بازدید 8663

جزئیات پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر از پول

کد خبر: ۸۹۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 16 April 2019

با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

براساس این طرح که در حال بررسی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان "تومان" تعریف می‌شود که هر "تومان" معادل ده هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) "ریال جدید" خواهد بود.

از سوی بانک مرکزی طول "دوره گذار" از "ریال" به "تومان" ۲۴ ماه پیشنهاد شده است و در این مدت اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری و جایگزین می‌شود.

از تاریخ رواج قانونی "تومان" در کلیه قوانین خاص و عام، "تومان" جاگزین "ریال" به عنوان واحد رسمی پول جهموری اسلامی ایران خواهد شد، "تومان" بر مبنای نرخ برابری جاگزین می شود. همچنین مبالغ مندرج در کلیه تعهدات و اسناد و دفاتر و قراردادها از تاریخ رواج قانونی "تومان" باید به این پول تقویم و ثبت و مطالبه گردد و هرجا که در تعهدات و اسناد و دفاتر تجاری و قراردادها تا قبل از تاریخ رواج "تومان" از واحد "ریال" استفاده شده است، تقویم این مبالغ براساس نرخ برابری به تومان الزامی خواهد بود.

چگونگی عملیات حسابداری، مالی، مالیاتی، محاسباتی، آماری، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی، داده‌های تاریخی، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق مقررات قانونی مربوط مکلف به نگهداری دفاتر تجاری می‌باشند، در فرآیند تغییر واحد پول قانونی کشور، بر طبق آیین نامه‌ای خواهد بود که طرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون مشترکان "توسط وزارت امور اقتصادی و داریی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت در تشریح دلایل ارائه این طرح توسط بانک مرکزی و مزایای آن توضیح داده است: وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی مشکلاتی از قبیل افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن،‌ خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر اسعار بین‌المللی، عدم کاربرد اضعاف پول ملی (دینار) و نیز عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیررسمی "تومان" را به دنبال داشته است. علاوه‌براین، بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و پول‌شمار از دیگر پیامدهای منفی کاهش ارزش واحد پول ملی به حساب می‌آید.

با توجه به تحولات اقتصادی پیش‌آمده طی دهه‌های اخیر، ضرورت اصلاح نظام پولی کشور و بازآرایی جایگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدی آحاد جامعه به‌شدت احساس می‌شود. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۰.۰۵۶ در سال ۱۳۵۰ به ۱۵۳.۶ در آبان سال ۱۳۹۷ (۲۷۴۳ برابر) رسیده است؛ این در حالی است که بزرگ‌ترین قطع اسکناس با احتساب ایران‌چک بانک مرکزی در این مدت متناسب با نرخ تورم تعدیل نشده و تنها ۵۰‌ برابر (از ۱۰ هزار به ۵۰۰ هزار ریال) افزایش یافته است که در مجموع کاهش کارایی پول ملی در تسویه مبادلات جاری فعالین اقتصادی کشور را به همراه داشته است.

با اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارٱمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۱
پیشنهاد میکنم با توجه به روند تورم هشت صفر حذف شود اینطوری تا یکی دو سال مشکل نداریم
به جاي اين كارها ارزش ريال را بالا ببريد و دردسر بيخودي ايجاد نكنيد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
همه مردم از کارت استفاده می کنند و سهم اسکناس در مبادلات مالی بسیار ناچیز است باید ارزش پول ملی را بالا برد
اشتباه است اگر به كشورهاي ديگر نگاه بكنيد خواهيد ديد كه اول تورم را كنترل و زير ساختهاي اقتصادي را قوي كردند بعد صفرهاي اسكناس هاي خود را حذف كردند. با اين تورم لجام گسيخته در حال حاضر وضعيت بدتر ميشود.
دراين بدبختي كشور اينكار پرهزينه چه سودي دارد جز بباد دادن پول مردم؟
چرخه پول كشور را تمام الكترونيك كنيد كه نيازي به اين بازيها و هزينه بيهوده براي چاپ اسكناس و بباد دادن اسكناس هاي قبل نداشته باشيم.
طرح خوبیه
يعني اروپا و امريكاهم از پولهاشون صفر برداشتن .به به ديگه همه چيز درست ميشه واسه من كه سواد نداشتم اعداد ميلياردي رو بخونم و بنويسم لا اقل تا چند سال خوب ميشه ها دستتون درد نكنه كه مشكلاتمونو حل ميكنيد خدا در دنيا كه بهتون عوض ميده و داده در اخرت نيز خونه هاي ميلياردي و ويلاهاي بزرگ در شمال بهشت بده ..... يا حق
لطفا بیش از این طرح اقتصادی ندهید که جامعه دیگر کشش طرحهای نسنجیده را مثل دلار جهانگیری را ندارد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
این تغییر مبنا هیچ کاری مثبتی نمی کند و احتمال تورم بیشتر رابه وجود می اورد چون ارقام کوچگ به راحتی رشد پیدا می کنند
سلام
ببخشید با حذف ۴ صفر تکلیف بدهکاران وام مسکن که تا ۱۰ سال اینده بدهکار هستند چی میشود و بدهی انها به چه صورت محاسبه میشود
اقتصاد ایران فاسد و زیر زمینی است یکبار برای همیشه واحد پول کشور را الکترونیکی کنید و اسکناس را از چرخه اقتصاد خارج کنید
دوباره چه بودجه عظیمی را میخواهند برای هیچ نابود کنند. تاسف
پس کی میخوان اقدام کنن / فقط حرفش رو میزنن /تومان کنید پول رو تموم شه دیگه ملت چندین ساله ریال رو قبول ندارن دولت هنوز داره فکر میکنه !!!
تو این طرح همه چی رو یاداوری کردین....دلتون حتی به استهلاک دستگاههای پول شمار سوخته.....ولی نگفتین که تو این کاهش ارزش پول ملی ،،،((که مردم هیچ دخالتی تو پایین اومدن ارزشش نداشتن))،،،مهمترین چیز روح وروان واعصاب وزحمات چندین ساله مردم بدبخت هست که از بین رفته.....
اینکه می شود خذف سه صفر حالا تومان برابر 10 ریال است و بعد می شود برابر 100ریال .
یکم صبر کنند چند سال بعد 5 صفر حذف کنند.
تجربه ديگر كشورها نشان ميدهد كه اول بايد تورم كنترل و به ثبات برسد و زير ساختهاي اقتصادي قوي شود بعد صفرها را حذف كنند نه الان كه تورم لجام گسيخته است و مسئولان تواناني كنترل تورم را هم ندارند و زير ساختاهاي اقتصادي هم ضعيف و شكننده است!!!
ترکیه بیش از ده سال قبل این کار را کرد و موفق بود. ما چقدر باید عقب باشیم از رویه های علمی در دنیا یکسال دو سال چهار سال واقعا چند سال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
ترکیه تورم را مهار کرد!!!
چرا تومان؟
یک واژه مغولی چرا باید در کشوری با غنای فرهنگی و تاریخی مثل ایران باشد نام واحد پولی باشد؟
یک نامی استفاده کنند که به تاریخ و فرهنگ ایران ارتباط داشته باشد
بخاطر ترس از اعتراض عده ای معلوم الحال فرهنگ ایران را زیر پا نگذارید و نام ایرانی برای پول استفاده کنید
با این تورمی که داریم بهتر هر یک میلیون تومان بکنید یک تومان که حداقل در عرض 10 سال دوام بیاره . با این شرایط هریک میلیون می شود 1000 تومان وهریک میلیارد می شود یک میلیون تومان خوبه انوقت خقوقها می شود سه هزار تومان ویا چهار هزار تومان و دلار می شود 13 تومان وگوشت می شود 120تومان جوراب میشه 10 تومان
شما خایلی باحال و خافان هستید با این پیشنهادتتون!
اصلاً اون طراح عزیز نشسته مواردی که تحت تاثیر این قضیه قرار میگیرن رو حساب کنن؟
اوووه یعنی وقتی فکر می کنم می بینم حداقل چندین هزار node که به هم و با هم برای این affected items میشه در نظر گرفت.
بعضی چیزها ظاهراً خیلی ساده و راحت و با خروجی خوب یا مناسب به نظر می رسن ولی در واقع فوق العاده کار دقیق، منطقی، کارشناسی شده و سنجش موارد پیرامونی رو نیاز داره.

البته دوستان به نظرم میدونن که این طرح خیلی قابلیت اجرایی نداره، چون چندین سال هست هی 2تا 3تا جدیداً هم 4تا صفر می خوان حذف کنن ولی هنوز اتفاقی نیفتاده.

آقا لطفاً خواهشن از ظریفت استفاده کنید و تعداد کانکشن هایی که کشورهای دیگه رو به خودتون می تونید وابسته کنید رو زیاد کنید.

1. آب دریای شما و جنوب رو به اندازه مورد نیاز شیرین کنید.
2. چندین گلخانه در شمال و جنوب بزنید و از آب شیرین استفاده کنید.
3. محصولات کشاورزی متناسب با کشورهای مقصد با توجه به فصول مختلف تولید کنید و صادر کنید.
4. بالای 70% ایران بالای 360 روز آفتابی در سال دارند، برق خورشیدی تولید کنید مزرعه خورشیدی بزنید و کشورهای همسایه نیاز مبرم به برق ایران دارند و اگر وابسته شوند توانایی جدا شدن ندارند (عراق همین اواخر گفته حداقل 3 سال نیاز به برق ایران داریم).

همین چند مورد که گفته شد رو با پولی که برای یارانه به قشر متوسط به بالا میدید رو میشه درست کرد و اداره کرد در حالی که اون مبلغ یارانه که به این افراد داده میشه فقط در حد یه سیخ کبابشونه.
حالا اگه ایجاد بشه هم بخشی از مشکل بیکاری حل میشه هم رونق تولید هست هم صادرات دارید هم ارز میارید.

حالا هی برید طرح بریزید که 10 تا صفر حذف کنید فکر کردید با حذف صفر اتفاق خاصی می افته؟
یا هی برید ارزاق مردم رو صادر کنید که نیاز داخلیه.
آقایون مسئول لطفاً اندکی فکر. اندکی تامل.
به داد مردم و تورم برسید!!!
تومان هم باشه بعد چند سال تورم هی صفر تولید می کند!!!! شبیه زیمباوه!!!
در بازدیدی که از صنایع مس شهید باهنر کرمان داشتیم، قسمت مربوط به مسکوکات ، تعطیل بود و دلیل آن را بیشتر بودن قیمت متریال از واحد پولی که برای آن در نظر گرفته شده بود بیان کردند.و انبوهی از سکه های بدون واحد منتظر این طرح مانده بودند.
طرح خوبی به نظر میرسد هرچند که اثرات تورمی اندکی نیز دارد.
البته در زمان احمدی نژاد باید اجرا میشد که حالا اگه شش تا صفرشو بردارن برای دولتهای بعدی هم تاحدودی خوب خواهد بود.
الان که دولت از ترس کمبود دلار و لزوم داشتن نقدینگی کافی ریالی، نهایتا با موضوع کاهش ارزش پول ملی، بنحو مسالمت آمیزی کنار آمده است و در ضمن معتقد هم هست که این کاهش ارزش پول ملی هم موقتی است که مسلما، حذف ۴ صفر ،آنهم در چنین شرایطی ،اصلا نه به صلاح اقتصاد داخلی مملکت است و نه به صلاح سیاست بین المللی کشور ، چون چنین تصمیمی در شرایط حاضر ، یعنی تسلیم د قبال وضع پیش رو!!!!!
باید ابتدا قیمت ها سقوط کند بعد وگرنه با حذف صفر ها قیمت ها تثبیت میشود .
"تومان" کلمه مورد قبول اکثریت مردم است. از هر زبانی هم که باشه کلمه جا افتاده ای است. اگر دقت بفرمایید اکثر واحد پول های مورد استفاده در کشورها کلمات مورد پذیرش مردم آن کشورهاست. به عنوان مثال ریال از کلمه رویال ( سلطنتی) که در کشورهای متعددی از جمله کشورهای عربی مورد استفاده است کلمه ازفرانسه و آن هم از لاتین است. دلار از کلمه تالر مخخف (سکه نقره ای از دره ژوچیمستال) کلمه آلمانی است.سنت به معنای صد از کلمه ایتالیایی سنتو و آن هم از کلمه لاتین سنتوم است. پنی مورد استفاده در کشورهای اروپایی یک کلمه فنلاندی است و ... پس بهتر است در مقابل طرح های خوب مقاومت نکنیم.
تنها کشوری که به تومان گفته میشه به ریال نوشته میشه ایران است این طرح خوبی است
ساختمان از ريشه و اسكلت مشكل داره و هرآن امكان آوار شدن داره، حالا آقايان ميخوان سنگ نماي ساختمان رو عوض كنن!!!!
تا وقتی بانک مرکزی قلک دولتی ها باشه و چاپخانه بانک مرکزی بدون حساب و کتاب ، پول بدون پشتوانه چاپ میکنه تا فقط مشکلات مالی دولت حل بشه و تورم حاصله مثل آوار روی سر مردم خراب بشه ، حذف صفر و تعریف واحد پولی جدید هیچ فایده ای نداره .. تومان هم بعد از چند سال به سرنوشت ریال دچار میشه
کار عبث نکنید ظرف شش ماه تا یک سال دوباره به همین وضعیت بر میگردیم مشکلات اقتصادی و سیاسی با دنیا رو با این روشهای مسکن و نابخردانه نمیتوان حل و فصل کرد.
به جای اینکه ساده بشه سخت ترش کردند. اولا اینکه تومان واژه مغولی است و بجاش از وآژه پارسی دریک استفاده کنید. دوما دیگه نیازی به ریال جدید و ریال قدیم نیست برای واحد خرد هم از پرسیکوس استفاده کنید. سوما با پایان درگیری با دنیا ارزش پول مالی را بازگردانید.
تومان واژه مغولی بی ربط به معنی ده هزار هست. در گذشته لشکریان مهاجم مغول به ده هزار نفر ده هزار نفر تقسیم می شدند و سردسته انرا امیرتومان می گفتند. تومان = ده هزار ......می بینید که نه تومان نه ریال اسپنیش هیچ یک ایرانی نیستند. واژه تاریخی "دریک" پیشنهاد می شود.
طرح بسیارخوبی است ولی درکنارآن ، ارزش پول ملی هم باید افزایش پیدابکند .
طبیعت صفر این است که به وجود آوردنش راحته ولی حذف کاردنش سخت!!!
بیکی گفتند چرا دیردیر می آیی گفت زود زودم چه کرد که این کند.
به جای اینهمه زحمت پول الکترونیک رو رواج بدین و همه معاملات رو بر اساس اون انجام بدین.
هدف به هیچ وجه تغییر در رفاه مردم نیست، بلکه حذف صفر به منظور جا شدن اعداد روی سکه هست، سکه پایدارتر از اسکناسه و طبیعتا چاپ اسکناس کمتر میشه، پس هدف فقط کاهش هزینه هاست، ولی بجای این کارا بهتره پولا رو کمتر بفرستن واسه فلسطین و لبنان و سوریه و با آمریکا و همه دنیا دوست باشن
این کار خودش تورم زا است. تکلیف اقلام زیر 10000 ریال چه می شود؟ مثلا 6000 ریال تبدیل به 0.6 تومان می شود :))) که اگر واحدی برا زیر 1 تومن نباشد قیمت های زیر 1 تومن رشد می کنند. بعد چرا سر ملت را گول می مالید؟ با حذف کردن صفر عملا صورت مساله را پاک می کنند. ارزش پول بالا نمی رود. شرم بر هرچی مدیر غیر متخصص با تصمیمات غیر تخصصیه!!!!!
طرح کاهش صفر برای پنهان کردن زننده کاهش ارزش پول ملی است . که امکان مجدد چاپ بی حد پول و کاهش چند باره پول را برای دولت ورشکسته مهیا میکند . خدا به داد ایران و ایرانی برسه روی ریل ونزوئلا قرار گرفتیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل