بازدید 12013
آخرین خبرها از جلسات انتخاباتی جریان اصلاحات؛

اصلاح‌طلبان سه نگرانی جدی برای انتخابات مجلس دارند/ خیال راحت جریان اصلاحات از شورای نگهبان

البته از جلسات اصلاح طلبان خبر می رسد، آنها به دلیل همین اتفاقاتی که مورد اشاره قرار گرفت، برای انتخابات پیش روی، کمترین نگرانی ممکن را از ناحیه شورای نگهبان دارند و معتقدند به دلیل شرایط موجود کشور و نیازی که به مشارکت حداکثری مردم وجود دارد، شورای نگهبان این بار با دید بازتری نسبت به اصلاح طلبان و بررسی صلاحیت آنها اقدام خواهد کرد و کار برای آنها در این زمینه در انتخابات آتی راحت تر خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 15 April 2019

انتخابات مجلس یازدهم اواخر سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد. همین موضوع باعث شده تا برنامه ریزی انتخاباتی جناح های سیاسی و احزاب شکل جدی تری به خود بگیرد و کار به گونه ای پیش برود که اکنون احزاب و سیاسیون فعال، کار خود را برای انتخابات پیش روی کلید زده باشند تا بتوانند در این بین سهم بیشتری از کرسی های سبز خانه ملت به خود اختصاص بدهند.

به گزارش «تابناک»؛ همواره تحلیل ها در فصل انتخابات به گونه ای بوده که یک جریان را خواستار مشارکت کمتر و دیگری را خواستار مشارکت بیشتر نشان داده اند؛ بدین معنی که یک جریان سیاسی هرچه مشارکت کمتری باشد، شانس خود را برای برنده شدن بیشتر می داند و جریان مقابل دقیقا خلاف این نظر و تاکتیک را دارد، در حالی که همواره افزایش مشارکت شعار و خواسته همه جریانات سیاسی کشور بوده است.

در حقیقت با افزایش مشارکت مردم در انتخابات، عیار انتخابات کشور ارزش بیشتری در افکار عمومی دنیا خواهد داشت و این یعنی برداشتن قدم های بلندتر در راستای منافع ملی؛ بنابراین می توان اینگونه تعریف کرد که همواره بنا به اقتضائات و عملکردها مردم انتخاب خود را از طیفی به طیف دیگری سوق داده اند و کمتر گروه و جریانی هست که خواهان مشارکت کمتر در انتخابات باشد؛ هرچند برخی منافع حزبی را بر منافع ملی شان مقدم می دانند.

اصلاح طلبان به واسطه عملکردی که از خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا بر جای گذاشته اند و در بسیاری از جهات مورد قبول مردم واقع نشده، اکنون می خواهند خود را به گونه ای برای انتخابات مجلس آماده کنند که عملکرد بر جای مانده کمتر مورد اعتنا قرار بگیرد، چون آنها می دانند که دیگر با «تکرار» چهره هایی مثل سید محمد خاتمی و امثال آن توفیقی در انتخابات نخواهند داشت.

بنابراین، از چندی پیش تلاش برای جدا کردن راه اصلاحات از جریان اعتدال آغاز شده است. در همین زمینه «سعيد حجاريان»، چندي پيش گفته بود: «تاکتیک‌ اصلی اصلاحات، سازماندهی نیروها از پایین‌ است. این روش در گسترش‌ احزاب، سازمان آهنین، بسیج‌ توده‌ای و انواع سازمان‌های مردم‌نهاد متجلی می‌شود و حتی بعضی مواقع می‌توان به نافرمانی مدنی فکر کرد. اساسا معتقدم فشار از پایین با انتخابات پدید نمی‌آید؛ پس باید گفت، پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است، زیرا انتخابات به ‌معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه‌بگیر نیست و اگر مکنت دارد، باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم، باید تلاش کنیم آن را کسب کنیم نه آنکه به هر جنس بُنجلی تن دهیم. این گفتمان باید تحکیم و ترویج شود».

هرچند چهره هایی نظیر «عبدالواحد موسوی‌لاری» و «علی شکوری راد» پاسخ او را داده اند، می توان همه اینها را در یک تحلیل انتخاباتی، ادامه یک سناریو ارزیابی کرد. موسوی لاری در واكنش به اظهارات حجاريان به‌ تندي پاسخ او را داده و در گفت‌وگويي عنوان کرده است: «برخی معتقدند جامعه مخاطب اصلاح‌طلبان به‌ سمتی که آقای سعید حجاریان و طرفداران عقیده ایشان هستند، گرایش دارند، یعنی گذر از انتخابات و گذر از شکل اصلاح‌طلبی انتخابات. من این را قبول ندارم. آنها نگاه اکثریت نیستند».

موسوي‌لاري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: «اصلاح‌طلب منتقد به‌ دنبال این نیست که بگوید من نیستم. اتفاقا حرف او این است که من هستم و دولت باید اصلاح شود. اصلاح‌طلب نمی‌گوید، ما باید از کل نظام عبور کنیم. عدد اصلاح‌طلبان رادیکالی که این شعار را قبول دارند بالا نیست... اگر اصلاح‌طلبان به ‌دنبال قدرت بودند، قدرت را به هر شکلی دنبال می‌کردند. مگر در دولت آقای روحانی چند درصد اصلاح‌طلب داریم؟! چه در دولت مرکزی و چه در استا‌ن‌ها و مناطق و... کم هستند و این‌طور نیست که اصلاح‌طلب‌ها صرفا به کسب قدرت فکر کنند و به‌ دنبال مطالبات مردم و اهداف اصلاحات نباشند».

علي شكوري‌راد نيز در این زمینه گفته است: «عارضه امروز اصلاح‌طلبان خودزنی است؛ به این معنا که دستاوردها را نمی‌بینند یا ایراد‌های کار را بزرگ‌تر از آنچه هست، می‌بینند. من بین اصلاح‌طلبان و اصلاحات تفکیک قائل می‌شوم و می‌گویم ممکن است برخی از اصلاح‌طلبان دچار خطا یا لغزش شده باشند، اما اصلاحات تنها مسیر مطمئنی است که پیش پای ملت است. پس این مسیر را نباید کور کنیم».

بحث اصلاح طلبان این روزها برای انتخابات مجلس نه شورای نگهبان، نه لیست و آدم ها و نه استراتژی انتخاباتی است، آنها چند نگرانی جدی دارند؛ اول عملکردی که از ناحیه پیروزی آنها در چند انتخابات اخیر به جای مانده است، لذا برای پاک کردن این موضوع از حافظه تاریخی مردم قدم های اولیه را برای جدایی راه اصلاحات از اعتدال برداشته اند و در ادامه یعنی در سال جاری، احتمالا این گام ها بیشتر و بلندتر خواهد شد.

نکته دوم نگرانی آنها از کاهش محبوبیت سران این جریان و افرادی نظیر «سید محمد خاتمی» است که در بعضی جاها، حسابی به کمک این طیف آمده و نظیر آنچه در انتخابات پیش گفت، کار را به اصطلاح برای آنها درآورده است. اما حالا به دلیل عملکرد نامناسب بر جای مانده تصمیم گیران، جریان اصلاح طلبی به خوبی می داند که دیگر مایه گذاشتن از چهره های با نفوذ این جریان هم تأثیری بر تصمیم مردم نخواهد داشت؛ این را خود خاتمی چندی پیش در یک سخنرانی گفته بود.

نکته سوم هم نگرانی از کاهش جدی میزان مشارکت مردم به ویژه طیف هایی نظیر طیف خاکستری و بدنه جریان اصلاح طلبی است که آنها را وادار کرده است، در این زمینه برنامه ریزی و یا با بیان سخنانی نظیر آنچه حجاریان گفته، یک نوع جو روانی برای تحریک و حضور این بخش از جامعه در پای صندوق های رأی فراهم کنند.

البته از جلسات اصلاح طلبان خبر می رسد، آنها به دلیل همین اتفاقاتی که مورد اشاره قرار گرفت، برای انتخابات پیش روی، کمترین نگرانی ممکن را از ناحیه شورای نگهبان دارند و معتقدند به دلیل شرایط موجود کشور و نیازی که به مشارکت حداکثری مردم وجود دارد، شورای نگهبان این بار با دید بازتری نسبت به اصلاح طلبان و بررسی صلاحیت آنها اقدام خواهد کرد و کار برای آنها در این زمینه در انتخابات آتی راحت تر خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۷
تموم شد رای بی رای
پاسخ ها
توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
عملکرد این دولت دز توجه به مشکلات فراوان مردم قابل قبول نبوده درست امثال نوبخت بطحایی حجتی وزیر صنعت و...خوب نبوده درست
اما این دولت اعتدالی است نه اصلاح طلب کامل اما به پای اصلاحات نوشته میشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
خدایا این ملت کی میخوان بفهمن آخه...نادان هایی که هی تهدید میکنین که از لج بعضیا رای نمیدین...همون بعضیا از خداشونه شما ملت کلا رای ندیدن و کاری به کار سیاست نداشته باشین....از شماها نادون تر اونایین که سالهاست میگن بین بدوبدتر انتخاب میکنن...صمیمانه از این دست افراد خواهش میکنم شماها کلا رای ندین که خدا میدونه هداقل 50 درصد گرفتاریامون بخاطر حماقت شماست
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
ناشناس ۲۲:۵۸
لطفا صفت نااگاهی خودتان را به بقیه نسبت ندین
با پیاز کیلو 13 هزار تومان انتظار دارید کسی رای بده
من حداقل۳۰۰تا رای جمع کردم برا روحانی هر دوره و مجلس و ....ولی با قانون سهمیه ایثارگران که مجلسیا برا بچه های خودشون تصویب کردن و دولت هم اجرا کرد دیگه خل نیستم .اصلا فکر نمیکنم به چند تا ادم که فقط به فکر بچه های خودشونن
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
چقدر خوش باور هستید ، که انتخابات. صورت می گیرد و شما در آن شرکت نمی کنید!
اصلاح طلبا بخاطر خدا دوتا کار اجرایی بکن جز تیپ زدن قشنگ صحبت کردن تئوری دادن
ما سالهاست هر روز فقیر تر و نا امید تر از دیروز هستیم و تجربه ثابت کرده با رای دادن چیزی تغییر نمیکند... اصلاحطلبان محترم کم کم با مجلس و بقیه پست ها خداحافظی کنند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
همین اصلاطلبان هستند که هنوز داری نفس می کشی!
راه حل این مملکت از اصلاح طلبان واقعی می گذرد که در حصر هستند.
مشکل اصلی تئوریسین های به اصطلاح اصلاح طلب، بکارگیری واژه ها و تحلیل های بظاهر پیچیده و نخ نما برای توضیح واضحات و مسائل ساده است، تا بدین ترتیب مثلاً بگویند ببینید چقدر میفهمیم! یا اینکه چقدر در تئوری پردازی و خط دهی به مردم( گاهی اوقات هم بجای مردم واژه توهین آمیز عوام را بکار میبرند) اوستا هستیم. پدر آمرزیده ها، مضی ما مضی، دیگه این روشها و بزک دوزک های تئوریک، بچه کلاس اولی رو هم قانع نمیکنه، چه برسه به مردم فهیم و دارای شعور بالای سیاسی ایران با هر دیدگاه، مکتب و اندیشه ای که باشند!
مردم یگر از اصلاح طلب و اصول گرا و مستقل و ولایی و ... خسته شده اند از این قانون اساسی و مسئولین خسته شده اند.دیگر کمتر کسی پیدا میشود که بار دیگر فریب بخورد و در انتخابات شرکت کند.
اصلاح طلبان گویادرخواب بسرمی برند واز دلسردی مطلق مردم هیچ اطلاعی ندارند
اصلاح طلبان به خوبی عملکرد خود را نشان داده اند . دیگه حرفی برای گفتن و اعتباری برای خرج کردن ندارند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
اعتبارشان بیشتر از اصولگرا های مشکل ساز است
باز میخوان یک لیست بذارن جلومون بگن به اینا رای بدین
نتیجه برگزاری انتخابات گوناگون را به خوبی می توان در صف های گوشت دید و قیمت سیب زمینی و پیاز که گویا با ارقام اختلاس ها سر به رقابت گذاشته اند، و نیز در مدیریت بسیار ضعیف هر گونه بحران کوچک و بزرگی در کشور، که متاسفانه حتم ختم به فاجعه می شود، و بزگان اصول گرا و اصلاح طلب هم هر آنچه تا کنون گفته اند، از منظر سود های شخصی و جناحی بوده است، و هیچیک از ایشان تا کنون نگفته اند که حاصل زمامداریشان برای ملت چه بوده است، ملتی که به گواهی همین تابناک، نان و پیاز برایش کالایی تجملاتی است، گوشت برایش در حکم پر جبرئیل شده است، و لگن قراضه ای مثل پراید را باید گران تر از آپولو، البته در قیاس با کارکردشان، خریداری کند. ملتی که در انزوا افتاده است، وضعیتی که بی گمان اگر یکی دو سال دیگر ادامه یابد نود درصد ملت را از هستی تهی می سازد، و البته همراه با آرزوهای تباه شده ما مردم، رویاهای بسیاری افراد و گروه های دیگر نیز برای ابد تعبیر ناشده باقی خواهد ماند.
نه اصلاح طلبان دنبال انتخابات برن و نه اصول گرایان. چون کسی اصلا دیگه پای صندوق نمیره.
با این قیمتها که برای ما به ارمغان اوردین فقط خودتون به خودتون رای بدید
درتمام انتخابات ازاول انقلاب شرکت کرده ام ومردم راتشویق به آن نمودم ولی دیگرامیدی ندارم ودرهیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم فاتحه
گاه حزب وحزب بازی موعد جدال دیگران و اصلاح طلبان دیگران که دغدغه ای ندارند وبااندک رایی قدرت بلامنازع خواهند بود اما اصلاح طلبان که لحن و ولوم صدایشان رابه میزان رایشان می‌دانند در دام تناقضات خود افتاده آند تناقضی که بزرگان آنان به مذاق مردم حرف زدند و به میل خود رفتار کردند .حنایشان بیرنگ شد در. تربیت کادرهای جدید هم ناموفق بودند واکر جوانی از آنها حرفی می زند موجی از نفرت ایجاد میکند بنابراین اصلاح طلبان درسایه قدرت دیگران به دنبال منافع خود خواهند رفت
انشاا...خیره
اصلاح طلب اصول گرا دیگه این حناها رنگی نداره من در این ویترین سازی شرکت نمی کنم اصلاح طلب اصلا چه چیزی را اصلاح کرده تا حالا؟ نگاه گنید آن خانم به اصطلاح اصلاح طلب چطور جیب خودش را پر کرد و با وقاحت تمام گفت سهم خودمان را برداشته ایم!!!!!
اصلاح طلب و اصولگرا چند من؟!!! مملکت بعلتِ کهولت مدیرانِ ابوالمشاغل به فلاکت افتاده است باز این دو اتوبوس دست از قدرت و ثروت و انحصار برنمیدارند. محتضران؛ کار را به دو حزبِ ده ها میلیون نفری بسپارید. تا کی عطش.... بستان نیست.
خاتمی هنوز مورد احترام مردم است
آنچه مردم را دلزده کرده است اصولگراها هستند واز این طریق در کل جامعه طرفدار های خود را از دست داده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
دوغت را بنوش وقت خوابه پسر جان
مردم عزیز بشتابید برای رای دادن
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
رای دادن را باید شفاف کرد وبدون کنترول!
اصلاح طلب و اصول گرا و پایداری و موتلفه و .... همه و همه شاخه های یک درخت هستند مردم دیگر فریب این نام ها را نمی خورند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
حق داری
اگر واقعا دلسوز ایران هستین و هدفتان کسب منافع ناشی از قدرت نیست دست ازین تحلیلای آبکی بردارین جریان اصلاحات کف مطالبات مردم ایرانه و جوری مهندسی کردین که این جریان هم فشل و ناتوان بشه و بدست یک عده افراد سودجو بیفته اما ازینا بگذریم واقعا اعتقاد دارین مردم به سمت اصولگرایان گرایش پیدا میکنن با کدام برنامه با کدام بیلان با کدام امید شعار جنگ با دنیا و دور ریختن تخصص و محدود کردن آزادی تا حالا کدام گره از کار کشور باز کرده ،هرکاری دوس دارین بکنین ولی خواهشا حرف مردمو وسط نکشین حرفاتون بدجور رو اعصاب مردم ایرانه البته اگه بخوایین بفهمین که هیچوقت صلاح نیست بفهمین
در شرایطی که موانع بسیار بر سر راه اصلاحات مورد نظر جریان اصلاح طلبی دارد، حضور تمام قد اصلاح طلبان در انتخابات هر چند ممکن است مشارکت مردم را تنها در زمان انتخابات بالا ببرد، اما منجر به ناکامی جریان اصلاحات از پیشبرد اهداف خود و در نتیجه نا امیدی بیش از پیش جامعه می گردد. اصلاح طلبان برای ورود تمام قد به قدرت نباید عجله کرده و مهره های کلیدی خود را بسوزانند. بلکه باید به دنبال برنامه ریزی های کارامد مبتنی بر مطالعات علمی و آسیب شناسی، ارتباط با مردم و تشکل سازی باشند.
نه اصلاح طلب نه اصولگرافرقی ندارند.نگران نباشندملت دعوای زرگری را شناخته
به نظر می رسد زمان ان فرا رسیده که در این خصوص بحثی نشود بهتر است زیرا فقط غصه هایمان زیاد می شود،حقیقتا مجلس شورای اسلامی مردم را به شدت نا امید کرد،خصوصا که در مواردی بسیار نا کارامد بود ،تیم امیدی درست کردند که جز ناامیدی هیچ نبود.وضعیت خودرو را ببینید چه بلائی به سر مردم اوردند.ما را نیز همانند سیل تاراج نمودند.پیاز کیلوئی دوازده هزار تومن و گوشت و سایر مایحتاج،رئیس برنامه را ببینید اصلا هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد،مجلس را به حساب نمی اورد.مصوبه معطل مانده حقوق کارکنان،ایجاد یک تیم اقتصادی بسیار ضعیف که در اختیار خود ایشان است و مجلس در ان هیچ دخل و تصرفی ندارد و مملکت را به تاراج دلالان سپردند و نمایندگان محترم نیز نظاره گر،پس خون به دلمان نکنید.
شرکت نمی کنم دیگر از وضع موجود نابود شدیم
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
ما برای انتخابات شفاف و بدون نظارت. تلاش می کنیم.
اتفاقا اصولگرا خیلی فرق داره با اصلاح طلب مموتی 4 میلیون خونه ساخت اصلاحات هیچی نساخت.محمود هر وقت میرفت نیویورک قیمت نفت می رفت بالای 100 دلار شما هر وقت میرید نیویورک قیمت نفت میشه 20 دلار.در دوره محمود هسته ای داشتیم تحریم هم داشتیم توی دوره شما هسته ای نداریم تحریمامونم بیشتر شده.محمود یارنه داد شما دارید بی ارزشش می کنید. تو دوره محمود پیاز بیش از 2000 تومان نشد تو دوره شما الان شده 18000 تومان.دلار تو دوره محمود 2000 تومان گران شد تو دوره شما 8000 هزارتومان گرون شد. پس اتفاقا اصولگراها کاملا بهتر از شماها اصلاح طلبان عمل کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
حرفت حسابه داداش اما اصلاح طلبان خودشون را به خواب زدن
اصلاح طلب
اصول گرا
سر و ته یک کرباسند
بعد از این همه مدت رای منم دیگه تموم شد. رای بی رای! هر وقت دلار دوباره ارزون شد و قیمتها ارزون شد نسبت به حقوق ما ، دوباره میتونید رو ما حساب کنینو
اصلاحات اصولگرا اعتدال تر زدن تو مملکت طرحی نو در اندازید بذارید جوونا بیان سرکار البته نه اقا زاده ها همین بچه های معمولی تحصیلکرده بدون وابستگی به جناح ها مملکتو بهتر میچرخونن
شورای نگهبان این بار با دید بازتری نسبت به اصلاح طلبان و بررسی صلاحیت آنها اقدام خواهد کرد و کار برای آنها در این زمینه در انتخابات آتی راحت تر خواهد بود.
دقیق برعکسه چون ضرباتی که کشور از ناحیه وجود این افراد در قضیه برجام بوجود امد شورا مصمم به حذف این عناصر از مجلس می باشد مجلسی که یکی از مهمترین توافقات تاریخ ایران را در بیست دقیقه تصویب کند وضعیتش مشخص است
مردم ایران نسبت به اصلاح طلبان ،و اصولگراها ،و اینک اعتدالیون رویگردان شده اند ؟ بدون شک کمتر از ۴٪ مردم ایران در انتخابات سال ۹۸ شرکت میکنند ؟ تنها راه بازگشت مردم در مشارکت ، اول بازیابی ارزش پول ملی ،و دوم برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی ،و بازگردانیدن اموال خزانه کشور و خروج افرادی که در شرلیط فعلی بصورت عام حضور دارند
پرونده انتخابات را برای همیشه بسته ام.
من رای نمی دهم
اصول گرایان و ازجمله [دوستان به دنبال کاهش شرکت در انتخابات هستند. چرا؟
چونکه این طیف حدود 8-10 درصد رای واجدین شرایط شرکت در انتخابات را بطور ثابت دارند که با اعلام تکلیف شرعی قطعا شرکت خواهند کرد و اگر طیف مقابل و بیطرف ها شرکت نکنند با 70 - 80 هزار رای هم از شهر تهران بزرگ می توانند وارد مجلس شوند. ولی اگر مشارکت در انتخابات زیاد باشد، طیف اصولگرا با همین رای های ثابت، رتبه 40 یا 50 به بعد را می آورند و اصلاح طلبان با بیش از 1 یا 2 میلیون رای 30 نفر اول مجلس را تشکیل می دهند.
مردم به منفعت طلبان رای ندهند از هرجناح باشد
کسی نیست که از اصلاح طلبان بپرسد، با توجه به حمایت از دولت دوازدهم، چگونه روی شرکت در انتخابات دوره بعدی را دارید. این شاهکارتاتن را کامل کنیدريال بعد برای شاهکار بعدی برنامه ریزی کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر