بازدید 15377

در دوره تحریم‌ها چگونه می‌توان از هند و چین امتیازگیری کرد؟!

پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، بار دیگر بسیاری از تحریم‌هایی که به موجب برجام لغو شده بود، احیا و تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد، به گونه ای که تقریبا هیچ نهاد یا فعالیتی از تحریم‌های آمریکا مصون نمانده است. با این حال، آمریکا استثنائاتی در زمینه تحریم‌ها در نظر گرفته که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.
کد خبر: ۸۹۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 27 April 2019

پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، بار دیگر بسیاری از تحریم‌هایی که به موجب برجام لغو شده بود، احیا و تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد، به گونه ای که تقریبا هیچ نهاد یا فعالیتی از تحریم‌های آمریکا مصون نمانده است. با این حال، آمریکا استثنائاتی در زمینه تحریم‌ها در نظر گرفته که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، واشنگتن، پس از بازگرداندن تحریم ها، بندر چابهار را از فهرست تحریم های خود خارج و به هند و افغانستان برای فعالیت اقتصادی و تجاری در این بندر معافیت اعطا کرد.

حال این پرسش مطرح می شود که آمریکا از معاف کردن چابهار از شمول تحریم ها به دنبال چیست؟

کارشناسان گمانه های مختلفی در خصوص علت واقعی و پشت پرده معاف شدن هند و افعانستان از حضور در بندر چابهار مطرح کرده اند؛ هر چند آمریکایی ها علت این تصمیم را در رسانه های خود، ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان بیان کرده اند اما در پشت پرده این اعلام رسمی، یکسری دلایل دیگر سیاسی ـ اقتصادی در راستای منافع آمریکا وجود دارد که از جمله آن، رقابت آمریکا با چین در حوزه حمل و نقل بندری جنوب آسیاست.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، معاف کردن بندر چابهار ایران از تحریم های اقتصادی را سخت ترین تصمیم در زمینه تحریم نامید. به گفته وی، هدف از این معافیت، تمایل آمریکا به کمک رسانی به هند، متحد ایالات متحده است که می خواهد مسیر استراتژیک تجاری از طریق ایران و افغانستان به آسیای مرکزی، با دور زدن پاکستان را راه اندازی کند.

در دوره تحریم ها چگونه می توان از هند و چین امتیازگیری کرد!؟

جای تعجب نیست که قائل شدن استثنا برای بندر چابهار از سوی آمریکا به نظر بسیاری از ناظران یک تحفه مشکوکی بود. به هر حال، دلیل واقعی این که واشنگتن این استثناء به قول خود دردناک را قائل شد، علاقه محتاطانه چین به نفوذ در این پروژه است.

ذکر این مهم لازم است بندر چابهار، هند را به افغانستان و دیگر بازارهای آسیای میانه متصل می‌کند. این اتصال، هدف بلندمدت دهلی‌نو در سایه ممنوعیت عبور کالاهای هندی از خاک پاکستان است. در این زمینه، چابهار برای هند و فراتر از آن برای آمریکا راهی موثر فراهم می‌کند تا با توسعه چین در خلیج [فارس] از طریق بندر جایگزین گوادر پاکستان مقابله کند. چین بندر گوادر را در سایه طرح «یک کمربند یک جاده» تأمین مالی می‌کند.

در حال حاضر چینی ها سرمایه گذاری سنگین ۴۶ میلیارد دلاری در بندر گواتر پاکستان داشته و این بندر را برای ۴۳ سال از پاکستانی ها اجاره کرده اند. این میزان سرمایه گذاری می تواند منافع هندی ها از یک سو و آمریکایی ها از سوی دیگر در این منطقه حساس از آسیا را به مخاطره بیندازد. همین موضوع می تواند انگیزه بالایی برای مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم های آمریکا باشد.

از سوی دیگر، نفوذ چینی ها به این پروژه یک سیگنال بسیار هشدار دهنده برای رقبای منطقه ای پکن است، به ویژه اینکه سرمایه گذاران چینی هم اینک در چابهار مستقرند. نگرانی واشنگتن و متحدان آن ناشی از این است که شاید هند کنترل پروژه را از دست بدهد و سکان توسعه بندر را به چین واگذار کند. نگرانی غرب به این امر منجر شد که حتی ژاپن که متحد هند و دشمن چین است، علاقه خود را به مشارکت در تأمین مالی نوسازی این بندر ایرانی اعلام کند.

کارشناسان بر این باورند، ایران در دوره تحریم ها، می تواند از معاف شدن چابهار به نحو مطلوبی در راستای کاهش فشارهای تحریمی و نزدیکی بازیگران آسیایی به خود بهره برداری کند.

ایران از یک سو می تواند از چابهار برای نزدیکی خود به چین استفاده کند و از طرفی این مسأله را به هندی ها گوشزد کند، در صورتی که در دوره تحریم ها با ایران همراهی نکنند، نقش و نفوذ چینی ها در این بندر را توسعه خواهد داد.

چینی ها نیز به خوبی می دانند که عقب نشینی از خرید نفت ایران می تواند به توسعه فزاینده نقش هند در بندر چابهار منجر شود. مسأله ای که در راستای منافع چینی ها نیست و پکن از زاویه راهبرد آمریکا برای مهار چین بدان می نگرد.

به طور کلی، معاف کردن چابهار از شمول تحریم ها از سوی آمریکا، یک سیگنال بزرگ برای چینی هاست تا متوجه شوند این بندر تا چه اندازه نقش تعیین کننده ای در پروژه مهار چین آمریکایی ها دارد. بدون تردید، مدیریت راهبردی و هوشمندانه نفوذ بازیگران آسیایی بر این بندر، می تواند به کاهش آسیب پذیری ایران در دوره تحریم ها منجر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۲
ماشالا یکی بعد از دیگیری ایده خلاق داره رو میشه بعد تحریم چقدر شکوفا شدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
به همین راحتی هند وچینم میترسن میگن باشه خخخخ
تولید وخریدوفروش راکد میشه بورس رکوردمیزنه معافیت خریدنفت تمدیدنمیشه بورس رکوردمیزنه سپاه تحریم میشه بورس رکوردمیزنه پیشبینی میشه سال ۹۸ رشداقتصادی منفی ۶ درصدمیشه بورس رکورد میزنه احتمال تحریم پتروشیمی مطرح میشه بورس رکوردمیزنه پیشبینی میشه اف ای تی اف تصویب نمیشه بورس رکورد میزنه !!!!!!
کاسبان تحریم
تبریک میگیم
از طرف مردم له شده
امریکا با کارها نمی تواند جلوی افول خودش را از ابر قدرتی به کشوری قدرتمند بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
افول خخخ آمریکا فرهنگ صادر می کنه به این زودی‌ها افول نمی کنه
تقریبا تمامی تحلیل های شما مبتنی بر خضوع و خشوع در برابر غرب و ندیدن قدرتاهای بزگ منطقه ای و جهانی است.
احتمالا مدیر مسئول و دیگر دست اندرکاران تابناک مدتی در آمریکا بوده و حس حقارتی در برابر آنان دارند.
یک سخن مبتنی بر غیرت ملی ایرانی در برابر آمریکا و اروپا از شما یادم نمیاد دیده باشم
خنده دار بود!! انگار چقدر در چابهار سرمایه گذاری شده!!! خودتونو گول نزنین آمریکا هر غلطی بخواد انجام میده به همین سادگی!
باید دید چگونه امتیاز میدهید
یکی از اهداف تحریم برای امتیاز دادن ایران به چین و هند و .... است در واقع هدیه ای از طرف آمریکا برای چین و هند است
ایران باج داده اما باج نگرفته هم به چین وهم به روسها
چین جنس های خوبی داردمی توان تهاتر کرد.
ولی فکر کنم انها مطالعه درخصوص شرایط تحریم را میدانند . پس باید امنیاز داد نه امتیاز گرفت .کمی به شعور انها توهین نکنید
همین بندری نیست که به هندی ها اجاره داده اید؟ عملا ایران نقشی در بندر خودش ندارد .بنابراین عافیت از تحریم این بند ر فقط به نفع خارجی ها می باشد.
تجربه تلخ گذشته :
هند و چین به ایران رحم نخواهند کرد
هرآنچه آشغال تولید کنند به ایران میفروشند
اولا چین وهند درقبال فروش نفت به هیچ عنوان دلارنخواهندداد واصولا پولی نمیدهند لذا دولت مجبوراست کالاهای بی کیفیت چینی وهندی رادرقبال صدورنفت واردنماید ثانیا بجز آمریکا هیچ قدرت دیگری نمیتواند مایحتاج ملت ایران رافراهم نماید
جمع کنید بابا!!جمع کنید بابا!!جمع کنید بابا!!جمع کنید بابا!!جمع کنید بابا!!
امتیاز بگیرید!!؟؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!1
کشور متعلق به خودشون شده چه امتیازی میخواهید بگیرید!!!
گرفتن امتیاز ؟؟؟ ما؟؟؟؟ اونم زمانی که از درودیوار بهمون فشار میاد ؟؟؟؟
زمانی که حالمون بهتر بود ، از هیچ کس امتیاز نگرفتیم و عوضش تا دلت بخواد امتیاز دادیم . حالا تو این وضعیت می خواهیم امتیاز بگیریم ؟ اونم با این مسئولان ؟؟؟؟
خواب دیدی خیر باشه !!!!
فعلا که ایران شده گوشت قربونی و چین وهند سالهاست پول نفت ایران را به راحتی نمیدن و کلی سواستفاده میکنن
به جای اینها سیاست های کلی را در جهت منافع کشور و ملت تنظیم کنید
سالهاست این دو کشور دارند امتیاز می‌گیرند. حالا شما دنبال امتیازی گیری هستید؟ شوخی سال بود حتما
منظور از امتیاز گیری چیست و برای کیست؟ چون تا حالا هر چی دیده ایم بخشش آب و خاک به چین و روسیه بوده است.
بافروش قاچاقی نفت به نصف قیمت میتوانیم ازشون امتیاز بگیریم واونا یک صدا بگویند بارک اله خوب زدی تو دهن آمریکا
که خیلی هم اهل امتیاز گرفتنیم ما
با سلام و درود
ایران یک کیک خوشمزه ای برای همه قدرت های دنیا
و تا میتونند منافعی را بهره برداری می کنند!
ببینید همون جوری که اقتصاد ایران بخش عمدش بستگی به نفت داره دولت های مثل آمریکا هم به نفت وابسته اند اگر ۱۰۰۰ تومنه بنزینشون بشه ۵۰۰۰ ت وضع اقتصادیشون قطعا به هم میریزه، ای کاش مدیران زیرک با فراستی داشتیم تا با برنامه ریزی حساب شده مثل خودشون، اعلام می کردیم دیگه به غیر از متحدمان نفت نمی فروشیم، یعنی پیش دستی و شوک اول اقتصادی رو ما میزدیم البته به همین آسونی ها نیست، کمربند خودت سفت باید می کردی و از دیگر جنبه های اقتصادی مثل همین بنادر مهم کمال استفاده می بردی بعد می تونستی حرفتو به کرسی بشنانی!!
البته پنبه در خواب بیند....
تاریخ نشون داده که تو مواقع بحرانی کشور ما همیشه دیگران بودند که از ما امتیاز گیری کردند. پس بهتر مواظب باشیم امتیاز ندیم امتیاز گرفتن پیش کش. چین تمام بازار ایران گرفته تو دستش اما همین چند وقت پیش بود که گفت ایران به ما به چشم بانک نگاه میکنه و هر وقت لازم شد میاد سراغ ما.
عالیجناب سیاسی نویس !! واقعا شما دانش سیاسی دارید ؟؟ دولت فخیمه مورد تائید شما ! بعد از سر کار آمدن ،بلوک شرق را به بهانه نزدیکی به غرب رها کرد !!حتی آمریکای جنوبی را هم رها کرد وبه بهانه های مختلف از فرصتهای دولت قبل و حتی دولت اصلاحات در ابطه با امریکای جنوبی به خاطر خوشایند امریکا استفاده نکرد !!
حالا باید برای بلوک شرق هم طاقچه بالا بگذارد که چی ؟ مگر آنها چقدر به ایران احتیاج دارند ؟
نعل وارونه میزنید یا آدرس میدهید که شرق هم از ایران دست بکشد ؟ شما جز خیانت به کشور چه کار دیگیری بلد هستید ؟ شش سال کسور را معطل نظریات مسخره خودتان کرده اید !!
از نظر من مشکل ما اینه که تصمیم گیران سیاست خارجی و منطقه ای کشورمون این چارجوبهای منافع ملی در روابط چندگانه رو پیوند میزنن به یه آورده ی ناچیز کوتاه مدت از یک کشور..ما از همین بندر چابهار میتونیم چنان فشاری به دبی به عنوان یک صادر کننده ثانویه در منطقه وارد کنیم که منافع ملی مون خیلی زیاد تامین بشه
در خواب
شما که کلا امتیاز بده هستید اینو همه میدونن!!!
چابهار ، تحریم ، هند ، چین، ، غرب، آمریکا رقابت بین چین و هند ، ژاپن ، چیز دیگری پیدا نکردی تو این آش شلغم شوربا بندازی
متاسفانه استعداد ما در زمينه امتياز دادن است ،اخرش هم پياز ميخوريم ، هم چوب و بالاخره دادن پول !ته هيچ چيزي چيزي عايدمان نميشه !
نفت قاچاقی میدیم به هند بجاش ادویه میگیریم.
به چین هم همینطور بجاش جنس بنجل یبارمصرف میگیریم چون درهرحال اونها تعیین کننده هستن که معامله چی باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل