بازدید 41441
برش جدید از دلارهای دولتی؛

یک مؤسسه خیریه بیش از ۶.۶ میلیون دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۲.۲ میلیون یورو دولتی دریافت کرده است/ این خیریه متعلق به کیست؟

بررسی‌های ما نشان می‌دهد، یک مؤسسه خیریه تنها شرکتی بود که توانسته ارز را به صورت دلاری از بانک مرکزی دریافت کند. این خیریه در ۷۱ ردیف توانسته بود ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۴۹ دلار به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت کند. همچنین جستجو‌ها نشان داد که این خیریه در کنار سایر شرکت‌ها موفق شده در ۴۰ ردیف یورو به میزان ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۶۴ به قیمت دولتی دریافت کند.
کد خبر: ۸۹۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 08 May 2019

تابناک اقتصادیدر چهاردهم اردیبهشت ماه 1398 بانک مرکزی برای نخستین بار فهرست ارزبگیران دولتی و نیمایی را به صورت فایل اکسل منتشر کرد. در بین دریافت کنندگان ارز دولتی نام خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين به چشم می خورد که توانسته به میزان بیش از 6.6 میلیون دلار و 2.2 میلیون یورو ارز دولتی دریافت نماید. در سایت این خیریه فعالیت تجاری دیده نمی شود. برخی اعضای هیأت مدیره این مؤسسه در شرکت های دیگر نیز سمتی داشته اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در چهاردهم اردیبهشت ماه 1398 بانک مرکزی برای اولین بار فهرست ارزبگیران دولتی و نیمایی را به صورت فایل اکسل منتشر کرد. این فایل ها نشان می داد که از فروردین ماه 1397 تا 11 اردیبهشت ماه 1398 حدود 10 هزار و 43 شرکت و فرد حقیقی ارزهای دولتی را به صورت 13 نوع ارز دریافت کرده اند. تبدیل ارزها به دلار از طریق نرخ های مرجع بانک مرکزی نشان می داد که در بازه مذکور، مجموع این 10 هزار و 43 شرکت و فرد حقیقی حدود 23 میلیارد و 96 میلیون و 302 هزار و 806 دلار ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند.

به دلیل آن که فهرست ها به صورت فایل اکسل منتشر شده بودند، این امکان برای کاربران فراهم شده بود که بتوانند به نکات قابل توجهی در آن ها دست پیدا کنند. به عنوان نمونه، بررسی های ما نشان می داد که یک مؤسسه خیریه با نام خيريه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين تنها شرکتی بود که توانسته بود ارز را به صورت دلاری از بانک مرکزی دریافت کند. این خیریه در 71 ردیف توانسته بود 6 میلیون و 670 هزار و 649 دلار به قیمت ارز 4200 تومانی از بانک مرکزی دریافت کند. همچنین جستجوها نشان می داد که این خیریه در کنار سایر شرکت ها موفق شده بود در 40 ردیف یورو به میزان 2 میلیون و 268 هزار و 64 به قیمت دولتی دریافت کند. تنها بخشی از این ردیف ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

در فهرست ارزبگیران نیمایی، نام این مؤسسه خیریه ملاحظه نمی شود و این خیریه تنها ارز دولتی گرفته است.

این خیریه متعلق به کیست و چه نوع فعالیت هایی را انجام می دهد؟

طبق اطلاعاتی که در سایت این خیریه به آدرس http://maktab-charity.org/ آمده است این خیریه در سال 1349 با محوریت حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تأسیس شده است. در حال حاضر نیز هیأت مؤسسین مؤسسه خیریه مکتب امیرالمومنین (ع) بر اساس اساسنامه این مؤسسه هفت نفر می باشند. طبق اطلاعات موجود، این مؤسسه در زمینه آموزشی (دانشگاه مفید، مجتمع مدارس مفید)، فرهنگی ـ مذهبی (کانون توحید، مسجد امیرالمومنین) و خیریه (تسهیلات قرض الحسنه، جهیزیه) فعالیت دارد.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

همان گونه که دیده می شود در سایت این مؤسسه خیریه، هیچ گونه فعالیت تجاری دیده نمی شود که بابت آن ارز دولتی دریافت کرده باشد.

طبق آخرین آگهی موجود از این مؤسسه در سایت یکپارچه سازی پایگاه آگهی های قانونی به آدرس http://www.rrk.ir/news/newslist.aspx که زیر نظر قوه قضائیه است، به استناد صورت‌جلسه 28 تیرماه 1396 این مؤسسه، سید هادی موسوی کریمی به کد ملی 1460823354 به عنوان رئیس هیأت مدیره، محمدعلی صدیقی گیلانی به کد ملی 0320214702 به عنوان نائب رئیس هیأت مدیره و میرسعید موسوی کریمی به کد ملی 1460855167 به سمت مدیرعامل و عضو هیأت مدیره مؤسسه برای دو سال (تا 28 تیر ماه 1398) انتخاب شدند. تصویر این آگهی را در زیر مشاهده می کنید.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

 

ارزهای دولتی به چه منظوری دریافت شده اند؟

همان گونه که دیده شد در سایت این مؤسسه خیریه هیچ گونه فعالیت تجاری دیده نمی شود که بابت آن این مؤسسه ارز دولتی دریافت کرده باشد. نکته مهم دیگر اینکه متأسفانه کد ملی شخص گیرنده این ارزها نیز در فهرست بانک مرکزی خالی می باشد. برای روشن تر شدن موضوع نیاز است تا اطلاعات کامل تری ارائه شود و به عنوان نمونه وزارت صمت اعلام کند که هر شرکت به منظور واردات کدام کالا این ارزها را دریافت نموده است.

بررسی های ما نشان می دهند که اعضای هیأت مدیره مؤسسه خیریه که در بالا ذکر شد، در برخی شرکت های تجاری عضو هیأت مدیره می باشند که در ادامه به بررسی این شرکت ها خواهیم پرداخت.

توسعه عمران ستاره خاک پارس

همان گونه که از تصویر زیر مشاهده می شود، آقایان میرسعید موسوی کریمی به کد ملی 1460855167 و سیدهادی موسوی کریمی به کد ملی 1460823354 به ترتیب در این شرکت دارای سمت هایی چون رئیس هیأت مدیره و نائب رئیس هیأت مدیره می باشند. در آگهی مورخه 28 شهریور 1392 موضوع شرکت این گونه عنوان شده است: تولید، توزیع، خرید، فروش، واردات و صادرات انواع کالا و خدمات مجاز و کلیه اقلام مجاز، اخذ وام و اعتبار از بانک ها و مؤسسات اعتباری، انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی و اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت در مناقصات و مزایدات، سرمایه گذاری در مؤسسات و شرکت های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و تولید و سایر فعالیت های مجاز بازرگانی پس از اخذ مجوزهای لازم بنا به ضرورت.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

بازرگانی مفید صنعت

طبق آگهی زیر در این شرکت میرسعید موسوی کریمی به کد ملی 1460855167 رئیس هیات مدیره می باشد. بررسی ها نشان می دهد سیدهادی موسوی کریمی در سال های گذشته در این شرکت دارای سمت بوده است.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

شایان ذکر است این شرکت نیز در دو فقره ارز دولتی به میزان 27 هزار و 54 یورو دریافت نموده است که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

شیمیایی فرآیند سود

میرسعید موسوی کریمی به استناد صورتجلسه مورخه بیستم شهریور ماه 1397 در این شرکت به سمت رئیس هیأت مدیره منصوب شدند. در گذشته نیز وی دارای سمت هایی در هیأت مدیره این شرکت بوده است. نام این شرکت در فهرست ارزبگیران دولتی دیده نمی شود.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

سینا سود

طبق آگهی روزنامه 27 خرداد 1397، میرسعید موسوی کریمی در این شرکت به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب شده است. در گذشته نیز وی در این شرکت دارای سمت هایی بوده است. این شرکت نیز ارز دولتی دریافت نکرده است.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

سبلان ثمن

این شرکت هم ارز دولتی دریافت نکرده است و طبق تصویر زیر آقای میرسعید موسوی کریمی از پنجم مرداد 1396 به مدت دو سال به عنوان عضو هیأت مدیره این شرکت منصوب شده است.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

ایران مفید

در این شرکت نیز میرسعید موسوی کریمی از یازدهم آذر ماه 1396 به سمت رئیس هیأت مدیره انتخاب شده است. نام این شرکت نیز در بین ارزبگیران دولتی دیده نمی شود.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

مفید شیشه

نام این شرکت در بین فهرست ارزبگیران دولتی دیده می شود و این شرکت توانسته است طی دو فقره، به میزان 119 هزار و 380 یورو ارز دولتی دریافت نماید.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

در این شرکت نیز سیدهادی موسوی کریمی و میرسعید موسوی کریمی به عنوان اعضای هیأت مدیره از 23 اردیبهشت 1396 به مدت دو سال انتخاب شده اند.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

همان گونه که ملاحظه شد، برخی اعضای هیأت مدیره مؤسسه خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين در این شرکت ها نیز به عنوان عضو هیأت مدیره بوده اند که این اندکی موضوع دریافت ارز دولتی توسط مؤسسه خیریه را با ابهاماتی رو به رو کرده است.

البته مؤسسه خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين در مورخه 18 اردیبهشت ماه 1398 طی نامه ای اعلام کرده است که این مؤسسه نه تنها از زمان اعلام سیاست های جدید ارزی در سال 1397، بلکه طی 10 سال گذشته هیچ ارزی از بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی دریافت نکرده است. اصولا مؤسسه سال هاست، کارت بازرگانی ندارد و بنابراین نمی توانسته اقدام به ثبت سفارش و دریافت ارز نماید. در ادامه نامه آمده است: پس از انتشار فهرست فوق، این مؤسسه طی نامه ای به ریاست محترم بانک مرکزی خواستار اصلاح فهرست و صدور اطلاعیه ای مبنی بر اشتباه در اعلام نام این مؤسسه در زمره دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی شده است.

خیریه تعليماتي، تحقيقاتي، علمي و ديني مكتب امير المومنين

به هر صورت بهتر است مؤسسه خیریه جهت شفاف تر شدن موضوع، نامه ارسالی به بانک مرکزی را نیز منتشر کند و بانک مرکزی نیز در صورت ارتکاب به اشتباه در درج نام این شرکت در فهرست ارزبگیران دولتی هر چه سریع تر آن را اعلام کند تا ابهامات پیرامون این ماجرا برطرف شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۵
هردم از این باغ بری میرسد

نغزتر از نغزتری میرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
کسی که دلار 4200 را اعلام کرد و الان مردم دارن تاوان میدن، پاسخگو باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
درود بر تابناک که شفاف سازی میکنه. سپاسگزاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
اگر این ریسک شفافیت همیشه وجود داشته باشد کسی به خود اجازه دست بردن به بیت المال را نمی دهد
اسد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
مرد عادی چگونه سهمیه ارز دولتی خود را بگیرند؟؟
چقدر زیبا و جذاب است این شفاف سازی. دستتان درد نکند. لطفا تا اخر ماجرا پا نیت قربته الی اله پیش بروید. ارزوی سلامتی برای شما
حالا که می دانید کی وکجاست
البته نکته قابل توجه این است که اغلب دارایی های این موسسه دارای اسم مفید هستند
حالا که این موضوع را انتشار دادید خواهشمندیم این موضوع را تا انتها پیگیری کنید و در سایت اعلام نمایید امیدوارم به این نتیجه برسید که مشکلی نبوده و واقعا همانطور که موسسه اعلام کرده ارزی دریافت نکرده است . و اگر نه باید گفت چه خبره خدایا فریاد رسی برسان .
خسارات ارز دو نرخی نه تنها اقتصادی است که باعث بدبین کردن مردم به دین توسط عده ای سودجو هم میشود. حالا این افرادی که چند جا عضو هیئت مدیره بودند چه کسانی هستند؟
این حجم از فساد مالی در هر کشوری اتفاق میافتاد خدا می دونه سرنوشت اون کشور چی می شد
واقعا این اخبار چه فایده ای داره که ملت بخونن و عذاب بکشن فقط؟
کسی که پاسخگو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
قطعا فایده داره. ولی خب عذاب هم میکشن مردم
ای تابناک جون مملکت خیلی بیشتر از اینایکه شماها فکر میکنید آشفته بازاره انشااله بزودی همچی درست خواهد شد و اینها باید این دلارهارو پس بدن
یا دروغ میگن یا بعضی ها به اسم شرکت جاعلانه ارز گرفتن یا جاعلانه به نام شرکت به یکی دیگه ارز از طرف بانک داده شده. خلاصه خوبه این موارد رو تابناک مطرح میکنه ولی باید تا گرفتن نتیجه پیش بره ببینیم واقعا چی به چی بوده؟
بخاطر همین رانت هاست که مردم دیگر به هیچ خیریه ای اعتماد ندارند....
خوب اینا که میگن ما نگرفتیم
پس کی پولها رو گرفته؟
جالب بود
در به در این ملت بیچاره
کشوری که دومین ذخابر گاز و چهارمین ذخایر نفت را دارد با این همه ثروت احتیاج به موسسه خیریه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
بله دارد 90 درصد مردم یا زیر خط فقر هستند یا احساس می کنند زیر خطر فقر هستند
صف بنزین چند روز قبل را یادتون هست چگونه خودروهای یک میلیاردی برای بیست لیتر بنزین به صف زدند؟
23 میلیارد دلار !!!!
باید شفاف سازی شود نه دفقط یک مورد و دیگران را رها کنیم وزارت صمت جواب بدهد
جمعا چیزی حدود 10 میلیون دلار 4200 تومانی میشود و اگر فروش دلار 10000 تومان فرض کنیم ( که خیلی بیشتر است) میشود 60 میلیارد تومان سود بدون دردسر ...
مطلب خوبی بود...من کار به ارز و اینا ندارم...فقط بیان بگن چجوری چندجا عضو هیلت مدیره اند در حالی که تحصیلکرده ها از بیکاری افسردگی گرفتن...ژن خوب بودنم حدی داره
افسوس اینجاست که دیگر این خبرها عادی شده است و مردم بیتفاوت تر . به دوستم میگم این خبر را شنیده ای ؟ بیتفاوت میگوید , اینکه چیزی نیست بابا , من یه خبر بزرگتر دارم !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل