بازدید 10988

تداوم آماده باش در خوزستان برای مقابله با سیلاب بعدی/ تعیین تکلیف امتحانات دانش آموزان مناطق سیل زده/ وزیر کشور خسارت های سیل را اعلام کرد

با فروکش کردن موج بارش‌ها در مناطق غربی و بروز سیل در دیگر مناطق کشور، حالا دیگر تردیدی نمانده که سیلاب را باید در فهرست تهدید‌های مهم پیش روی ایرانیان، در جایگاه مهم تری قرار داد؛ تهدیدی جدی که ظاهرا چندان برای مقابله با آن آماده نیستیم. تهدیدی که شایعات متعددی پیرامون آن شکل گرفته که البته بسیاری از آن‌ها در سیلاب‌های اخیر در مناطق وسیعی از کشور پاسخ گرفته اند.
کد خبر: ۸۹۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 15 April 2019
تابناک اجتماعی -با فروکش کردن موج بارش‌ها در مناطق غربی و بروز سیل در دیگر مناطق کشور، حالا دیگر تردیدی نمانده که سیلاب را باید در فهرست تهدید‌های مهم پیش روی ایرانیان، در جایگاه مهم تری قرار داد؛ تهدیدی جدی که ظاهرا چندان برای مقابله با آن آماده نیستیم.

به گزارش «تابناک»؛ این را می‌شود از سیلاب مخرب لرستان دریافت و سلسله اقداماتی که در پی آن در مناطق پایین دست در خوزستان شکل گرفت و هنوز با قدرت و قوت ادامه دارد. اقداماتی از قبیل: لایروبی برخی کانال‌های انتقال آب و رفع موانع و معارض‌هایی که در مسیر‌های طبیعی آب جا خوش کرده و ممکن بود در نتیجه آن‌ها آب روانه شهر‌ها شده و خساراتی به مراتب شدیدتر بر جای بگذارد.

صحبت درباره تکاپویی است که هنوز با شدت و قوت در جریان است و هدف از آن آماده شدن برای مقابله با سیلاب‌های آتی است؛ سیلاب‌هایی که پیش بینی می‌شود در روز‌های آتی یک نمونه دیگر آن‌ها در خوزستان به جریان بیفتد و اگر برای مقابله با آن آماده نباشیم، معلوم نیست چه اتفاقات شومی را رقم می‌زند.

اسکان خانواده های سیل زده در مدارس
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۲۰:۰۸

کاظم باقلائی رئیس اداره آموزش و پرورش کارون گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ نفر از خانواده‌های سیل زده شهرستان کارون در مدارس شهر کوت عبدالله اسکان یافته اند که ۷ مدرسه این شهرستان به زیر آب رفت و بیش از ۱۴ مدرسه در محاصره سیلاب هستند.

وی افزود: روستا‌های چمیان، اسلام آباد (سویسه)، بریچه، طرفایه، علوه، غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ، موران، عطیش، مگطوع، جنگیه، عمیره، ابودبس و کوت سید صالح روستا‌هایی هستند که در محاصره سیلاب قرار گرفتند و دستور تخلیه آن‌ها صادر شد و روزانه بیش از ۲ هزار پرس توسط فرهنگیان غذا پخت می‌شود و در روستا‌ها و محل اسکان سیل زدگان شهرستان توزیع می‌شود. مدرسه ولیعصر در روستای اسماعیلیه، مدرسه ابوذر در ابوامشیلش، مدرسه سلمان فارسی در کوت امیر و کلیه مدارس شیرین شهر از جمله مدارسی هستند که درگیر سیلاب شدند.

رییس جمهور در جریان خسارات بارندگی اخیر کرمان قرار گرفت
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۹:۴۸

حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری در تماس با استاندار کرمان از میزان بارندگی‌ها در استان، میزان خسارت‌های وارده، تعداد روستا‌هایی که ساکنان آن‌ها به مکان‌های امن منتقل شده اند، تعداد راه‌های ارتباطی قطع شده و وضعیت دام‌ها و احشام در مناطق اطلاعاتی کسب کرد.

رئیس جمهوری در این تماس تلفنی بر خدمات رسانی سریع به خسارت دیدگان تاکید کرد و گفت: لازم است که پیش بینی‌ها و آمادگی‌های لازم در برابر حوادث غیر مترقبه همواره مد نظر قرار داشته باشد.

استاندار کرمان نیز گفت: بر اساس پیش بینی‌ها و اقدامات پیشگیرانه انجام شده از سوی شورای مدیریت بحران، مدیران، فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان، از بروز خسارت‌های سنگین در پی بارش‌های اخیر جلوگیری شد.

محمدجواد فدائی، حمایت‌ها و تدابیر رئیس جمهوری را مایه‌ی دلگرمی و تلاش مضاعف مسئولان در خدمت رسانی به مردم دانست و از این اقدامات تشکر کرد.

خسارت ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی به جاده های خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۷:۵۱

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: سیل و سرکشی رودخانه‌ها باعث وارد شدن خسارت به دستگاه‌های ابنیه فنی یا تاسیسات زیر بنایی در مسیر‌های خوزستان شده است. هم اکنون محور اهواز_شوش_اندیمشک از روستای الباجی تا سید عباس به طول ۲۰ کیلومتر به شکل مقطعی دچار آبگرفتگی شده است و بخش‌هایی از آن ۲ طرفه است که به رانندگان توصیه می‌شود با رعایت قوانین رانندگی نمایند، ضمن آنکه جاده آبادان به اهواز نیز به دلیل آبگرفتگی و برای حفظ ایمنی رانندگان بسته است و مسیر جایگزین جاده خرمشهر به اهواز اعلام شده است.

بهرامی نیا اظهار کرد: نیرو‌های راهداری مستقر در جاده‌های خوزستان به صورت شبانه روزی برای بازگشایی راه‌های شهری و روستایی و اصلاح جاده‌ها در حال کمک رسانی هستند تا مسئله برای رفت و آمد رانندگان به وجود نیاید. لازم به ذکر است که ورود آب به پل چمران در ورودی شهر اهواز مسئله‌ای برای تردد خودرو‌ها ایجاد نکرده است و نیرو‌های راهداری در حال منحرف ساختن آب به مسیر دیگری هستند. برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل در بخش جاده‌ها و ابنیه جاده‌ای در استان خوزستان ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

آبرسانی سیار به ۲۰ روستا و ۷ شهر
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۷:۰۲

حجت علی شایان فر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به مناطق سیل زده استان گفت: از دیروز تاکنون در اثر جاری شدن سیلاب در برخی شهرستان ها، ۱۶۰ خانواده شامل ۶۸۶ نفر دچار حادثه شدند که از این تعداد به ۶۰۱ نفر امدادرسانی انجام گرفت و شرایط برای اسکان اضطراری ۴۸۳ نفر هم فراهم شد.

وی با بیان اینکه برخی جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی برق دو روستای چشمه حاج سلیمان در انابد بردسکن و سمدآباد سرخس قطع شده است، افزود: درحال حاضر بر اثر وقوع سیل، ۲ محور اصلی بردسکن-بجستان و بردسکن-درونه طبس و ۲۸ محور روستایی مسدود است، اما تلاش‌ها برای بازگشایی آن‌ها درحال ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون در شبکه گازرسانی استان مشکل خاصی وجود ندارد، اما آب روستایی ۲۰ روستا قطع شده و آبرسانی سیار در حال انجام است. شبکه آبرسانی ۷ شهر در خراسان رضوی در اثر بروز سیلاب دچار خسارت شده و کیفیت آب این مناطق با کدورت مواجه شده است که آبرسانی سیار درحال انجام است و تا بازگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

محموله‌های امدادی ارتش در راه لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۵:۲۲

حجت السلام نوبخت ریس عقیدتی سیاسی گروه ۴۴ توپخانه ارتش اصفهان اعلام کرد: طی هفته‌ی گذشته تا کنون دو محموله از قلام مورد نیاز مناطق سیل زده استان لرستان توسط نیرو‌های ارتش جمع آوری شد و به مناطق ارسال گشت. این اقلام شامل پوشاک برای کودکان و برزگسالان، ۳۰۰ عدد پتو، و ۱۶۰۰ پک مخصوص خانواده که شامل، مواد غذایی فاسد نشدنی مثل انواع کنسرو‌ها و جیره‌های خشک، برنج و رب و روغن، اسباب بازی، ظروف و لوازم آشپزخونه و پوشاک می‌باشد.

وی افزود: این اقلام به وسیله‌ی دو کامیون از محل گروه ۴۴ توپخانه توسط نیرو‌های ارتش بسته بندی و تفکیک شد و امروز به سمت مناطق حادثه دیده ارسال می‌شود. قرار است در روز ۲۹ فروردین که مصادف است با روز ارتش به صورت هماهنگ از سوی ارتش سراسر کشور برای مناطق بحران زده سیل، محموله‌های بسیار بزرگی به صورت کاروان اعزام شوند. در محل گروه ۴۴ توپخانه چادری برپا شده که مردم به نسبت اعتمادی که به نیروی مردمی ارتش دارند کمک‌های خود را به این محل‌ها تحویل داده و نیروی ۴۴ توپخانه نسبت به تفکیک و بسته بندی آن اقدام می‌کند.

آبرسانی سیار به ۲۰ روستا و ۷ شهر
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۵:۰۲

حجت علی شایان فر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به مناطق سیل زده استان گفت: از دیروز تاکنون در اثر جاری شدن سیلاب در برخی شهرستان ها، ۱۶۰ خانواده شامل ۶۸۶ نفر دچار حادثه شدند که از این تعداد به ۶۰۱ نفر امدادرسانی انجام گرفت و شرایط برای اسکان اضطراری ۴۸۳ نفر هم فراهم شد. درحال حاضر بر اثر وقوع سیل، ۲ محور اصلی بردسکن-بجستان و بردسکن-درونه طبس و ۲۸ محور روستایی مسدود است، اما تلاش‌ها برای بازگشایی آن‌ها درحال ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون در شبکه گازرسانی استان مشکل خاصی وجود ندارد، اما آب روستایی ۲۰ روستا قطع شده و آبرسانی سیار در حال انجام است. شبکه آبرسانی ۷ شهر در خراسان رضوی در اثر بروز سیلاب دچار خسارت شده و کیفیت آب این مناطق با کدورت مواجه شده است که آبرسانی سیار درحال انجام است و تا بازگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت برپایی کلاس‌های مدارس در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۴:۳۹

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و‌پرورش با اشاره به وضعیت تحصیلی دانش آموزان در مناطق سیل‌زده گفت: مناطق سیل زده استان گلستان و‌ لرستان در حال ادامه فعالیت‌های آموزشی هستند. در برخی مناطق استان خوزستان که همچنان مشکل ناشی از وقوع سیلاب وجود دارد، احتمال می‌رود سال تحصیلیمان در این مناطق کوتاه‌تر شود که این هنوز موضوع اعلام نشده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ۹ منطقه شهرستان خوزستان مشکل ادامه‌ برپایی کلاس‌های مدارس را داریم، اما منتظریم شرایط مساعد شود تا در این مناطق هم کلاس‌های مدارس ادامه پیدا کند.

انسداد محور اهواز _ آبادان و بالعکس تا اطلاع ثانوی
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۴:۱۰

غلامعباس بهرامی نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان درخصوص وضعیت جاده‌های استان گفت: محور اهواز - آبادان و بالعکس از کیلومتر 45( روستای دابویه) به دلیل طغیان آب رودخانه تا اطلاع ثانوی مسدود است. مسیر جایگزین برای تردد، محور اهواز-خرمشهر-آبادان و بالعکس است. روز گذشته، محور ترانزیتی اهواز-اندیمشک پس از یک هفته بازگشایی شد.

گفتنی است؛ طغیان رودخانه‌های خوزستان و جاری شدن سیلاب سبب آبگرفتگی جاده اصلی و روستایی استان، تخلیه برخی شهر‌ها و روستا‌ها و در نتیجه انتقال اهالی این روستا‌ها به اردوگاه‌ها و کمپ‌های اسکان اضطراری شد. از ابتدای جاری شدن سیلاب تاکنون، آبگرفتگی منجر به مسدود شدن محور اندیکا-شهرکرد، اهواز-شوش و اهواز-آبادان و همچنین مسدود شدن خط ریلی راه آهن جنوب شده است.

وزیر کشور خسارت های سیل را اعلام کرد
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۴:۰۲

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران و در حاشیه اولین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: تصمیماتی در این جلسه گرفته شد و ساختار قرارگاه نیز مورد تصویب قرار گرفت.همچنین کارگروه‌های پنجگانه و شرح وظایف هر کدام از این کارگروه‌ها تصویب شد. میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند، ارائه ومقرر شد که تمام این برنامه‌ها ظرف مدت دو روز زمان‌بندی و این زمان بندی به قرارگاه اعلام شود. ما نیز با تعیین نظارت‌هایی مسیر انجام کار را دنبال خواهیم کرد.

وزیر کشوردر ادامه گفت:در این جلسه بحث منابع نیز مطرح شد. با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهوری همه منابع لازم برای این موضوع هم از ردیف‌های بودجه‌ای، هم ماده از ۱۰ و ۱۲ بحران و هم بیمه‌ها و بانک‌ها و در صورت نیاز استفاده از صندوق توسعه مدنظر قرار داشت و در جلسه مطرح شد. همچنین مکانیزم تعیین خسارت‌ها و ارزیابی دقیق آن‌ها توسط دستگاه‌ها ارائه شد.

وی افزود: مقرر شد که همه دستگاه‌ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه کار را انجام دهند یعنی هیچ هزینه و هیچ نوع کمک و پرداختی بدون هماهنگی با قرارگاه انجام نمی‌شود همچنین مصوب شد که در امر نوسازی و بازسازی از همه ظرفیت کشور از جمله همه نهادهای اجرایی و دستگاه‌های عمومی، غیردولتی، نیروهای مسلح و مردم استفاده کنیم.

وزیر کشور در ادامه اظهارکرد:مقرر شد که بنیاد مسکن دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کند و هر کس در کشور هر چقدر می تواند مسکن بسازد و در این امر مشارکت کند و متناسب با دستورالعمل کارش را پیش ببرد. دولت نیز کمک‌ها و حمایت‌های لازم را خواهد کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در خصوص بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات با شایعاتی در فضاهای رسانه‌ای بیگانه همچنین با تحریک و تحرکات مواجهیم، گفت:اولاً باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم به‌موقع باشد تا بتوانیم با این کار و هماهنگی‌های لازم رسانه‌ای، مشارکت را افزایش دهیم و موجب آرامش افرادی شویم که خسارت دیده و سیل‌زده هستند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر نیز اسکان موقت است که به عنوان مسئله مهمی در جلسه مطرح شد زیرا هوا در خوزستان و لرستان در حال گرم شدن است و زندگی مردم در زیر چادرها با مشکل مواجه خواهد شد. بایستی برای اسکان موقت با بنیاد مسکن جلسه بگذاریم و تلاش خواهیم کرد که حداقل شرایط زیست مناسب را برای سیل‌زدگان فراهم کنیم.

مسدود شدن جاده آبادان – اهوازبدلیل افزایش حجم آب
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۳:۵۸

سرهنگ دولتشاهی رییس پلیس راه خوزستان گفت: به دلیل افزایش حجم آب در جاده آبادان – اهواز و به منظور حفظ ایمنی رانندگان این محور مواصلاتی تا اطلاع بعدی و کاهش آب در سطح جاده بسته شده است.

وی افزود: رانندگان فعلا از جاده خرمشهر- اهواز تردد کنند.

سیلاب گلستان در بیست و هفتمین روز
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۳:۵۲

امیرشیر توماج فرماندار گمیشان گفت: این شهرستان حدود ۳ درصد در نقاط پایین دست دچار آبگرفتگی است که با استفاده از پمپ‌ها تلاش می‌کنیم این میزان آب نیز از این مکان‌ها خارج شود. وی با اشاره به اینکه میزان آب در جاده ناردلی به میانگین ۱۰ سانت رسیده است افزود: نیرو‌های بسیج سازندگی استان قزوین و راهداری برای بازگشایی مسیر سیمین شهر به توماج لر آلتین، پای کار هستند و برای بازگشایی این مسیر تلاش می‌کنند.

توماج با بیان اینکه حرکت آب از شمال گمیشان به سمت سایت میگو نگران کننده است افزود: در تلاش هستیم با استفاده از دایک‌های حفاظتی، آب را به سمت دریا هدایت کنیم. کارشناسان ستاد کمیته استحکام بنا نیز در شهر و روستا‌ها مشغول ارزیابی خانه‌ها هستند.

خسارت سیل در ایلام با تخریب‌های جنگ تحمیلی برابری می‌کند
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۳:۴۹

حمداله بیگی عضو شورای عالی استان‌ها گفت: خسارت سیل در استان کمتر از جنگ نیست به نحوی که می‌توان گفت بسیاری از زیرساخت‌های استان ایلام در اثر سیل از بین رفته است. برای دومین بار بعد از دوران دفاع مقدس است که زیرساخت‌ها و شبکه‌های زیربنایی استان ایلام تخریب می‌شود و این برای این استان غیر برخوردار ضایعه‌ای سنگین است. مسائلی از این دست موجب تحمیل هزینه چندباره به این استان شده است و به یقین بازسازی زیرساخت‌ها هم نیازمند زمان طولانی و هم مستلزم اعتبار و صرف هزینه است.

وی افزود: ارتباط تلفن و اینترنت در استان ایلام به خصوص شهرستان ملکشاهی پی در پی قطع می‌شود و مشکلی پر دامنه به مسائل پر تعداد اهالی افزوده است. قطع و نوسان در برقراری ارتباط مخابراتی عواقب منفی اقتصادی زیادی را بر این استان تحمیل می‌کند.

سیل، بیش از ۹۰ میلیارد به زیر ساخت‌های شهری خسارت زد
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۳:۲۹

مصطفی صالحی مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌ها استانداری در مراسم معارفه شهردار جدید رازمیان اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته سیل اخیر در شهر‌های استان بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال به زیرساخت ها، تاسیسات، ابنیه، معابر و سازه‌های حفاظتی از رودخانه‌ها خسارت وارد کرده است. شهرداران باید در زمینه پیشگیری و مدیریت حوادث آتی برای اجرای پروژه‌های پیشگیرانه، آمادگی مقابله با حوادث غیر مترقبه را داشته باشند.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری‌ها در حال حاضر درآمد‌های پایدار است و بی توجهی به این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات شهری شده است. خدمات رسانی به مردم، اجرای پروژه‌ها بر اساس نیاز‌های شهروندان، برنامه محوری در چهارچوب بودجه، پرهیز از اجرای پروژه‌های غیر ضرور و اجرای پروژه‌های ماندگار باید از اولویت‌های مدیریت شهری باشد. درپایان مراسم ضمن قدردانی از زحمات زارعی شهردار اسبق رازمیان، پورقاسم به عنوان شهردار جدیداین شهر معرفی شد .

مسیر ارتباطی ۸۵ راه استان کرمان بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۲:۲۲

مصطفی آیت‌الهی موسوی، جانشین ستاد بحران استانداری کرمان در خصوص آخرین وضعیت استان کرمان در پی بارندگی‌ها روز گذشته، گفت: در پی بارندگی‌های روز گذشته در استان، حدود ۲۲۵ راه روستایی دچار مشکل شدند که تاکنون ۸۵ مورد آن رفع شد و امروز بخش عمده آن‌ها بازگشایی خواهد شد. پل واقع در محور شهداد، اندهجرد دچار شکستگی شد و مسیر بسته و راه ارتباطی چند روستا قطع شد که شب گذشته به مردم این روستا‌ها امداد رسانی شد که اکنون نیز راهداری در حال ایجاد یک راه جنبی برای برقراری این مسیر تا زمانی که پل اصلی ترمیم شود، است.

موسوی تصریح کرد: محور راور، دیهوک به دلیل طغیان رودخانه دچار خسارت و بسته شد که در این راستا مسیری که در حوزه کرمان بوده مشکل آن رفع و فقط پل کالیشور که بخشی از آن در حوزه استان کرمان و بخش دیگر آن در حوزه خراسان جنوبی است مشکل آن برطرف نشده است. هم اکنون بارندگی در سطح استان نداریم و اگر در نقطه‌ای بارش داشته باشیم، به صورت رگبار پراکنده خواهد بود.

موسوی عنوان کرد: برخی روستا‌های شهرستان رودبار جنوب دچار مشکل شدند که فرماندار شهرستان هم اکنون در حال رفع مشکل است. در حال تخلیه آب این ۵ روستا هستیم و امروز احتمالا ساکنین این روستا‌ها می‌توانند به خانه‌های خود برگردند. در شهرستان شهداد نیز برخی از تیر‌های برق در مسیر رودخانه قرار داشت که دچار شکستگی و برق این مناطق قطع شد که شب گذشته با ژنراتور برق رسانی به دو روستا صورت گرفت و در تلاش هستیم که تا عصر امروز برق این روستا‌ها نیز وصل شوند.

مسدود شدن محور‌های مهرستان-ایرانشهر و مهرستان-سرباز
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۲:۱۲

علی خانقایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه ماشکید، در حال حاضر محور‌های مهرستان-ایرانشهر و مهرستان-سرباز مسدود است.

وی افزود: اکیپ‌های راهداری از ساعت ۲۳ یکشنبه مورخ ۲۵ فروردین در محل حضور دارند و به محض فروکش کردن آب، عملیات بازگشایی محور‌های مذکور آغاز خواهد شد.

بازگشایی بنادر مسافری بندرعباس، قشم و هرمز
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۲:۱۱

حمیدرضا محمدحسینی  گفت: با بهبود شرایط جوی و دریایی از صبح امروز رفت و آمد شناورهای مسافری از این بنادر برقرار است.

وی یادآور شد: رفت و آمد شناورهای مسافری در مسیر بندرعباس به قشم، هرمز و بالعکس از روز گذشته به‌علت بارندگی شدید و نامساعد شدن شرایط جوی متوقف شده بود.

تخریب ۳۰۰۰خانه مددجویان سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۱:۲۵

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۳ هزار واحد مسکونی در اثر سیل تخریب شد، گفت: در سیل اخیر به دلیل تخلیه به موقع، آسیبی متوجه افراد حاضر در مراکز بهزیستی نشده است. بر اساس اطلاعات سامانه ثبت خسارات ناشی از سیل سازمان بهزیستی ۳۹ هزار و ۲۴۹ مورد خسارت ناشی از سیل با قید کد ملی افراد، احصا شده است.

وی گفت: در ۹۸ شهرستان درگیر سیل در سراسر کشور برای ۲۸ هزار و ۷۱۱ خانوار مددجوی بهزیستی مبلغی بین ۵ تا ۱۵ میلیون ریال بر اساس بعد خانوار، واریز شده است.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: بر اساس برآورد اولیه ما ۳ هزار واحد مسکونی مددجویان دچار تخریب کامل شده است و ۱۲ هزار واحد نیز نیازمند بازسازی و تعمیرات است که بر اساس تفاهم نامه‌هایی که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی داریم، منازل مددجویان به ویژه خانوارهای دارای دو معلول در اولویت ساخت و یا بازسازی هستند.

پاکسازی معابر رو به اتمام است
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۱:۲۳

نعمت‌اله دستیاری فرماندار پلدختر در این جلسه با اشاره به شرایط روبه بهبودی شهرستان پل‌دختر گفت: عملیات پاک‌سازی معابر و خانه‌های بخش آسیب‌دیده رو به اتمام است. با توجه به تخریب ادوات کشاورزی و گرم شدن هوا در روز‌های آینده باکم آبی باغ‌ها و مزارع مواجه خواهیم شد و لذا نیاز است که تدابیر لازم توسط دستگاه‌های تخصصی اندیشیده شود. در سیل اخیر بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی خسارت دیده‌اند. از این تعداد ساختمان ۳ هزار خانوار شهری و روستایی تخریب کامل و ۸ هزار واحد دچار آسیب شده‌اند.

 

 

پیش بینی هواشناسی برای فردا و پس فردا
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۱:۱۱

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: برای فردا شب و روز چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ فروردین) وزش باد در مناطق غرب و شمال غرب ایران سرعت قابل ملاحظه و شدید خواهد داشت و احتمال شکستن شاخه‌های سست وجود دارد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فردا ( ۲۷ فروردین)، وزش باد شدید در شمال عربستان آغاز می‌شود و بعد به جنوب و شرق عراق و به تدریج به نوار غرب کشور منتقل می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در کلیه مناطق ذکر شده طی ماه گذشته بارش‌ها خوب بوده، انتظار تولید گرد و خاک سنگین نداریم. با این وجود احتمال خیزش گرد و غبار در مناطق بیابانی که بارش کمتری گرفته‌اند، وجود دارد.

وی با تاکید بر این که انتظار می‌رود سرعت باد در سطح زمین بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد، افزود: فردا شب و پس‌فردا (۲۷ و ۲۸ فروردین) انتظار وزش باد شدید در استان‌های کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی اردبیل و گیلان خواهیم داشت البته در اردبیل و گیلان وزش باد به شکل «گرم‌باد» است و ضمن افزایش سرعت باد تا حدی باعث افزایش دما می‌شود.

خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۱:۰۲

یزدان مهر رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از یکصد قطعه شترمرغ در یک واحد دامداری شهرستان بشرویه در سیلاب روز گذشته تلف شدند. پشت این واحد دامداری که تا حدودی در حریم رودخانه نیز ساخته شده بود، بندسار‌های کشاورزی قرار داشت که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی سیلاب وارد این واحد شده است.

یزدان مهر ادامه داد: شدت سیلاب در این منطقه به گونه‌ای زیاد است که حتی چند دستگاه لودر نتوانسته بودند دام‌ها را نجات دهند. همچنین در یکی از مناطق عشایری این شهرستان سیلاب برای دامداران و دام منطقه مشکل ایجاد کرده است. بر اثر باران‌های شدید رگباری روز گذشته در شهرستان سربیشه نیز یک چاه کشاورزی در بخش درح درگیر سیلاب و نابود شد و خسارت زیادی به اراضی این منطقه وارد شده است.

یزدان مهر ادامه داد : تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت به بخش کشاورزی در شهرستان‌های فردوس، سرایان و طبس به دست ما نرسیده، اما تعدادی از بندسار‌های کشاورزی شهرستان نهبندان نیز از بین رفته است.  از ۲۶ اسفند تا ۱۰ فروردین ماه جاری سیلاب ۱۰۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زده است. عمده خسارت‌ها به بخش‌های زراعی، باغی، دامی و منابع آبی شامل کانال، استخر، قنات و چاه ها، تاسیسات، زمین و راه‌های روستایی وارد شده است.

یزدان مهر اظهار کرد: بیشترین خسارت‌های سیل در این مدت به ترتیب در شهرستان‌های طبس، زیرکوه، قاینات، بشرویه، فردوس، سرایان، سربیشه، درمیان و خوسف بوده است. سامانه بارشی از ۲ روز گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و فعالیت آن دیروز (یکشنبه) در سراسر استان شدت گرفت به گونه‌ای که برخی محور‌های اصلی، فرعی و روستایی مسدود شد و خساراتی نیز بر جا گذاشت.

بازگشایی محور بشرویه – ده محمد و بالعکس
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۳۶

سرهنگ توفیقی نیا جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: این محور که روزگذشته به دلیل وقوع سیلاب مسدود شده بود با تلاش نیرو‌های راهداری بازگشایی شد. دید افقی در گردنه پدران – مود شهرستان سربیشه و گردنه ثمن شاهی شهرستان قاین هم اکنون بر اثر مه غلیظ کاهش یافت.

سرهنگ توفیقی نیا گفت: بر اثر مه غلیظ هم اکنون این محور‌ها با کاهش دید افقی مواجه است که رانندگان باید با احتیاط رانندگی کنند.

تکذیب وضعیت بحرانی در شادگان
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۲۳

سعید حاجیان، فرماندار شادگان در تشریح وضعیت کنونی شادگان گفت: درحال حاضر وضعیت در این شهرستان مطلوب بوده و مشکل خاصی وجود ندارد و سیلاب وارد شهر نشده است. روند استحکام سازی سیل بند‌ها ادامه دارد و نیرو‌های مردمی از سایر شهرستان‌های استان از جمله؛ رامشیر برای کمک به ترمیم و احداث سیل بند‌ها حضور دارند.

حاجیان تصریح کرد: احتمال بالا آمدن آب وجود دارد و اگر چنین اتفاقی بیوفتد، آمادگی مقابله با آن را داریم، ولی وضعیت بحرانی نیست. شهرستان‌های ماهشهر و رامهرمز نیز برای کمک رسانی اعلام آمادگی کرده اند و طی امروز و روز‌های آتی به شادگان اعزام می‌شوند. این درحالی است که در فضای مجازی و برخی رسانه ها، خبری مبنی بر بحرانی بودن شرایط در شهرستان شادگان منتشر شده است. از روز‌های آغازین سال ۹۸، با بالا آمدن آب رودخانه‌ها در خوزستان، برخی شهر‌ها و روستا‌ها دچار آبگرفتگی شده و بسیاری از روستا‌ها تخلیه شده اند و ساکنان آن‌ها به اردوگاه‌ها و کمپ‌های اسکان اضطراری انتقال یافته اند.

توصیه‌های اورژانسی به بیماران مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۱۶

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور به ایسنا گفت: در زمان وقوع سیل و آبگرفتگی برخی از شهروندان که دارای بیماری های غیرواگیر هستند مصرف داروهای خود را فراموش کرده یا در مواردی به آن‌ها دسترسی ندارند، همین موضوع می‌تواند خسارت‌های جانی حادثه‌ای مثل سیل را افزایش دهد. در مواقع بروز حوادث طبیعی افرادی که مبتلا به بیماری‌های فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند به هیچ عنوان و هیچ علتی نباید مصرف منظم داروهای خود را قطع کنند؛ چرا که ممکن است قطع مصرف دارو عوارض و خطرات بسیاری را برای ‌آن‌ها فراهم کند، اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز بیماری‌های غیر واگیردار جلوگیری کرد.

خالدی با بیان اینکه بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیش از دیگران در معرض عفونت هستند، گفت: این افراد باید بهداشت فردی را بیش از دیگران رعایت کنند تا دچار عفونت‌ نشوند؛ در واقع رعایت بهداشت فردی در شرایط بحرانی بسیار مهم است، اما برای بیمارانی که از سطح ایمنی پایین‌تری برخوردارند اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی نیز از افرادی هستند که در مواقع بروز حوادث طبیعی باید نسبت به شرایط جسمی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. این افراد باید از راه رفتن بدون کفش و پوشش مناسب در محل‌هایی که ممکن است حادثه آفرین باشد، خودداری کنند تا از آسیب به پاهای آن‌ها جلوگیری شود. بنابراین در صورتی که لازم بود از آب‌های آلوده عبور کنند بهتر است که از چکمه‌ استفاده کنند.

خالدی در ادامه نیز با بیان اینکه افرادی که در مناطق سیل‌زده حضور دارند باید قبل از نوشیدن آب از سالم بودن و آشامیدنی بودن آن اطمینان حاصل کنند، گفت: مواد خوراکی که به آب سیلاب آلوده شده باشند، به هیچ عنوان نباید مصرف شوند؛ چرا که ممکن است حامل میکروب بوده و موجب بروز بیماری شوند. همچنین در صورتی که وسایل و اشیا در اثر سیل خیس شده‌اند باید آن‌ها را قبل از استفاده مجدد، پاکسازی و به طور کامل ضد عفونی کرد. یکی از مهم‌ترین عامل بیماری در مناطق سیل زده، آب های آلوده است که می‌تواند بیماری را به دنبال داشته باشد. این بیماری‌ها از طریق دست آلوده، نوشیدن و خوردن غذاهای آلوده منتقل می‌شوند که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید مراقبت‌های بهداشتی فردی و عمومی، بهداشت آب و غذا و تغذیه مناسب رعایت شود.

وی افزود: ممکن است در مناطق سیل‌زده دسترسی به آب سالم کاهش پیدا کند و افراد برای استحمام با محدودیت‌هایی روبه رو باشند. در این زمان افراد به منظور استحمام نباید با شنا کردن در آبی که از سلامت آن مطمئن نیستند، سلامت خود را به خطر اندازند. جمع آوری زباله از این مناطق نیز موضوعی است که باید به آن توجه کافی شود؛ اگر زباله‌های این مناطق به درستی جمع آوری نشوند، به خودی خود ممکن است بهداشت فردی و عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و باعث بروز بیماری شوند. بنابراین یکی دیگر از نکاتی که باید به آن‌ها توجه کرد جمع آوری زباله‌ها است.

وی با بیان اینکه تیم‌های درمانی در مواقع بحران در حالت آماده‌باش هستند و بیماران می‌توانند با مراجعه به آن‌ها کادر درمانی را در جریان بیماری خود قرار دهند، گفت: با توجه به وقوع حادثه، افراد فشار بیشتری را از نظر روحی و جسمی متحمل می‌شوند. بنابراین افرادی که علائمی از جمله درد قفسه سینه، درد قلبی، تنگی نفس، سرگیجه ناگهانی، سردرد و تپش قلب دارند باید از تحرک خودداری کرده و سپس از کادر درمانی کمک گرفته و شرایط جسمی خود را با تیم‌های پزشکی در میان گذارند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به فشارخون بالا تحت هیچ شرایطی نباید مصرف داروهای خود را قطع کنند، گفت: قطع مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون در بیماران می‌تواند منجر به عوارض بسیار خطرناکی شود. بنابراین این بیماران باید در هر شرایطی داروهای خود را به صورت منظم مصرف کنند.

وی با بیان اینکه در صورتی که هشداری نسبت به وقوع سیل در یک شهر داده شد، بهتر است بیماران دارو به میزان کافی به همراه خود داشته باشند، گفت: بهتر است بیماران در شرایط بحرانی یا در صورت انتقال به محل اسکان جدید به اندازه کافی دارو به همراه خود داشته باشند، اما اگر به هر علتی به همراه خود دارو نداشتند باید به کادر درمانی مراجعه کنند.

تعطیلی برخی مدارس میناب در اثر بارندگی
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۱۲

غلامرضا سالاری میری  مدیر آموزش و پرورش میناب گفت: تمامی مدارس روستاهای تلنگ ده گانه، سرشیفت، شمیلو، کرگان و کهنه شهر دوشنبه ۲۶ فروردین ماه تعطیل هستند. مدارس دیگر نقاط سطح شهرستان دایر است.

وی یادآور شد: مدارسی نیز که با مشکل حادی مواجه هستند و نیاز به تعطیلی دارند می‌توانند طبق بخشنامه قبلی اقدام نموده و مراتب و گزارشات مربوطه را به این مدیریت ارسال و نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کنند.

محور اصلی راور به دیهوک همچنان مسدود
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۰۸

سید علی سیدعلیخانی مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در رابطه با آخرین وضعیت راه‌های استان کرمان پس از بارندگی‌های روز گذشته گفت: جاده راور_دیهوک با توجه به سیل و آب بردگی همچنان مسدود است. با توجه به حجم بالای آب و خرابی‌ها به زودی امکان بازگشایی جاده وجود ندارد.

مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان افزود: ماشین‌های گرفتار در جاده به کمک نیرو‌های امدادی هدایت و خارج شده اند، اما پلیس دیگر اجازه تردد به ماشین‌ها را نمی‌دهد. مسافران می‌توانند از مسیر جایگزین «کرمان –یزد – طبس- دیهوک» تردد کنند. راه‌های روستایی در استان هیچ کدام خراب نشده اند و تنها نیاز به تیغ زنی دارند و راه روستای اندوهجرد _شهداد به دلیل خراب شدن پل مسدود می‌باشد.

مشکل امنیتی در مناطق سیل‌زده نداریم
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۰:۰۱

سردار محسن حسن خانی رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: پلیس آگاهی با حضور مقتدرانه و اعزام گشت‌های محسوس و غیر محسوس، نقش مهمی در صیانت از اموال سیل زدگان ایفا کرده و هرگونه اقدام سارقان در دستبرد به اموال مردم را خنثی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون رخداد امنیتی و ناامنی نگران کننده‌ای گزارش نشده، گفت: با توجه به طرح‌های اجرا شده و حضور فعالانه کارآگاهان پلیس آگاهی در صحنه، دغدغه و مشکل خاصی وجود نداشته و تدابیر لازم اندیشیده شده است.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: مردم کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را از طریق مراکز شناخته شده اهدا کنند و به اخبار نامعتبر و شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

رهبر معظم انقلاب: اقدامات لازم برای جبران خسارات از محلهای موجود را سریعا آغاز کنید
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۹:۳۵

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، جدیت دستگاه‌های مسئول در پیگیری و جبران خسارت‌های مالی سنگین سیل بویژه خسارت‌های وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل‌های قانونی موجود، سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تأیید خواهد بود.

متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیت.
در پاسخ به مرقوم شماره ۶۳۶ – ۹۸/م مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۸ آن‌جناب اشعار می‌دارد:

خسارت‌های مالی ناشی از سیل ویرانگر بویژه در چند استان بسیار سنگین و مصیبت‌بار است و لازم است به‌طور جدّی از سوی دستگاه‌های مسئول پیگیری و جبران شود. البته کمک‌های مردم و نهاد‌های انقلابی و دستگاه‌های متعدد دولتی و نظامی در این ایام حقاً چشمگیر و موجب سپاس و قدردانی است، ولی این کمک‌ها نمی‌تواند خسارت‌های وارده به آحاد مردم بویژه کشاورزان و صاحبان کشتزار‌های سیل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است لذا تأکید میشود که دولت سریعاً از محل‌هائی همچون:

• پنج درصد مقرر در بودجه‌ی عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه

• جابجایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی

• بیمه‌ها و تسهیلات بانکی

اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید این‌جانب خواهد بود. لازم می‌دانم توصیه‌های زیر را برای جریان بهتر کار‌ها مطرح نمایم:

۱- فرماندهی واحد برای مدیریت یکپارچه، هماهنگی، انسجام، پیگیری، نظارت و پاسخگویی نسبت به اقدامات پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی ایجاد شود.

۲- پایگاه اطلاعات جامع و قابل اتکاء از کلیه عناصر حقیقی و حقوقی متأثر از سیلاب اخیر با قابلیت برآورد دقیق خسارات و نیاز‌ها و رصد کلیه خدمات و کمک‌های دریافتی از مبادی مختلف در اسرع وقت ایجاد شود.

۳- برنامه اقدامات با اولویت‌بندی و زمان‌بندی مشخص تهیه و تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی و انقلابی و مردمی با تعیین مسئولیت‌ها تهیه و به اجرا گذاشته شود.

۴- اقدامات لازم برای تأمین نیاز‌ها و مایحتاج عمومی و فوری افراد متأثر از سیلاب خصوصاً تأمین خسارات کشاورزان در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد.

۵- به‌منظور رونق کسب‌وکار در مناطق سیل‌زده حداکثر استفاده از ظرفیت‌های مناطق مذکور برای بازسازی صورت پذیرد. ضمن اینکه تدابیر لازم و فوری برای بازسازی و تعمیر سریع و ایمن واحد‌های آسیب‌دیده مسکونی و تجاری و تولیدی به اجراء گذاشته شود.

توفیقات همه‌ی دست‌اندرکاران را مسألت می‌نمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
۲۳ فروردین ۱۳۹۸

هورالعظیم کاملا زیر آب است
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۹:۲۹

سردار حسین ساجدی نیا در حاشیه بازدید هوایی از مناطق سیلزده و هورالعظیم اظهار کرد: منطقه هورالعظیم کاملا زیر آب رفته است. در بازدیدی که از پاسگاه‌ها و گذرگاه های مرزی داشتیم، خوشبختانه مورد خاصی از لحاظ امنیتی با توجه به اینکه کل منطقه را آب گرفته نداشتیم.

وی افزود: به دلیل وجود سیل در تردد به صورت زمینی مشکل وجود دارد و از طریق هوا و با قایق ها این ارتباط برقرار شده است. خوشبختانه با حضور سازمان های امدادی در کنار نیروی انتظامی، ارتش و سپاه خدمات رسانی ها به خوبی انجام شده که با مردم هم وقتی صحبت کردیم خوشبختانه مشکل امدادرسانی وجود ندارد. ضمن حضور در این مناطق اگر مشکلی باشد، برای هموطنان رفع کنند.

۳ نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۹:۰۶

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان مناطق سیل‌زده اظهار کرد: به استناد رأی صادره در نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۲۱فروردین ماه، تصمیماتی درباره امتحانات پایانی نوبت دوم (خرداد) در مناطق سیل زده اتخاذ شده است.

وی افزود: برای دانش آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و پیش دانشگاهی نظام قدیم علاوه برامتحانات خرداد و شهریور یک نوبت دیگردر تیر یا مرداد برگزار خواهد شد تا دانش آموزان مناطق سیل زده که به تشخیص مدیر کل استان روند آموزشی آنها مختل شده است با تمایل و آمادگی خود در هر یک از نوبت‌های (خرداد، تیر یا مرداد و شهریور ) شرکت کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد که نمرات نوبت‌های تیر یا مرداد و شهریور در ستون خرداد درج و قبولی خرداد محسوب می‌شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان در صورت تمایل دانش آموزان به شرکت در امتحانات خرداد با بسیج کلیه امکانات خود باید زمینه برگزاری امتحانات نهایی در شهرستان محل سکونت یا نزدیک‌ترین محل به آنها را فراهم آورند.

ساکی با بیان اینکه به منظور ایجاد فرصت آماده شدن برای شرکت در امتحانات نوبت دوم ( خرداد ) سایر پایه‌های دوره تحصیلی به ادارات کل استان اختیار داده می شود متناسب با شرایط منطقه امتحانات پایانی نوبت دوم را از اول خرداد تا ۳۱ تیر ماه برگزار کنند تا در صورت لزوم برای عقب ماندگی ناشی از تعطیلی مدارس، فرصت تشکیل کلاس‌های جبرانی و ایجاد آمادگی بهتر برای شرکت در امتحانات برای دانش آموزان فراهم شود.

وی ادامه داد: ضمناً در مناطق گرمسیری به استناد تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با تشخیص کمیسیون های خاص ادارات شهرستانها و مناطق سیل زده می‌توانند دو هفته زودتر از تاریخ اول خرداد اقدام به برگزاری ارزشیابی پایانی نوبت دوم کنند.

تکذیب کسر خدمت مشمولان مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۸:۰۰

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره دغدغه و ابهامات برخی از مشمولان ساکن مناطق سیل‌زده در استان‌های لرستان و خوزستان گفت: ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به وضعیت مناطق سیل زده اعلام کرد که مشمولان در کدام منطقه از استان‌های گلستان و لرستان اعزام به خدمتشان تعویق افتاده و یا می‌تواند از مرخصی اضطراری استفاده کنند که توضیحات ارائه شده در این خصوص موجود است.

وی درباره مشمولان مناطق سیل‌زده استان خوزستان نیز اعلام کرد: در این زمینه به سازمان وظیفه عمومی ناجا اختیارات لازم از سوی ستاد کل نیروهای مسلح داده شده تا پس از بررسی‌های لازم تسهیلات لازم برای اعزام مشمولان به سربازی را در نظر بگیرند. همچنین به فرماندهان یگان‌های مناطق سیل زده نیز این اختیار داده شده تا در مورد مرخصی اضطراری سربازان در این مناطق تصمیم‌گیری کنند.

کمالی درباره ی این که چرا تاکنون مشخصاً مناطق سیل زده استان خوزستان اعلام نشده گفت: با توجه به وضعیت سیل در استان خوزستان مقرر شد تا پس از جمع بندی نهایی و پیگیری‌های نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در این استان، اسامی این مناطق اعلام شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این که تسهیلات ارائه شده مربوط به سربازان و مشمولان مناطق سیل زده است و کل استان را شامل نمی‌شود گفت: بنابراین آن دسته از مشمولانی که در استان‌های سیل زده بودند و شهر محل سکونتشان درگیر سیل نبوده مشمول این تسهیلات نیستند.

کمالی درباره ابهام دیگر برخی از ساکنان مناطق سیل زده مبنی بر این که تغییر دو ماهه در اعزام سربازی به منزله کسر خدمت است؟ گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان تأیید نشده و کسر خدمت نیز به ساکنان مناطق سیل زده تأیید نشده بلکه تنها اعزام به خدمتشان به تعویق افتاده است. بنابراین مدت سربازی این افراد نیز تابع قوانین کلی است و تغییری در آن ایجاد نشده است.

خوزستان از آب‌ معدنی و نان اشباع شده است
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۷:۴۴

تقی‌زاده، معاون فنی و عمرانی استاندار تهران ساعاتی پیش در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران اظهار داشت: در سیل اخیر خوزستان، ما به عنوان استان معین انتخاب شدیم و بنده به اتفاق تیمی متشکل از هلال‌احمر،‌ آب منطقه‌ای، آبفا و راه و شهرسازی و همین طور دانشگاه علوم پزشکی به منطقه اعزام شدیم.

وی گفت: ما بعد از اینکه به استان خوزستان عزیمت کردیم بلافاصله جلسه‌ای با استاندار و معاونین خوزستان برگزار شد که سوسنگرد و دشت آزادگان که دارای شرایط خاص و ویژه‌ای بودند معرفی و اقدامات لازم صورت گرفت. رودخانه کرخه از 69 روستا عبور می‌کند و 15 کیلومتر طول محور این رودخانه است. ما 48 تا 72 ساعت فرصت داشتیم که شهرهای سوسنگرد و دیگر شهرها در آن محدوده وارد سیلاب نشوند و با هماهنگی شورای تأمین جلوی تخلیه دشت آزادگان با 110 هزار نفر جمعیت گرفته شد.

وی گفت:‌ در حال حاضر 150 ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین استانداری تهران در منطقه خوزستان وجود دارد و توانستیم 25 کیلومتر سیل‌بند در آنجا ایجاد کنیم. اقلامی از جمله آب‌معدنی و گونی‌هایی برای شن و ماسه به منطقه ارسال کرده‌ایم و روزانه 6 تا 7 هزار غذای گرم در اختیار مردم می‌گذاشتیم.

معاون فنی و عمرانی استاندار تهران گفت: در حال حاضر منطقه به شرایط ثبات و پایداری رسیده است و برخی از اقلام از جمله آب‌معدنی و نان دیگر نیاز نیست چرا که در حال حاضر مشکل دپو و نگهداری این اقلام را نیز داریم و با توجه به شرایط هوای گرم درخواست می‌شود که پنکه، کولر آبی، پشه‌بند،‌کلمن آب، البسه و دمپایی به مناطق خوزستان ارسال کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
تابناک ! بسیاری از اتومبیل داران در هنگام مواجهه با سیل دچار خطای خطرناکی می شوند و آن احتمال فراموشی اینکه چهار تایر زیر ماشین دارند که مملو از هوای فشرده است که شاید هر کدام از آنها به اندازه نیم بشکه یا بیشتر هواییمئ معادل با یک اتمسفر فشار را داشته باشند در اينصورت حداقل معادل دو بشکه هوا عادی در تایرها وجود دارد علاوه بر این یک زاپاس نیز در صندق عقب اتومبیل وجود دارد و بعلاوه اینکه ساختار زیر ماشین ممکن است بنحوی باشد که مقدار دیگری از هوا را حبس کند موادی ساخته شده از مشتقات نفتی که سبک است و سبب میشود سیلاب هر چه بیشتر اتومبیل را در بربگیرد، بیشتر سبکتر بشود.

پس رانندگان نباید گمان کنند که مثلا وزن اتومبیل شان ١٠٠٠ کیلو است و چهار نفر هم در آن هستند مثلا مجموعاً میشود ١٣٠٠ کیلو لذا عمراً سیلابِ اینچنینی بتواند ماشین را با خود ببرد و خدای ناکرده بزنند به دل سیلاب برای عبور.
باید توجه داشته باشید که وزن محاسبه شما ماشین شما در خشکی چنین است.
خوب بخاطر داشته باش آقای راننده ماشین شما با مختصات فوق ممکن است ٥٠ یا ٦٠ کیلو درون سیلاب بیشتر وزن نداشته باشد !!
با سلام
بله موافقم کلا چند کار بسیار ضروری و مهم را باید انجام شود و اگر فراموش گردد ،خسارت سیل های بعدی بسیار فاجعه بار و و ویران کننده تر خواهند بود:
۱-باید قوانینی در مجلس سریعا تصویب شود و ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و دریاچه ها و جنگل ها و مراتع و زمین های کشاورزی را ممنوع کند .
۲-فاضلاب های شهر هایی مثل اهواز را اساسا از اول بسازند که برای صد ها سال بعد هم درست و اساسی فعال بماند.(فاضلاب کلان شهر اهواز را باید در یک کانال بزرگ هدایت نمود و به طرف زمین های بایر شهر ارسال کرد تصفیه نمود و فضای سبز از گیاهان محلی مثل درخت کنار و بید ‌و سرو دور تا دور اهواز کاشت .
۳- هور العظیم را پر از اب کرد بگذارید هور پر آب شود برای تمام فصول سال .بس است اینقدر با طبیعت مخالفت ورزیدن..
۴-نه تنها کارون را باید لایروبی کرد که تمام ساختمان ها و رستوران ها و بازارها و پارک بازی ها را که در دل و داخل کارون ساختن تخریب و از کارون خارج نمود .(البته یک خواست مهم این است که ارگان ها ومسئولینی که به این افراد اجازه ی تجاوز به حریم کارون دادند محاکمه شوند )
۵-متاسفانه افرادی بعضا متخصص لابی گری سواستفاده از منابع عمومی اند قوانین باید صریح و روشن بدون تبصره و غیر ه باشند تا بتوان کار را درست انجام داد.
پاسخ ها
Adell
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
ضمن عرض سلام و احترام به نظر جنابعالی، نظر خود را در چند بند بیان میکنم.
۱. متاسفانه بخش بزرگی از مشکلات روزهای اخیر شهرهای خوزستان بخاطر عدم کفایت فنی مدیران اجرایی است. متاسفانه در بسیاری از شرکتهای دولتی که متولی زیرساختهای شهری و خدمات رسانی می باشند، مدیرانی در راس امور قرار دارند که از عملکرد فنی و تخصصی سازمان متبوع خود کمترین اطلاع را دارند. بدیهی است چنین مدیری از درک بزرگی ، حجم و ماهیت بسیاری از مشکلات بهره برداری سیستم تحت امر خود عاجز است
۲. متاسفانه بدنه مدیریتی دولت، اهمیت فاز مطالعه پروژهای عمرانی را بکلی از یاد برده است. به نظر میرسد صرفا اتمام پروژه ها و حتی اعلام آغاز فاز اجرایی پروژه ها مهمترین دستاورد آن برای مدیران اجرایی است. در بسیاری از پروژه ها شاهد بوده‌ام که همین شتابزدگی مدیران در "به‌نام‌خود‌ زدن" پروژه ها گاها سبب شده حتی مراحل بدیهی تامین مالی پروژهها نیز طی نگردد... کامل شدن فاز مطالعات که جای خود.
۳. روندی که طی بندهای ۱ و ۲ عرض نمودم، مجموعا سبب گردیده که طی یکی دو دهه اخیر، بسیاری از کارفرمایان دولتی، فاز مطالعاتی پروژه ها را جدی نگرفته و در موارد متعددی مهندسین مشاور طراح را مجبور کنند که این فاز مهم را با کمترین هزینه ممکن، صرفا در حد یک مستندسازی به ظاهر مقبول، سمبل نمایند. ...

در مجموع، اگرچه سیلهای ویرانگر روزهای اخیر خواب را از دیدگان بسیاری از هموطنان عزیرمان ربوده و کام همه ما را تلخ کرد، ولی عمیقا امیدوارم که مسوولین دولتی را به فکر وادارد که چرا حاصل این همه سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و خدمات شهری خصوصا در خوزستان دستاورد قابل دفاعی برای ایشان در پی نداشته و مردم شریف خوزستان سالهای سال برای داشتن آب شرب بهداشتی و دفع فاضلابشان به شکل مطلوب ، حسرت بخورند. .
اشباع شده ولی به یه عده نمیرسه به یه عده ۱۰ تا میرسه...
مصایب بعداز سیل تاماه ها ادامه پیدا خواهد کردگرسنگی مردم روستاها و درامد نداشتن
واقعا اون گروهک حشد الشعبی توی کشور ما چه کاری میکنه؟ داعش هم همینطوری وارد خاک عراق و سوریه شد. اما اینجا ایرانه . کوچکترین کاری بکنن همشونو قتل عام میکنیم. مسئولین حواسشونو جمع کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
حشدالشعبی بیل بزن هست بره کنار رود دحله و فرات باغ خودش بیل بزنه دوم اینکه طرح جامع و قانون کلی باید در مجلس تصویب بشه که بر همه دولت ها موطف هستند تمام شهرهای که در حاشیه رودخانه ها زندگی میونند اجازه توطعه شهر ندهند و همین تعداد منازل را طی چند سال از رودخانه ها دور کنند . اب خیزداری و جنگل کاری و حفظ خاک در درجه بعدی قرار بدهند
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
کجای کاری!
این فقط حشدالشعبی نیست که به ایران آمده بلکه تمام نیروهای خارجی سپاه قدس از فاطمیه ،زینبیه و نجبا میباشند.
ایا سپاه تحت فشار آمریکا عقب نشینی کرده است؟
پس کی در جبهه مقاومت در سوریه می جنگد؟
ایرانی را دست کم نگیرید این نیرو ها برای ما خارجی حساب می شوند.
یک کشور رو این مدیریت اصفهانی و یزدی به نابودی کشیده.
اگر این طرح انتقال آب به کویر نبود
اگر توسعه پایدار تمام مناطق غیر کویری اصفهان و یزد اتفاق میافتاد
اگر مدیر ما یک مدیر واقعی بود و نه با رانت اومده و نه گروه اصفهانی و گروه یزدی و مدیر میهنی بودند الان وضع این نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
الان این طرح انتقال آب به کویر که شما مدعی هستی چیه و کجاست و چه ربطی به این سیل داره ، درسته الان آب گل آلود شده اما نه اینقدر که شما بتونی ازش ماهی خودت رو بگیری
اولا که این طرح هنوز متوقفه و اجرا نشده ، دوما اگر اجرا شده بود الان بسیار مفید و به درد بخور بود چون میتونستند مقداری از آبی که به دریاچه سدهای خوزستان وارد میشد و از سد به سمت شهرهای خوزستان حرکت میکرد رو به طرف اصفهان بفرستند و از ظرفیت زاینده رود هم برای تقسیم این آب استفاده کنند تا ورودی آب رودخانه‌های خوزستان کمتر بشه و از طرف دیگه هم مخزن سد زاینده رود آبگیری بشه و مشکلات آب در مرکز ایران برای چندسال از حالت بحرانی خارج بشه چون همین الان هم علی رقم بارندگی‌های اخیر فقط ۵۰۰میلیون مترمکعب از ظرفیت ۱.۵ میلیاردی سد زاینده رود پر شده
اگر این طرح انتقال آب کامل شده بود حداقل این بود که در شرایطی مثل الان که وفور بارندگی داریم آب منتقل میشد و در شرایط خشکسالی این انتقال انجام نمیشد اما به دلیل پروفسورهایی مثل شما که نه خود خوری نه کس دهی گنده کنی به سگ دهی الان از یک طرف آب زندگی و کشاورزی یک عده را در یک طرف ایران نابود کرده و به دریا می‌ریزه و در طرف دیگه یک عده مشکل آب برای شرب و کشاورزی دارند
تابناک من تا الان ده ها کامنت در جواب این عده که اتفاقا قصد طرفداری از هموطنان خوزستانی رو ندارند و فقط هدفشون ایجاد حساسیت و تفرقه بین ایرانیهاست فرستادم ولی نظر اونها رو منتشر می‌کنی و نظرات من و امثال من رو حذف میکنید ، تابناک تو خودتم مشکل داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
رییس قوه مجریه و نمایندگان مردم که در مجلس قانونگذاری میکنند همه با برگزاری انتخابات و رای مردم انتخاب شده و میشوند ، شما از این انتخابات به بعد به رییس جمهورهای اصفهانی مثل رفسنجانی از استان اصفهان خاتمی از استان اصفهان احمدی‌نژاد از استان اصفهان و روحانی از استان اصفهان رای نده و به جز ۲۰ نماینده نماینده استان اصفهان به بقیه ۲۷۰ نماینده اصفهانی که در سایر استانها کاندیدا میشوند هم رای نده تا از دست این مدیران اصفهانی که مملکت را به این روز انداخته اند راحت بشی
ضمنا شما بی عرضگی تنبلی و بی هنری خودت رو به حساب زرنگ بودن دیگران نزار
اصفهان ۳ دوره تاریخی پایتخت ایران بوده و اصفهان ظرف این مدت که شما مدعی هستی مدیران اصفهانی با رانت مدیریت کردند اصفهان نشده ، اصفهان از زمانی هم که مدیران رانتی اصفهانی (بنابر ادعای شما ) نبودند و آبی هم به اصفهان منتقل نمیشد هم اصفهان بوده ، مشکل شما از جای دیگریست شما مشکل خودت رو حل کن
تابناک تو هم طبق معمول منتشر نکن تا تو هم راحت باشی
ناشناس
| Australia |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
با همین مدیریت بوده که ذوب آهن از هرمزگان به اصفهان منتقل شد و با همین مدیریت بوده که شالیزار وسط کویر درست شد
با همین مدیریت بوده که بودجه مملک رو به وسط کویر منتقل کردند و نتیجه اون شد آبی که باید به کشاورزی منتقل بشه در جلگه با هزاران میلیارد تومن بدون توجیه به کویر منتقل شد و هزاران میلیارد تومن هدر رفت و هنوز داره میره
و نتیجه شد که استانهای سیستان هرمزگان و ... توسعه نیافتند
شما برای چی وسط کویر برنج ، دوب آهن ، پتروشیمی و ... دارید در حالی که نه آب دارید نه نفت نه سنگ آهن؟؟؟
غیر از این که هزاران میلیارد تومن و میلیاردها دلار رو صرف این زیاده خواهی کردید؟
اگر این بودجه صرف عمران میشد اگر این بودجه جاهای دیگه مصرف میشد الان وضع این نبود

این زیاده خواهی و قبیله گرایی نتیجه اون شد این

هرجا یک اصفهانی یا یزدی شد مدیر سریع اون جا رو میکنه دایره اصفهانی ها مثل فدراسیون

ایران بزرگتر و مهمتر از اصفهان هست
ایران عزیر به این تنوع زیباست
نابود کردید

زطبیعت رو با این انتقال آب نابود کردید
هیچ کشوری در دنیا وسط کویر ذوب آهن و پتروشیمی درست نکرده
تمام دنیا علم ندارند فقط مدیران اصفهانی علم دارند
ناشناس
| Australia |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
همه میدونند که رفسنجانی بوده که طرح انتقال آب رو به کرمان کلید زد چون کرمانی بود
خاتمی برای یزد کلید زد چون اصفهانی بود
شما وزرای نیرو در در چند دهه اخیر ببین از کجا بودند بعد بگو

هنر این نیست یک مملکت رو برای آبادی یک جا خراب کنند
هنر این نیست که به ناحق یک کارخانه رو از هرمزگان بلند کنند به وسط کویر بیارند
هنر این نیست که استانی مثل سیستان ایلام بوشهر هرمزگان و ... توسعه نیابند و اصفهان وسط کویر برنج کاری کنه و پتروشیمی داشته باشه

حق رو ناحق کردند هنر نیست
ناشناس
| Australia |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
اگر صنایع پتروشیمی ، دوب آهن ،برنج کاری ،صنایع خودرو رو از اصفهان خارج کنید و به مثلا سیستان هرمزگان بوشهر منتقل کنید و باطبع همراه اون صدها هزار نفر کارمندان اونها و خانوداهای اونها که شاید بشه نیم میلیون از اصفهان خارج بشند دیگه شما به آب احتیاج نداری که میلیارها نومن پول انتقال بشه و خسارت به طبیعت زده بشه

ایران بالاتر از همه هست
هرمزگان سیستان بوشهر ایلام هم جزی از وطن هستند
من ساکن اهواز هستم. اگر وزیری بگوید که هورالعظیم خشک نیست و صدا و سیما هم کذب را تایید کند ولی مردم منطقه را که نمیشود فریب داد. باید مردم در مقابل این سخن که زندگیشان را بوسیله آبی که میتوانست به طرف هور هدایت شود ولی نشد، چگونه در مورد مسئولین و صدا و سیما فکر کنند. چه نفعی از هور العظیم نصیب مردم میشود.
-دلاری که به آنها نمیرسد.
-جز ریز گرد منفعتی ندارد.
-سیلی که میتواند براحتی هور را پر آب کند و مردم از این سیل خانمان برابداز راحت کند، چه کسی نمیگذارند.
- نفع هور العطیم به کی میرسد.
- چنانچه اخبار خالی بودن هور واقعیت داشته باشد، چگونه صدا و سیما میخواهد مردم او را باور کنند
- چه کسی راست و دروغ این مسئله حیاتی را باید بیابد؟؟!!
ازبالا بله هورالعظیم زیر آب است ولی نیمه شمالی ۴متر عمق دارد ونیمه جنوبی ۲۰سانت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان