بازدید 5063

واکنش به ادعای پمپئو درمورد فعالیت سپاه در عراق

کد خبر: ۸۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ 17 April 2019

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق ادعای اخیر 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر فعال بودن سپاه پاسداران در اقتصاد عراق را رد و آن را تکذیب کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود پس از نشست هیات وزیران، با اشاره به ادعای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که سپاه پاسداران فعالیتی در عراق ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در این خصوص، ضمن ابراز تعجب از ادعای پمپئو مبنی بر اینکه 20 درصد اقتصاد عراق در دست سپاه پاسداران است، گفت: این که می گویند 20 درصد یا 10 درصد یا پنج درصد یا هر نسبت دیگری نمی دانم این ارقام را چگونه حساب کرده اند.

نخست وزیر عراق گفت: ما با ایران روابط اقتصادی و تبادل تجاری پیشرفته ای داریم اما این با داشتن روابط اقتصادی با سپاه متفاوت است.

عبدالمهدی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض در جریان سفرش به عربستان، گفت که عراق از همکاری های سیاسی و اقتصادی میان کشورها استقبال می کند و در این زمینه نیز آمادگی دارد.

عبدالمهدی در این کنفرانس خبری همچنین از سفر روز چهارشنبه خود در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عربستان سعودی خبر داد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت که بغداد و ریاض در آستانه تحولی بزرگ و تعمیق در روابط دو کشور هستند و در این سفر چندین یادداشت تفاهم میان طرفین امضا خواهد شد.

وی، سفر به فرانسه و آلمان را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد که تا پیش از ماه رمضان انجام خواهد شد.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی در خصوص برخی تحرکات در استان بصره برای تبدیل آن به اقلیم مشابه اقلیم کردستان عراق گفت که تاسیس اقلیم در قانون اساسی عراق ضوابطی دارد و می توان آن را انجام داد و خود مردم بصره باید در این باره تصمیم بگیرند و این حق آنهاست همانطور که دیگران هم حق دارند نظر دیگری داشته باشند.

عبدالمهدی درعین حال گفت که چنین تصمیمی باید حساب شده و برای تامین اهداف و منافع واقعی باشد نه این که بصورت واکنشی انجام شود و بعدا مشکلاتی به بار بیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل