بازدید 3241
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب منع خروج طلا و نقره از ایران تا خروج آمریکا از برجام

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 08 May 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 اردیبهشت 1294، قانون منع خروج طلا و نقره از ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید. 

18 اردیبهشت 1311، خبری در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید با عنوان وخامت اوضاع مالي آمريكا – كسري بودجه به 450.000.000 ليره مي ‌رسد. در آخرين اقلام رسمي كسري بودجه سال‌ جاري آمريكا وخامت اوضاع مالي آن را تشريح و هويدا مي ‌سازد: عايدات و مخارج سال ‌جاري آمريكا از قرار ذيل است:  عايدات 450.000.000 ليره مخارج 900.000.000 ليره كسري 450.000.000 ليره.

18 اردیبهشت 1311، بر اساس قراردادی که بین دولت و بانک شاهنشاهی بسته شد و به تصویب مجلس ملی نیز رسید، بانک شاهنشاهی باید اسکناس‌ های خود را از بازار جمع آوری کند.

همچنین در همین روز جلسه فراکسیون ترقی تشکیل شد. براساس این خبر فراکسیون ترقی برای شور و مطالعه در لایحه پیشنهادی رییس کل تجارت نسبت به تفتیش قاچاق تشکیل شد که در نتیجه این مذاکرات که تا پاسی از شب هم ادامه داشت این لایحه با قید یک فوریت تصویب شد. 

18 اردیبهشت 1328، عبدالرضا پهلوی، سرپرست برنامه هفت ساله شد و اعضای شورای سازمان برنامه به این شرح انتخاب شدند: علی منصور، ابوالقاسم نجم، دکتر مشرف نفیسی، احمدحسین عدل، دکتر شمس ‌الدین جزایری، دکتر فضل ‌الله مشاور، مهندس احمد زنگنه و همچنین دکتر تقی نصر نیز به عنوان مدیرعامل سازمان برنامه انتخاب شد.

18 اردیبهشت 1334، کارخانه سیمان ری با ظرفیت سیصدتن در روز شروع به کار کرد.
18 اردیبهشت 1335، لوله‌ کشی آب شهر زاهدان تکمیل و آماده بهره ‌برداری شد.
18 اردیبهشت 1344، قانون تشکیل خانه ‌های اصناف به تصویب نهایی رسید.
18 اردیبهشت 1346، دبیرکل اوپک وارد تهران شد.

18 اردیبهشت 1389، به دنبال سقوط مداوم یورو در چند هفته گذشته که تدریجا به کابوسی برای ۱۶ عضو منطقه یورو تبدیل شد، رهبران این ۱۶ کشور اروپایی توافق کردند تا ۱۴۵ میلیارد دلار برای جلوگیری از این روند و مقابله با منشا این بحران یعنی کسری بودجه یونان اختصاص دهند.

18 اردیبهشت 1390، طبق خبری اعلام شد براساس آخرین توافقات در دولت، سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی در خردادماه امسال تغییر نخواهد کرد، به طوری که تا ساعت ۲۴ شب ۳۱ اردیبهشت ماه ۶۰ لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ‌ای ۴۰۰ تومان به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ خودروی بنزین سوز واریز خواهد شد.

18 اردیبهشت 1391، محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی از نحوه تعیین نرخ ارز در اقتصاد کشور ابراز نارضایتی و اعلام کرد در هیچ کشوری نرخ ارز به این شکل تعیین نمی‌ شود. بهمنی هدف اصلی بانک مرکزی در بحث ارز را برگرداندن نظام تک نرخی عنوان کرد و گفت به دلایلی بانک مرکزی هنوز به این هدف مهم نرسیده است.

18 اردیبهشت 1392، آزودو به عنوان رییس سازمان تجارت جهانی انتخاب شد.

18 اردیبهشت 1396، مهدی نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید مجدد این مطلب که جای نگرانی برای فرهنگیان درباره بانک سرمایه وجود ندارد، گفت: البته برخی بدهکاران بانکی آزاد شده‌اند تا بروند و اموال خود را تبدیل به پول کنند و معوقات را برگردانند. خوشبختانه آنها که وام گرفته‌اند اکثرا افراد دارا و متمولی بوده‌اند.

18 اردیبهشت 1397، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این کشور را از توافق برجام خارج کرد و وعده بازگشت تحریم ها علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه را داد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار