بازدید 9803

تغییر دستور کار در خوزستان از یک هفته بعد/ نیازمندی متفاوت یک روستای سیل زده؛ «پل موقت»/ نگرانی «بهداشتی» برای سیل‌زدگان طی دو هفته آینده

با شکسته شدن یک سد در بالادست آق قلا، سطح آب در این شهر بار دیگر افزایش یافت و تخلیه برخی مناطق در معرض خطر در دستور کار قرار گرفت تا بار دیگر نگرانی‌ها از انتقال بحران پیش آمده به گمیشان، گریبان اهالی این خطه را بگیرد؛ وضعیتی که هنوز پایان نیافته است، درست همان گونه که سیلاب در خوزستان و پاکسازی منازل مردم از گل و لای در پلدختر و معمولان پایان نیافته و ادامه دارد. تداوم فعالیت‌هایی که بی هیچ خللی در جریان هستند، ولی باید به زودی وارد فاز جدیدی شوند.
کد خبر: ۸۹۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱ 28 April 2019
تابناک اجتماعی -
طی یک هفته، خوزستان از وضعیت سیلابی خارج و وارد مرحله جدیدی خواهد شد؛ تغییر وضعیتی که باید مسئولان هم برای همراستا شدن با آن آماده شوند.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که روز گذشته بار دیگر مخابره اخباری از استان گلستان توجه‌ها را به خود جلب کرد و نگرانی‌هایی آفرید؛ اخباری از جمله شکسته شدن یک سیل بند در بالادست آق قلا که موجب افزایش سطح آب در این شهر و تخلیه برخی مناطق در معرض خطر شد و پیرو آن، اهالی گمیشان را به تلاطم انداخت.

وضعیتی که هنوز پایان نیافته و نگرانی‌ها پیرامون آن ادامه دارد، درست همان گونه که سیلاب در خوزستان و پاکسازی منازل مردم از گل و لای در پلدختر و معمولان پایان نیافته و ادامه دارد. تداوم فعالیت‌هایی که بی هیچ خللی در جریان هستند و موج بزرگی از امید در مناطق سیل زده ایجاد کرده اند.

امیدواری‌ که باید با ابعاد بزرگتر به سیل زدگان خوزستان تزریق شود، چون سیلاب خانه و کاشانه و کشت و زرعشان را نابود کرده و هنوز هم پایان نیافته است؛ پایانی که به گفته استاندار خوزستان نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که به گفته وی این استان طی یک هفته آتی از وضعیت سیلابی خارج خواهد شد و باید وارد مرحله جبران خسارت و تلاش برای مهیا سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت دوباره شود.

 
تقاضای پیرمرد ساکن اردوگاه از مسئولان: تنها خانه می‌خواهیم
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۷:۰۸

پیرمردی اهل روستای العوده از توابع حمیدیه که یک ماه است به همراه هشتاد خانوار دیگر در اردوگاه برپا شده در محدوده جنگلی خسرج ساکن است، در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» از وضعیت اردوگاه و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند می‌گوید و تنها خواسته اش از مسئولان این است که خانه شان را بازسازی کنند:

تعداد بازدید : 391
۴۰ واحد مسکن مهر برای سیل‌زدگان پلدختر تا پایان هفته تکمیل می شود
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۶:۵۰

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از تکمیل ۴۰ واحد مسکن مهر برای سیل‌زدگان پلدختر تا پایان هفته جاری خبر داد. تا شب گذشته ۱۳ واحد مسکن مهر پلدختر را برای افرادی که خانه‌هایشان خراب شده آماده کرده‌ایم و قرارداد این‌ها بسته شده است. درصددیم که تا پایان هفته جاری ۲۷ واحد دیگر را نیز تکمیل کنیم. انتظار داریم دستگاه‌های خدماتی در بحث انشعابات این واحد‌ها کمک کنند که البته تا حالا مشکلی نداشته‌ایم.

خالقی در ادامه با اشاره به مکان برای اسکان دائم در پلدختر تصریح کرد: در این خصوص حدود ۳.۵ هکتار زمین مشخص شده و به دنبال افزایش آن به ۸ هکتار هستیم. برای ۱۱۵ خانه‌ای که در این شهرستان در حریم رودخانه تخریب شده، زمین مشخص کرده‌ایم و مابقی قطعات زمین بعد از هماهنگی با وزارت‌خانه نهایی می‌شود.

هفت روستای حمیدیه همچنان درگیر سیلاب
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۵:۴۵

شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: از هفت روستای درگیر سیلاب روستای 'خسرج خلف' همچنان در محاصره سیلاب است و آب به ۶ روستای دیگر وارد شده است. مقرر شده است که ارتش پل شناوری را برای روستای ' خسرج خلف' این شهرستان تاسیس کند تا مردم این روستا امکان برگشت به محل زندگی خود را داشته باشند. با همکاری بنیاد مسکن استان کرمان عملیات پاکسازی مناطقی از شهرستان کارون که سیلاب در آن فروکش کرده در حال انجام است.

فرماندار شهرستان حمیدیه ادامه داد: اهالی پنج روستای سیل زده این شهرستان به محل زندگی خود برگشتند و ۸۰ خانوار همچنان در اردوگاه‌های اسکان مستقر هستند. کارشناسان مسکن در حال بررسی و برآورد خسارت مناطق سیل زده این شهرستان هستند و برای تعمیر و احداث خانه‌هایی که بر اثر سیلاب آسیب دیدند نیازسنجی می‌کنند.

تلاش برای اختصاص سهمیه کنکور به مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۴:۵۱

رضا زینی‌وند مقدم ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان از پیگیری جدی وزارت‌خانه برای اختصاص سهمیه ویژه به کنکوری‌های سیل‌زده خبر داد و گفت: امسال آزمون مقاطع تحصیلی مختلف شهر‌های سیل‌زده لرستان از یکم تا ۳۱ تیرماه بنا به برنامه زمان‌بندی‌شده برگزار خواهد شد.  سیل فروردین‌ماه خسارت بالایی به مدارس و فضا‌های آموزشی لرستان وارد کرد.

وی افزود: در همان روز‌های نخست اقدامات امدادرسانی و اسکان اضطراری دانش‌آموزان و فرهنگیان انجام شد، ضمن اینکه احصاء و برآورد خسارات نیز در طول این مدت صورت گرفت. همچنین سیل اخیر موجب خسارت جزئی همچون ورود گل‌ولای به ۵۰۰ مدرسه و از بین رفتن تجهیزات آموزشی ۱۳۹ مدرسه در شهر‌های سیل‌زده لرستان شد.

زینی‌وند مقدم بیان داشت: وزارت آموزش‌وپرورش در همین راستا ۱۰۰ کانکس، ۵ هزار میز و نیمکت، ۲۴ هزار جلد کتاب درسی و اختصاص ۵ میلیارد تومان جهت اصلاح سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس را به مناطق سیل‌زده استان ارسال کرد.

وی با اشاره به برگزاری اردوی علمی آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم مناطق سیل‌زده استان افزود: این اردوی آموزشی هم‌اکنون با حضور ۱۰۰ معلم برجسته استان تهران در حال برگزاری است.

۴۸ روستا در لرستان باید جابجا شوند
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۵

جعفری، معاون بنیاد مسکن لرستان در جلسه شورای مسکن استان اظهار کرد: ۹۰ روستای لرستان بر اثر سیل و زمین‌لغزش در معرض خطر قرار دارند که ۴۸ مورد باید جابجا شوند. از این تعداد، ۱۲ روستا نیازمند جابجایی کلی و ۳۶ روستا باید موضعی جابجا شود که نیاز به زمین داریم. برای ۱۲ روستا از اراضی ملی و ۲۱ روستا نیز از اراضی زراعی زمین شناسایی شده است. برای بقیه روستا‌ها نیز که نیاز به زمین دارند در حال فعالیت هستیم که زمین مناسب شناسایی شود.

جعفری با اشاره به گران کردن قیمت زمین توسط برخی مالکان ادامه داد:، چون تامین زمین رسانه‌ای شده برخی مالکان قیمت را چند برابر کرده و در حال حاضر با توجه به شرایط امکان خرید با قیمت منطقی وجود ندارد. البته ما تمام توان و تلاش‌مان را بکار می‌گیریم که این مشکل حل و زمین مناسب را تامین کنیم. ۵۵ روستای آسیب دیده اند که ۸۹ طرح باید در این روستا‌ها اجرا شوند و ۴۴ میلیارد ریال نیز برای مطالعات تکمیلی این مناطق نیاز است. زمین ملی برای ۱۲ روستای استان مشخص شده و برای ۲۱ روستا نیز زمین‎های زراعی انتخاب شده که باید از مالکان خریداری شود.

تلاش برای بازگشایی محور اهواز - آبادان
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۳

سرهنگ رضا دولتشاهی،فرمانده پلیس راه خوزستان گفت: تلاش ها برای بازگشایی محور اهواز - آبادان که هنوز دچار آبگرفتگی است ادامه دارد و این جاده نهایتا تا فردا یا پس‌فردا بازگشایی شود. البته باید توجه داشت یک لاین این جاده باز می‌گردد و لاین دیگر به‌دلیل پایین‌تر بودن سطحش فعلا قابل استفاده نیست.

سرهنگ دولتشاهی در خصوص جاده دارخوین شادگان تصریح کرد: شکاف جاده دارخوین شادگان نیز پر شده، اما هنوز در مقاطعی از جاده، آب زیادی وجود دارد، ولی به‌زودی این جاده نیز بازگشایی می‌شود. رفت و آمد در تمامی جاده‌های خوزستان در جریان است.

۳ روز دیگر آب آق قلا به گمیشان می‌رسد
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۲:۵۹

عبدالرضا چراغعلی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه تا ساعت ۶ صبح امروز (یکشنبه) سیلاب وارد شهر آق‎قلا می ‎شد و با توجه به میزان کاهش ۱۰ درصدی حجم سیلاب ورودی و افزایش خروج سیلاب امید داریم تا سه روز آینده آب از شهر آق ‎قلا تخلیه شود.

وی با اشاره به اینکه در روز‌های گذشته بسیاری از محله‌ها و خانه‌های آق قلا پاکسازی شده بود، افزود: هم اکنون یک سوم حجم آبی که وارد آق قلا می‌شد در جریان است، اما همین هم زیاد است و نگران بارندگی‌های بعدی هستیم. حجم سیلاب خروجی از آق ‎قلا به سمت گمیشان حرکت می ‎کند و تا سه روز آینده لین آب به گمیشان می‌رسد.

وی ادامه داد: تلاش داریم اجازه ندهیم این سیلاب به شهر گمیشان وارد شود و در اراضی کشاورزی رهاسازی شود. در روز‌های گذشته به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت گندم و جو جاده‎های اصلی را مرمت کرده بودیم، اما برای خروج سیلاب دوباره مجبور به شکافتن آن‌ها شدیم. هم اکنون نگران باران‌های بعدی هستیم چرا که با وجود ماندابی چهل روزه در آق قلا و گمیشان بسیاری از خانه‌ها سست شده و هرلحظه امکان وارد شدن خسارات سنگین‌تر وجود دارد.

فیلم: وضعیت امروز آق قلا
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : 165
ادامه روند هدایت سیلاب اطراف خرمشهر به دریا
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۲:۱۵

کورش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر روز یکشنبه با بیان اینکه روان آب‌های ناشی از سیلاب در خرمشهر تحت کنترل است، گفت:به همت نیرو‌های جهادی سیلاب به سمت تالاب ناصری، کانال المهدی، نهر خین و اروندرود و در نهایت به دریا در حال تخلیه است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود هدایت روان آب‌های بیابان به سمت خلیج فارس تا ۲ ماه آینده ادامه داشته باشد. نهر خین ۲ از گلوله‌های جنگی عمل نکرده و مواد منفجره باقی مانده از جنگ تحمیلی پاکسازی و لایروبی شد. نیرو‌های جهادی هم اینک مشغول بالا بردن ارتفاع سیل بند روستا‌های ام نوشه و مکسر و نهر خین هستند.

وی از پایان یافتن تقویت سیل بند‌ها و دایک‌های یادمان شهدای شیمیایی بهبهان خبر داد و افزود: عملیات تقویت سیل بند‌ها در محدوده یادمان شهدای شیمیایی بهبهان به پایان رسید. به دنبال شکسته شدن سیل بند روستای ملحان در ۳۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر سیلاب از مزارع نیشکر و تالاب ناصری به سمت خرمشهر جاری شد که با همت گروه‌های جهادی و ستاد مدیریت بحران کنترل شد. طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون سبب آبگرفتگی بیش از ۲۷۰ روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شد.

مصون ماندن نخیلات آبادان از سیلاب
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۷

ناجی شعیب زاده مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان، با اشاره به ورود آب به نخیلات آبادان گفت: خوشبختانه میزان ورود سیلاب به نخیلات شهرستان به شکلی نبود که نخیلات را دچار مشکل کند و خسارت چندانی به نخل‌ها وارد نشد. برخی از نخلداران در میان ردیف‌های نخل‌ها، اقدام به میانه‌کاری می‌کنند و ورود آب به نخیلات باعث شد تا بخش اعظمی از این میانه‌کاری‌ها از بین برود، اما برای نخل‌ها و محصول خرمای آن‌ها مشکلی ایجاد نشده است.

وی گفت: سطح نخیلات آبادان حدود ۱۱ هزار هکتار است که خوشبختانه میزان افزایش آب در شهرستان به حدی نبود که برای آن‌ها مشکل‌ساز شود. بخش اعظمی از میزان میانه‌کاری‌هایی مانند سبزی و صیفی که به ورود آب حساس بوده‌اند، از بین رفته‌اند. نخیلات آبادان در سال گذشته تنش شوری و همچنین خشکسالی را گذراندند، اما تنش شدید سال گذشته، علی رغم بارش‌ها و افزایش میزان آب در آبادان، قطعا بر روی تولید و عملکرد آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه سطح میانه‌کاری‌های انجام‌گرفته حدود ۴۵۰ هکتار بوده است، افزود: میزان خسارت وارد شده به میانه‌کاری کشاورزان برآورد نشده است، اما اکنون در حال جمع‌بندی هستیم و پس از نهایی شدن جمع‌بندی خسارت‌ها، آن را اعلام خواهیم کرد.

برپایی جلسه مدیریت بحران در اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۱:۰۹

هم اکنون نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با حضور کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در حال برگزاری است.

در این نشست پیرامون چگونگی مقابله با سیلاب و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه پرسش و پاسخ صورت گرفت. همچنین اقدامات انجام شده پیش، حین و پس از بحران سیلاب تشریح شد.

مردم آمادگی لازم برای آبگرفتگی شهر را داشته باشند
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۰:۵۹

امیر شیر توماج فرماندار شهرستان گمیشان در گفتگو با سیمای مرکز گلستان درخصوص احتمال آبگرفتگی شهر و تمهیدات لازم گفت:با توجه به هشدار‌های آب منطقه‌ای استان، جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران برگزار و هشدار‌های لازم به مردم شهر در خصوص آبگرفتگی اعلام شد. همچنین هشدار‌های جدی به مردم سیمین شهر و روستا‌های حاشیه گرگانرود و گمیش تپه داده شد تا آمادگی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه پیش بینی‌های انجام شده و خروج آب از آق قلا و ورود آن به شهر گمیشان، دایک‌های حفاظتی برای کنترل ورود آب تقویت می‌شوند و مسیل‌ها نیزبا کمک نیرو‌های مسلح در حال لایروبی هستند. پمپ‌های تخلیه آب نیز در شهر مستقر هستند تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده شود. همپنین راه‌های مواصلاتی بازهستند و در تلاش هستیم تا با بازسازی منازل تخریب شده زندگی مردم را به حالت عادی برگردانیم.

رانش زمین در کمین ۱۹ روستای خرم‌آباد
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۰:۰۶

اسد عبدالهی، فرماندار خرم‌آباد با اشاره به رانش زمین در برخی روستا‌های این شهرستان پس از سیل، تصریح کرد: ۱۹ روستا در معرض رانش هستند و یک روستا که احساس خطر بیشتر بود، تقریباً تخلیه شده و نزدیک روستا در چادر مستقر هستند. همه این ۱۹ روستا دام دارند و استقرار آن‌ها در کمپ دشوار است و باید در چادر باشند و روستای گرمابله بخش زاغه به این دلیل در چادر هستند.

وی اضافه کرد: در این روستاها، چون بارندگی زیاد نبوده، فعلاً خساراتی نداشته‌ایم، اما همچنان احتمال رانش وجود دارد.  اگر در این روستا خطر جدی باشد، کمپ می‌زنیم، اما با توجه به وجود دام سخت است که در کمپ مستقر شوند و در این صورت چادر می‌زنیم. روستا‌هایی که پایین‌دست تپه هستند یا چشمه‌هایی در آن‌ها پیدا شده در معرض رانش هستند. البته در این روستا‌ها همه ساکنان در معرض رانش نیستند و مثلاً از ۵۰ منزل بین ۵ تا ۱۰ مورد در معرض خطر است.

ساخت خانه‌های سیل زدگان تا یک‌ سال آینده
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۹:۱۰

وزیر کشور وعده داد که خانه‌های ویران شده در مناطق سیل زده تا یک‌سال آینده ساخته شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین روز از بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، مدیران و روسای پلیس های ناجا که صبح امروز (یکشنبه‌) با حضور فرمانده ناجا در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: 172 هزار واحد در مناطق سیل زده به بازسازی نیاز دارند.

نگرانی "بهداشتی" برای سیل‌زدگان طی دو هفته آینده
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۸:۱۱

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نگرانی‌هایی که در رابطه با گزش سیل‌زدگان توسط مارهای سمی، سگ و عقرب به‌ویژه در مناطق سیل‌زده خوزستان و سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: در حال حاضر هم سیل و هم گرم شدن هوا در تمام مناطق سیل‌زده از جمله زابل خطر حیوان‌گزیدگی توسط عقرب، مار و سگ‌های ولگرد را بالا برده است. البته گزش توسط سگ‌های ولگرد بیشتر در خوزستان، لرستان و گلستان مطرح بود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با این پدیده تمهیداتی اندیشیده شده و آموزش‌های لازم به مراقبین سلامت و پایگاه‌های بهداشت به طور مرتب داده می‌شود، افزود: از طرفی به اندازه کافی در تمام این مناطق سرم‌های ضد عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی توزیع کردیم، اما در هر صورت حتی اگر سیل هم نبود، فصل گرما فصل گزش حیوانات است و حتماً باید مراقب باشیم. در این زمینه اطلاعات لازم هم به مردم داده شده است.

رئیسی با بیان اینکه البته تاکنون آمار خارج از نُرمی در زمینه حیوان‌گزیدگی در مناطق سیل‌زده نداشته‌ایم، ادامه داد: به طور کلی طبق آخرین آمارها در کل استان‌های سیل‌زده کمتر از ۳۰ مورد گزش داشته‌ایم که خوشبختانه سریعاً هم درمان شدند، اما بنده نگران دو هفته آینده هستم. زیرا با توجه به جاری شدن سیل و خراب شدن لوله‌ها و با توجه به گرمای هوا، حیوانات احتمالاً به سطح خواهند آمد و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند که باید مراقب باشیم.

وی تاکید کرد: حتماً باید مراقبت و مواظبت کرد تا این گزش‌ها اتفاق نیفتد. در عین حال سرم‌های ضدگزیدگی به مراکز بهداشت مناطق سیل‌زده داده شده است؛ به طوری که خانه بهداشت و بهورزان هم به تمام کمپ‌هایی که در حال حاضر اسکان موقت سیل‌زدگان هستند، رفته‌اند و بهورزان و اورژانس ما در این مناطق همراه سیل‌زدگان هستند و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند. در عین حال مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از حیوان‌گزیدگی، اسکان دائم و هر چه سریع‌تر افراد است، زیرا در چادر و در معرض خطر قرار گرفتن مردم کارمان را سخت‌تر می‌کند.

چم‌مهر نیازمند «پل موقت»
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۸:۰۸

از جمله مناطق آسیب دیده در سیلاب های اخیر، روستایی با نام «چم‌مهر» در پایین دست پلدختر است که تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است. روستایی با جمعیت ۱۵۰۰ نفری که قرار است در جای دیگری جانمایی شده و ساخته شود اما تا آن زمان، زندگی در میان باقیمانده های آن در جریان خواهد بود. زندگی با دشواری هایی ویژه که از جمله آنها عبور از رود با قایق برای رسیدن به جاده است.

وضعیتی که ظاهرا قرار است با ساخت یک پل موقت رفع شود. این را منصور میراحمدی دهیار روستای چم‌مهر به ایلنا می‌گوید و می‌افزاید: در کمترین زمان ممکن مسئولان باید برای این روستا پل اضطراری احداث کنند. جمعیت ۱۵۰۰ نفری این روستا آواره شده و در اسکان‌های اضطراری زندگی می‌کنند و قرار است بنیاد مسکن اصفهان به عنوان استان معین ساخت و سازهای این روستا را تحویل بگیرد؛ البته فعلا در حد وعده و وعید است و هیچ کاری عملی نشده است. قرار بر این است که در منطقه «چول» که مابین شهرستان پلدختر و روستای چم‌مهر قرار دارد زمینی در نظر گرفته شود. تقریبا اکثریت اهالی روستا نیز با این تصمیم موافقند چراکه روستا به عنوان حریم رودخانه اعلام شده و استاندار لرستان اعلام کرده که ممکن است تا چند سال آینده وضعیت سیل در این منطقه به همین صورت باشد.

خوزستان نیازمند دستور کار جدید برای یک هفته بعد
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۷:۵۶

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان روز گذشته در نخستین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان در استانداری، با اشاره به فروکش کردن سیل در بیشتر نقاط خوزستان بیان کرد: کشاورزان ما در مناطق سیل زده، آسیب دیده‌اند؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد این کشاورزان به کشت تابستانه برسند. برخی زمین‌های کشاورزی باتلاقی شده که غیر از شلتوک کاری کشت دیگری در آن جواب نمی‌دهد؛ همچنین از سازمان آب و برق خوزستان خواسته‌ایم مراعات کشاورزان را کرده و توجه کنند سطح سدها تا حد نرمال تخلیه نشود.

وی افزود: لازم است امکانات لازم هر چه سریع‌تر برای تخلیه آب از زمین‌های کشاورزی مناطق سیل زده خوزستان بسیج و تجمیع شود تا زمین‌ها برای کشت آماده شوند. شرایط برای کشاورزان باید به سمت امید روشنی پیش برود اما الان برخی کشاورزان احساس ناامیدی و یاس دارند چرا که همه چیزشان را از دست داده‌اند اما دولت و نظام در خدمت و کنار آنها هستند و تا آخر نیز در کنار آنها خواهیم بود.

شریعتی با اشاره به مهم بودن تبعات روانی و مسائل اجتماعی پس از سیل بیان کرد: برگشت به حالت عادی زندگی به عنوان یک مساله باید در دستور کار قرار بگیرد و سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه محوری باید در کنار اداره کل امور روستایی، تیم‌ها و کارگروه‌هایی را تشکیل دهند و به روستاها بروند چرا که مسائل پس از استرس سیل بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه برآورد خسارات باید منطقی باشد و همان میزانی که هست اعلام شود، ادامه داد: برآوردهای غیر کارشناسی و غلط موجب می‌شود به صحبت‌های ما توجه نشود؛ همه اذعان دارند که بیشترین خسارت مالی در خوزستان است ولی خسارات باید متناست و کارشناسی باشد. کشاورزان و روستاییان برای خسارت به دستگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنند اما باید با احترام و اکرام با آنها صحبت شود و این موضوع به همه بخش‌ها اعلام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتباراتی به بنیاد مسکن برای پرداخت خسارات داده شده است، بیان کرد: از بنیاد مسکن خوزستان می‌خواهیم این میزان پرداخت شود؛ برخی از مردم می‌توانند به منازل خود برگردند اما به دلیل اینکه به ما اطمینان ندارند تصور می‌کنند با برگشت به منازل خسارت آنها را پرداخت نمی‌کنیم؛ بنابراین باید به آنها توصیه شود در صورت امکان به منازل خود برگردند و جای نگرانی در خصوص پرداخت خسارت آنها نیست.

شریعتی، بروز بیماری‌های واگیر دار را از طبیعت‌های سیل دانست و گفت: خوشبختانه تاکنون بیماری واگیری در خوزستان در پی سیلاب اخیر نداشتیم که نشان می‌دهد اقدامات به خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دبی رودخانه‌های کارون و دز، در یک هفته آینده خوزستان از مرحله سیلاب خارج شده و در کل استان شرایط عادی خواهیم داشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: ستاد بازسازی سیل اخیر در سطح کشور تشکیل و فرماندهی آن به وزیر کشور داده شده و مقرر شده طبق چارت متناظر آن یک قرارگاه استانی تشکیل شود؛ معتقدم متناظر استانی به این معنا نیست که باید شبیه قرارگاه کشوری باشد چرا که استان‌ها ظرفیت‌ها و مسائل مختلفی دارند؛ بنابراین باید متناسب با ظرفیت‌ها قرارگاه ساماندهی شود و اگر دستگاهی در کمیته‌ها و قرارگاه دعوت شود ممنوعیتی ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار