بازدید 2464
اقتصاد در گذر زمان

از استفاده‌ اقتصادي از هواپيماها تا اعلام پرونده بابک زنجانی به عنوان بزرگ ‌ترین پرونده قضایی در تاریخ پس از انقلاب

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 07 May 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 اردیبهشت 1311، روزنامه اطلاعات خبري به چاپ رساند با عنوان استفاده‌ هاي اقتصادي از هواپيمايي كشوري؛ در اين خبر آمده بود كه اتحاد‌ جماهير ‌شوروي ‌علاوه بر استفاده از طياره ‌ها به عنوان يك وسيله ارتباطي، در يك‌ سال اخير براي پيشرفت كشورش در زمينه اقتصادي نيز شروع به استفاده از طياره ‌هايش كرده است و از آنها در كشاورزي به خصوص در مبارزه با آفات محصولات و باغات و جنگل ‌ها در نقاط باتلاقي كوبان، داغستان، تاجيكستان و ولگاي سفلي كه پيشتر امكان دسترسي به آنها وجود نداشت، بهره مي ‌برد.

17 اردیبهشت 1376، برابر با هفتم می 1997 میلادی، بیل كلینتون، رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریكا، دستور العمل اجرایی مهمی را كه متضمن تحریم و فشار جدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، امضا كرد. در این دستورالعمل، ایران به حمایت و پشتیبانی از تروریسم جهانی و اقدام برای دستیابی به سلاح ‌‏های مخرب و ویران كننده و كشتار جمعی متهم شده بود. به موجب این دستورالعمل علاوه بر تمدید ممنوعیت صدور كالاهای تجاری به ایران و خرید نفت از ایران و نیز تجارت هر نوع كالا، روابط و خدمات مالی و سرمایه‏‌ گذاری در ایران، شركت‏‌ های آمریكایی از تایید یا تصویب و یا فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت اجرای معاملات مربوط به ایران منع شدند و یك ماه فرصت داده شد كه این كمپانی‌ ها، قراردادهای خود را تسویه نمایند.

17 اردیبهشت 1392، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از مخالفت اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار با تغییر نرخ سود بانکی خبر داد. به گفته وزیر امور اقتصادی دارایی، شورای پول اعتبار فعلا بر این نظر است که بسته پولی در سال ۹۲ بدون تغییر باقی بماند.

17 اردیبهشت 1393، دادستان تهران، پرونده قضایی مربوط به بابک زنجانی را از نظر حجم مالی، «بزرگ ‌ترین پرونده قضایی در تاریخ پس از انقلاب» توصیف کرد. به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، «حجم موارد مطرح شده در پرونده بابک زنجانی سه برابر حجم اتهاماتی است که در پرونده مه‌آفرید خسروی است.»

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد  و ویکی پدیا

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان