بازدید 9499
عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با «تابناک»؛

امکان افزایش دوباره تعرفه‌های پزشکی وجود ندارد/ پرداخت یارانه به تولیدکننده‌ها باعث ایجاد رانت می‌شود

اواخر سال ۹۷ بود که وزیر بهداشت و درمان کشور در حاشیه بازدید از ایستگاه سلامت نوروزی در منطقه قوری چای آزادراه کرج تهران در جمع خبرنگاران گفت: امسال تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی افزایش ۱۰ درصدی و در بخش خصوصی، افزایش ۱۳ درصدی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 22 April 2019

امکان افزایش دوباره تعرفه‌های پزشکی وجود ندارد/ پرداخت یارانه به تولیدکننده‌ها باعث ایجاد رانت می‌شوداواخر سال ۹۷ بود که وزیر بهداشت و درمان کشور در حاشیه بازدید از ایستگاه سلامت نوروزی در منطقه قوری چای آزادراه کرج تهران در جمع خبرنگاران گفت: امسال تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی افزایش ۱۰ درصدی و در بخش خصوصی، افزایش ۱۳ درصدی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ به این ترتیب، اندک زمانی بعد نیز این مصوبه از طریق سازمان نظام پزشکی به تمام مراکز پزشکی و درمانی کشور ابلاغ شد، ولی اکنون خبر رسیده که پزشکان نسبت به این میزان افزایش اعتراض دارند و خواستار افزایش ۷۰ درصدی در تعرفه‌های خود هستند!

اما این موضوع با واکنش رئیس کل سازمان نظام پرستاری روبه رو شد، به گونه ای که اصغر دالوندی درباره این موضوع گفته است: برای اینکه متوجه شویم افزایش تعرفه‌های پزشکی معقولانه بوده یا خیر، باید نگاهی به حداقل حقوق و دستمزد کنیم که شاخص اساسی در کشور است. زمانی که حداقل حقوق یک کارگر، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و نسبت به سال گذشته‌اش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته، چطور می‌توان توقع داشت تعرفه‌های پزشکی ۷۰ درصد افزایش پیدا کند؟!

دالوندی افزود: اگر همان طور که جامعه پزشکی کشور توقع دارد تعرفه‌هایش ۷۰ درصد رشد داشته باشد، حداقل حقوق کارگران نیز ۷۰ درصد رشد پیدا کند، آن وقت می‌توان گفت عدالت برقرار شده است؛ اما زمانی که افزایش تعرفه‌ها از افزایش حداقلی دستمزد بیشتر باشد، رنج مردم که اکنون زیر فشار‌های اقتصادی هستند، دوچندان می‌شود.

محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به تابناک گفت: هیچ زمانی در افزایش تعرفه‌ها نقطه نظرات جامعه پزشکی مورد توجه واقع نشده است، ولی در سال‌های گذشته، آنچه در خصوص افزایش تعرفه‌ها اعمال شد، بر پایه مؤلفه‌ها و آیتم‌هایی بوده که شورای عالی بیمه وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های مرتبط، تعرفه ای معقول و متناسب با تورم در نظر گرفته اند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: امسال هم تعرفه‌ها ۸ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع ابلاغ شده، اما اینکه برخی از حوزه ها، مانند قیمت دارو‌ باید واقعی باشد درست است. امروز ما در برخی حوزه‌ها با تورم ۱۰۰ درصدی مواجه هستیم و در برخی دیگر نیز که خود دولت اعلام کرده، بالای ۸۰ درصد تورم وجود دارد.

امروز در تمام بخش‌های تولید داخلی، افزایش قیمت بالای ۱۰۰ درصد را شاهدیم، اما در حوزه دارویی افزایش پیدا نکرده و این می‌تواند در روند تولید آسیب زا باشد و شاید باعث شود برخی از واحد‌های تولیدی نتوانند ادامه خدمت دهند؛ بنابراین، پیشنهاد ما این است اگر قرار است یارانه‌ای داده شود، از طریق سیستم بیمه‌ای به خدمات گیرنده‌ها داده شود، چون اگر یارانه به تولیدکننده‌ها داده شود، باز هم رانت اتفاق خواهد افتاد. دولت باید از طریق بیمه هر یارانه‌ای که قرار است به حوزه سلامت دهد را بپردازد.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: به هر حال، تعرفه تعیین و ابلاغ شده و نباید کسانی که هر حرفی را می‌زنند، مبنای قانون قرار داد. قانون چهارچوب خود را دارد و تعرفه دیگر امکان افزایش ندارد و به همین میزان خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
دوچیز ایران را عقب نگهداشته :
نفت و یارانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
و کارانه (پزشکی) که تا 750 میلیون هم ثبت شده.
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بیماری دندانها رو در روستاها و مناطق محروم جدی بگیریم



کمبود دندانپزشک
کارمند بیمارستان
| United States of America |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
من کارمند یکی از بیمارستان های غرب کشور با جمعیت شهری 50 هزار نفری هستم.
حقوق خودم با مزایا 2100 هست
مواردی که اعلام میکنم بر اساس مشاهدات عینی خودم هست و می توانید با یک تحقیق ساده متوجه عمق فاجعه شوید:
پزشک عمومی بین 12 تا 25 تومن دریافتی داره. حسب تجربه کاری و پست های دیگر
ماما و پرستار بین 3 تا 5 تومن
پزشکان متخصص؛ اطفال عفونی و داخلی بین 20 تومن تا 73 تومن. مورد 73 تومن برای یک پزشک عفونی دو ماه پشت فیش خورد
پزشکان جراح و رادیولوژیست ها بسیار دامنه گسترده دارند. من جراح دیدم که نهایت 25 تومن میگیره و مورد هم بوده جمع سه ماه دریافتی اش 1 میلیاد و 500 شده. ولی در مجموع و میانگین بین 50 تا 300 تومن دریافتی دارن
کارانه گیران عزیز دوران مفت خوری داره تموم میشه
با احترام به تمام پزشکان عمومی
حذف کارانه برابر است با افزایش درآمد اکثر پزشکان عمومی
اما قدرت دست شما پزشکان عمومی نیست دست متخصصانه
مردم هم متخصص محور شده اند
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
پزشک عمومی شاغل در تامین اجتماعی 21 میلیون ماهانه میگیره. یعنی سه برابر استاد دانشگاه. بازم کمه؟
پزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اتفاقا پزشکان عمومی هم کارانه میگیرن
آقابرای خودشان میکنندپزشکان که تقاضای افزایش بیش ازسیزده درصددستمزد میخواهندچون بایستی رئیس اتحادیه پرستاران ورئیس صنف لبوفروشان ورئیس اتحادیه کاسه بشقابی هاموافقت کنندکه هرسه گروه مخالفندوبدین ترتیب پزشکان ول معطلند همان سیزده درصدبرای سرشان هم زیاد است خیرشرا ببینندمهم نیست دردرمان ومعایناتشان دلشان بکاربیایدیاخیرمهم رضایت آن مسئولانیست که مخالفند...تابناک عزیزاین نظررایامنتشرنکن واگرمنتشرمیکنی جان مادرت ادیت نکن!
بابا تعرفه پزشکی باید تا 10 سال بی تغییر بمونه. چه خبره یه ویزیت دو دقیقه ای مساویه با یک روز مزد کارگری و عملگی.
در سالها ی گذشته هر چه پزشکان خواسته اند کرده اند متاسفانه . در حالیکه وضعیت معیشت مردم سخت شده ، آنها بفکر درآمد های کلان آنچنانی هستند . لطفا" یکبار برای همیشه جلو این خواسته نا بحق تعداد کمی از آنانکه سکان کار را در دست دارند ، بایستید . همشان اینطوری نیستند خوشبختانه .
کسی نگفته ۷۰ درصد.همون ۳۵ درصد افزایش بدن.با ۸ درصد افزایش نمیشه ادامه داد با این همه هزینه
یک پزشک عمومی۱۵برابریک کارگرحقوقرمیگیره بازمیکه کم است
خجالت بکشید
ارقام ارایه شده اکثرا نادرست وکذب هست...ضمنااگر کارانه پزشکا هم کم بشه به منو شماباز چیزی نمیرسه خیالتون راحت..کلا مامتاسفانه به آرایشگر بنگاهی دلال وغیره بدون اعتراض وبا رضایت پول میدیم واونها رو مستحق تر میدونیم تا افرادی که حداقل سالها درس خوندن وبهترین بودن ومثل اونها شدن آرزومون بوده ..
اكثر اين پزشكان سواد درستى ندارند
ادعاى زياده خواهى از مردم بدخت دارند
بيمه هم كه ندارند كه اگر مردم را ناكار كردند تاوان بدهند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل