بازدید 3163
۱
قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد؛

کاهش بدهی بانک‌ها به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان

کد خبر: ۸۹۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴ 23 April 2019

قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۲ هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه سال گذشته به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان بهمن ماه سال ۹۷ رسید.

بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا، اکبر کمیجانی اظهار داشت: یکی از مولفه های مهم بدهی بانک ها است که به دلایل مختلف افزایش یافته بود. با اقدامات صورت گرفته بدهی بانک ها که در پایان مهرماه ۹۷ به ۱۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته وی، حمایت از تولید، اشتغال از آغاز دولت یازدهم یکی از جهت گیری های بانک ‌مرکزی بود و منابع بانکی عمدتا صرف سرمایه در گردش شد و سیاست های کنونی بانک‌ مرکزی حول این سیاست است.

کمیجانی تاکید کرد: اقتصاد ما بانک محور است و عمده تامین مالی بر عهده سیستم بانکی است و باید تمرکز نظام بانکی بر تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و بنگاه های بزرگ بر عهده بازار سرمایه باشد.

وی با اشاره به اینکه بازارهای مالی در تحقق اهدافی از جمله رشد اقتصادی سهم زیادی دارند، گفت: اما اینکه این بازارها تا چه میزان در تامین مالی ایفا نقشکنند، به شفافیت و فراهم بودن بسترهای لازم برای دسترسی به اطلاعات از یکسو و از سوی دیگر به توسعه بازار مالی و ایجاد ثبات در اقتصاد کلان ارتباط دارد.

کمیجانی افزود: بانک مرکزی در سال های اخیر با رعایت قوانین و مقررات سعی در ایجاد فضایی شفاف و سازگاری و انطباق با استانداردهای بین المللی از جمله IFRS و استاندارد سازی صورت های مالی بانک‌ها داشته است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ۹۷ نیز شاهد تحولاتی در بازار پولی و ارزی بودیم، ادامه داد: تلاش بانک مرکزی در جهت ثبات در بازار ارز بود اما در کنار این اقدامات در بعد ریالی و حمایت از تولید و اشتغال نیز اقداماتی انجام شد.

کمیجانی درباره این اقدامات توضیح داد: بانک ‌مرکزی با هدایت جریانات ریالی و کاهش سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومانی در کارت های بانکی و ساماندهی چک های تضمینی توانست حجم زیادی از عملیات سوداگری در بازار ارز را سر و سامان دهد. وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی با بررسی های متعدد دستورالعمل سپرده گذاری مبتنی بر ارز را تصویب کرد که به زودی اجرایی خواهد شد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی تصریح کرد: در عین بازگشت تحریم ها، با انباشت نقدینگی در سال های گذشته مواجه بودیم به شکلی که نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۹۷، به یک هزار و ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به بهمن سال ۹۶ یک دهم درصد کاهش داشت.

قائم مقام بانک مرکزی کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک ها را از دیگر اقدامات بانک عنوان کرد و افزود: پس از اقدامات کارشناسی صورت گرفته، دستورالعمل عملیات بازار باز طی هفته های اخیر از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد که یکی از ابزارهای مهم در بازارهای پولی است. وی ادامه داد: این دستورالعمل علاوه بر گسترش خرید و فروش اسناد، اضافه برداشت بانک ها را نیز کاهش خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هرروز که میگذره ۱۰۰۰میلیارد به نقدینگی کشور اضافه میشه.هیچ اتفاقی هم نمیفته بلکه همین چند نفری هم که تو بازار بودند بیکار شدند.بانک مرکزی هم دلار برده رو ۱۴۰۰۰,.دلش خوشه که گرانه.اما همه بیکار وناراحت ومشغول تماشا.نه تولید راه میفته ونه بازار رونق داره.هرچی هم میگی ونامه مینوسی جواب نمیدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر