بازدید 35591
دلیپ هیرو؛

شعبده پوتین در بازی میان ایران و اسرائیل!

پوتین در تلاش برای به دست آوردن نفوذی که اتحاد جماهیر شوروی در خاورمیانه در طول جنگ سرد داشت، به دوستی با جمهوری اسلامی ایران ـ که بیش از چهل سال پیش از مدار ایالات متحده خارج شده ـ ارزش زیادی داده است... آغاز جنگ داخلی در سوریه که حکومت رئیس جمهور بشار اسد را تهدید کرد، روسیه و ایران را به عنوان حامیان قوی وی در کنار هم آورد.
کد خبر: ۸۹۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 05 May 2019

دونالد ترامپ در جریان انتخابات عمومی اخیر اسرائیل، مقیاس ها را به نفع بنیامین نتانیاهو، و ضد رقیب وی بنی گانتز متمرکز کرد. در جریان دیدار نخست وزیر اسرائیل در روز 25 مارس از واشنگتن، ریاست جمهوری آمریکا، با نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد، حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان سوریه را تأیید کرد. نتانیاهو این کار را «معجزه» خواند.

پس از آن، ترامپ این حرکت چشمگیر را با اعلام سپاه پاسداران ایران، دشمن اصلی اسرائیل، به عنوان یک سازمان تروریستی تنها یک روز قبل از انتخابات نهم آوریل اسرائیل تکمیل کرد.

در این میان، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین نتانیاهو را با یک هدیه انتخاباتی که تخیل عموم را به کار گرفت، مواجه ساخت. نتانیاهو پس از جلسه چهارم آوریل خود با پوتین در مسکو، اعلام کرد، بقایای گروهبان زکریا باومل که از سال 1982 در سوریه مفقود شده بود، به اسرائیل بازگشته است. در جایی که سربازی برای همه شهروندان یهودی با چند معافیت جزئی اجباری است، این خبر برای تقریبا 80 درصد از مردم طنین زیادی داشت.

اعلان ترامپ در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، باعث نگرانی در کرملین شد. از سپتامبر 2015، ارتش روسیه در سوریه فعالیت خود را با همتای سوریه خود هماهنگ کرده است.

شعبده پوتین در برقراری روابط نزدیک با دشمنان دیرین: ایران و اسرائیل

اقدامات موازنه ای

پوتین توانسته است همزمان با وابستگی به ستون های مختلف، روابط صمیمانه با دشمنان دیرینه یعنی ایران و اسرائیل را حفظ کند. در مورد اسرائیل، رفتار خوب با یهودیان در روسیه معاصر و گذشته، یک عنصر اصلی است. دیدگاه های شخصی پوتین در مورد یهودیت و روابط دوستانه وی با رهبران کسب و کار و مقامات یهودی به همان اندازه قابل توجه است. در مورد ایران، منافع ژئوپلیتیک و اقتصادی عوامل اصلی هستند. روسیه و ایران به عنوان دو کشور ساحلی دریای خزر، مرزهای دریایی با یکدیگر دارند. آنها با تأمین ذخایر نفت و گاز طبیعی، برای اطمینان از قیمت های پایدار این کالاها منافع مشترکی دارند.

بیشتر بخوانید

پوتین در تلاش برای به دست آوردن نفوذی که اتحاد جماهیر شوروی در خاورمیانه در طول جنگ سرد داشت، به دوستی با جمهوری اسلامی ایران، که بیش از چهل سال پیش از مدار ایالات متحده خارج شده است، ارزش زیادی داده است. دوستی کرملین با این حکومت که از زمان تأسیس یک متحد استراتژیک با سوریه بوده است، پس از آنکه روسیه ظرفیت های نیروی دریایی خود را در بندر بنغازی لیبی پس از سقوط قذافی در سال 2011 از دست داد، اهمیت بیشتری پیدا کرده. سقوط قذافی دسترسی دریایی روسیه را به بندر لاذقیه سوریه در شرق مدیترانه کاهش داد.

آغاز جنگ داخلی در سوریه که حکومت رئیس جمهور بشار اسد را تهدید کرد، روسیه و ایران را به عنوان حامیان قوی وی در کنار هم آورد.

روابط دوستانه مسکو با تهران در سال 1995 هنگامی آغاز شد که بوریس یلتسین، رئیس جمهور روسیه، موافقت کرد که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک نیروگاه هسته ای غیر نظامی در بوشهر بسازد. روس ها در سال 2010، این ساخت نهایی تأسیسات را عملی ساختند.

در این پانزده سال، دو پیشرفت وجود داشت؛ یکی همکاری های دفاعی بین ایران و روسیه و دیگری تغییرات جمعیتی در اسرائیل بود. در سال 2007، کرملین قرارداد 800 میلیون دلاری را برای عرضه موشک های پیشرفته ضد هوایی S-300 به تهران امضا کرد. این اقدام دو سال پس از آن بود که پوتین به نخستین رئیس جمهور روسیه تبدیل شد که از اسرائیل دیدار می کند. تا آن زمان، هجوم یهودیان شوروی به اسرائیل، منجر به آن شده بود که زبان روسی بعد از زبان عبری و عربی سومین زبانی باشد که به شکلی وسیع در اسرائیل رواج دارد. ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، در جبهه امنیت ملی، از آن نگران بود که ایران موشک ها را برای حفاظت از تأسیسات هسته ای خود به کار گیرد و از این طریق اسرائیل را از گزینه بمباران این سایت ها محروم سازد.

اکنون نتانیاهو، که در سال 2009 به نخست وزیری رسیده بود، وظیفه داشت که توسط یک جت خصوصی به مسکو رفته تا دیمتری مدودف، رئیس جمهور روسیه را برای لغو معامله موشکی، تحت فشار قرار دهد.

در سپتامبر 2010، کرملین قرارداد موشکی دفاعی خود با تهران را با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن مبنی بر تحریم فروش تسلیحات به تهران به حالت تعلیق درآورد. تحویل نسخه بهبود یافته موشک های S-300 به تهران تنها پس از آن دنبال شد که شورای امنیت توافق هسته ای ایران با پنج عضو دائمی خود و آلمان در ماه ژوئیه 2015 را تأیید کرد.

نزدیکتر شدن

در همین حال، پوتین در سفر دوم خود به اسرائیل در سال 2012، بنای یادبود پیروزی در ناتانیا را به یاد قربانیان ارتش شوروی در حمایت از یهودیان در جنگ جهانی دوم افتتاح کرد. او گفت: «هولوکاست یهودیان رویداد شرم آور و تاریک در تاریخ بشر بود و این ارتش شوروی بود که سر هیولای نازی را خرد کرد. این آثار شگفت انگیز احترام من به یهودیان و دولت اسرائیل را تقویت می کند.»

بیشتر بخوانید

از آن زمان، روابط شخصی بین پوتین و نتانیاهو گرم شده است، از جمله این که اسرائیل در ماه مارس 2014 در مورد قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص محکومیت الحاق کریمه به روسیه رأی ممتنع داد. کمی پس از آن اسرائیل موافقت کرد که یک خط ارتباطی رمز شده بین دفاتر نتانیاهو و پوتین برقرار شود. در سطح عمومی، روس ها و اسرائیلی ها از سال 2008 که سفر بدون ویزا برای شهروندان دو کشور معرفی شد، ارتباطات فردی را افزایش داده اند؛بین تل آویو و مسکو حدود 60 پرواز در هفته وجود دارد.

براساس معاهده روسیه ـ سوریه 2015، در جنگ داخلی سوریه، دمشق اختیار نامحدود به استفاده نیروی دریایی روسیه از فرودگاه حمیمیم خود در نزدیکی لاذقیه داد. بلافاصله پس از آن، نتانیاهو برای رایزنی با پوتین به مسکو سفر کرد، ولی هیچ چیز تغییر نکرد. پوتین حمایت خود را از اسد، بر ارسال جنگنده های روسی به پایگاه سوریه و تقویت زرادخانه های ضعیف شده سوریه، تأکید کرد.

آنان برای جلوگیری از وقوع برخوردهای تصادفی میان جنگنده های اسرائیلی و روسی، یک خط ارتباطی جلوگیری از تعارض بین مرکز فرماندهی Kirya در تل آویو و پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم ایجاد کردند. نتانیاهو پوتین را برای پایان دادن یا حداقل کاهش دخالت ایران در سوریه تحت فشار قرار داد. با وجود این، پوتین در موقعیتی نبود که در این خصوص اقدامی کند.

ایران و سوریه در سال 2006 قرارداد دفاع دوجانبه امضا کردند. مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع وقت ایران، اعلام کرد: ایران امنیت سوریه را امنیت خود می داند و ما توانایی های دفاعی خود را به عنوان توانایی های دفاعی سوریه در نظر می گیریم. هیچ جزئیاتی از این قرارداد افشا نشد.

یک نمونه قابل توجه از چابکی آکروباتیک دیپلماتیک پوتین در دیدار بین پوتین ـ ترامپ در هلسینکی در سال 2018 بود. نتانیاهو در یازدهم ژوئیه به مسکو رفت و از پوتین خواست تا پس از جنگ سوریه، نیروهای ایران را از این کشور اخراج کند.

گزارش ها حاکی از آن است که پوتین به او توصیه کرده که صبر داشته باشد. سخنان مرموز پوتین در جلسات رودررو همتایش را متعجب کرده. روز بعد، اما، پوتین با علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد سیاست خارجی آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران دیدار کرد. ولایتی در حالی که نامه های رهبر و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را به پوتین تحویل داد، از پیوندهای «استراتژیک» بین تهران با مسکو تمجید کرد.

بنا بر گزارش تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) ماه بعد، در جریان دیدار وزیر دفاع ایران از دمشق، ایران و سوریه توافق کردند تا همکاری نظامی و دفاعی را افزایش دهند، ولی باز هم جزئیاتی از این توافق در دست نیست.

در چهار دور مذاکراتی که بین پوتین با روحانی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ایران و ترکیه، از سال 2017 در سوچی برگزار شد، این توافقات هیچ گاه به میان نیامد. آنها هدف خود را: یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی طولانی مدت سوریه اعلام کردند. پوتین در تازه ترین نشست خود در ماه فوریه از روحانی و اردوغان خواست تا برنامه های مختلفی را دنبال کنند تا بتوانند جنگ را به پایان برسانند. چشمه هایی از امید در 8 آوریل رخ نمود، هنگامی که پوتین پس از دیدار با اردوغان، گفت که دو کشور، در هماهنگی با دولت سوریه، معارضان و سازمان ملل متحد، برای تشکیل کمیته ای آماده می شوند که متشکل از 150 عضو قدرتمند برای پیشنویس قانون اساسی جدیدی برای سوریه هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۶۱
پوتين نوكر نتانياهو است
ترامپ هم همينطور
فكر ايران باشين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
متاسفانه اونایی که باید به فکر ایران باشند کسانی هستند که به آمریکا به چشم کدخدا نگاه میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
پوتین نوکر مردم روسیه است کمی دقت کنید متوجه می شوید هنرمندانه با امتیاز گرفتن از کشورها برای منافع مردم روسیه تلاش می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
یک عدد کنسرو ماهی شد 18000 تومن اینست عزت اینست
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
نامرد پوتین هم در حال برداشت منافع کشوری خودش است
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
از اینهایی که هی کدخدا کدخدا می کنند حالم بهم می خورد،اگر کدخدا نیست پس چیست!
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
هر چی باشه امریکایی ها به بک خدایی اعتقاد دارند این روس ها چینی های بدتر از اونها چه کاری کردند
اینها سیاستمدار هستن.اگر تاریخ ایران رو بررسی کنید ما همیشه بزرگترین شکست ها رو از افراد و کشورهایی گمنام خورده ایم آنهم در اوج اقتدار.مثل شکست ساسانیان از اعراب.یا شکست هخامنشیان از سرباز جوان مقدونیه و حتی شکست از روسها علی رغم برتری نفرات
مطمئنا روسیه این سیاست را پیش خواهد برد تا وقتی صدای شکستن قدرت امپرالیسم ایالت متحده به گوش رسدو در پی آن نابودی رژیم صهیونیستی البته شاید اول رژیم صهیونیستی نابود شود بعد آمریکا .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
انگاری تو حالت هم خوش نیستا؟
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
خواهیم دید
آمریکا و اسرائیل و روسیه یکی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
کاقیست فقط به نتایج تحریم و جنگ سوریه دقت کنید تا همکاری روسیه و آمریکا را ببینید
روسیه غیر ضرر چیزی داشته برای ایران؟ روسا بودن که ایران انداختن تو چاه ویل هسته ای وتحریم وبدیختی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
حتما از نظر شما آمریکا هم چیزی به جز منفعت برای ایران نداشته
یکی از شعارای اصلی انقلاب ایران نه شرقی و نه غربی بوده و الان هم هست و البته این به معنای نداشتن ارتباط با شرق و غرب نیست و ایران در هرجایی که منفعتی برای کشور وجود داشته باشه باید با اونها ارتباط بگیره
این شعار به معنای نفی سلطه پذیری از شرق و غربه
توی ایران غربزده ها برای توجیه غربزدگی خودشون و برای توجیه اینکه ایران باید زیر پرچم آمریکا بره از مشکلاتی که روسیه از قدیم تا الان برای ایران بوجود آورده استفاده میکنند و با برجسته کردن خیانت روسها به ایران سعی در توجیه خیانتها و جنایتهای آمریکا دارند و به معنای دیگه اینطور عنوان میکنند که چون روسیه ۲۰۰ سال پیش باعث تجزیه بخشی از ایران شده پس نباید الان به جنایتها و خیانتهای آمریکا به ایران خیلی سخت گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
هرچی باشه نیروگاه بوشهر تموم کرد نه مثل فرانسه هنوز ده دصرد هم فاز پارسه جنوبینساخته
شما که میخواین اسراییل رو نابود کنین با کسی رفیق هستین که به حفظ اسراییل همت کرده!
هیچ چیز دائمی نیست در واقع هیچ کس نمیتونه تا ابد روی بند خوش رقصی کنه واقعیت ها روی زمین اتفاق می افتن، امیدوارم طناب زیر پای ایشون اگر سقوط کنه تبدیل به طناب دارشون نشه!
ازش متنفرم چونکه بر خلاف گفته شما اگر کاری میکند اول به نفع خودش است بعد کشورش و بعد هم هر کسی به جز ایران دیگه باید چیکار کنه که شما بگید دشمنی کرده هر کاری بگیانجام داده و این آدم دشمن ایران است قطعا

یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
شما ی میلیمتر هم از دوستی و محبتهای آمریکا به ایران و مردمش مینوشتی بد نبودا
مطمئن باش توی ایران هیچ کس در منفعت طلبی روسیه هیچ شکی نداره حتی همونهایی که از طرف ایران با روسها در ارتباط هستند ، ولی نکته جالب اینه که شما و کسانی مثل شما که اینقدر همیشه بر روی خیانتکار بودن روسیه مانور میدید در مورد آمریکا نظرات جالبی دارید و سعی میکنید آمریکارو بعنوان یک دوست برای ایران معرفی کنید و یا بعبارت صحیحتر جا بزنید
حالا شما که میفرمایید روسیه دیگه باید چکار کنه که بعضیا بفهمند روسیه یک دشمنه بفرمایید اول خودتون به همین سوال درمورد آمریکا جواب بدید که آمریکا دیگه باید چکار کنه که کدخداپرستا بفهمند آمریکا یک دشمنه ؟
پوتین بارها ایران و دور زده و بیشترین سود و از تحریم های ایران میبره
بهترین سیاستمدار دنیاست اگر سیاست جهان دانشگاهی داشت پوتین بهترین استاد آن دانشگاه بود
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
فکر میکنید که بهترینه
روسیه روباه مکار خطرش از آمریکا بیشتره
روسیه روباه مکار خطرش از آمریکا بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
این صدرصد اشتباه چون الان امریکا تحریمت کرده اب بریز اونجا که می سوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
اولا روباه صفت بودن صفتیه که برای انگلیس بکار میبرند پس این لقب پرافتخار رو از انگلیس نگیر و به روسیه نچسبون
دوما در منفعت طلبی روسیه کسی شکی نداره ولی مطمئنا اگر خطر آمریکا برای ایران بیشتر از روسیه نباشه کمتر و یا در حد روسیه هم نیست
سوما عزیزان مک دونالد و پپسی خور برای کم رنگ کردن و ماله کشی بر روی جنایتهای آمریکا برعلیه ایران چون هیچ بهانه ای و منطقی ندارند همیشه با مطرح کردن اسم روسیه اسم آمریکارو به حاشیه میبرند
با همه خیانتکاری روسها نسبت به ایران‌ولی هیچ کاری رو از روسیه نسبت به ایران پیدا نمیکنید که در حد فجایعی باشه که آمریکا در حق ایران و مردمش انجام داده و میده و بروزترینش هم همین تحریمهاست . ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران ، کمک به گروههای تروریست ضدایرانی ، کمک به تجزیه طلبها ، کمک به صدام و .... کدومش رو میشه با خیانت روسها مقایسه کرد
معلوم است روابط پوتین با اسراییل گرم و دوستانه و با ایران حساب شده و منفعت طلبانه است مثلا قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر 1995 امضا میشود اما نیروگاه 2010 تحویل داده میشود 15 سال تاخیر اس 300 از 2007 تا 2015
این یعنی دیپلماسی
پوتین شعبده باز نیست بلکه به فکر منافع کشورش است.
ما نباید فریب این روباه پیر را می خوردیم!
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
مردم کشورش معتقدند که به فکر منافع خودشه و واسه همین هم تو روسیه خوب کار میکنه تو پستش در کل آدم خوبی نیست
جنگ در سوریه هیچوقت حل نخواهد شد . اول باید تحلیل میکردید که چرا در سوریه بهار عربی شروع شد دوم اینکه تا دمکراسی در سوریه تحقق پیدا نکنه مشکلات نه اینکه حل میشود بدتر هم خواهد بود . تجربه مردم سالاری در دنیا بهتر جواب میده . ون به مدهب و یهودیت و اسلام و مسیح و زرتشت و بودا کاری ندارد و همین دستاورد نشان میدهد که انسانها بخاطر اعتقاد به خدای واحد با دین دیگر کشته نخواهند شد
پوتین دوست ایران و ایرانی نبود و نیست
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
پوتین از نتانیاهو دشمن تره در آینده نزدیک خواهید دید که چکارها کرده
پوتین هم ورزشگار هم خلبان هم سیاست مدار هم در کاگبه بود سخت اعتماد میکنه سخت گول میخوره بسیار عمل گرا و وقت شناس روسیهچند سال دیگه در اتومبیل سازی هم مثل ژآپن و المان میشه کافی کلیپ ماشین های جدیدش در یوتیوب ببنید غرب زده
از روسها کثیفتر ونامردتر خودشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
بله انگلیس امریکا پاکند کم فیلم ببن
پوتین ! همه علما و فضلای این چند کشور دوست و برادر را روی انگشت میچرخاند.ساده ماییم
پوتین از پایگاههای هوایی ایران برای حمله به داعش استفاده کرد و ایران خانه او شد اما نمی دانستیم که او نتانیاهو را بیشتر از ایران دوست دارد

پوتین دوست ایران نیست او دوستانه ما را وجب کرد
سیاستمدار نداریم
بفرمائید که می نویسید، ایران و اسرائیل دشمنان دیرینه هستند، این دشمنی جرا و به چه خاطر و به مناسبت منافع کدام کشورها بوجود آمد. ایران با اسرائیل کیلومترها فاصله داره و اختلاف منافعی بین ایران و اسرائیل وجود نداره که با این شدت و حدت اعراب خودشونو بکشند کنار و ایران رو درگیر اسرائیل کنند. جنگ اعراب و اسرائیل چه ربطی به ایران و منافع ملی ایرانیان داره
چیزی عاید ما نخواهد شد.
کاش روزی برخی اندکی به ایران هم فکر می کردند
ما با روسیه منافع مشترکی نداریم
روسیه دنبال یک بندر در مدیترانه برای خودشه به راستی ایران این همه سوریه خرج کرده دنبال چیه اصلا؟!
ما نمی فهمیم چرا همیشه در سایتها ایرانی گزارشهای ضد روسی برای تخریب روابط ایران وروسیه داغه در حالیکه غرب به مراتب علیه ایران و.منافع در پوشش ایران دوستی انجام می دهد
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
تاریخ بخون و علم سیاست یاد بگیر متوجه میشی چرا روسیه اینقدر تو ایران منفوره و در این باره به صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان مرجع نگاه نکن
آناتولی چکمه هم کم تزویر و ریا نداره
روسوفیل نباشید، سگ زرد برادر شغاله این پوتین از ترامپ حقه باز تره و با ناتانیاهو فرقی نداره
ما فقط به اين اطمينان داريم كه روسيه كشور دوست ايران نيست و تمام اقداماتش بر عليه منافع ايران بوده هست و خواهد بود .
چقدر خوّ بین ایران و اسرائیل داره ازی میکنه و منافع روسیه رو بر آورده میکنه این پوتین . سیاستمدار یعنی این .
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
ایران و مردمش به صورت منطقی و طبیعی با اسرائیل دشمنی ندارند
یاد بگیرند سیاست رو از اینا،
چرا تو این چند سال، سیاست های ما در جهت منافع روسیه است.در نفت سهم ایران را جبران می کند در سوریه نیروهای ما را محدود می کند و..... با برنامه ریزی مسیر را عوض کنید، باید با دنیا رابطه داشت نه چند گروه وابسته به پول کشور.
عامل و حامی اصلی لغو برجام توسط آمریکا شخص پوتین و روسیه بود..
متاسفانه فقدان اینده نگری سیاسی و نبود استراتژی منطقی ایران را در باتلاق بی منفعت سوریه گرفتار کرده. اما اندکی هوش سیاسی میتوانست این هزینه پردازی بیهوده را به وزنه مهم سیاسی نظامی و اقتصادی ما مبدل کند.
ایشون رییس KGB بوده کفش نیست پوتینه.
من نمیدونم چرا مسئولین معنی منافع ملی را درک نمی کنن
در جمله آخر اسمی از ایران برده نشده توسط پوتین.
به فرض محال اگر ایران بتواند اسراییل را نابود کند و قدم اول را بردارد خود روسیه اولین کشوری خواهد بود که ایران را بمباران خواهد کرد و ای بسا با بمب هسته ای
فاسدترین نظام جهان روسیه است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر