بازدید 3773

تغییر سرفصل‌های دروس فنی و حرفه‌ای

کد خبر: ۸۹۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 06 May 2019

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: تا مهر ماه سال جاری سرفصل‌های بیش از ۱۰۰ رشته دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطابق با نیاز بازار کار تغییر می‌کند.

به گزارش مهر، ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران در ساختمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در راستای رونق تولید گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی مأموریت گرا بوده و می‌خواهد هدفمند حرکت کند.

وی ادامه داد: هدف این دانشگاه تربیت تکنسین نیروی مهارتی برای جامعه است، امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است و بر همین اساس مأموریت دانشگاه نیز بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید برنامه خود را معطوف به این هدف کند و برای پیوند دانشگاه و و اق تصاد اولین کاری که در این دانشگاه صورت گرفته هماهنگ کردن برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه با نیازهای ملی بوده است.

تغییر سرفصل‌های درسی دانشگاه مطابق با نیاز بازار کار

صالحی عمران ادامه داد: اولین برنامه‌ای که دانشگاه در حال اجرایی کردن آن است تغییر سرفصل‌های درسی دانشگاه مطابق با نیاز بازار کار است و تا مهر ماه سال جاری سرفصل‌های بیش از ۱۰۰ رشته دانشگاه تغییر خواهد کرد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی آغاز شده است و با اجرایی شدن این برنامه امکان تولید، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات این دانشگاه فراهم می‌شود.

صالحی عمران افزود: بنابراین توانمندسازی کادر آموزشی دانشگاه در حال حاضر شروع شده و ما بر این اساس اساتید خود را به منظور این کارآموزی به صنایع اعزام خواهیم کرد و اساتید در قالب دوره‌های کوتاه مدت در صنایع مشغول می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: برای ارتقای «رونق تولید»، ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان ارتقا خواهد یافت و در واقع سیاست ما این است که کارگاه‌هایی در نمونه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرند تا به آموزش‌های مهارت آموزی بپردازند.

راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: مجوز راه اندازی این مراکز دریافت شده و با معاونت علمی رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم، دانشجویان و کارفرمایان ما در کسب و کار و تولید می‌توانند به این مراکز مرتبط شوند.

صالحی عمران در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی کارگاه‌های مهارتی در خوابگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان امضا کردیم اما عملاً پرداخت وام به دلیل مسائل حقوقی و اداری به این کارگاه‌ها از سوی صندوق امکان پذیر نشد.

وی افزود: اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر دارد با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی کارگاه‌هایی را در خوابگاه‌ها و سایر واحدهای دانشگاه راه اندازی کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به راه اندازی دوره‌های مشترک خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حوزه توانمندسازی کادر آموزشی تفاهم‌نامه‌ای با برخی کشورها از جمله آلمان امضا کرده‌ایم همچنین از مهرماه سال جاری دانشجویانی از دانشگاه لبنان در رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای جذب می‌شوند.

وی از ارتقای ۱۴۷ خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در نظر داریم بحث ارتقای خوابگاه‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. البته در حوزه ظرفیت‌های خوابگاهی با کمبودهایی مواجه هستیم که امیدواریم این کمبودها با حمایت سازمان برنامه و بودجه و همچنین خیرین برطرف شود.

صالحی عمران از راه اندازی بیش از ۱۰۰ چمن مصنوعی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این چمن مصنوعی با اعتبار بیش از ۱۶ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص پذیرش دانشجو از دوره‌های نظری گفت: اولویت دانشگاه پذیرش دانشجو از بین دانش آموزان کاردانش و فنی و حرفه‌ای است اما اگر ظرفیت خالی در رشته‌هایی مشخص داشته باشیم با اجازه نهادهای قانونی آمادگی پذیرش دانشجو از دوره نظری نیز خواهیم داشت.

صالحی عمران ادامه داد: در واقع امسال ۷۰ درصد داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند و با توجه به استقبال کم از رشته‌های مهارتی امیدواریم فرهنگ‌سازی کافی در آموزش و پرورش به منظور حرکت به سمت این رشته‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ۱۵ درصد از املاک این دانشگاه در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و این وزارتخانه از تحویل اسناد این سند خودداری می‌کند گفت: به طور کلی ۴۰ ملک این دانشگاه در ۲۷ دانشکده هنوز از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل نشده و آموزش و پرورش به دلیل ارزش بالای اقتصادی این زمین‌ها از ارائه اسناد آن خودداری می‌کند.

آمادگی برای تربیت دبیر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آمادگی این دانشگاه برای تربیت دبیر فنی و کاردانش برای هنرستان‌ها خبر داد و گفت: اگر قرار باشد ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسط وارد رشته‌های مهارتی شود این دانشگاه می‌تواند با ارائه آموزش‌های لازم در جهت تربیت دبیر فنی و کاردانش زمینه خروج به سمت رشته‌های مهارتی را فراهم کند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه تربیت رجایی تنها دانشگاهی است که می‌تواند دبیر فنی و کاردانش در هنرستان‌ها تربیت کند که البته این کافی نیست و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد می‌تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند.

صالحی عمران ادامه داد: در واقع این دانشگاه ۵۲ آموزشکده مختص خانم‌ها دارد و این آمادگی را دارد که در هر استان نیز یک آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه را به منظور تربیت نیروی فنی در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهد.

وی همچنین از راه اندازی مراکز مشاوره در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: امسال ورزش دانشجویی نیز در اولویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

صالحی عمران همچنین به حضور فعال گروه‌های جهادی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: گروه‌های جهادی تشکیل شده است و کادر آموزش و دانشجویان اعلام آمادگی کرده‌اند تا در تابستان در مناطق سیل زده برای کمک حاضر شوند و حتی پیش بینی شده پروژه‌های کارآموزی خود را در این مناطق طی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار