بازدید 6305
۶

تداوم آماده‌باش همزمان با تشکیل «کمیته بازگشت» در خوزستان/ خروج شادگان از وضعیت بحرانی/ خسارت ۷ هزار میلیارد تومانی سیل به لرستان

همزمان با شروع پاکسازی‌ها در نیمی از استان خوزستان و در شرایطی که تلاش می‌شود شرایط برای بازگشت مردم به زندگی عادی فراهم آید، در نیمه دیگر این استان، تلاش برای ساخت سیل‌بند و اقدامات دیگر برای مقابله با سیلاب در جریان است؛ تکاپویی مستمر که به اشکال دیگر در مناطق وسیع دیگری از کشورمان در جریان است، چون بارش‌ها ادامه دارد و خطر رفع نشده است.
کد خبر: ۸۹۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 24 April 2019
تابناک اجتماعی -
همزمان با فعالیت سامانه‌های بارشی در مناطق وسیعی از کشورمان و کاهش دما، فعالیت در مناطق سیل زده برای رفع خسارات و آسیب‌ها در جریان است؛ تلاش‌هایی مستمر که فاز جدیدی از آن‌ها در خوزستان کلید خورده است.

به گزارش «تابناک»؛ آن گونه که از این استان خبر می‌رسد، با کاهش سطح آب در مناطقی از این استان، کار پاکسازی منازل و معابر در دستور کار قرار گرفته و جهادگران و مسئولان می‌کوشند تا شرایط را برای بازگشت مردم به زندگی عادی فراهم آورند؛ رویکردی که موجب شده از شمار اردوگاه‌های اسکان اضطراری این استان کاسته شود.

این در حالی است که در مناطق جنوبی این استان، فعالیتی بسیار متفاوت در جریان است؛ تلاشی همه جانبه برای مقابله با سیلاب که موجب شده گاه مسئولان با فراخوان دادن از مردم برای ساخت و مستحکم سازی سیل‌بند‌ها کمک بخواهند و گاه مجبور به در پیش گرفتن تدابیری مانند انفجار و باز کردن معبر در راه‌ها و سیل بند‌ها برای هدایت آب به مناطق دیگر و منحرف کردن آن از مسیر شهر‌ها و روستا‌ها شوند.

 
خسارت سیل به بیش از ۵۰ هزار هکتار مزارع جو گلستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۸:۲۳

علی اکبرمهقانی مدیرزراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در استان ۷۷هزار و ۲۴۵ هکتار از اراضی استان به صورت دیم و آبی جو کشت شده است.دبراساس پیش بینی‌های انجام شده قبل از حادثه سیل در استان، میزان تولید جو ۱۹۱هزار تن بوده است. سیل اخیر به ۵۱ هزار هکتار مزارع جو استان که بیشترین نقاط آن در شهرستان گمیشان کشت شده است، دچار خسارت شد.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی میزان برداشت جو در مزارع استان ۹۰ هزار تن پیش بینی می‌شود. استان گلستان بیش از ۳۰روز است که دچار سیل شد و بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، واحد‌های صنعتی و واحد‌های تجاری و مسکونی دچار خسارت شدند.

بازگشایی محور بروجرد ـ خرم‌آباد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۰

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس‌راه استان لرستان ، از بازگشایی محور بروجرد- خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: ۱۲ فروردین‌ماه امسال محور بروجرد- خرم‌آباد در منطقه تجره براثر سیلاب تخریب شد.

چغلوند افزود: پس از وقوع سیلاب و تخریب این جاده تردد از طریق پل موقت و انحراف مسیر‌ها انجام می‌شد که امروز پس از ۲۳ روز این محور بازگشایی شد.

مسیر ارتباطی ۱۶ روستای بخش اسماعیلیه با اهواز باز شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۷:۱۳

بهمن یوسفی بخشدار اسماعیلیه از توابع شهرستان اهواز روز چهارشنبه با بیان اینکه طغیان رودخانه کارون موجب زیر آب رفتن و مسدود شدن جاده ارتباطی اسماعیلیه به اهواز شده بود، افزود: عملیات اجرایی ایجاد سیل بند برای جلوگیری از ورود آب رودخانه کارون و بازگشایی این محور با استفاده از ۱۰ دستگاه کمپرسی و هفت دستگاه بیل مکانیکی به سرعت انجام شد.

وی ادامه داد: هم اکنون تردد برای تمام خودرو‌های سبک و کامیون‌ها در این محور امکان پذیر است. با مسدودشدن این محور ارتباطی ۱۶ روستای بخش اسماعیلیه با اهواز قطع شده بود. اهالی این روستا‌ها با مسدود شدن این محور ناچارا از مسیر جایگزین شرکت نیشکرتردد می‌کردند. بخش اسماعیلیه اهواز با بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت و ۵۲ روستا در جنوب غربی اهواز واقع شده است. سیلاب در هفته اخیر در برخی مناطق اهواز، شوشتر و حمیدیه فروکش کرده است و به گفته استاندار خوزستان در مناطق جنوب خوزستان نیز تا پایان هفته فروکش می‌کند و وضعیت این استان در بیشتر نقاط به حالت عادی خود باز می‌گردد.

بازسازی نقاط سیل زده تا ۹ ماه آینده تمام می‌شود
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۷:۰۴

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، روز چهارشنبه در بدو سفر خود به خوزستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: دولت در مصوبات خود جبران خسارت سیل زدگان در بخش‌های مسکن، اموال و نیز فضا‌های اشتغال شهری و روستایی را پیش بینی کرده است. جبران خسارت سیل زدگان در استان‌های لرستان و خوزستان از روز گذشته در ستاد مرکزی آغاز شد و همچنین کار بازسازی نیز در حال انجام است.

امید، با اشاره به اینکه دولت برای مقابله با سیل تصمیمات خوبی گرفته است گفت: در همان روز‌های نخست فروردین مصوبات لازم برای مقابله با سیل تصویب شد و سپس باتوجه به گزارشات استان‌های درگیر سیل، تجدیدنظر‌هایی در تصمیمات مرکز صورت گرفت. یکی از اهداف سفر‌ به خوزستان، بررسی میدانی آخرین وضعیت سیل زدگان است و در صورت لزوم دولت سیاست‌های خود را تغییر و یا کمک‌های خود را افزایش می‌دهد تا زودتر آلام مردم درگیر سیل کاهش یاید.

به گفته امید، یکی از تصمیمات مناسب در بحث سیل، سپردن مدیریت امور به استان‌ها بود که به دلیل اشرافیت بر مسایل تصمیات صحیحی می‌گیرند. دولت متعهد است خسارت‌ها را پرداخت کند؛ براساس دریافت اطلاعات و گزارش‌های میدانی حجم کمک‌های بدون عوض افزایش یافته است. در جلسه امروز مرکز نیز مقرر شد دولت برای صاحبان مشاغل آسیب دیده در سیل تسهیلات در نظر بگیرد. جبران خسارت‌ها از ۲ محل اعتبارات دولت و صندوق توسعه ملی خواهد بود و میزان کمک‌های بدون عوض و تسهیلات پرداختی دولت مشخص است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور روز چهارشنبه در سفر به خوزستان از مناطق سیل زده این استان دیدن می‌کند.
وی در این سفر نشستی با استاندار خوزستان برگزار و در خصوص آخرین وضعیت روستا‌ها و مناطق درگیر سیلاب خوزستان تبادل نظر شد.

تردد در مسیر هیرمند - زابل به حالت عادی بازگشت
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۶:۲۵

علی خانقائی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با بروز سیلاب اقدامات لازم برای استحکام بخشی کانال‌های آب، نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی از ۲ هفته قبل در منطقه آغاز شده بود. با افزایش حجم آب ورودی به سیستان از چهار روز قبل عملیات ترمیم دایک نیاتک با همکاری راهداران و دیگر نیرو‌های در محل حادثه به صورت شبانه روزی آغاز و صبح امروز به پایان رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان افزود: بیش از ۹۰ نفر از راهداران به همراه تجهیزات و ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین تا زمان برقراری شرایط عادی و حصول اطمینان از برطرف شدن کامل خطر سیل در منطقه حضور خواهند داشت. سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.

 

کانال تخریب شده نیاتک هیرمند ترمیم شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۱

روح الله سرگزی معاون دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در محل اتصال رودخانه نیاتک به پل نیاتک در مسیر زابل - هیرمند دایک این رودخانه در ضلع غربی از ۲۹ فروردین ماه در اثر سیلاب تخریب شد. این مشکل سبب آبگرفتگی ۱۲ روستا شده بود که همچنان ۹ روستا درگیر سیلاب هستند.

معاون دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش شبانه روزی همه مردم و مسوولان بعد از چهار روز این دایک ترمیم و آب به مسیر تالاب بین المللی هامون هدایت شد. اکنون ۹ روستای هیرمند درگیر آبگرفتگی است تمام سیل زدگان روستا‌های درگیر سیلاب هیرمند در جای امن پناه داده شدند. همچنان پنج مسیر هیرمند مسدود است و تلاش راهداران برای بازگشایی آن‌ها به طور شبانه روزی ادامه دارد.

وی گفت: از روز گذشته تاکنون علاوه بر بارندگی شاهد توفان شدید گرد و خاک در سیستان هستیم به طوری که میزان ذرات معلق هوای زابل به ۲ هزار و ۹۵۷ میکروگرم بر متر معکب معادل ۲۱ برابر حد مجاز رسید. از روز گذشته شاهد کاهش ورودی آب سیلاب کشور افغانستان به منطقه سیستان هستیم. این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالا دست این رودخانه از جمعه شب سیلاب شدت بیشتری گرفته است.

مادی های اصفهان گریزی برای کاهش خطر وقوع سیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۳

نوروزی، شهردار اصفهان گفت: با توجه به اتفاقات پیش بینی نشده و وقوع سیل امروز نگران ساماندهی مهاجرت مردم از شهرهای دیگر به اصفهان هستیم و این در حالی است سال گذشته نگران مهاجرت اصفهانی ها به دلیل خشکی زاینده رود بودیم .

وی با بیان اینکه در زمینه بروز سیل نگرانی نداریم چراکه مادی‌ها و نهرهای اصفهان با توزیع درست آب مانعی برای وقوع سیل در شهر اصفهان است افزود: مادی‌ها و انشعاباتی که در شهر وجود دارد برای پشتیبانی از رودخانه زاینده رود آماده شده است و در حال ساماندهی مادی‌های اصفهان و باز کردن مادی‌های بسته هستیم.  ما طرفدار محیط زیست، حقوق شهروندی و بناهای تاریخی هستیم و در این ارتباط همه نهادها باید دست به دست یکدیگر دادند تا از تاریخ اصفهان حفاظت کنیم و البته در رأس همه فعالیت‌های ما باید زنده کردن دائمی زاینده رود باشد.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیل به آب و فاضلاب لرستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۳:۵۲

حمیدرضا کرم وند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان گفت: خسارت وارده به تاسیسات شرکت آبفا لرستان به مبلغ بیش از ۳۰۰میلیارد تومان داده است. با توجه به سیل بی سابقه در استان لرستان متاسفانه خسارت سنگینی به زیر ساخت‌های شبکه آب و فاضلاب در سطح شهر‌های استان وارد آمده که بیشترین این خسارات به شبکه‌های آب و فاضلاب در شهر‌های پلدختر و معمولان بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: اگر تمهیدات قبل از سیل در نظر گرفته نشده بود شاید حجم خسارات به مراتب بیشار از مبالغ فعلی اتفاق می‌افتاد. خوشبختانه با برنامه ریزی‌های خوبی که قبل از سیل انجام گرفت ما در هیچ کدام از شهر‌های استان کمبود نیروی فنی و امدادی جهت مقابله با حوادث احتمالی احساس نکردیم.

آبگرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌های آق قلا
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۳:۳۳

امانگلدی ضمیر فرماندار آق قلا افزود: حجم آب ۲۱۰ متر مکعب تا روز جمعه به آق قلا می رسد که تدابیر لازم برای هدایت آب اتخاذ شده که ۵۰ متر مکعب بر ثانیه هدایت می شود از کانال های انحرافی و ۱۲۰متر مکعب را نیز رودخانه عبور می دهد. از دیروز تا الان ۳۰ میلیمتر بارش در آق قلا داشتیم.

ضمیر افزود: آب رودخانه محمدآباد چون زودتر طغیان می کند روستای سقر یلقی در خطر سیل قرار دارد و به روستاهای چن سیبلی تا سلاق و سقر نیز هشدار داده شد. برای تخلیه مناطق مختلف شهری دستوری صادر نشده اما برای مناطقی که در محل چادر آنها آب جمع شده است می توانند در ستاد اسکان در سالن ورزشی امام خمینی(ره) اسکان داشته باشند.

مفقود شدن یک نفر در سیلاب رودخانه خرمارود آزادشهر
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۲:۳۴

داود خاتمی رئیس جمعیت هلال احمر آزادشهر گفت: نیرو‌های هلال احمر و بخشداری برای پیدا کردن فرد مفقود شده در حاشیه رودخانه خرمارود بخش چشمه ساران در حال فعالیت هستند.

بارش شب گذشته موجب جاری شدن سیلاب در رودخانه خرمارود بخش چشمه ساران شده است.

 

راه ارتباطی شمال روستای قرنجیک خواجه خان قطع شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۲:۲۴

امیر شیر توماج فرماندار گمیشان گفت: طی بارندگی اخیر، آب رودخانه گرگانرود ۳۰ سانت افزایش داشته است. میزان بارش در این شهرستان به ۶۰ میلیمتر رسیده که باعث قطع راه ارتباطی شمال روستای قرنجیک خواجه خان شده است که قایق‌هایی برای تردد به این منطقه فرستاده شد و تلاش برای بازگشایی این راه ادامه دارد.

وی ادامه داد: برخی از معابر این شهرستان نیز دچار آبگرفتگی است که با استفاده از پمپ‌های آب در حال تخلیه به سمت کانال ملت هستیم.

آغازبازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده درسیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۷

علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان افزود: با توجه به گزارش‌های ارسالی به وزارت کشور و درخواست تسهیلات بانکی، با ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های استان مقرر شد ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آسیب دیدگان ناشی از سیل قرار گیرد.

وی افزود: این تسهیلات در مناطق شهری با سود پنج درصد و در مناطق روستایی با سود چهار درصد در اختیار آسیب دیدگان قرار می‌گیرد. برنامه ریزی و اولویت بندی برای اختصاص این میزان تسهیلات توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد و اولویت نخست اختصاص تسهیلات به واحد‌های مسکونی به طور کامل تخریب شده است. در مرحله نخست، نظارت فنی، آواربرداری و نقشه فنی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته و مالک خانه تخریب شده وجهی بابت این خدمات ارایه نمی‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبات کمیته سازندگی، بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور و کارگروه متناظر آن در استان‌ها مقرر شد صدور پروانه ساختمان در شهر و روستا برای واحد‌هایی که از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خدمات دریافت می‌کنند رایگان شود. این پروانه ساختمان بر اساس زیربنای ملک قبل از بروز سیل صادر می‌شود. دولت متعهد به پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای نوسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده شده است.  همچنین هر یک از دستگاه‌های استان باید نسبت به بازسازی و نوسازی شریان‌ها و نقاط آسیب دیده اقدام کرده و جلب اعتبار مورد نیاز را از وزاتخانه پیگیر شوند.

دام و طیور تلف شده در سیل گلستان معدوم شدند
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۱:۳۷

غلامرضا محرابی مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: ۲ میلیون تخم مرغ نطفه دار، ۸۱۴ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۷۲ هزار قطعه مرغ مادر، بیش از سه هزار راس دام سبک، ۹۹ راس دام سنگین، ۲۷ نفر شتر و ۲۱ هزار کندوی زنبور عسل در بارش شدید باران، جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی اخیر گلستان تلف شد. گروه‌های اعزامی دامپزشکی، در حال انجام عملیات ضد عفونی اماکن دامی هستند. هم اکنون مشکل خاصی از لحاظ بیماری دامی در این مناطق گزارش نشده است.

وی گفت: ۳۴ گروه دامپزشکی در سیل اخیر در آماده باش کامل بوده و ۱۶ گروه فعال در مناطق سیل زده آق قلا، گنبدکاووس و گمیشان مستقر هستند تا به محض مشاهده یا دریافت گزارش مردمی، دام‌های تلف شده را معدوم کنند.

ارائه خدمات ویژه سلامتی به مناطق سیل زده در ایلام
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۰

ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: به مناسبت هفته سلامت در استان ایلام برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که به شرایط نا مناسب مردم در مناطق سیل زده استان سعی شده است خدمات بهداشتی مطلوبی به صورت رایگان در این مناطق ارائه گردد.

وی اضافه کرد: در زمینه پیش گیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر دار نیز تعدادی گروه به مدارس سطح استان فرستاده شده که به دانش آموزان آموزش‌های لازم را در رابطه با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ارائه دهند همچنین سلامت این دانش آموزان توسط گروه‌های پزشکی که به مدارس اعزام شده اند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ناصری فر ادامه داد: انجام معاینات فشار خون برای کارمندان ادارات و عموم مردم توسط گروه‌های سیار، ارائه اطلاعات بهداشتی به وسیله بنر‌هایی که در سطح شهر نصب شده اند برگزاری برنامه‌هایی ویژه هفته سلامت در صبحگاه قرارگاه‌های سپاه و ارتش از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته سلامت می‌باشد. در روز گذشته نیز به مناسبت هفته سلامت، گروهی از اعضای بسیج جامعه پزشکی استان مسیر ۸ کیلومتری پارک جنگلی چغاسبز را پیاده پیمودند.

۴ اکیپ آتش‌نشان به پلدختر اعزام شدند
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۱:۱۰

محمدرضا بیاناتی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان، با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به وظیفه دردمندی با مردم سیل زده استان لرستان و دستور استاندار، ۴ اکیپ آتش‌نشانی مجهز، به فرماندهی معاون ادارای سازمان به مناطق سیل زده شهرستان پلدختر اعزام شدند. به علت حساسیت شغل آتش‌نشانی و نیاز مبرم و لحظه‌ای شهر به آتش‌نشانان، اعزام این ارگان فقط با دستور استاندار امکان پذیر بود به‌طوری که ۴ اکیپ آتش‌نشان از ۲۷ فروردین اعزام و تا ۶ اردیبهشت به انجام وظیفه می‌پردازند.

وی با اشاره به تجهیزات ارسال شده نیز عنوان کرد: افزون بر اعزام ۴ اکیپ مجهز، یک دستگاه خودروی سنگین و یک دستگاه خودروی سبک آتش نشانی همراه آن‌ها اعزام شده است. فعالیت آتش‌نشانان در پلدختر شامل پاکسازی گل و لای از معابر و منازل، اطفاءحریق و عملیات امداد و نجان همراه با همکاری عوامل محلی و مردم آن منطقه است.

خروج شادگان از وضعیت بحرانی
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۰:۴۶

سعید حاجیان، فرماندار شادگان درخصوص آخرین وضعیت این شهرستان گفت: بنابر تصمیم ستاد بحران استان، ایجاد شکاف در جاده شادگان - دارخوین باعث شد تا سیلاب از ضلع شمالی به جنوبی این جاده به سمت دریا هدایت شود، ضمن اینکه با بستن دریچه نهر بحره دبی رودخانه کارون کاهش یافت. تالاب شادگان پس از سال‌ها سیراب شد و سعی بر این است که آب در تالاب بماند و مدیریت شود.

حاجیان تصریح کرد: در جریان هجوم سیلاب به شادگان، ۴ روستا در بخش خنافره و یک روستا در بخش مرکزی تخلیه شدند تا ساکنان از خطر دور باشند و برای اسکان آنان نیز آموزشگاه‌های شبانه روزی و مدارس شادگان پیش بینی شد.  تلاش می‌شود با فروکش کردن آب، مرمت جاده شادگان - دارخوین آغاز و این محور بازگشایی شود.  در این بحران بسیج مردمی به ما کمک کرد تا سریع‌تر از شرایط بحرانی خارج شویم.

خسارت بیش از هفت هزار میلیارد تومانی سیل به لرستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۰:۳۴

غلامرضا آقا میرزایی ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به میزان خسارت واردشده به بخش‌های مختلف اظهار کرد: برآورد خسارت به تأسیسات زیربنایی، ساختمانی، دولتی و عمومی شامل راه‌های روستایی، پل‌ها شهرداری‌ها، ساختمان‌های عمومی دولتی، خطوط آب، برق و گاز در مجموع هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. خسارت واردشده به بخش کشاورزی شامل زراعی، باغی، دامی و ساختمان‌های دامداری ۸۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است. تعداد شهر‌هایی که بر اثر سیل آسیب دیده‌اند ۱۸ شهر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: ساختمان‌های شهری که تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند ۲ هزار و ۷۵۱ واحد هستند، همچنین ۱۱ هزار و ۱۰۸ واحد شهری نیز باید تعمیر شوند. : ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تجاری شهری باید احداث و ۳ هزار و ۴۰۰ واحد تجاری نیز باید تعمیر شوند. در مجموع ۱۳ و ۸۵۹ خانوار وسایل زندگی و معیشتی‌شان از بین رفته است. ۱۱ هزار و ۱۶۱ واحد مسکونی روستایی باید به‌طور کامل بازسازی و ۱۰ هزار و ۵۰۷ واحد نیز به تعمیر نیاز دارند. همچنین ۲۱۵ واحد تجاری روستایی نیازمند بازسازی و ۱۴۹ واحد نیز باید تعمیر شوند.

وی گفت: در نهایت ۲۱ هزار و ۶۶۸ خانوار روستایی لوازم‌خانگی خود را از دست داده‌اند. سیل همچنین به ۶۳۴ خودرو خسارت وارد کرد. از امروز به بعد با گرم شدن هوا وضع بدتر خواهد شد بنابراین پیگیر اسکان موقت هستیم که به علت تخریب بیش از حد ساختمان‌های شهری و روستایی متأسفانه امکان استفاده از ساختمان‌های خالی برای اجاره وجود ندارد.

وی گفت: استفاده از مسکن‌مهر که نیمه‌تمام است همچنین استفاده از واحد‌های مسکونی سیل‌زده پس از تعمیر طبق نظر کارشناس و اجاره برای بخشی دیگر نیز از راهکار‌هایی است که به دنبال آن هستیم البته کار سخت و دشواری است. علاوه بر سیل و خسارت‌های ناشی از آن زمین‌لغزش و رانش زمین نیز بر مشکلات افزوده به‌طوری‌که در حال حاضر ۷۰ روستای استان در معرض خطر قرار دارند. پاک‌سازی شهر پل‌دختر تمام‌شده تنها شستشو باقی‌مانده که زمان‌بر بوده و ممکن است چند روز دیگر طول بکشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در خصوص روستا‌های چم‌مهر بالا و پایین نیز تصریح کرد: پاک‌سازی این روستا‌ها توسط استانداری سمنان در حال انجام است و در صورتی که بنا بر پیش‌بینی هواشناسی سیلی در تابستان نداشته باشیم واحد‌های روستا برای اسکان‌موقت جواب می‌دهد. با کار‌های کارشناسی بهترین نقطه را جهت ساخت‌وساز برای این روستا‌ها مشخص خواهیم کرد.

وصل شدن آب ۱۳ روستای بخش مرکزی اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۰:۱۴

عادل حرباوی، سرپرست شرکت آبفا روستایی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۳ روستا بخش مرکزی اهواز جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر دارند گفت: بر اثر سیلاب اخیر تاسیسات آبرسانی آبفا روستایی در حاشیه رودخانه دز از مدار خارج و سبب قطع آب در این روستا‌ها شد.  پس از فروکش کردن سیل در این روستاها، اصلاح و پاکسازی خطوط انتقال آب، نصب الکترو پمپ و راه اندازی تابلو‌های برق انجام شد و درحال حاضر مشکلی در تامین آب شرب این روستا‌ها وجود ندارد.

حرباوی درخصوص قطع آب شرب دهستان دغاغله از توابع بخش مرکزی اهواز اذعان داشت: دهستان دغاغله جمعیتی بالغ بر ۸ هزار نفر دارد که آب شرب مورد نیاز آن از طریق تاسیسات شهدای دغاغله تامین می‌شود که به دلیل طغیان رودخانه کارون این تاسیسات کاملا به زیر آب رفت. مجبور به تامین آب خام به کمک دیزل پمپ شدیم که با فروکش کردن آب رودخانه، تاسیسات نیز وارد مدار شده است. قطع آب به منظور احیای اسکله قدیم بود و از روز گذشته نیز پمپاژ آب از این تاسسات از سر گرفته شد.

۱۱۲ مدرسه در جریان سیل اخیر تخریب شده است
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۰:۰۱

مهندس چگنی مدیر کل نوسازی مدارس استان لرستان گفت: بر اساس مشاهدات میدانی و ارزیابی تیم‌های کارشناسی نوسازی مدارس استان، مدارسی که از سیل اخیر تخریب و یا دچار خسارت شده اند به قرار زیر می‌باشند:

۱۱۲ مدرسه تخریبی با ۳۹۰ کلاس درس که برای بازسازی آن‌ها نیازمند ۱۵۶ میلیارد تومان اعتبار هستیم همچنین ۳۳۲ مدرسه با ۱۶۳۲ کلاس درس نیازمند تعمیر هستند که برای مرمت آن‌ها به اعتباری بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نیازمندیم، در بحث تجهیزات هم ۱۷۹ مدرسه آسیب جدی دیده اند که برای خرید تجهیزات مورد نیاز این مدارس نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

چگنی در ادامه افزود: برای ادامه تحصیل دانش آموزان در مدارسی که تخریب شده اند، تا کنون ۱۰۰ دستگاه کانکس تهیه و بیش از ۲۰۰۰ مورد تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به همراه این کانکس‌ها به مناطق سیل زده ارسال شده است.

جاده گنبدکاووس - کلاله بسته شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۹:۱۸

عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: به دلیل پایین بودن ارتفاع یک دهنه پل بر روی این رودخانه واقع بودن در یک سراشیبی، آب از روی جاده عبور کرده است. به دلیل عبور آب از از روی جاده و ناایمن بودن محل و به منظور جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، از شب گذشته عبور از این جاده ممنوع شد.

کریمی اضافه کرد: به احتمال زیاد جاده - گنبد- کلاله تا ظهر امروز بسته خواهد ماند و با فروکش کردن آب رودخانه، بازگشایی می‌شود. تا بازگشایی این جاده اهالی روستا‌های واقع در مسیر این جاده و رهگذران می‌توانند از مسیر‌های جایگزین همانند راه اصلی گنبد - مینودشت - کلاله استفاده کنند. این بارندگی‌ها به جز برخی آبگرفتگی‌های جزئی در معابر شهری و برخی روستا‌ها هیچ خسارتی تاکنون نداشته است.

جوانان خرمشهری وارد عمل شوند
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۸:۳۲

علیرضا خردمند فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر به فارس گفت: برای جلوگیری از ورود سیلاب به شهرستان خرمشهر در سه راهی حسینیه نیروهای بسیجی و جهادی و مردمی در حال ایجاد خاکریز هستند.

وی عنوان کرد: جوانان خرمشهری به عنوان مدافعان شهر نیاز است که برای جلوگیری از ورود سیلاب و ایجاد خاکریز در صحنه حضور جدی داشته باشند. همه باید تلاش کنیم که هیچ قطره آبی وارد شهرستان خرمشهر نشود و همه باید برای این امر تلاش کنیم.

عمده تهدید احتمالی سیلاب، متوجه ۵ روستای هیرمند
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۸:۲۴

به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ در سیستان و بلوچستان، عمده تهدید احتمالی سیلاب، متوجه ۵ روستای دیگر شهرستان هیرمند است. در چند روز گذشته ۶ روستا به علت آبگرفتگیِ ناشی از سیلاب تخلیه شده‌اند. البته روستا‌های در معرض سیلاب با دایک حفاظتی که سپاه ایجاد کرده محافظت شده‌اند. ­

بارش‌ها در شمال شرق کشور شدت می‌گیرد
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۸:۰۰

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با میزان درباره وضعیت آب و هوایی کلیه کشور گفت: طی امروز با ادامه بارش‌ها در شمال شرق، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال خراسان جنوبی بارندگی دارند. در سواحل شرقی دریای خزر مثل گلستان و شرق مازندران نیز با بارندگی‌های خفیفی مواجهه خواهیم بود.

وی افزود:پنج شنبه بارش‌هایی در آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و خراسان شمالی و جنوبی، استان مرکزی، ارتفاعات البرز داریم و کاهش دمای ۴ تا ۸ درجه‌ای تا صبح جمعه بیشتر برای شمال شرق و شرق کشور ادامه خواهد داشت. از جمعه به بعد با افزایش تدریجی دما مواجهه خواهیم شد.

رفیعی در ادامه تاکید کرد: سامانه بارشی جدیدی وارد کشور نمی‌شود.

اردوگاه‌های اسکان سیل‌زدگان در خوزستان کاهش یافت
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۷:۳۴

صادق سلامت معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: از آغاز امدادرسانی درمجموع 91 اردوگاه اسکان اضطراری با همکاری دستگاه‌های مختلف در سراسر استان و در مناطق متأثر از سیلاب ایجاد شد که با توجه به فروکش کردن آب و بازگشت مردم به روستاها تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری به 32 اردوگاه کاهش یافت.

وی افزود: از شروع سیل و آب‌گرفتگی تاکنون 151 هزار و 529 نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری در شهرهای متأثر از سیل اسکان اضطراری شدند و جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها 5 هزار و 811 نفر است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان عنوان کرد: 32 اردوگاه حاضر هم‌اکنون در اهواز (مرکزی و الهایی)، باوی، کارون، دشت آزادگان، حمیدیه، شوش، هویزه، هفتکل، رامهرمز و شادگان مستقر هستند.

۴۵ هزار و ۶۲۴ خانوار خوزستانی گرفتار سیل شده‌اند
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۷:۰۰

علی خدادادی درباره آخرین وضعیت سیل‌زدگان استان خوزستان با اشاره به امدادرسانی به 45 هزار و 624 خانوار سیل‌زده تاکنون اظهار داشت: این میزان شامل 250 هزار و 116 نفر و توسط 218 تیم امدادرسانی جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به انتقال 6 هزار و 679 نفر گرفتار در سیل به نقاط امن توسط نیروهای امدادی هلال احمر، به تسنیم گفت: 274 روستا در خوزستان ناشی از سیل تاکنون به‌ صورت کلی و جزئی تخلیه شده که از این میزان 120 روستا دچار آب‌گرفتگی شدند.

جمعیت خانوارهای گرفتار در سیل و مورد استفاده از امدادرسانی به تفکیک شهرستان

ردیف

شهرستان

تعداد خانوار

ردیف

شهرستان

تعداد خانوار

1

اهواز

11536 خانوار

12

دزفول

450 خانوار

2

دشت آزادگان

7734 خانوار

13

بهبهان

222 خانوار

3

شوش

5713 خانوار

14

اروندکنار

180 خانوار

4

شوشتر

4632 خانوار

15

لالی

166 خانوار

5

باوی

4327 خانوار

16

اندیکا

153 خانوار

6

کارون

4189 خانوار

17

رامهرمز

140 خانوار

7

شادگان

1679 خانوار

18

اندیمشک

137 خانوار

8

هویزه

1371 خانوار

19

باغملک

90 خانوار

9

ایذه

1180 خانوار

20

مسجدسلیمان

53 خانوار

10

هفتکل

922 خانوار

21

گتوند

40 خانوار

11

حمیدیه

700 خانوار

 

 

 

 

سطح آب رودخانه‌های خوزستان رو به کاهش است
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۶:۵۸

براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان خروجی همه سدهای خوزستان در هفته گذشته کاهش‌یافته و با توجه به بارندگی‌ها این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

بر این اساس اکنون سد دز با 2 میلیارد و 400 هزار مترمکعب ذخیره آب در مخزن خود یک هزار و 762 مترمکعب ورودی و خروجی آن‌یک هزار و 137 مترمکعب در ثانیه است. همچنین سد کرخه نیز با 5 میلیارد و 800 هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده در مخزن، یک هزار و 436 مترمکعب در ثانیه ورودی و خروجی آن نیز یک هزار و 306 مترمکعب در ثانیه اعلام‌شده است. سد مارون نیز با یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده ورودی آن برابر با 123 مترمکعب در ثانیه و خروجی 57 مترمکعب در ثانیه گزارش‌شده و سد گتوند با 4 میلیارد و 100 هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده حدود 992 مترمکعب در ثانیه ورودی و یک هزار و 136 مترمکعب در ثانیه خروجی دارد.

این گزارش می‌افزاید دبی کارون در مقطع اهواز 2 هزار و 902 مترمکعب در ثانیه و در مقطع شهرستان باوی 2 هزار و 772 مترمکعب در ثانیه است.

براساس اعلام مدیران سازمان آب و برق خوزستان باکم شدن میزان بارش‌های جوی در بالادست سدها، میزان خروجی آن‌ها نیز کاهش‌یافته به‌گونه‌ای که باکم شدن خروجی آب از سد گتوند، دبی رودخانه کارون در اهواز 500 مترمکعب بر ثانیه کاسته شده است.

بخشی از آبی که اکنون وارد رودخانه کارون می‌شود به دلیل سیلاب‌هایی است که پشت سدهای آن وجود دارد که در روزهای گذشته با کاهش خروجی آب از سدهای استان، میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز کاسته شده و در این زمینه اکنون میزان دبی این رودخانه 2680 مترمکعب بر ثانیه است و این روند همچنان ادامه دارد.

آماده باش در خوزستان پایان نیافته است
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۶:۰۰

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: این استان در حال حاضر از وضعیت اضطرار ناشی از سیل خارج شده ولی همچنان در وضعیت بحرانی به سر می برد.

به گزارش مهر، کیامرث حاجی زاده شامگاه سه شنبه در نشست کارگروه بهداشت و درمان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: هنوز پایان آماده باش را به هیچ دستگاهی اعلام نکرده ایم و استان همچنان باید در حالت آماده باش باشد و ضرورت دارد با توجه به وضعیت فعلی دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند تا روزهای آخر سیل نیز به خوبی مدیریت شود و مردم سیل زده به خانه خود بازگردند.

وی با بیان این که مسئولیت اردوگاه‌ها بر اساس قانون مدیریت بحران با جمعیت هلال احمر است، توضیح داد: در کنار هلال احمر، ستاد پشتیبانی استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و دستگاه‌های دیگر مانند علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، عتبات عالیات اقدامات مربوطه خود را انجام دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تشکیل «کمیته بازگشت» برای بازگرداندن سیل زدگان به منازل خود توضیح داد: با توجه به فروکش کردن آب در برخی روستاها وضعیت به گونه‌ای است که سیل زدگان می‌توانند به منازل خود بازگردند به همین منظور کمیته بازگشت متشکل از فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شده است.

صدور دستور تخلیه برای 8 روستای شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۵:۳۱

سعید حاجیان فرماندار شادگان امشب در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شب گذشته جاده ارتباطی شادگان به دارخوین به دلیل کاهش حجم آب اطراف شادگان شکافته شد که از صبح امروز شاهد کاهش حجم آب بودیم.

وی افزود: دو عدد از دریچه‌های خروجی نهر بحره نیز بسته شد که منجر به کاهش آب به سمت تالاب شادگان می‌شود؛ همچنین مقرر شد بخشی از سیلاب نهر بحره به سمت کانون ریزگردها رها شود.

فرماندار شادگان با اشاره به نزدیکی شهر شادگان و خنافره به تالاب، عنوان کرد: برای ۴ روستا در بخش مرکزی شادگان و ۴ روستا در بخش خنافره دستور تخلیه صادر شد اما برخی از مردم روستاها اقدام به تخلیه نکردند و همچنان در روستاها ساکن هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰‌ درصد اهالی روستای گرمه منازل خود را تخلیه کردند، افزود: سیلاب سراسر روستای صراخیه و حدود ۷۰ درصد روستای رگبه را فرا گرفته است؛ امدادرسانی به برخی روستاها مانند ابوشلوگ نیز فقط با قایق انجام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اول سیل دوم ملخ سوم سرمازدگی تا چهارمی زلزله مهیب نیومده بخود بیاییم و کمتر غذای دهن مردم رو تا آخرین ذره صادر کنیم . خشم خدا شوخی بردار نیست
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
پناه بر خدا



خدایا خودت و خودت



به فریادمون برس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
ببخشيد يك پيشنهاد بي ربط ميتونم بدم؟.:
الان ميشه آب سد گتوند رو توي آب سيل خالي كنند تا بره به دريا و براي هميشه از اب شور ش خلاص بشيم.
به نظر من هیچ یک از این حوادث طبیعی نیست ؟قطعا حمله دشمنان از طریق تغییر شرایط جوی کلید خورده وآغاز شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
گوشهاتون چیزی نمی شنوه
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
درسته طبیعی نیست .دشمن بیرون از مرزها نیست .دشمن دست اندازی به طبیعت .دشمن حق الناس هایی که هر روز بیشتر میشه دشمن فساد گسترده است.دشمن دروغ و نفاقه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل