بازدید 4536
۱

سوریه آمریکا را به نقض پیمان سلاح اتمی متهم کرد

کد خبر: ۸۹۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ 07 May 2019

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد دوشنبه شب در کمیته مقدماتی بازنگری پیمان منع گسترش سلاح اتمی در مقر سازمان ملل متحد گفت: آمریکا بیشترین موارد نقض این معاهده را انجام داده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بشار الجعفری تاکید کرد که سوریه به اهمیت اقدامات چند جانبه برای خلع سلاح اتمی و منع گسترش آن باور دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وی گفت: آمریکا تنها طرفی است که بیشترین مورد نقض پیمان منع گسترش سلاح اتمی را انجام داده و از نقض این معاهده از سوی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت در قطعنامه شماره ۴۸۷ سال ۱۹۸۱ از اسرائیل خواسته بود تا تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد؛ اما در مقابل کشور‌هایی که امروز مدعی جلوگیری از گسترش تسلحیات اتمی وحفظ امنیت بین المللی هستند، در این ۳۸ سال چه کردند؟ متاسفانه هیچ.

وی در ادامه گفت: تنها اقدامی آن کشور‌ها انجام دادند نشر اکاذیب و اتهام پراکنی علیه کشور من برای سرپوش گذاشتن بر حمایت‌های خود از برنامه نظامی اتمی اسرائیل است.

جعفری گفت: سوریه در سال ۱۹۶۸ به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی پبوست و در دوران عضویتش در شورای امنیت در سال ۲۰۰۳ پیش نویس قطعنامه با هدف ایجاد منطقه عاری از تسلیحات اتمی وتمام انواع سلاح‌های کشتار جمعی دیگر در خاورمیانه مطرح کرد؛ اما آمریکا از تصویب این پیش نویس خودداری کرد.

این مقام سوری در ادامه گفت: بعضی کشور‌های غربی در مقابل پایبندی کشورم به تعهدات خود اقدام به تجهیز اسرائیل به راکتور اتمی دیمونه و انتقال تجریبات و فناوری اتمی کردند تا بعدا رژیم صهیونستی دارای صد‌ها کلاهک هسته‌ای شود.

وی اضافه کرد که بیانیه‌ای که نماینده آمریکا در خصوص سوریه قرائت کرد نشان دهنده اوج نفاق این کشور است و موارد نقض پیمان منع گسترش سلاح اتمی از سوی این کشور دلیلی بر این مدعا است.

جعفری همچنین تاکید کرد که متاسفانه آمریکا در توطئه علیه سوریه با همکاری کشور‌های دیگر عضو این سازمان بین المللی دست داشت و در نتیجه هیچ اعتباری برای اتهام‌هایی که این کشورعلیه سوریه می‌زند نیست.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در پایان گفت: اگر آمریکا در خصوص ادعا‌هایی که مطرح می‌کند راست می‌گفت، اسرائیل را برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح اتمی ملزم می‌کرد و با طرح ما برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه مخالفت نمی‌کرد و تهدید نمی‌کرد که از وتو استفاده خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
دمت گرم سوريه
الان امريكا رو تحريم كن بره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل