بازدید 2446

قیمت نفت اندکی کاهش یافت، اما عرضه در بازار در حال محدود شدن است

در روز چهارشنبه قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی اندکی کاهش یافت، چرا که نشانه‌ها حاکی از آن است که علیرغم تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، عرضه در بازار فعلاً به اندازه کافی وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 24 April 2019
تابناک اقتصادیدر روز چهارشنبه قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی اندکی کاهش یافت، چرا که نشانه‌ها حاکی از آن است که علیرغم تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، عرضه در بازار فعلاً به اندازه کافی وجود دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) در معاملات آتی در ساعت ۶:۴۷ دقیقه به وقت گرینویچ به قیمت ۷۴ دلار و ۱۷ سنت معامله شد که ۳۴ سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به آخرین معامله کاهش داشته است.

همچنین نفت سبک WTI ایالات متحده در معاملات آتی به قیمت ۶۵ دلار و ۹۶ سنت معامله شد که ۳۴ سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به معاملات قبلی کمتر بوده است.

در روز‌های قبل قیمت نفت خام در معاملات با تحویل فوری به بالاترین میزان آن در سال ۲۰۱۹ رسید، این جهش قیمت از بیانیه ایالات متحده در روز دوشنبه مبنی بر پایان بخشیدن به تمامی معافیت‌های نفتی ایران و تهدید به وضع تحریم علیه کشور‌هایی که به خرید نفت از این کشور ادامه دهند ناشی می‌شود.

افزایش قیمت در معاملات با تحویل فوری، منحنی رو به جلوی نفت خام دریای شمال (برنت) را برعکس کرده است، بدینگونه که قیمت نفت خام برای معاملات آتی از ارسال لحظه‌ای آن کمتر شده است.
 
قیمت نفت اندکی کاهش یافت، اما عرضه در بازار در حال محدود شدن است

استیون شروک از هفته نامه گزارش انرژی شروک در این باره گفته که این تغییر به وجود آمده در بازار در ۴ ماه گذشته نشان دهنده آن است که به طور کلی بازار معاملات جهانی نفت خام، از یک بازار لحظه‌ای که در آن عرضه به اندازه کافی وجود دارد، به بازاری که در آن تقاضا کم کم از عرضه پیشی میگیرد، تغییر کرده است.

تحریم‌های نفتی ایالات متحده علی ایران که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام در جهان بوده است، در نوامبر سال گذاشته اعمال شده بود، اما این کشور به مدت ۶ ماه به بزرگترین خریداران نفت ایران این اجازه را داده بود که به صورت محدود به خرید نفت از این کشور ادامه دهند.

طبق گفته بانک‌های بارکلیز و گلدمن ساکس، با کاهش احتمالی صادرات نفت ایران از ماه می‌به علت تحریم‌های جدید وضع شده، انتظار می‌رود در کوتاه مدت بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

علیرغم محدودیت به وجود آمده در عرضه، تحلیلگران معتقدند که حداقل در حال حاضر به دلیل ظرفیت اضافه تولید توسط اعضای خاورمیانه اوپک و همچنین روسیه و ایالات متحده، بازار نفت خام به اندازه کافی موجودی داشته باشد.
 
مت استنلی کارگزار بورس از دوبی در اینباره گفت: سایر کشور‌ها توانایی این را دارند که در صورت کاهش صادرات نفت ایران، خلاء به وجود آمده را جبران کنند.

آژانس بین المللی انرژی در روز سه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر، عرضه در بازار به اندازه کافی وجود دارد و ظرفیت تولید اضافه جهانی در سطح مناسبی قرار دارد.

بزرگترین منبع جدید نفت خام ایالات متحده خواهد بود، چرا که در حال حاضر نیز از ابتدای سال ۲۰۱۸ میزان تولید این کشور ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشته و حالا ایالات متحده با تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت خام در روز، بزرگترین تولید کننده نفت خام در دنیاست و بالاتر از روسیه و عربستان صعودی چنین جایگاهی را در اختیار دارد.
 
آژانس بین المللی انرژی در اینباره اعلام کرد: انتظار می‌رود که میزان تولید نفت خام ایالات متحده در سال جاری حداقل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل