بازدید 32499
۶
ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح وارد فاز جدید شد؛

اعضای هیأت مدیره بانک سپه به بانک‌های نظامی می‌روند/ مأموریت احتمالی مجریان طرح ادغام بانک‌ها چیست؟

در نخستین ماه از سال ۱۳۹۸، دومین خبر مهم در مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد. در راستای اجرای امور مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه دوازده انتصاب جدید در این بانک صورت گرفته و نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری به منظور انجام امور مربوط به ادغام معرفی شده اند. پرسش مهم این که مأموریت اصلی نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری چیست؟
کد خبر: ۸۹۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷ 17 April 2019
تابناک اقتصادیدر نخستین ماه از سال ۱۳۹۸، دومین خبر مهم در مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد. در راستای اجرای امور مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه دوازده انتصاب جدید در این بانک صورت گرفته و نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری به منظور انجام امور مربوط به ادغام معرفی شده اند.  پرسش مهم این است که مأموریت اصلی نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری چیست؟
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ موضوع ادغام بانک‌ها از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی کلید خورد. در تابستان سال ۱۳۹۶ بود که زمزمه‌هایی درباره ادغام بانک‌ها و مؤسسات نظامی چه آن‌هایی که دارای مجوز بودند و چه آن‌هایی که هنوز مجوزی از بانک مرکزی برای فعالیت نداشتند، شنیده شد. در ابتدا، طی خبری اعلام شد که مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با یکدیگر ادغام خواهند شد و سپس این بانک جدید با مؤسسه مالی و اعتباری کوثر ادغام خواهد شد. خبری که بانک مرکزی آن را تأیید نکرد و در اسفندماه ۱۳۹۶ بود که فرشاد حیدری، معاون نظارت سابق بانک مرکزی از تصمیم برای ادغام مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با بانک انصار خبر داد.
 

بنابراین اعلام شد تا بهار سال ۹۷ این ادغام نهایی خواهد شد. در نهایت مؤسسه ثامن در بانک انصار ادغام شد و در حالی که قرار بود در ادامه بانک مهر اقتصاد نیز در این دو ادغام شود، این اتفاق رخ نداد. در بهار سال جاری، خبر دیگری در رابطه با ادغام بانک‌های نظامی منتشر و گفته شد شش بانک نظامی موجود به دو بانک نظامی تبدیل و سپس این دو بانک در یکدیگر ادغام شده و تشکیل یک بانک نظامی را خواهند داد. در یکم مرداد ۱۳۹۷ این سناریوی ادغام بانک‌های نظامی نیز تغییر کرد. در این تاریخ، معاون نظارت سابق بانک مرکزی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد.

بعد از این صحبت ها، دوباره موضوع ادغام بانک‌های نظامی به فراموشی سپرده شد تا اینکه در ۷ اسفند ۱۳۹۷ حسن روحانی، رئیس جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی، خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانک‌های نیرو‌های مسلح داد و گفت، بانک مرکزی، مصوبات لازم در این زمینه را اخذ کرده و جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست.

بانک مرکزی نیز با صدور اطلاعیه‌ چهار بندی در ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ضمن تأیید ادغام بانک‌های نظامی اعلام کرد: با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

در نوزدهم اسفندماه ۱۳۹۷ بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در همایش تبیین سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی از نهایی شدن طرح ادغام بعد از چهار ماه خبر داد و گفت: پس از چهار ماه، ادغام نهایی می‌شود و شاهد تشکیل بانک سپه جدید با قدرت و توانایی بیشتری خواهیم بود.

در نوزدهم فروردین ماه ۱۳۹۸، اولین خبر مهم در سال جدید مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد و طی آن فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه ای، شیوه ثبت تقاضای فروش سهام بانک‌های ادغامی (بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی) از سوی سهامداران را اعلام کرد.

مجریان طرح ادغام بانک‌ها معرفی شدند
 
حالا و در اولین ماه از سال ۱۳۹۸، دومین خبر مهم در مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شده است.
 
در این خبر که در ۲۷ فروردین ماه سال جاری منتشر شده آمده است، در راستای اجرای امور مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه ۱۲ انتصاب جدید در این بانک صورت گرفته و نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری به منظور انجام امور مربوط به ادغام معرفی شده اند.
 

بر اساس این خبر، هادی اخلاقی، نماینده تام الاختیار بانک سپه در بانک حکمت ایرانیان، حامد هیات داودیان نماینده تام الاختیار بانک سپه در بانک مهر اقتصاد، عیسی کاظم نژاد نماینده تام الاختیار بانک سپه در مؤسسه اعتباری کوثر، مصطفی پرتوافکنان نماینده تام الاختیار بانک سپه در بانک قوامین و سید‌مهدی حسینی نماینده تام الاختیار بانک سپه در بانک انصار و سخنگوی طرح ادغام خواهند بود.

همچنین سید‌علی جلالی نظری به عنوان نماینده بانک سپه در بانک حکمت ایرانیان در معیت عضو هیأت مدیره، محمد یونسی به عنوان نماینده بانک سپه در بانک مهر اقتصاد در معیت عضو هیأت مدیره، علی صادقی به عنوان نماینده بانک سپه در مؤسسه اعتباری کوثر در معیت عضو هیأت مدیره، سید‌محمدعلی فتاحی به عنوان نماینده بانک سپه در بانک قوامین در معیت عضو هیات مدیره و احمد سلمانی‌آرانی به عنوان نماینده بانک سپه در بانک انصار در معیت عضو هیأت مدیره انتخاب شدند. در ادامه این احکام بهمن گودرزی به عنوان مدیر امور ادغام و محمد متین به عنوان مشاور عضو هیأت مدیره در طرح ادغام منصوب شدند.

۱۲ انتصاب جدید در بانک سپه در راستای اجرای ادغام بانک‌های نظامی/ این افراد قرار است چه کاری انجام دهند؟
 
بعد از اعلام نام مجریان طرح ادغام بانک ها، حالا اساسی‌ترین پرسش این که این افراد قرار است چه کاری انجام دهند؟
 
شاید بتوان پاسخ این پرسش را در مصاحبه‌های منتقدان ادغام بانک‌های نظامی یافت. وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به عنوان یکی از مخالفان این ادغام طی مصاحبه‌ای گفت: روش ادغام مجموعه بانک‌های انصار، حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، کوثر و قوامین با بانک سپه، روش درستی نیست، زیرا این بانک ها، بانک‌های مشکل داری هستند که اوضاع با این روش بدتر خواهد شد.
 
وی افزود: بانک سپه دارای ناترازی منابع بالا و ریسک شاخص‌هاست و با الحاق بانک نظامی نظیر قوامین مسلما اوضاع سپه هم بدتر از قبل خواهد شد. همچنین پدرام سلطانی نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی به عنوان یکی دیگر از مخالفان ادغام بانک‌های نظامی طی دو توئیت به آن اعتراض نمود. وی در توئیت اول خود عنوان نمود: ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه یعنی انتقال چند ده هزار میلیارد تومان ناترازی (بخوانید کسری) این بانک‌ها به دولت. یک بار دیگر قرار است خزانه دولت و چاپخانه بانک مرکزی در خدمت سوء مدیریت چند بانک قرار گیرد و ۸۱ میلیون ایرانی سهمشان را از طریق تورم پرداخت کنند. سلطانی طی توئیت دیگری عنوان نمود: هر گاه صورت‌های مالی بانک‌ها در چهارچوب IFRS تدوین و مطالبات مشکوک الوصول و سود‌های موهومی از دارایی‌های آن‌ها خارج شد، واقعیت‌ها آشکار خواهد شد. ادغام بکنید، اما مردم حق دارند بدانند چقدر زیان از ناحیه این بانک‌ها به دولت (بخوانید مردم) تحمیل می‌شود.
 
همچنین بررسی صورت‌های مالی بانک‎‌های نظامی نشان می‌دهد این بانک‌ها ‎در مجموع بالغ بر ۱۹۳۲ هزار میلیارد ریال دارایی و ۱۸۸۵ هزار میلیارد ریال بدهی دارند و بدهی به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نداشته اند، اما بدهی آن‌ها به سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از ۴۴ میلیارد تومان تا ۲.۱ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
 
شاید بر مبنای همین موارد نامبرده، ناترازی بالای برخی بانک‌های در حال ادغام و بدهی‌های زیاد آن‌ها باعث شده است تا بانک سپه به منظور انجام امور مربوط به ادغام دوازده انتصاب جدید انجام دهد و نمایندگانی را در بانک‌های در حال ادغام بگمارد تا از نزدیک شاهد روند ادغام باشند تا کمترین آسیب از ناحیه این ادغام به بانک سپه که خود دارای ناترازی منابع بالایی است، وارد شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
بانکهای نظامی مثل سپه در مماشات با مردم و طرح های تشویقی بانکی بسیار ضعیف عمل میکنند و گردش مالی هنگفت ندارند .با ادغام دیگر بانکها در بانک سپه برای تقویت این بانک و کمک به کسانی است که در این بانکها سرمایه دارند .و صد البته چیز زیادی نتیجه نخواهد داد....
40 سال است داد کشیدم راهتان خطاست .این قدر بانک خصوصی و موسسه مالی برای پراگندگی پول اشتباه است ...حرف گوش نکردید ....4 تا بانک اصلی را گسترش می دادید .سرمایهای مردم را در انجا جمع میکریدد.در صنعت و کار سرمایه گذاری میگریدد.الان ایران میلیونر تبدیل نشده بود به ویرانه فقیر .
بیشتر سهام بانک انصار متعلق به بخش خصوصی ومردم عادی است. مگر میتوانید به زور ایشان را مجبور به فروش سهام کنید تا بانک ادغام بشود؟
باید بانک های دیگه هم ادغام بشه نه فقط بانک نظامی این همهبانک برای چی هست باید حداکثر پنج بانک داشته باشیم هزینه این همه یاختمون بانک از جیب کی میره مردم
با این کار یک بانک هم به بانک های بزرگ و بیحال دولتی که هیچ نیازی به مشتری مداری و طرح های خدمات رسانی واقعی ندارند اضافه می شود.
ادغام بانکهای نظامی بسیارکاردرست وشایسته ای است چون هرکه رابحر کاری ساختن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان