بازدید 2203
اقتصاد در گذر زمان

از موافقت رضاشاه برای تمدید قرارداد دارسی تا کالیفرنیا پنجمین اقتصاد دنیا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 06 May 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۱۶ اردیبهشت ۱۳۱۲، رضاشاه با پیشنهاد «سر جان کدمن» رئیس هیأت مدیره شرکت نفت انگلیس و ایران برای تمدید قرارداد دارسی تا ۱۹۹۳ موافقت کرد!

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۴، لایحه تأسیس مترو برای تهران و حومه به تصویب نهائی مجلس شورای ملی رسید.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۶، روزنامه انگلیسی زبان تایمز نوشت ایران به بزرگترین بازار کالا‌های غربی در آسیا مبدل شده است.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۰، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام دولت کویت در اعطای وام دو میلیارد دلاری به رژیم صدام در شرایط جنگ تحمیلی، شدیداً اعتراض کرد.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۴، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا، تحریم‌های اقتصادی جدیدی تحت عنوان «تحریم‌های ثانویه» علیه ایران وضع کرد. به موجب تحریم‌های ثانویه که دوماه پس از محروم کردن شرکت‌های امریکایی از معاملات نفت و گاز با ایران صادر شد، شرکت‌های امریکایی از کلیه معاملات اقتصادی با ایران منع شدند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت‌: ۵۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و ۳۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، کمیسیون تلفیق مجلس، راه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی را سد کرد؛ نمایندگان عضو این کمیسیون که در این روز به بررسی درآمد‌های یارانه‌ای دولت در بودجه سال ۹۱ می‌پرداختند، رقم این درآمد‌ها در سال جاری را عینا معادل سال گذشته (۵۴ هزار میلیارد تومان) تصویب کردند؛ بودجه‌ای که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، به معنای توقف هرگونه تغییر در اجرای قانون یارانه‌ها از جمله در افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نیز یارانه نقدی خواهد بود.  

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، صندوق بین المللی پول با انتشار آمار مربوط به نرخ بیکاری سال ۲۰۱۲ در ۱۰۶ کشور جهان از رتبه بیست و یکمی ایران از این نظر خبر داد. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری ایران در پایان سال ۲۰۱۲ به ۱۲.۴۷ درصد رسید که این رقم از نرخ بیکاری ۲۰ کشور کمتر بود. در میان کشور‌های مورد بررسی، مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری در جهان را به خود اختصاص داد. نرخ بیکاری این کشور در این سال بالغ بر ۳۱.۳ درصد اعلام شد. پس از این کشور، بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۲۸ درصدی و آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری ۲۵.۲ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شورای پول و اعتبار، میزان اعتبار پنج وام خرد را افزایش داد. بر اساس این تصمیم، «سقف تسهیلات خرید خودرو‌های داخلی ۱۵ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات جعاله تعمیر مسکن ۱۰ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات خرید کالا و خدمات ضروری ۱۰ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه ۵ میلیون تومان» و «سقف تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودرو‌های فرسوده شخصی از محل تولید داخلی ۲۰ میلیون تومان» تعیین شد.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، طبق آمار‌های جدید منتشر شده فدرال رزرو، ایالت کالیفرنیا آمریکا توانست با پشت سرگذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. تولید ناخالص داخلی کالیفرنیا بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ۱۲۷ میلیارد دلار افزایش به ۲.۷ تریلیون دلار رسیده است. کالیفرنیا آخرین بار در سال ۲۰۰۲ پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود، اما تا سال ۲۰۱۲ به رده دهم سقوط کرد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار