن که اخیراً در مدارس همخوانی شده نامناسب است.
شاید چنین باشد، اما خوب است که مدیران کشور نسبت به محتوای نامناسب سایر رسانه های فرهنگی جامعه نیز حساس باشند
رقص کودکان با ترانه های خوانندگان به قول شما لس آنجلسی تاریخچه ای بلند دارد.
این بدبخت ساسی رو کشتید اشکال از شماست نه از اون
هبت
سلام عزیزم
عید id
عالی هست واقعا دست تون درد نکنه
خوبه ولی بعد هم نیست
من که آهنگ رو دوست داشتم وبنظرم عالی بود
عالی بود خخخخخخخییییییلی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر