بازدید 3548

آمریکا به ترکیه درباره حفاری در شرق مدیترانه هشدار داد

وزارت خارجه آمریکا از ترکیه خواست عملیات حفاری در شرق مدیترانه و در منطقه مورد مناقشه با قبرس را متوقف کند.
کد خبر: ۸۹۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 06 May 2019

وزارت خارجه آمریکا از ترکیه خواست عملیات حفاری در شرق مدیترانه و در منطقه مورد مناقشه با قبرس را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا نسبت به تصمیم خود مبنی بر حفاری در آب‌های فراساحلی قبرس، تجدیدنظر کند.

در همین راستا، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به شدت از قصد ترکیه مبنی بر آغاز عملیات حفاری در منطقه اقتصادی ویژه‌ای که ادعای حاکمیت آن با جمهوری قبرس است؛ ابراز نگرانی می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: چنین اقدامی (از سوی ترکیه) به شدت تحریک‌آمیز است و خطر تشدید تنش‌های منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. از مقامات ترکیه می‌خواهیم این عملیات را متوقف کرده و طرفین مناقشه را نیز به خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

گفتنی است قبرس از زمان کودتای ۱۹۷۴ به ۲ بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم شده است.

ترکیه بارها از بخش یونانی‌نشین به دلیل حفاری در شرق مدیترانه انتقاد کرده و می‌گوید آنکارا نیز از چنین حقی برخوردار است.

روز گذشته نیز خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه درباره تحولات اخیر در مدیترانه شرقی گفت: برای حفظ حقوق بین المللی خود در منطقه مدیترانه شرقی و دریای اژه و در راستای دفاع از حقوق مردم جمهوری ترک قبرس شمالی تلاش می‌کنیم؛ اما هیچ سخن زوری را نمی‌پذیریم.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه گفت: منابع انرژی دریای اژه و مدیترانه باید پلی برای برقراری صلح، مذاکره و توسعه مشترک باشد. داشتن آینده‌ای مملو از صلح مشروط به تعیین حدود اختیارات دریایی با توافق تمام کشورهای ساحلی است.

وی در این باره ادامه داد: از دیدگاه ترکیه، تمام مشکلات در چارچوب حقوق بین‌الملل، حسن همجواری، حسن نیت و احترام متقابل، مذاکره و راه مسالمت‌آمیز قابل حل است. ما در چارچوب اصول اقدام کرده و این توقع را از مخاطبان نیز داریم. ترکیه چشم به خاک هیچ کشوری ندوخته است. لازم است از اقداماتی که به امنیت متقابل، صلح و ثبات منطقه آسیب وارد می‌کند، اجتناب شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل