بازدید 12171

چرا آمریکا همه معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد؟!

دولت ترامپ به ‌‌رغم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای در سه مرکز یاد شده، معافیت‌های مربوط به فعالیت‌های دیگری که ذیل برجام مجاز بوده‌اند را لغو خواهد کرد. مطابق این ادعا، آمریکا معافیت‌هایی را که به ایران اجازه انتقال مازاد آب سنگین خود به عمان را می‌داد، لغو خواهد کرد. واشنگتن همچنین معافیت مربوط به مبادله اورانیوم غنی‌شده مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم با کیک زرد را نیز باطل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰ 04 May 2019

طبق گزارش برخی از رسانه های آمریکایی، دولت ترامپ به ‌‌رغم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای در سه مرکز یاد شده، معافیت‌های مربوط به فعالیت‌های دیگری که ذیل برجام مجاز بوده‌اند را لغو خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، بلومبرگ عنوان کرد که «کریستوفر فورد»، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت: دولت ترامپ قصد دارد معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در مراکز اراک، بوشهر و فردو را تمدید کند.

طبق روایت شبکه خبری بلومبرگ، دولت ترامپ طول این معافیت‌ها را از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش خواهد داد.

مسأله مورد بحث به معافیت‌هایی مربوط می‌شود که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام برای مراکز هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو صادر کرد. واشنگتن در آن زمان اعلام کرد هدف از صدور این معافیت‌ها حفظ نظارت بر این تأسیسات است.

عدم تمدید این معافیت‌ها می‌توانست طرف‌های باقی‌مانده در برجام را به سوی عمل نکردن به تعهداتشان در این توافق هسته‌ای سوق دهد. کارشناسان در روزهای گذشته هشدار داده بودند، وقوع چنین سناریویی ممکن است تهران را نیز به سمت خروج از برجام سوق دهد.

جدال بر سر لغو یا تمدید این معافیت‌ها در روزهای گذشته، موجب دو دستگی در دولت ترامپ شده بود. «سی‌ان‌ان» چند روز پیش گزارش داد، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار ابطال این معافیت‌هاست، در حالی که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از تمدید آن حمایت می‌کند.

بلومبرگ مدعی شده، دولت ترامپ علی‌‌رغم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای در سه مرکز یاد شده معافیت‌های مربوط به فعالیت‌های دیگری که ذیل برجام مجاز بوده‌اند را لغو خواهد کرد.

مطابق این ادعا، آمریکا معافیت‌هایی را که به ایران اجازه انتقال مازاد آب سنگین خود به عمان را می‌داد لغو خواهد کرد. واشنگتن همچنین معافیت مربوط به مبادله اورانیوم غنی‌شده مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم با کیک زرد را نیز باطل خواهد کرد.

خبرنگار بلومبرگ در توئیترش نوشته، تئوری دولت ترامپ این است که اگر به ایران اجازه داده نشود، اورانیوم مازادش را معاوضه کند، این کشور مجبور خواهد شد تولید مازاد آن را متوقف کند.

چرا آمریکا همه معافیت های هسته ای ایران را تمدید نخواهد کرد!؟

«برایان هوک»، نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران به بلومبرگ گفت: «ما در حال تشدید محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از کارزار فشار خودمان هستیم. ایران نمی‌تواند مسیری به سمت سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته، دولت ترامپ از میان هفت معافیت تحریمی برای ادامه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، پنج مورد را تمدید کرده است.

این خبرگزاری نوشته، دولت آمریکا از میان هفت معافیت تحریمی برای ادامه همکاری‌ صلح‌آمیز کشورها با ایران پنج مورد را تمدید کرده است و معافیت‌ها برای دوره‌های ۴۵ و ۹۰ روزه تمدید شده‌اند.

آسوشیتدپرس هم نوشته دولت ترامپ معافیت‌های مربوط به انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان و مبادله اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد را تمدید نکرده است. این رسانه نوشته دوره‌های معافیت‌ها نسبت به آنچه در برجام در نظر گرفته شده، کوتاه‌تر شده‌اند.

حال پرسش این است که چرا ترامپ به مانند پنج معافیت دیگر، معافیت های مربوط به انتقال آب سنگین مازاد ایران و مبادله اورانیوم غنی شده را تمدید نکرده است؟ یک فرضیه محتمل این که آمریکا قصد دارد از انتقال آب سنگین و اورانیوم غنی شده مازاد ایران به خارج جلوگیری کند تا با نگهداری آن در داخل، زمینه اتهام زنی آمریکا به ایران فراهم شود.

در واقع، براساس برجام ایران متعهد است، مازاد دو مورد مذکور را به خارج از کشور انتقال دهد. مسأله ای که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دقیق کنترل می شود؛ بنابراین، به نظر می رسد آمریکایی ها در پی آن هستند تا با جلوگیری از انتقال مواد هسته ای ایران به خارج، در گزارش های بعدی آژانس در مورد پایبندی ایران به برجام اخلال و اشکال ایجاد و در ادامه ایران را به نقض برجام و مفاد آن متهم کنند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید نمود کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام هجدهم اردیبهشت‌ماه سال گذشته، یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و به خزانه‌داری آمریکا دستور احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۱
مگر بالاتر از سیاهی هم رنگی هست ؟
اب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب !
مگر با پایبندی برجام توسط ایران چه منفعتی عاید کشور شده است ؟ که از اتهام زنی امریکاییهابرخی میترسند!
ایران هم باید ضمن شکایت به نقض برجام اجازه بازرسی های بعدی را به آژانس انرژی اتمی ندهد.
بنده به عنوان کارشناس علوم سیاسی، عرض میکنم، باید ضرب العجل تعیین کنیم، و به اروپا و بقیه دنیا اعلام کنیم، چنانچه آمریکا از خر شیطانی اش پایین آمد و به برجام بازگشت، که ما هم متعهد به برجام خواهیم ماند، اما اگر بخواهد بر سیاست تحریم نفتی اصرار کند، ما حق خود میدانیم نه تنها از برجام خارج شویم، بلکه از عضویت آژانس نیز خارج شویم اگر امریکا میخواهد ایران را از نیروی هوایی و دریایی اش بترساند، بداند نیروی زمینی ما ترسناک تر از همه توان هوایی و دریایی اش است، ما آمده ایم، بسم الله

ضمنا بنده خرید کوکاکولا و پپسی امریکایی حتی همینها که در ایران تولید میشوند را تحریم کردم، ایرانیان، خواهشا در تحریم پپسی و کوکاکولا و بقیه برندهای امریکایی مشارکت کنید.
من به نفرین و آه مظلوم اعتقاد دارم، چون در زندگی، یک شخصی که به ما ظلم کرده بود را نفرین کردیم، و طی دو سال بلایی بر سرش آمد که مطمئنم بخاطر نفرین ما بوده. الان هم روزی نیست که ترامپ و جان بولتون و بقیه اراذل و اوباش دولت یاغی امریکا را نفرین نکنم. چون داره عمدا به مردم عادی ایران فشار میاره. خودشون هم میدونن قطع صادرات نفت برای مردم عادی چه شرایط دشواری ایجاد کرده. از ته دل لعنتش کردم و امیدوارم سرنوشتی خجالت آور مثل نیکسون در انتظارش باشد و هرگز دوباره تکیه بر تخت ریاست جمهوری 2020 را نبیند.
آقا من متوجه نمیشم، یعنی چی؟ یعنی اگر عمان از ایران آب سنگین وارد کنه ، امریکا عمان رو تحریم میکنه؟؟ اگر چین از ایران نفت بخرد، امریکا چینی ها را تحریم میکنه؟ هند و ترکیه و کره جنوبی و ژاپن و اروپا را تحریم میکنه فقط بخاطر خرید نفت از ایران؟ خب چرا کشورها یکبار برای همیشه متحد نمیشن علیه تصمیمات استبدادی امریکا؟ نظم جهانی رو بهم زده این کشور، به شما چه ایران با بقیه کشورها تجارت کنه
خسته شدیم دیگه.
من بچه راهنمایی بودم که می گفتیم انرژی هسته ای حق مسلم ماست و الان که نزدیک 30 سال دارم هنوز این صنعت پابرجاست.چه نفعی برای ما داشته؟
یا بمب بسازین یا جمعش کنید چون کارکرد دیگری با این تحریم ها و عدم همکاری های بین المللی برای ما نداره.
حالا باید دید روسیه چی میگه
ترامپ دیوانه اومده فقط برای ایران. کار دیگه نداره؟
قرار نیست دلارهایی که برای کشور به دست می آید و از صادرات نفت و مواد پتروشیمی و مس و معدن و کلی موا خام دیگر صرف رفتار نامتعارف در منطقه شود
ترامپ یک نابغه است. دندانهای مردم ایران را خوب شمرده است. هم تحریم شدیم هم ... .
دیگر یک کودک هم متوجه میشود که هدف ترامپ از این رفتارهای عجیب، کلافه کردن ایران و در نهایت خروج از برجام است تا همین اندک حمایت دیگر کشورها را نیز از ما بگیرد و بهانه لازم را برای رویارویی نظامی به دست آورد.
هرروزیه تهدید جدیدهرروزیه تحریم جدید درمقابل بورس هرروزرکوردمیزنه !!!
بدجوری بوی جنگ میاد
فکرکنم امروز بورس ۱۰ هزارواحددیگه هم رشدکنه !!!
ترامپ دیگه بایدچه بلایی سرمون بیاره تابعضی ها ازبرجام جانشان دل بکنند؟!!!
خدایا دیگر تحمل این همه حقارت دیدن رو ندارم،مرگ برای من مثل شربت شیرین میمونه،کوچک شدن سفره مهم نیس ،نمی تونم دیگه این احساس حقارت رو تحمل کنم،
دنیا به میزان ثابتی از نفت نیاز داره حالا اگر در یک زمان تمام پایگاه های نفتی عربستان و امارات نابود بشه، دنیا مجبوره با ایران که پایگاه های نفتی سالمی داره راه بیاد و اجازه فکر حمله به این پایگاه های نفتی ایران رو هم به کسی نمیده چون بازسازی پایگاه های نفتی عربستان و امارات ماه ها طول میکشه و دنیا تحمل فقدان اون حجم از نفت رو نداره.
هرروزشاهدیک خبرمنفی افتصادی هستیم درمقابل بورس هرروز رکورد جدیدمیزنه !!!
میخوان تحت هرشرایطی شاخص کل رابه ۲۵۰ هزارواحدبرسانند بعد فورادرروزنامه های بشدت حامی بورس بخصوص روزنامه د.ا. تیترحماسی بادرشت ترین فونت بزنندکه بورس درسال ۹۸ فلان میزان بازدهی داشته وازبازارهای رقیب بویژه مسکن سوداورتربوده !!!!
ایران در این موضوعات عدم تمدید موارد ذکر شده نشستی با اعضای باقیمانده برجام انجام دهد و برای انتقال مواد هسته ای به یکی از کشورهای باقی مانده در برجام توافق کند تا ببینند اصلا اروپایی ها چند مرده حلاج هستند.
مواد هسته ای را به روسیه منتقل کند و تبادل را مانند قبل انجام دهند میشود؟؟
شنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۱۵
دلار ۱۴۸۵۰
یورو ۱۶۶۰۰
سکه ۵۱۵۰۰۰۰
انرژی هسته ای را از انحصار دولت خارج کنید . بخش خصوصی را در تحقیقات و ساخت تجهیزات هسته ای وارد کنید . آب سنگین را به جای دولت های خارجی به شرکت های خصوصی ایرانی بفروشید . ما نیز مثل اروپایی ها عمل کنیم . دولت در برجام بماند و به تعهداتش عمل کند اما بخش خصوصی آزاد است که هر جور بخواهد عمل کند . بخش خصوصی می تواند به دلیل حفظ اسرار تجاری ( یک قانون بین المللی ) از نظارت بر کارها و پژوهش های خود ممانعت به عمل آورد . دولت از بخش خصوصی نیاز های خود ( سوخت ، تجهیزات ، ... ) را خریداری کند . بخش خصوصی می تواند صادر کند . نیروگاه بسازد ، شریک خارجی بگیرد ، ...
ترامپ دقیقا سه ماه پیش در کنگره اعلام کرد که در جنگی که ما علیه ایران در حال انجامش هستیم، تنها چیزی که فعلا استفاده نکرده ایم حمله هوایی است!! تو خود حدیث مفصل بخوان.
شنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۲۰
دلار۱۴۹۰۰
یورو ۱۶۷۰۰
سکه ۵۱۵۰۰۰۰
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل