بازدید 24146
مرور روزنامه‌های پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه؛

صف‌های بلند بنزین، نمایش فقر ذهنی/دو پیشنهاد افزایش نرخ سود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی/روسیه در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی تفاوتی پیشه نگیرد

عقب نشینی از سهمیه بندی سوخت، صف بی‌تدبیری قبل از گرانی بنزین، احضار و جلب مهناز افشار به دادگاه،۶۳ درصد واردات نهاده‌های دامی در اختیار یک شخص، بومی گزینی قضات در دستور کار قوه قضائیه، معلم، فقط برای یک روز، نفس‌های آخر ترامپیسم عقل‌گریز، بیانات رهبر انقلاب درباره لزوم آرایش جنگی در جنگ اقتصادی، پیام مانور‌های دیپلماتیک ظریف و نقاشی‌های خانم کارگردان کپی برداری یا الهام گرفتن؟! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۹۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳ 02 May 2019

عقب نشینی از سهمیه بندی سوخت، صف بی‌تدبیری قبل از گرانی بنزین، احضار و جلب مهناز افشار به دادگاه،۶۳ درصد واردات نهاده‌های دامی در اختیار یک شخص، بومی گزینی قضات در دستور کار قوه قضائیه، معلم، فقط برای یک روز، نفس‌های آخر ترامپیسم عقل‌گریز، بیانات رهبر انقلاب درباره لزوم آرایش جنگی در جنگ اقتصادی، پیام مانور‌های دیپلماتیک ظریف و نقاشی‌های خانم کارگردان کپی برداری یا الهام گرفتن؟! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که صفحات نخست آن‌ها تحت تأثیر خبر‌هایی مرتبط با آغاز سهمیه بندی بنزین و تکذیب آن در کنار گزارش‌هایی از صفوف طویل مردم در جایگاه‌های سوخت قرار گرفته است. تعدادی از روزنامه‌ها برای این موضوع عناوینی همچون دروغ سهمیه بندی و بعضی عقب نشینی از سهمیه بندی را انتخاب کردند. برخی روزنامه‌ها نیز از بی تدبیری در اعلام این خبر انتقاد و یادداشت‌هایی انتقادی از تشکیل صف‌های بلند در جایگاه‌ها سوخت نیز منتشر کردند.
بیانات رهبر انقلاب درباره اتحاد و یکپارچگی ملت و  لزوم گرفته شدن آرایش جنگی مقابل دشمن در جنگ اقتصادی و نیز گزارش‌هایی درباره وضعیت معیشتی معلمان به مناسبت روز بزرگداشت معلم، از دیگر محور‌هایی است که در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

صف‌های بلند بنزین، نمایش فقر ذهنی
 روز گذشته، عادل جهان‌آرای‪  طی یادداشتی که در شماره امروز همدلی با تیتز نمایش فقر ذهنی و با نقد صفوف تشکیل شده، در جایگاه‌های سوخت نوشت: دیروز تهران و برخی از شهر‌های کشور شاهد صف دیگری از خودرو‌هایی بودند که بعد از شنیدن سهمیه‌بندی بنزین و حتی افزایش احتمالی قیمت آن، خیابان‌های نزدیک به جایگاه‌های بنزین را بند آوردند. این رفتار جمعی در وهله اول برای خیلی از ایرانی‌ها و خصوصا آن‌هایی که ساعت‌ها در صف بنزین منتظر ماندند تا بتوانند حداکثر ۵۰ لیتر بنزین به اندوخته‌های زندگی خود بیفزایند و برای آخرین بار باک خود را از بنزین ۱۰۰۰ تومانی پر کنند تا ضرر کمتری بکنند، شاید توجیهی داشته باشد. اما اگر بخش پنهان قضیه را واشکافی کنیم درخواهیم یافت که این رفتار بیش از آنکه برای اندوختن سرمایه‌ای هر چند اندک باشد، بیشتر محصول فضای تشویش، بی‌اعتمادی و افسارگسیختی اقتصادی است.
صف‌های بلند بنزین، نمایش فقر ذهنی/دو پیشنهاد افزایش نرخ سود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی/روسیه در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی تفاوتی پیشه نگیرد
از بهار سال گذشته که قیمت‌ها در مقابل چشمان آقای روحانی و دولت ایشان سیر صعودی گرفت و این پرواز بی‌محابای قیمت‌ها همچنان در مقابل دیدگان مسئولان دولتی و غیر دولتی ادامه دارد و گویا کسی هم قرار نیست جلوی این سیر صعودی را بگیرد، میزان تاب‌آوری مردم در برابر این نوع خبر‌ها به حداقل رسید و به همین دلیل سعی می‌کنند برای جبران مافات، هر کاری را که از دست‌شان بر می‌آید، انجام دهند. با نگاهی به صف خریداران بنزین، کاملا مشخص بود که نوع خودرو‌هایی که چشم‌انتظار رسیدن به وصال نازل بنزین بودند، از خانواده پراید و پژو و دیگر خودرو‌های ارزان‌قیمت چند ماه گذشته بودند. اگرچه از لطف خودروسازان داخلی این روز‌ها بدترین و نامطمئن‌ترین نوع خودرو‌های وطنی و غیروطنی در حال فاصله گرفتن از قشر ضعیف جامعه هستند و قیمت‌های آن به ارقام نجومی ۸۰، ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ میلیون تومانی رسید، اما دیروز دارندگان همین خودرو‌های چندین میلیون تومانی، چشم به قطره‌های ناقابل ۱۰۰۰ تومانی نازل بنزین دوخته بودند.


این وضعیت از منظر دیگری هم قابل بررسی است، به این صورت که نشان می‌دهد فقر به جای آنکه فقط جیب مردم را نشانه گرفته باشد، ذهن و احساس آنان را درنوردیده، به صورتی که با یک خبر- حتی مجعول- سراسیمه به سوی جایگاه پخش بنزین هجوم آوردند که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی را از شکاف اجتماعی به صدا در بیاورد.
شکی نیست که قیمت بنزین در شرایط فعلی و حتی قبل از آن معقول نبوده و دولت باید پیشتر این کار را انجام می‌داد، اما نوع مواجهه با موضوع باعث شد مردم خودروهایشان را از منازل خود بیرون بیاورند و در صف طولانی بنزین ثانیه‌شماری کنند. حال با افزایش و سهمیه‌بندی بنزین یقینا شاهد گرانی بیشتر کالا‌ها و تمامی مایحتاج روزمره خواهیم بود و دولت هم بی‌تردید به تماشای این وضعیت خواهد نشست. البته امیدواریم که دولت دوازدهم آن ابزار‌ها و امکاناتی را که در دولت یازدهم داشت و نگذاشت که قیمت‌ها افزایش یابند، این بار کمر همت ببندد و جلوی افزایش گرانی‌ها را بگیرد. امیدواریم.

دو پیشنهاد افزایش نرخ سود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی
داریوش قنبری استاد دانشگاه در بخش‌هایی از سرمقاله امروز روزنامه آرمان امروز با عنوان پیشنهادات اقتصادی برای برون رفت از شرایط فعلی نوشت: در اینکه قیمت بنزین پایین است، هیچ تردیدی نیست، اما از طرف دیگر درآمد مردم هم پایین است و با توجه به مساله تورم که الان در کشور به نرخ بی‌سابقه‌ای رسیده و تحریم‌ها هم موضوع تورم را روز به روز شدت بیشتری می‌بخشد و در ماه‌های آینده هم بر شدت تورم افزوده شود و فشار‌هایی که بر دوش جامعه وجود دارد در شرایط فعلی مناسب نیست دولت به سمت افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین برود. بهتر است که دولت از این منبع درآمدی صرفنظر کند و به فکر این باشد که از راه‌های دیگری درآمدهایش را تامین کند از جمله از منابعی که در صندوق توسعه ملی وجود دارد، برداشت کند و از منابع این صندوق برای تامین هزینه‌هایش استفاده کند. واقعیت این است که جامعه ظرفیت افزایش قیمت‌ها را بیشتر از این دیگر ندارند. همین الان طبقات پایین و متوسط واقعا در شرایط دشواری زندگی می‌کنند. مردم برای تامین مایحتاج اولیه با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. قطعا دولت هم از شرایط اقتصادی جامعه و مردم مطلع است و می‌داند که وضعیت چگونه است. وضعیت فعلی جامعه آماده پذیرش یک موج تورمی جدیدتر نیست که ناشی از افزایش فرآورده‌های نفتی و بنزین باشد. قطعا و یقینا افزایش نرخ سوخت، اثر مستقیم روی قیمت اجناس و حمل و نقل دارد و در کل آثار سنگینی بر زندگی مردم دارد. بهتر این است که افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی تا بهبود شرایط اقتصادی کشور از دستور کار دولت خارج شود و دولت سیاست‌های حمایتی را به شکل مناسب‌تری در دستور کار قرار دهد. منابع صندوق توسعه ملی برای چنین روز‌های بحرانی است.
صف‌های بلند بنزین، نمایش فقر ذهنی/دو پیشنهاد افزایش نرخ سود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی/روسیه در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی تفاوتی پیشه نگیرد
احتمالا لغو معافیت نفتی کشور‌های خریدار نفت ایران نیز بر درآمد‌های ما تاثیرگذار است و راه جبران کمبود درآمد‌ها الان افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی و بنزین نیست. جامعه نیاز به سیاست‌های حمایتی بیشتر دارد و تنها راهی که اثرات تورمی چندانی نداشته باشد و به مردم کمک کند برداشت از صندوق توسعه ملی است. انتظار می‌رود در هیات دولت تصمیم گرفته شود که کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و خوراکی‌ها افزایش پیدا نکند. اکنون اقشار مختلفی قادر به تامین نیازمندی‌های اساسی و معیشت زندگی شان نیستند. دولت باید در تثبیت اقلام مصرفی مثل خوراکی‌ها و دارو توجه بیشتری داشته باشد تا امواج تورم انتظاری یا روانی به این کالا‌ها نرسد. با رسیدن این امواج به سمت کالا‌هایی که نیاز‌های اساسی مردم هستند وضعیت دشوارتر خواهد شد. تنها کاری که دولت باید انجام دهد، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.

راهکار دیگری که در کنترل تورم و افزایش قیمت‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد و حتی در ارتباط با تثبیت و کاهش نرخ ارز هم موثر است، سیاست‌های پولی است که بانک مرکزی باید مورد توجه قرار دهد. واقعیت این است که اکنون سود یا بهره‌ای که به سپرده‌های بانکی اختصاص می‌یابد به نسبت نرخ تورم بسیار پایین است. مدل اقتصادی سود و بهره در کشور‌ها بر این اساس تعریف می‌شود که سود و بهره بانکی را یکی، دو درصد بالاتر از نرخ تورم در نظر می‌گیرند.‌


نمی‌توان نرخ تورم ۴۰ درصد باشد و به سپرده بانکی ۲۰ و یا ۱۲ درصد سود تعلق بگیرد. این به هیچ وجه با منطق علم اقتصاد همخوانی ندارد و طبیعی است که برخی آرام آرام به سمت احتکار مواد مورد نیاز مردم نیز در آینده سوق می‌یابند. وقتی کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شود افراد به سمت خرید ارز و طلا گرایش می‌یابند. باید تناسبی بین سپرده‌های بانکی و نرخ تورم وجود داشته باشد. در شرایط کنونی دولت باید نرخ سپرده‌ها را به حدود بالای ۳۰ درصد برساند تا یک مقدار پاسخگوی ضرر و زیان مردم باشد. هرچند این سیاست برای تولیدکنندگان خوب نیست که با سود خیلی بالا از بانک‌ها وام بگیرند، اما دولت می‌تواند مابه التفاوت لازم را در نظر بگیرد و یارانه‌ای برای کسانی که وام دریافت می‌کنند، لحاظ کند. باید تعادلی ایجاد شود تا بتوان با یک سیاست پولی مناسب، نقدینگی را از رفتن به سمت کالا‌های قابل احتکار و خودرو و بازار ارز و طلا منصرف کند.

روسیه در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی تفاوتی پیشه نگیرد
محمدمهدی مظاهری، استاد دانشگاه طی یادداشتی که در شماره امروز جمهوری اسلامی چاپ شده در مطلبی با عنوان سه گام ضروری برای رهایی از بن‌بست تحریم نوشت: در گام نخست لازم است جمهوری اسلامی ایران با اعمال فشار بیشتر بر کشور‌های اروپایی به آن‌ها نشان دهد چنانکه در عمل به توافقات خود با ایران پایبند نباشند، دست ایران برای اقدامات متقابل باز است. کشور‌های اروپایی باید ملزم شوند که هر چه زودتر ساختار اینستکس را به طور رسمی عملیاتی کنند و از این طریق نه تنها به بازار‌های جهانی اطمینان دهند که راه مبادله با ایران بسته نیست، بلکه از ایجاد جو نگرانی در داخل ایران که می‌تواند به موج دیگری از گرانی و فشار بر مردم تبدیل شود، جلوگیری کنند.
در گام دوم لازم است ضمن رایزنی و اعمال فشار بر همسایه شمالی، به روسیه یادآور شویم که نمی‌تواند تنها در مواقع نیاز خود برای نمایش قدرت از ایران استفاه کند و در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی‌تفاوتی در پیش بگیرد.
صف‌های بلند بنزین، نمایش فقر ذهنی/دو پیشنهاد افزایش نرخ سود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی/روسیه در مواقع گرفتاری ایران، سیاست سکوت و بی تفاوتی پیشه نگیرد
چنانکه پیش از این مناسبات ایران و روسیه بر مبنای «روابط استراتژیک» تعریف می‌شد، حال نیز باید روابط در همان سطح ادامه داشته باشد و همکاری و حمایت دو کشور از هم به صورت متقابل باشد. چنانکه روسیه در شرایط کنونی حاضر به همراهی جدی با ایران نشود، دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در نوع روابط با این همسایه شمالی تجدید نظر کند. البته تعامل ایران با همسایگان تنها به روسیه منحصر نمی‌شود و در وضعیت بغرنج کنونی ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان و عراق نیز ظرفیت‌هایی هستند که باید برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی از آن‌ها استفاده شود و سازمان منطقه‌ای اکو می‌تواند در این زمینه مفید و کارامد باشد.


نکته آخر اینکه بحران کنونی نشان داد جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تلاش‌هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته همچنان در ائتلاف سازی و ایجاد روابط استراتژیک با کشور‌های دیگر دچار ضعف است؛ بنابراین ضروری است ضمن تقویت سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی که می‌توانند در مواقعی قدرت چانه زنی ایران را افزایش دهند و به پیشبرد سیاست‌های ایران کمک کنند، تقویت مناسبات، ائتلاف سازی و ایجاد روابط استراتژیک با کشور‌های مختلف منطقه و فرا منطقه‌ای که هم‌اکنون نیز در برنامه دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد، به طور جدی‌تری دنبال شود تا در بحران‌های مشابه آتی بتوانیم روی کمک جدی و عملیاتی شرکای استراتژیک خود حساب کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۶۶
صف های طولانی بنزین ثابت کرد بیشتر از نصف مردم هیچ چیز جز منافع شخصی برایشان اهمیت ندارد

بعبارت دیگر این مردم برای هیچ جنگی به جبهه ها نخواهند رفت

واضح تر بخوام بگم اینکه برای رفراندوم هیچوقت روی این عده حساب نکنید چون خطرناکند !!!!!!
چه خبر از مادورو ؟؟؟

در حبس خانگی چکار میکند ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
نااگاهترین افرادی هستند که به روسیه امید واهی بسته اند و به مردم خودشان هیچ امیدی ندارند

روسیه برادر زردرنگ اسراییل، انگلیس و آمریکاست
صفهای بنزین نشانه فقر ذهنی نیست نشانه بازی دادن افکار مردم هست خبرگزاری x خبر سهمیه بندی انتشار میده اخبار تکذیب میکنه
باز هم همان صفها، بازهم همان کوپنها و سهمیه و ... همان کمبودها، همان گران شدنهای ساعتی ... این فقر ذهنی جزئی از ملزومات زندگی شده است.
عواقب و نتایج شوک بنزینی :

اولا قیمت جدید و احتمالی لو رفت
دوما بزودی همه اجناس و خدمات افزایش قیمت شدیدی خواهند داشت
سوما هیچ شایعه ای از طرف دولت دروغ نبوده و همگی واقعیت پذیرند
چهارما دولت برای جبران ناکارآمدی اقتصادی و سیاسی اش بازهم دست در جیب مردم کرده
پنجم این دولت بدتربن دوات تاریخ چهل سال اخیر است
ششم اینکه ارزش پول ملی بازهم کاهش خواهد یافت
هفتم اینکه رییس بانک مرکزی هم نمیتواند بیشتر از این نمایش بازی کند و .
...
...
..
از همه مهمتر اینکه با این روند منتظر پراید ۷۵ میلیونی باید باشیم
این فقر ذهنی بازتاب و حاصل چندین ساله مدیریت ضعیف ، غلط، غیر اصولی، و فساد اقتصادی در گذشته و حال است


مردم مقصر نیستند
آنها حق دارن نگران شوند
من هنوز در جستجوی یافتن آن مسئولی هستم که گفته بود ما در تولید بنزین خودکفا شدیم !!!!!
اگر کسی می دونه خونه آن کجاست با این شماره تماس بگیره
ملت بصیر ایران این بار در پمپ بنزین حماسه افریدند
آقای جهان آرای به چه حقی به ملت شریف ایران توهین کرده؟
مردم گرفتار فقر اقتصادی هستند جانم. تو و امثال تو مسبب این روزگار مردم شده اید که برای یک باک بنزین ارزانتر صف میکشند. قبل از سخن حرفت را در دهانت مزه مزه کن
کی میفهمید روسیه بزرگترین دشمن ماست در پوشش دوست.آنها خلیج فارس میخواهند
تشکیل صفهای طولانی در پمپ بنزین ها با وجود تکذیب خبر سهمیه بندی بنزین نشان از اعتماد بالای مردم به دولت مردان داره و این جای تبریک داره به عزیزان انشالله با اتکای به این سطح اعتماد و مقبولیت آینده خوبی در انتظار دولت مردانمون هست
سلام به همه دوستان- یه روسیه دل نیندید چون روسیه فقط با کارت ایرانی بازی می کند و هر وقت منافعش در خطر باشد ملاحظه ایران را نمی کند و از پشت خنجر می زند- یادمان نرفته که قبل از برجام هر کاری کردیم سامانه هس 300 را که آن موقع نیاز داشتیم به ما تحویل نداد- برای سوریه هم برای این وارد عمل شد تا حواس بقیه کشور ها را از اوکراین و اشغال کریمه دور کند
نمایش فقر ذهنی و فرهنگیه. حالا ۴۰ یا ۵۰ لیتر با نرخ ۱۰۰۰ تومان بر هر لیتر هم‌زدی و ۴ یا ۵ روز با این بنزینم سر کردی، بعدش باید با نرخ جدید بزنی. این چه قضیه ای هست که تا یک محصولی گران میشه ما مردم هجوم میبریم که بخریم؟؟؟؟ تا کی ادعای داشتن فرهنگ را داریم ولی به اجرا که برسه دنبال سود شخصیمونیم؟؟؟؟؟

با این اخلاق هیچ وقت پیشرفت نمیکنیم
چرا هزار تومان برای هر لیتر بنزین کم است چه اتفاقی برای هزار تومان چند سال پیش افتاده است اگر باز هم به جای حل مشکل توروم، راحت ترین راه یعنی افزایش قیمت ها را در پیش بگیریم به زودی ده هزار تومان هم برای هر لیتر بنزین ناچیز می شود
لازمه که بدونیم هیچ‌کس بخاطر ایران منافع ارتباط با دنیا واامریکا را بخاطر ملت خودشون ازدست نخواهند داد،به عبارتی نمیان ایران بچسبند وبه آمریکا پشت کنند،
مگر برای مردم به جز هجوم به پمپ بنزین راهی مونده بود
شما وقتی به اندازه کافی منزوی شدید انتظار نداشته باشید دو سه کشور دوست همسایه ایی که دارید، به صورت پایدار شما رو همراهی کنن!
صف هاي بنزين ، نمايش فقر ذهني! يا بي تدبيري و بي مسئوليتي مسئولين؟
واقعا دلیل و باعث و بانی این فقر ذهنی چیه؟
ایران با اعمال فشار بیشتر بر کشور‌های اروپایی به آن‌ها نشان دهد چنانکه در عمل به توافقات خود با ایران پایبند نباشند، دست ایران برای اقدامات متقابل باز است
جناب استاددر این مدت هیچ اقدام زیربنایی انجام ندادیم اقدام متقابل با توجه به کدام اعتبارودارایی؟
کلا ملت عجیبی هستیم. فقر ذهنی واژه مناسبی نیست باید عقب ماندگی و وا ماندگی ذهنی عنوان کرد. باعث آبرو ریزی هست که مردم احساس می کنند با یک باک بنزین مثلا به نرخ قبل از افزایش قیمت خیلی سود خواهند کرد. فقط باید گفت از ماست که بر ماست!
دولت خیلی باهوش تر از این حرف هاست. وقتی شایعه ی بنزین مطرح میشه و مردم به سمت پمپ بنزین ها هجوم می برند یعنی چی؟ یعنی این که مردم کاملا آمادگی افزایش قیمت هر محصولی را دارند و این پیام را به دولت می دهد که دولت محترم گرانفروش و خلف وعده کار، هر چه دل تنگت می خواهد بکن ما مردم همیشه در صحنه ای هستیم.
متاسف می شوم برای افرادی یک با یک باک بنزین 1000 تومنی حس زرنگی بهشون دست می دهد. این افراد زرنگ های ....نااگاه ها هستند و بس.
یک پیام هم به دولت: فعلا دور دور شماست بتازید و بتازید و بتازید.
از فقز ذهنی همین بس که دو ساعت توی صف منتظر می شن،کلی وقت رو تلف میکنن، در جا کلی بنزین می سوزونن،کلی بابت حفظ نویت در صف و جلوگیری از زرنگی دیگران برای جا زدن خود در صف اعصابشون خورد می شه که 50 لیتر بنزین بیشتر و با قیمت پایین تر بگیرن!از چنین ملتی چه انتظاری می شه داشت!
برای اون انسان نماهایی که رفتن تو این صف بنزین وایسادن که فقط یه باک بنزین ارزون بزنن واقعا متاسفم فوقش مگه چقد کاسب میشدی ۵۰ تومن یا ۶۰ تومن یعنی ۳ ساعت وقت گذاشتن و تو صف واسادن به ۵۰ تومن میرزه؟!
در مورد روسیه : برای کسی بمیرید که یک شب برای شما تب کند!
در مورد اروپا : با تصویب اف ای تی اف بهانه را از اروپایی ها بگیرید.
صف بنزین نشانه فقرذهنی تنهانیست بلکه نشانه ازفقراقتصادی هم هست ونیز نشانه اززرنگی مضحکی هست که ماداریم که من رایادداستان حمله دشمن خارجی به اصفهان درزمان شاه سلطان حسین انداخته است که وقتی سربازدشمن شمشرش شکست چندنفراسیررادیدکه نمیتواند گردن بزند بزنددورشان خط کشید وتهدیدکردوگفت پایتان راازاین خط بیرون نگذارید تامن بروم شمشیردیگری بیاورم ورفت ، یکی ازان هموطنانمان پایش راازخط کشی بسرعت بردخارج وبهمان سرعت برگرداند داخل وروکردبه بقیه وگفت دیدیدچه جوری کلاه سرآن سربازی که رفته شمشیربیاورد گذاشتم ، حالا بعضی ازهموطنان ماساعتهادرصف میمانند که باک بنزینشانراپرکنند که مثلاسه باچهارروزبنزین بانرخ قدیم زده باشند, یعنی یک مو ازسر چیزی بکنندحالاتمام موی سرشان میریزد تا یک مو بکنند مااکثرااین فرم هستیم حالافقرفرهنگی یااقتصادی یانااگاهی یازرنگی جاهلانه یاهرچه
" شکی نیست که قیمت بنزین در شرایط فعلی و حتی قبل از آن معقول نبوده و دولت باید پیشتر این کار را انجام می‌داد، "
در مورد درآمدها هم صحبت کنید که معقول هستند یا نه؟!!!!!!!!
کمر پاره شد
خدایا مدیران ما کی میخوان درک کنند روسیه و چین همان «گربه نر و روباه مکار» فیلم پینیکیو هستند ؟
خیلی از مردم با همین تفاوت قیمت یک باک بنزین یک هفته زندگی می کنند. نظر شما چیه؟ ملت کلا چند راه تو این موقع ها بیشتر ندارند:
1- بنشینند و گران شدن بنزین را ببینند و فردا موقع بنزین زدن به جای 50 تومن 125 تومن تقدیم کنند.
2- به پمپ بنزین هجوم ببرند و بنزین بزنند و 75 تومن کمتر ضرر کنند که شاید برای خیلی ها مبلغ زیادی باشه.
3- با هم متحد بشن و به پمپ بنزین ها هجوم ببرند و اونها رو آتش بزنند.

قطعا کسی الان راه سوم رو تایید نمی کنه. بنابراین کسی که 75 تومن براش ارزش داره و می تونه بخش حتی خیلی کوچیک از مشکلاتش رو حل کنه راه دوم رو انتخاب می کنه چون به نظرش وقتی می تونه با یه باک پرکردن به اندازه یه روزش درآمد داشته باشه چرا نکنه. مشکل فقر فرهنگی نیست. مشکل خود فقره. مردم به حدی رسیدند که دیگه تاب و تحمل متحد شدن و تحریم کردن و این بساطا رو ندارن. همه فقط می خوان خونوادشونو نجات بدن. با اینکه خودم جزو این افراد نبودم و قبلا مثل شما این کارا رو از فقر فرهنگی می دیدم ولی الان به قدری اوضاع خرابه که نظرم به کل عوض شده. به نظر من حق دارند.
دوستان ما كساني هستند كه در دوران مشقت و تنگدستي پيش ما باشند نه اين كه مثل روسيه فقط در دوران خوشى ياد ما بيافتند .
صف های بنزین نشان عدم اعتماد بین دولت و ملت است .
هزاران بار گفتيم حلا هم ميگيم هيچ وقت به پوتين اعتماد نكنيد روسيه گشوري نيست كه بكار كا بياد
هیچ توجیهی هم ندارد این صف ها که فقط برای یک ۵۰ هزار تومانی که فقط برای یکبار است و سود زیادی نمی برند هم خودشان را ازار می دهند و هم دیگران
چرا مدیران سوئ تغذیه ندارند...
نصف بیشتر مردم عقب مانده هستند بلانسبت خوبها وفرهیخته هاشون.........فرض کن 50لیتر هم بنزین زدی بعدش چی؟؟؟؟؟؟؟ راه این نیست
با سلام و احترام . در خصوص انتشار خبر : صف های طولانی فقر ذهنی از سایت شما
باید عرض کنم به ملتی که چهل ساله پای همه سختی ها و نا کارامدی ها ایستاده و از آرمانهای خویش دفاع کردند چنین گستاخانه توهین نکنید . فقر مالی را با فقر ذهنی اشتباه گرفته اید
نه خیر صف ها نشانگر بی اعتمادی به مسوولین است و این نشانه بسیار بدیه
با سلام و احترام
ملت ایران علاوه بر اینکه نسبت به افزایش قیمتها به نظر میرسد اختیار از کف دادهاند انهای که میشنیدند قرار است دلار بالا برود فکر میکردمد نمیشود و لی شد ماشین های حلبی ایران خودورو و سایپا گران میشوند همه میخندیدند ولی شد چرا فکر میکنید فقر ذهنی مردم زیاد شده دوست عزیز وقتی قرار است برای زندگی کردن با حداقل حقوق زندگی کنی و جلوی خانواده خجالت بکشی ان موقع فکر کنید فقر ذهنی دارن انهایی که100 هزار تومان برایشان یک هفته زندگی کردن است و باید کرایه تاکسی بالا برود نان بالا برود شیر و ماست و مرغ و گوشت بالا برود می شود فقر ذهنی خواهش میکنم کقداری با مردم هم جهت باشید
این صفهای طولانی بنزین علاوه بر فقر ذهنی اکثریت مردم ، بیشتر نشان دهنده عدم اعتماد کامل مردم به مسولین است .
مردم را به روزی انداخته اند که اصلا اعتمادی به یکساعت دیگر خود ندارند .
کسانيکه سياست نزديکي به روسيه را پيش گرفته اند يا از تاريخ خبر ندارند که دشمن اصلي و غاصب سرزمينهاي ما همين روسيه خيانتکار است
فقر ذهنی رو آنهایی دارند که این بلا را سر ملت آوردن که 50 هزار تومان پول بنزین دقدقه زندگی مردم شده . نابینا هستید . نمی بینید مردم ندارند؟؟؟؟!!!!!!
واقعا از جناب مظاهری تعجب می کنم که در دانشگاه دارند تدریس می کنن و نوشته ایشون رو یک روزنامه و شما تیتر زدید !!!!!!!!!!!! روابط استراتژیک و راهبردی !!!!!!!!!!!!!!! حتی یک بچه بی سواد چهار ساله هم می دونه اینها خیلی وقته کهنه شده و تنها چیزی که الان دولتها دنبالشون هستند و ملتها با دقت مراقب ، منافع ملی فقط برای مملکت خودشون است و جنگ ایدئولوژیک و فامیل سالاری و طایفه گری و سهمیه بازی و آرمان سازی و خود و فرزند و نوه و .... سرکار بودن و یک عده همیشه خوب و بقیه همیشه بدو فقط شما دراینجا می بینید
البته فقر ذهنی مسئولان نه ملت
دولت درست است بنزین ارزان می فروشد اما اولاْ چندین برابر آن را بطور غیر مستقیم از جیب مردم برداشت می کند. همین دلاری که دولت روی ۱۵۰۰۰ تومان نگه داشته و همین سکه ای که روی ۵ هزار نگه داشته و انواع عوارض و مالیاتی که دریافت می کند از قبیل عوارض گمرک و ماشین و ... نمونه ای از آن است. یک کارگر و مهندس و مدیر اروپایی حقوقی بین ۳۵۰۰ الی ۵۰۰۰ یورو معادل ۵۰ الی ۸۰ میلیون تومان دریافت می کند (بماند کسانی که حقوق بالا می گیرند با اهرم مالیات یکسان سازی می شوند) در حالی که یک وعده غذا معادل ۱۲ دلار یا ۱۸۰۰۰۰ تومان است اگر دولت می خواهد بنزین را گران کند و همانند اروپا کند اول چنین حقوقی را برای قشر حقوق بگیر فراهم و تورم را از کالاها بردارد و سپس اقدام کند و بنزین را گران کند وگرنه اگر بنزین را ۳۰۰۰ تومان هم کند با این سیاست یقین بدانید که ۶ ماه دیگر بدلیل بی ارزش شدن پول ارزش مبلغ بنزین به کمتر از ۱۰۰۰ تومان نزول و همین وضعیت تکرار خواهد شد چنانچه قبل هم تجربه کرده ایم اما درس نگرفته ایم. ای کاش مسئولین اقتصادی چنین چیزی را درک می کردند و بقدر کافی مردم را عذاب نمی دادند
چه دلت خوشه سود بانک ببرن بالا پس کی دلار15و سکه پنچ میلیون پراید 56میلیونی بخره بفروشه
صف بلند بنزین نشانه فقر ذهنی نیست، نشانه شدت تنگنایی است که مردم در آن قرار دارند . امروزه کار بسیاری از حانواده ها به جایی کشیده است که اگر بتوانند سی چهل لیتر بنزین ارزانتر بزنند خود در حکم یک صرفه جویی یکی دو درصدی در درآمدشان است، که گرچه ممکن است به نظر برخی هیچ باشد، اما برای خانواده ای با درآمد ماهی یک و نیم میلیون بسیار زیاد است و این گزارش نشان می دهد که نویسنده واقعا از حال و روز بسیاری از ایرانیان بی خبر است. ما چهل سال گذشته را در صف ها سپری کرده ایم، صف نان، گوشت، روغن، برنج، اعزام به جبهه، و ...
ملت ندید بدید شدیم
پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۲
دلار ۱۴۶۵۰
یورو ۱۶۴۵۰
سکه ۵۱۳۰۰۰۰
با وجود همچین مردم نااگاهی مسئولین دلشونو خوش نکنن که اگه جنگ بشه مردم بمونن و بجنگن
یکی ازدلائل اصلی معضل اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشورما اینه که مسئولین آسیبی از این رهگذر نمی بینن.بنابراین دررفع مشکل وحل مسائل مملکت اهتمام لازم رو ندارن. وفقط به دلیل اینکه مورد انتقاد قرارنگیرن وبه مشکل برنخورن به اظهارنظرهای خشک وخالی و بدون ضمانت اجرایی رو می آورند. بطور کلی برخورد اساسی ومنطقی دردستورکارشان نیست.ویاقدرتی مافوق مانع این کار می شود.
هر بلایی سر ما بیاورند حق امونه
توو دنیا گوجه فرنگی 1سنت گرون میشه همه میریزن بیرون و تظاهرات میکنن
اینجا هرچی گرون تر میشه صف ها برای خرید بیشتر میشه
آخر عزیزه من ایرانی دلاور!!!! گیرم 5ساعت صف موندی و یه باک زدی که مجموعا فرقش 20هزارتومن هم نمیشه از باک بعدی چی؟؟؟؟
تا زمانی که برای پراید3میلیونی صف میکشید و یه مشت چینی بونجول ثبت نام میکنید انتظار کاهش قیمت یا واردات ماشینهای خارجی رو نداشته باشید
بروید صف نان بربری حمله کنید میگن داره میشه 3.000 تومن!!!6ماه فریز کنید خلایق هرچی لایق
صف بنزین!!فقر ذهنی !!! انصافا برای خودم و مردم و فرهنگم افسوس میخورم و ناامیدم ....
مهمترین عامل گرانی های فعلی را خود مردم و تشنگی گران خریدن میدانم .... فسادها و بی کفایتی های مسئولین جای خود و ریشه اصلیست ولی این شدت گرانی تقصیر خودمان است ... هر چه صف بکشید گران تر میشود ..این قانون اقتصاده ...مخصوصا در این شرایط ...دست از سر سکه ودلار و خودرو و مسکن بردارید و بگذارید رکود قیمت ها را کاهش دهد .... با هم متحد شویم و گول دلال ها را نخوریم ...وسوسه نشویم ...نترسیم ... هیچ اتفاقی نمیفتد .... زمان میبرد ولی یقینا قیمت ها کاهش میابد ....
سلام چرا روی مردم عیب می گذلرید؟ فقر ذهنی چیه؟ مردم تحت فشارند سفره هایشان کوچک شده و هر روز هم مشکلات بیشتر و بیشتر میشود و متاسفانه دولت هم کاری نمیکند و فقط نظاره گر شده است. وقتی مردم خودرو را گران می خرذند صحبتی از فقر ذهنی نیست ولی حالا فقر ذهنی؟!!!1
جناب جهان آرای خوب بلدی انشا بنویسی !
درست می گویی مردم فقر ذهنی دارند
که تو وامثال تورا بعنوان مثلا کارشناس قبول کرده اند آقای نه چندان محترم
فقر ذهنی یعنی گیج و خل که هیچی حالبش نیست
یعنی توهین به همه مردم
ولی خیلی بی ادبی
مردم اگر فقر ذهنی نداشتند. بجای صف بنزین اعتراض میکردند . تا مسولین با افکار عمومی بازی نکنند.
بادرود:همانطوریکه دوربین ومصاحبه خبرنگار۲۰:۳۰شبکه ۲چهارشنبه شب صف های طولانی رادرنقاط وشهرهای مختلف برای نوبت بنزین گیری جایگاههای سوخت به تصویرکشیده وپخش کرد،براستی یکباردیگرحقایق اخلاقی مامردم رانشان دادکه باداشتن اتومبیل های شاسی بلندتنها وفقط منافع ملی راقربانی منافع شخصی کنیم ولوبه پرکردن یک باک بنزین وبه حقیقت دراین سالها چه شده که ارزشهای اخلاقی خودراتااین حدپایین آورده ایم.
به نظر من قیمت بنزین باید بشود پنج هزار تومان چون هنوز کشش این قیمت ها را دارند تا روز گذشته شایعه افزایش قیمت بنزین شیوع پیدا کرد همه به پمپ بنزین هجوم آوردند و کسی این سوال را نکرد یا اعتراضی نکرد که چرا قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند؟ البته نداشتن منبع کافی در اختیار دولت برای تامین هزینه ها و خرج و برج های مورد نیاز کشور !!! نهایت مردم باید تاوان آن بدهند که بی صدا و با رضایت کامل دارند پرداخت می کنند
صف بسیار طولانی در جاهای مختلف دیدم این حرکت دست جمعی در کشوری مانند ایران که قیمت بنزین 5 برابر هم افزائش یابد هنوز ارزان است آبروریزی بود. آخه 100 لیتر هم جمع کنند به درد چه میخورد که اگر واقعا گران شود؟ حیف که این کار ها را دشمنان رصد می کنند و معنای دیگری می فهمند.
سالها گرانی بس نیست آخه تاکی
گذایی صفت است نه موقعیت من خودم در شمال تهران دیدم طرف با خودروی چند صد میلیونی یک ساعت برای سود مابه التفاوت ۱۵۰۰ تومانی که شاید حداکثر به ۵۰ هزار تومن نرسه در صف بنزین ایستاده است نام این افراد را چه باید گذاشت؟ به جای اینکه اعتراض کنند که چرا بنزین گران شده است به فکر جیب خودشان هستند. صفت گدایی به بالاشهر و پایین شهر بودن نیست به قیمت خودرو و ملک و املاک نیست طرف ممکن است دست تنگ باشد اما فروتن و با عزت نفس باشد اما یکی با ماشین میلیاردی گذا باشد که امروز از جلوی پمپ بنزین رد شدم دیدم چه گداهای بی شماری در اطرافمان هستند!!!
علاوه بر فقر ذهنی و فرهنگی و اقتصادی، خیلی چیزها هست که اگر ذکر بشه دیگه قابل انتشار نیست،. آنهایی که با خودرو های چند صد میلیونی در صف بودند اخر فقر هستند بجای مطالبه گری در خیابان با یک صف، ،. در صف بنزین
انقدر فشار بر مردم نیارند
ما قشر ضعیف جامعه دیگه چیزی برامون نمونده وقتی پراید 15 میلیونی60 میلیون شد چکار کردیم وقتی اجاره خانه الان 50 متری شده 50 میلیون چکار میتونیم بکنیم پس از ماس که برماس بنزینم گرون بشه بازم کسی دلش بحال ما نمی سوزه
مردمی که فقط به فکر.منافع خودشون شدن و اتحاد ندارن من داشته باشم بقیه به جهنم این شده فرهنگ مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر