بازدید 12415
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» بررسی شد؛

آیا افزایش وام مسکن، راهگشای خانه دار شدن است؟/ برای افزایش قدرت خرید مسکن چه باید کرد؟

اگر بنا باشد ساخت و ساز در شرایطی که نرخ سود بیش از ۲۰ درصد است، دوره‌های طولانی را طی کند خواه یا ناخواه قیمت‌های تمام شده بسیار خواهد بود. بالاترین هزینه ساختمان در مراحل اولیه ساخت و ساز آن و در مسأله زمین و پروانه اتفاق می‌افتد. بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های ساختمان در شهر‌های بزرگ در ابتدای کار پرداخت می‌شود و اگر قرار باشد این سرمایه مثلاً در دو یا سه سال معطل بماند، طبیعتاً قیمت‌های تمام شده را ناخواسته افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۸۹۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 23 April 2019
تابناک اقتصادیدر سال گذشته قیمت مسکن با رشد چشمگیری مواجه شد، به گونه ای که بنا بر آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که این قیمت در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ رشد ۹۵ درصدی را نشان می‌داد. این موضوع باعث شد تا عملاً وام‌های مسکن کارکرد خود را جهت خرید آن از دست بدهند. حالا شاید پرسش اساسی خیلی از مردم که در انتظار خرید مسکن هستند از کارشناسان این حوزه این است که راهکار بازگشت قدرت خرید مسکن چیست؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال گذشته، بهای مسکن نیز به مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری را تجربه نمود. طبق آخرین آمار رسمی منتشره توسط وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که این قیمت در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ رشد ۹۵ درصدی را نشان می‌داد.
 
این افزایش قیمت باعث شد بسیاری از مردم قدرت خرید مسکن را از دست بدهند و حتی وام‌های مسکن نیز دیگر کارکرد خود را از دست دادند و تنها می‌توانستند مقدار بسیار اندکی از قیمت مسکن را پوشش دهند. بسیاری راهکار رونق دوباره خرید مسکن را در افزایش میزان وام‌های پرداختی می‌دانند، اما کارشناسان معتقدند که به دلیل یکسان نبودن قیمت مسکن در شهر‌ها و استان‌های مختلف این راهکار نمی‌تواند موجبات رونق خرید مسکن را فراهم کند. شاید به همین منظور بود که به تازگی بانک مرکزی نیز با افزایش سقف وام زوجین برای خرید مسکن از ۱۶۰ میلیون تومان به ۲۸۰ میلیون تومان مخالفت کرد.
 
آیا افزایش وام مسکن، راهگشای خانه دار شدن است؟/ برای افزایش قدرت خرید مسکن چه باید کرد؟
 
حالا پرسش اساسی بسیاری از مردم که در انتظار خرید مسکن هستند از کارشناسان این حوزه این است که راهکار بازگشت قدرت خرید مسکن به آن‌ها چیست؟
 
مهدی سلطان محمدی کارشناس و تحلیلگر حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اینکه استطاعت مالی خانوار‌ها برای خرید مسکن افزایش یابد نهایتاً به این موضوع بازمی‌گردد که درآمد ملی افزایش پیدا کند و از این طریق وضعیت درآمدی خانوار‌ها بهبود پیدا کند.
 
وی ادامه داد: در چند سال گذشته درآمد خانوار‌ها رشد آنچنانی نداشته است و بنابراین می‌توان گفت: پس انداز خانوار‌ها که از محل مازاد درآمد نسبت به هزینه به وجود می‌آید، ارتقا پیدا نکرده و این در حالی است که قیمت مسکن همواره رو به افزایش بوده است. سلطان محمدی افزود: بنابراین راهکار اساسی و بنیادی در این زمینه این است که درآمد خانوار‌ها افزایش یابد. به جز این راهکار، راهکار دیگری وجود ندارد، مگر آن که بخواهیم از طریق سوبسید‌ها و کمک‌های بیرونی این موضوع را حل کنیم که این موارد هم راه حل‌های پایداری نیستند.
 
این تحلیلگر حوزه مسکن در مورد راهکار افزایش سقف وام برای بازگرداندن قدرت خرید مسکن به مردم گفت: با افزایش سقف وام می‌توان قدرت خرید مردم را افزایش داد، اما این افزایش به این موضوع بازمی‌گردد که خانوار‌ها توان بازپرداخت اقساط آن را داشته باشند.
 
در شرایطی که اکنون نرخ سود برای پرداخت وام نرخ بالایی است، در نتیجه اولاً اقساط بازپرداخت این وام‌ها بالا خواهد بود و کمتر خانواری می‌تواند از عهده بازپرداخت آن برآید و ثانیاً کمتر خانوار‌هایی می‌توانند مستندات و مدارک مربوط به دریافت این نوع وام‌ها را فراهم کنند؛ بنابراین اینجا یک معضلی پیش می‌آید که وام دهی را محدود می‌کند.
 
معضل دیگر که وام دهی را محدود می‌کند به منابع خود بانک‌ها بازمی‌گردد. می‌دانیم که هم اکنون بانک‌ها با مشکلات جدی رو به رو هستند و قادر به افزایش منابع مالی خود نیستند تا بتوانند آن‌ها را در اختیار حوزه مسکن قرار دهند. مگر آن که بانک‌ها به مانند پروژه مسکن مهر از منابع بانک مرکزی بخواهند کمک بگیرند که این موضوع تورم زا خواهد بود و فشار سنگینی بر  اقتصاد و بقیه قشرهای جامعه وارد خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: بنابراین انتظار اینکه میزان وام در شرایط کنونی افزایش چشمگیری پیدا کند، انتظار واقع بینانه‌ای نیست. در مجموع می‌توان گفت که مسئولین اجرایی وعده افزایش سقف وام را می‌دهند، اما به همین دلایلی که عرض کردم در عمل امکان تحقق این وعده وجود ندارد.
 
سلطان محمدی ادامه داد: حالا پرسش این است که دولت در این میان چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ آیا می‌تواند کاری انجام دهد یا خیر؟
 
پاسخ این است که بله می‌تواند کاری انجام دهد، ولی آن کار الزاماً در خود بخش مسکن نیست. با توجه به اینکه قیمت مسکن خود را در بلندمدت با تورم وفق می‌دهد، بنابراین اگر دولت بتواند انضباط مالی و پولی درستی داشته باشد، طبیعتاً تورم کنترل و در نهایت کاهش خواهد یافت و در نتیجه مسکن هم نمی‌تواند با رشد بالا قیمت‌ها را ادامه دهد. اقدامات دیگری که دولت می‌تواند داشته باشد بیشتر در زمینه‌های زیرساختی است. یعنی دولت بتواند شهر‌های جدیدی را تعریف کند و زیرساخت‌های قوی تری به آن بدهد، ارتباطات به خصوص ریلی را بین شهر‌های اقماری و مرکز برقرار کند و سایر زیرساخت‌هایی که بتواند تراکم جمعیت را از داخل شهر‌های بزرگ که دیگر امکان جمعیت پذیری بیشتری ندارند، به حواشی هدایت کند را به این شهر‌ها بدهد.
 
وی افزود: انتظاری که مردم از دولت‌ها دارند این است که دولت‌ها خود مستقیم خانه سازی و یا منابع آن را تأمین کنند و همین باعث می‌شود که مسئولین نیز بر همین حوزه‌ها تمرکز کنند و وعده‌هایی را در همین زمینه‌ها بدهند، ولی واقعیت این است که در این موارد ابزار‌های بسیار محدودی وجود دارد و می‌توان گفت: نه زمین مازادی در شهر‌ها مانده است که بخواهد توزیع بشود و اگر هم باشد و توزیع بشود یک توزیع رانت عظیمی خواهد بود و نه منابع مالی آنچنانی دولت در اختیار دارد. بیش از ۹۵ درصد مسکن ساخته شده در ایران توسط بخش خصوصی و خانوار‌ها بوده است؛ بنابراین، باید توان خرید خانوار بالا برود و دولت می‌تواند در زمینه‌های زیرساختی و بنیادی بتواند نقش خود را ایفا بکند.
 
این کارشناس بازار مسکن در پایان سخنان خود گفت: کار دیگری که دولت می‌تواند علاوه بر فعالیت در زمینه زیرساخت‌ها در راستای کاهش قیمت مسکن انجام دهد، می‌تواند در حوزه بهبود مقررات یا به تعبیری مقررات زدایی باشد. روز به روز فرآیند‌های اخذ پروانه ساختمان دشوارتر می‌شود. هر کدام از این فرآیند‌ها هزینه‌های سنگینی را متوجه ساخت و ساز می‌کند. این هزینه‌ها از دو ناحیه است: اول از ناحیه زمان است که محسوس نیست، ولی واقعیت این است که بزرگترین هزینه را تحمیل می‌کند. در شرایطی که نرخ سرمایه بالاست، اگر زمان سرمایه گذاری به جای یک سال به چند سال تبدیل شود، عملاً قیمت تمام شده چند برابر افزایش خواهد یافت.
 
دوم آنکه هر یک از این فرآیند‌ها هزینه‌های سنگینی را متوجه سازنده می‌کند. این هزینه‌ها بخشی هزینه‌های قانونی است که هر کدام از این فرآیند‌ها به سازنده تحمیل می‌کند و بخشی هزینه‌های غیرقانونی است که هنگامی که شما فرآیند‌ها را پیچیده و سخت می‌کنید طبیعتاً ممکن است فساد بیشتری ایجاد شود؛ بنابراین این هم حوزه‌ای است که دولت باید روی آن کار کند. متأسفانه همه مساعی قانون گذاران یا دولت‌ها در این است که به دلیل آنکه می‌خواهند کنترل‌های بیشتری را اعمال بکنند، در جهت پیچیده‌تر کردن فرآیند‌ها گام برمی‌دارند. ولی باید راهکار‌هایی را در پیش گرفت که این کنترل‌ها را اعمال کرد، اما فرآیند‌ها را پیچیده‌تر نکرد.
 
اگر بنا باشد ساخت و ساز در شرایطی که نرخ سود بیش از ۲۰ درصد است و فعلا هم امکان کاهش آن وجود ندارد، دوره‌های طولانی را طی کند خواه یا ناخواه قیمت‌های تمام شده بسیار خواهد بود. باید گفت که بالاترین هزینه ساختمان در مراحل اولیه ساخت و ساز آن و در مسئله زمین و پروانه اتفاق می‌افتد. شاید می‌توان گفت که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های ساختمان در شهر‌های بزرگ در ابتدای کار پرداخت می‌شود و اگر قرار باشد این سرمایه مثلاً در دو یا سه سال معطل بماند طبیعتاً قیمت‌های تمام شده را ناخواسته افزایش خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۶
بزرگترین مشکل زمینه و نه ساختمان!
هر مدل ساخت و سازی متری حدود 2 تومن در میاد که برای یه خونه 100 متری میشه 200 میلیون تومن و تقریببا اکثر ملت این مبلغ رو میتونن تهیه کنن....
مشکل اصلی قیمت زمین ملک هست که سر به فلک کشیده و قیمت مسکن را اینقدر بالا برده...
پیشنهاد: آزاد سازی زمینهای دولتی ، حکومتی وقفی و .....با هدف کم شدن قیمت زمین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
خوب شما آزاد کن
من فرضا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقد دارم, همشون رو میخرم، اونوقت چی؟
علی رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
جواب :
افزایش وام خرید = افزایش بیشتر قیمت خانه ( چون تقاضا بیشتر از عرضه می شود)
افزایش وام ساخت (ساخت واحد) به تولید کنندگان انبوه ساز = کاهش قیمت خانه ها ( چون باعث بیشتر شدن عرضه بر تقضا خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
علیرضا، اگر من دویست هزار میلیارد داشته باشم، تمام ساختمان ها رو پیش خرید کردم، اونوقت دیگه عرضه نیست که
راه حل اینم نیست
یکم بیشتر فکر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
روزنامه دنیای اقتصاد برخلاف زمانهایی که بورس رشدمیکندوانرابابزرگترین فونت ممکن وتعابیر حماسی! تیترمیکند درمواقع سقوط بورس هیچ انعکاسی درخصوص ریزش شاخص درصفحه اول خودندارد دیروزوپریروز شاخص کل بیش از۴۰۰۰ واحدفروریخت اما روزنامه مذکوربجای تحلیل علا سقوط بورس بخش مهمی از صفحه اول روزنامه ۴ اردیبهشت خودرابه « بازگشت موسولینی» اختصاص داد !!!!
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
دوستان ناشناس و علیرضا:
شما اگر اون چند صد هزار میلیارد تومن رو داشته باشی و بریزی تو ساختمون کلا نقدینگی کشور کم میشه و چون پول کم میاد مجبور میشی با نصف قیمت بفروشی


در ضمن اصل مشکل اینجاست که قیمت زمین در ایران به نسبت درآمدها و قیمتهای چیزای دیگه بسیار بسیار بالا رفته! این قیمت بالای زمین (در کل ایران) و خصوصا تهران فقط به خاطر ساخت و ساز نیست ، کاذبه! در واقع کمبود کاذب زمین برای ساخت و ساز داریم که قیمت اینقدر بالا رفته! یکی از علتهاش زمینهای دولتی است که باید آزاد بشه...
با این قیمتها به هیچ عنوان نمیشه خانه خرید
حتی با وام ۲۰۰ میلیونی
قیمتها خیلی بالا رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
انصاری
وقتشه این شوخی ها رو بزاری کنار تابناک یکار کردن مردم الان فکر تهیه شام هستن نه مسکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
قیمت مسکن چند درصد هزینه خانوار
هست؟ ۶۰ درصد
نه خونه متري 4 تومن شده متري 16 تومن بعد وام 160 ميليوني حالا بشه 270 تومن چي ميشه ؟؟؟ هيچي بابا سر كي رو داريد گول ميماليد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
از فردا بانک ها وام ۸۰۰ میبینی ۱۶ ساله بدن
میتونی قسطشو بدی؟
این کارشناس محترم از همه چیز گفت ولی از علت اصلی که مالیات گرفته نمی شود از دلالان و خانه های خالی چیزی نگفت!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
انصاری
خونه تو تهران 6 ماهه دو برابر شد
اون کسانی رو بگو که میلیارد میلیارد پول بی زبونشونو دادن ملک تو گرجستان و ترکیه خریدن حالا کل سرمایه شون رو هواست
خانه خریدن دیگه کابوس شد :((
مملکت دارای نفت و گاز و معادن طلا و ...
فقط یه عده نفعشو میبرن!
با سلام
احتراماً درج همچین اعلام نظر هایی برای حل معظل مسکن دردی را دوا نمیکند خواهشمند است از ماکین مسکنها و این سوداگران بابت و رهن و اجاره بها مالیات ها گزاف وواقعی گرفته شود تا هیچ سوداگری خیال افزایش ناعادلانه را نداشته باشد و دولت نظارت کند و نه نظارتی که تا الان انجام شده. که قراردادهای صوری تهیه میکنند با رقم هایی کم برای فرار مالیاتی و اقداماتی که خودشان بهار میداند.تنها چاره کار گرفتن مالیات گزاف از سوداگران مسکن است.
باور کنید مسئله حل کردن مسکن بسیار آسان هست و هیچ فرمول عجیبی ندارد تنها فعل خواستن میخواهد
همین که هنوز نمردیم خودش خیلیههههه
در این مملکت خانه آخرت هم گیرمون نمیاد!!!!
زمین در بسیاری از شهرها هست منتها واگذار نیست دولت زمین را آماده کند و به مردم بدهد منتها یک عده که در راس آنها بانکها هستند چنین چیزی را نمی خواهند
نه خیر
افزایش وام قیمت را بالا میبره و وارد چرخه باطل میشه.
و خریدار عمری باید قسط بده.
تا گنجشک ها هم واسه خانه و مسکن هوشمندتر از ماها هستند. هیچگاه تو زندگیشون لنگ و آس و پاس یه خونه یا لونه نیستند.
خب حداقل زمین واگذار کنید هرکس برا خودش خونه بسازه.
با سلام. چاره ای جز افزایش سقف و تخصیص وام کم بهره به خانه اولیها برای خانه دار شدنشان نیست ، آنهم حدود نصف بهای مسکن تا بشود یک 60متری در تهران خرید!!
آنچه این کارشناس بهم بافته اکثراً نائرست است تا نظریه کارشناسی!!!!
به نظرم اتحادیه املاک ضعیف عمل میکنه ....
میتوان با ابلاغ به تمام املاکی ها و تعیین سقف قیمت ها با توجه به جز به جز امکانات و سایر پارامترهای تعیین کننده در نرم افزار ثبت قراردادها و اجبار به استفاده از نرم افزار و سامانه برای عقد قرارداد خرید و فروش و اجاره ، نسبت به عقد قرارداد و اجاره بیش از سقف تعیین شده هشدار داده و جریمه و مجازات برای مشاور املاک خاطی ،ویا عدم امکان ثبت بیش از قیمت کارشناسی در سامانه وضعیت را بهبود بخشید.
و اعلام شود هر گونه خرید و فروش و اجاره خارج از سامانه ارزش قانونی برای رسیدگی به اختلافات ندارد و باطل است. اجاره سال های بعد هم عطف به همین قرارداد و با توجه به قیمت سامانه ممکن است که دستی نوشته شود.

اگر همت کنید میشود ...فقط زودتر ... زمزمه شروعش هم باعث افت قیمت ها میشود.
بجنبید که اوضاع خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
دقيقا به همين راحتي هست ولي مافياي مسكن نميزاره اين اتفاق بيوفته
پس امیدی نیست
دولت ارز دولتی را در اختیار خودی ها قرار می دهد و کسری بودجه بوجود می آید و جهت جبران کسری بودجه ارز را بالا برده تورم شدیدی ایجاد می کند
مشکل تنها مسکن نیست همه به نوعی درگیر شده اند و در کنار کاهش قدرت خرید مردم هر روز شاهد خلافکاریهای جدیدی می شویم که آسیبهای اجتماعی شدیدی بر جامعه وارد می کند
راه حلهای خروخ مسکن از بن بست:
1- کنترل قیمت و قیمت گذاری براساس واقعیت هزینه ساخت.
2- اجازه ساخت توسط تمامی مردم بدون تحمیل هزینه های زاید مانند پروانه ساخت و هزینه های اضافی شهرداری.
3- جمع آوری و قطع دست املاکی ها با اسامی مختلف. که عامل اصلی در گرانی تخیلی و بی ثباتی قیمت مسکن هستند.
4- گرفتن مازاد فروش نسبت به قیمت واقعی مسکن بعنوان مالیات.
درصورت انجام گزبنه های فوق عرضه و تقاضا زیاد شده و کسب و کار رونق گرفته و اشتغالزائی دائمی صورت میگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
عاشق این دوستانی هستم که میان راه حل میدن انگار مسئولین صبح تا شب پیگیر حل مشکلند فقط راه حلش رو ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
هزاران درود
افزایش وام خرید = افزایش بیشتر قیمت خانه ( چون تقاضا بیشتر از عرضه می شود)
افزایش وام ساخت (ساخت واحد) به تولید کنندگان انبوه ساز = کاهش قیمت خانه ها ( چون باعث بیشتر شدن عرضه بر تقضا خواهد شد
افزایش وام مسکن کاریست عبث! قبل از رسید پای وام گیرنده به بانک و حتی قبل از تصویب مبلغ آن قیمت مسکن توسط املاکی ها بصورت تخیلی بالا می رود و متقاضی مسکن را که بالاجبار به خرید یک خانه نقلی دلبسته نا امید کرده از خرید مسکن محرم میکند!
تنها را برون رفت مسکن از بن بست. قیمت گذاری واقعی مسکن و کنترل آن و جمع آوری تمامی عوامل بروکراسی با هزینه های فراوان قبل ساخت مسکن و کوتاه کردن دست املاکی ها از معاملات مسکن است!
حداکثر قیمت هر متر مسکن 50 هزار تومان است و مابقی آن سودجوئی است.
یکی میمرد ز درد بی نوایی ،





یکی میگفت : خانوم ، زردک میخواهی ؟؟
باید برای داشتن و مالک بودن خانه و آپارتمان و مغازه مالیات تصاعدی سالیانه وضع کرد ...
مثلا آپارتمان یا خانه تا یک میلیارد تومن از مالیات معاف ..
از ۱ تا ۲ میلیارد تومن سالی ۵ درصد برای ۱ میلیارد اضافی..
از ۲ تا ۳ میلیارد سالی ۱۰ درصد برای ۱ میلیارد مازاد بر ۲ ...
و الی آخر
برای خودرو هم همینطور...
باید مالک شدن و مالم بودن بصورت یم مشکل و معضل در بیاد ، در غیر اینصورت همه به فکر مال اندوزی و زیاده خواهی میرن...
با این رویکرد ایران بسوی نابودی داره قدم برمیداره ...
۱۰۰ سال دیگه یه عده کم مولتی بیلیونر و بقیه میشن برده و بنده و غلام ....
ممنونم تابناک
وامهای دویست ملیونی درصد پایین بلند مدت به مردم بدن تا خانه بخرند
دردو هفته گذشته قیمت مسکن حداقل پنجاه درصد افزایش داشته واقعا به کجا میرویم
خیلی جالبه حرکتهای خرگوشی




و کاهش های لاک پشتی
با این قیمت های بالای مسکن، وام های زیر 500 میلیون تومان تاثیر چندانی در افزایش قدرت خرید مردم ندارد اما مشکل اصلی باز پرداخت چنین وام هایی است چند درصد مردم می توانند هر ماه چند میلیون اقساط وام های بالا را پرداخت کنند
یک سر به شهر جدید پردیس بزن ببین بخاطر نجومی شدن قیمت ملک در تهران چطور در اونجا قیمت زمین انفجاری داره میره بالا
با ریالی که ارزشش از کود کمتره هیچ کاری نمیشه کرد
فساد عامل اصلی سقوط ارزش پول کشور هست نه امریکا و نه اسرائیل و نه عربستان
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
عربستان و امارات با برنامه ریزی برای راه های که موجب کاهش ارزش پولی کشور ما می شود عملا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده اند....
تنها راه برای مسکن ارزان واگذاری زمین دولتی به متقاضیان مسکن است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
پدر بیامرز این که همون مسکن مهر هست که اجرا شد و توسط وزیر دولت فعلی مزخرف خوانده شد. خوشم میاد هم تو یارانه ها وهم تو مسکن همه آخرش میرسند به همون طرحی که احمدی اجرا کرد.
مشکل اساسی نپرداختن به ارزش ریالی طبقه متوسط یعنی کارگران و کارمندان ساده و کسبه خرد و کشاورزان خرد است که باید ماهی 10 میلیون تومان در ماه یا ارزش ریالی آن باشد که نیست و بس صورت مسئله را پاک نکیند...
قیمت مسکن در تهران = پاریس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
خیلی بیشتر از فرانسه و آمریکاست شاید 20 برابر اونجاههاست
Na
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
این کجا وان کجا
تنها راه کنترل قیمت خونه مالیات سنگین بر خونه های خالی.....اگه میخوای قیمتها را کنترل کنی بسم ا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
اداره مالیات داره مالیات صاحبخانه رو از مستاجر طلب میکنه بعد چه انتظاری داری
گیرم که وام هم زیاد بشه اقساطشو چجوری باید داد با این چندر حقوق و تا کی ؟ تا اخر عمر؟
تو را بخدا جلوي افزايش وام بگيريد ، بيچاره بوديم بيجاره تر ميشيم. وام بره بالا قيمتها هم صعودي ميشه...
حتی اوراق مسکن هم دست دلال ها و واسطه ها هست، چرا باید اوراق مسکن برای هر یک میلیون تومان حدودا 140 هزارتومان هزینه کرد؟ یعنی 100 میلیون وام رو 14 میلیون تومان بخری؟ و بعد هم قسط 100 میلیون رو بدی؟ این کجای دنیا هست؟ بعد میگید بانکداری اسلامی!!!!! حالا اینکه الان هم با وام های فعلی توی شهرستان های اطراف تهران هم نمیتونی خونه بخری
برای ارایه راهکار جهت حل مشکل مسکن، با من تماس بگیرید
وزیر مسکن که قادر به کنترل قیمت مسکن نیست. منه جوان چطور میتونم خونه بخرم با این حقوق و تورم؟؟
به افرادی که هیچ زمین و مسکنی ندارند از دشت های خدا زمین بدهید تا بسازند
زمین خواری و خانه های بی حد و حساب را از مد بیندازید تا مردم بتوانند خانه دار شوند.
هر ایرانی یک خانه نه یک حرف زیاد نه یک حرف کم
برای افرادی که چندین زمین و خانه دارند مالیات بگذارید تا مجبور شوند بفروشند و جوان بدبخت صاحب خانه شود
کار ساده ای است فقط قدری از خود گذشتگی می خواهد و قانون مشخص گذاشتن
همینطور پیش رود آه اجاره نشین ها خانه و کاشانه و ویلای دم کلفت های سیری ناپذیر را ویران خواهد کرد
جواب هم بله است و هم خیر ، اساس تفکری که ۱۰۰ میلیون یا ۲۰۰ میلیون به مردم وام بدهند و بگویند برو خانه بخر نادرست است بانک باید ۹۰ درصد قیمت یک خانه را وام بدهد و نباید سقفی برای پرداخت وام در نظر بگیرد تنها شرط این است که خریدار مسکن به بانک ثابت کند می تواند اقساط کمک هزینه بانک را پرداخت کند بازپرداخت دست کم ۲۰ ساله و بهره هم باید زیر ۴ درصد باشد نه بهره های نجومی.
بله موافقم باید از خانه های خالی که بیشترش به جای خانه دولت سراس مالیات گرفته شود
عزیز مشگل مسکن اصلا توی خود بخش ان نیست بلکه در جوانب است.اولا کسی به این همه مهاجر به شهر تهران و شهرستانهای بزرگ کارت دعوت نداده بود که بیایند که اگر نمی امدند نرخ مسکن این نمی شد کما اینکه رشد مسکن در شهرستانها بسیار کمتر از تهران بوده ولی دستمزد یکسان است پس مشگل اول امایش نامناسب جمعیت است مشگل دوم هم رشد مازاد نقدینگی است که سبب شکاف طبقاتی و گرانی همه چیز می شود و با کنترل ان حتی می شود کاری کرد که فردا نرخ همه چیز از جمله مسکن و ارز سقوط کند اما همتی می خواهد که وجود ندارد
پاسخ ها
علی
| Netherlands |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
وقتی که ثروت کشور ناعادلانه توزیع میشه چاره ای جز مهاجرت نیست
بی عدالتی در پرداخت حقوق ها خودتون میدومین که پرداخت حقوق ها ناعادلانه است چند قشر حقوق بالا می گیرند و خروجی بسیار پایین دارند اکثریت هم حقوق پایین
رانت و فساد در کشور در بوجود آمدن وضعیت موجود تاثیر زیاد دارد
دولت هیچ نظارت و برنامه ای برای حل مشکلات کشور ندارد قیمت زمین نجومی است و در چند ماه گذشته چند برابر شده است وضع اقتصادی و معیشتی و تورم بسیار نگران کننده است.
باید مدیران نا کارآمد بر کنار و محاکمه شوند
با رانت خواران و چپاولگران برخورد بی رحمانه باشد حتی اگر فامیل باشند
با این وضعیت اجاره کردن خانه هم بسیار سخت شده چه برسد به خرید خانه.
یک بار هم نظر من را بگذارد ....باید برگردیم به قانون ....خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد با تعییت قیمت مصالح بکار برده شده دران با تایید کارشناس دادگستری .حذف صنف بنگاه معاملاتی ....ارائه فقط در اینترنت .ثبت فقط در دفاتر اصلی دولت .......قانون جنگل تمام شده ...هرچه انها قیمت گذاشتند هیچ کس حقی نداشته باشد که بیش از ان بفروشد یا بخرد .مثل زمان قبل از انقلاب
با سلام خدمت هموطنان عزیز آقا با فحش وناسزا کار به جایی نمیرسد باید از حداقل فضا حداکثر استفاده را برد در شهراهای توریستی چطور در یک آپارتمان ۴۰ متری چند روز میتوانیم ساکن شویم میتوانیم در همان مقدار جا نیز برای مدتی ساکن شد تالارهاورستورانها که نباید بیکار بمانند و ما فعلا با این قیمت کذایی میوه وگوشت وسایر مایحتاج و سوخت وآب وبرق باید الگوهای مصرف رااااا رعایت کنیمممم!!!.
تنها راه حل کاهش قیمت ارز و سکه است تا بتونیم با بیست سکه خودرو و با 200سکه خونه بخریم
یکی از راه حل های موثر(فرانسه) بستن مالیات سنگین به خانه دوم اشخاص هست به نحوی که طرف صرف نظر کنه از داشتنش مگر اشخاصی که داری تمکن های خیلی بالا هستند. همچنین پیگیری و.. که صاحب ملک نتواند خانه را به فرزندی که هنوز با او زندگی میکند یا زیر 18 سال است بنامش بزند. همینو واقعا اجرا کنن کلی خونه تو تهران هست که خالیه ازاد میشه!!
هر وقت کارگر 4 میلیون و هر کارمند 8 میایون حقوق بگیره از مسکن و زندگی حرف بزن
سرمایه دار مالیات نمیده خاصیت نداره تورم و گرانی هم نداره ... تورم و گرانی دست بازاری هاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل