بازدید 15531

با سازوکار موجود، مشکل سیل و زلزله زدگان حل نمی‌شود؛ چه باید کرد؟

بارش‌های سنگین اخیر، خسارات‌ بسیاری به بار آورده است.خسارات ناشی از سیل ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تأمین این میزان از عهده دولت خارج بوده و به همین منظور، جهت تأمین آن راهکارهایی، چون دست اندازی به منابع صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده که با مخالفت‌های گسترده‌ای همراه شده است. از این روی، تابناک دو راهکار را برای تأمین خسارات‌ ناشی از بلایای طبیعی ارائه کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 14 April 2019

تابناک اقتصادیبارش‌های سنگین اخیر، خسارات‌ بسیاری به بار آورده است.خسارات ناشی از سیل ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تأمین این میزان از عهده دولت خارج بوده و به همین منظور، جهت تأمین آن راهکارهایی، چون دست اندازی به منابع صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده که با مخالفت‌های گسترده‌ای همراه شده است. از این روی، تابناک دو راهکار را برای تأمین خسارات‌ ناشی از بلایای طبیعی ارائه کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در پایان روزهای اسفند ماه سال گذشته، بارش های سنگین باران در کشور ما آغاز و دامنه این بارش ها به فروردین ماه سال جاری نیز کشیده شد. این بارش های سنگین باعث سیل های ویرانگر و متعاقب آن خسارات سنگینی شد که برآوردهای گوناگونی در مورد این هزینه ها از سوی مسئولین صورت گرفته است. برآوردها حکایت از آن دارد که این هزینه ها بسیار سنگین است و تأمین آن از عهده دولت دراوضاع کنونی خارج است؛ برای نمونه محمدرضا تابش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص میزان خسارت های ناشی از سیل اظهار داشت: برآورد‌های اولیه نشان می ‌دهد حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مجموعا در استان ‌های سیل زده خسارت وارد شده است، اما برآورد‌های ما، نشان می‌ دهد که دامنه خسارات‌ به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز می ‌رسد.

شاید یکی از دلایلی که مردم در معرض خطر سیل، هم اکنون دستور تخلیه خانه های خود از سوی مسئولین را اجرا نمی کنند، این است که آن ها دریافته اند، دولت در شرایط کنونی قادر به تأمین خسارت های ناشی از سیل به آن ها نیست و یا وقتی ماجرای تأمین خسارت های ناشی از بلایای طبیعی دیگر چون زلزله کرمانشاه را مرور می کنند، ترجیح می دهند در منازل خود بمانند و محل سکونت خود را حتی به قیمت از دست دادن جانشان ترک نکنند.

همچنین از همه مهم تر اینکه در بودجه سال 1398 اصلاً ردیفی برای جبران خسارت های ناشی از سیل دیده نشده است. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین رابطه طی مصاحبه ای ضمن تأکید بر موضوع حجم خسارات سیل بر زیر ساخت ها، منازل، دارایی های مردم، بخش کشاورزی و دام ها گفت: بودجه 98 امکان پاسخگویی به آن را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز طی مصاحبه دیگری اعلام کرد، پیش بینی نمی کردیم در ابتدای سال با این حجم خسارت در بحث سیلاب مواجه شویم و باید منبعی جداگانه از بودجه سال 98 برای جبران خسارات سیلاب کشور در نظر بگیریم.

حالا که دولت طبق مصاحبه مسئولین از تأمین این خسارات ناشی از سیل عاجز است و از طرفی بودجه 98 نیز امکان پاسخگویی به این مسأله را ندارد؛ پس راه حل چیست؟

همان گونه که دیده شد، یک راه حل دست انداختن به منابع صندوق توسعه ملی است. موضوعی که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز سه‌شنبه 20 فروردین ماه 1398 آن را تأیید کرد و گفت: احتمالا دولت «برای جبران خسارت ‌های سیل» اخیر در کشور، از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد کرد؛ راهکاری که عده ای بسیاری با آن مخالفند و می گویند، این کار دلار فروشی و صرف دلارهای صندوق به منظور هزینه های جاری دولت است که با اهداف صندوق سازگار نیست.

راهکار دیگر که معمولا دولت برای جبران خسارات حوادث غیرمترقبه این چنینی برمی گزیند، روی آوردن به چاپ پول است که این خود منجر به افزایش نرخ تورم می شود.

راهکار سوم این که دولت بخشی از 14 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده برای واردات کالاهای اساسی را به جبران خسارات ناشی از سیل اختصاص دهد. برخی این راهکار را نیز مصداق همان دلار فروشی توسط دولت دانسته و در شرایط ارزی فعلی آن را به صلاح کشور نمی دانند.

اما راهکار چهارم به عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی تابناک، این است که با توجه به اینکه کشور ما کشوری حادثه خیز محسوب می شود و سالانه با بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می کند دولت باید یک ردیفی را در بودجه دایم برای جبران خسارات ناشی از این حوادث اختصاص دهد. این ردیف همان گونه که گفته شد باید هر ساله و به صورت مستمر در بودجه لحاظ شود؛ بنابراین، مبلغ آن باید از محلی تأمین شود که مستمر باشد. حالا پرسش این است که منبع تأمین بودجه این ردیف از کجا باشد که به صورت مستمر و دائمی باشد؟ فروش بنزین و درآمدهای حاصل از آن می تواند منبع تأمین بودجه ردیف مذکور باشد.

اما بودجه این ردیف، چگونه از محل فروش بنزین حاصل شود که دارای آسیب های کمتری برای قشرهای آسیب پذیر باشد؟

طبق مصاحبه سی ام بهمن ماه 1397 علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط میزان مصرف روزانه بنزین در سال 1397، 87 میلیون لیتر بوده است. حالا اگر فرض کنیم، میزان مصرف روزانه بنزین در سال 98 نیز همان 87 میلیون لیتر به صورت متوسط باشد، با افزایش نرخ بنزین از 1000 تومان به 2000 هزار تومان، درآمد روزانه این ستاد 87 میلیارد تومان می شود و میزان درآمد سالانه ستاد به رقمی حدود 32 هزار میلیارد تومان می رسد. این روش باعث افزایش نرخ تورم می شود و دولت می تواند برای جبران آسیب های ناشی از افزایش نرخ تورم به اقشار آسیب پذیر، بخشی از این درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را به قشرهای آسیب پذیر و بخشی را نیز برای همین بودجه جهت بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی اختصاص دهد.

این راهکار به دلیل آنکه اولاً منبعی مستمر برای تأمین خسارات ناشی از بلایای طبیعی و عدم بلاتکلیفی قشرهای آسیب دیده از این بلایا می شود، ثانیاً تا حدودی می تواند باعث اصلاح الگوی مصرف بنزین شود، به نظر راهکاری منطقی است. همچنین با توجه به اینکه بخشی از این افزایش قیمت بنزین به موضوع جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی اختصاص خواهد یافت، احتمالاً میزان مشارکت مردم افزایش خواهد یافت.

راهکار پنجم به عنوان یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی تابناک، تأمین خسارت های ناشی از سیل از محل یارانه های پرداختی است. در بودجه 98 میزان یارانه نقدی و غیرنقدی در نظر گرفته شده 41.1 هزار میلیارد تومان است. این رقم درست برابر میزان یارانه پرداختی سال 97 است؛ بنابراین دولت قرار بود در سال 98 به تمام کسانی که در سال 97 یارانه پرداخت می کرد، یارانه پرداخت کند. حالا دولت می تواند یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، تحت پوشش بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، دهستان های کم برخوردار و بیماران خاص را در سال 98 پرداخت کند و یارانه باقی افراد در سال 98 را به خسارت های ناشی از سیل اختصاص دهد. حالا بیایید محاسبه کنیم دولت چقدر درآمد از محل حذف یارانه به دست می آورد؟

طبق اطلاعات موجود تعداد افراد تحت کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود 4.7 میلیون نفر، تحت پوشش بهزیستی 3.7 میلیون نفر، زنان سرپرست خانوار 3 میلیون نفر و دهستان های کم برخوردار 8 میلیون نفر و بیماران خاص 1 میلیون نفر می باشد. مجموع جمعیت این افراد، 20.4 میلیون نفر می باشد. یارانه ماهانه این افراد مبلغی در حدود 928 میلیارد تومان و یارانه سالانه این افراد حدود 11.1 هزار میلیارد تومان می شود. با کسر این رقم یارانه سالانه از رقم 41.1 هزار میلیارد تومان به رقم 30 هزار میلیارد تومان می رسیم که پیشنهاد می شود دولت آن را برای خسارت های ناشی از سیل بردارد.

با توجه به اینکه در چند سال اخیر حذف یارانه ها یکی از وظایف دولت بوده است اما دولت بخاطر در پیش داشتن انتخابات و تأثیر حذف یارانه افراد بر نتایج انتخابات واهمه داشته است، می تواند حالا که انتخاباتی در پیش روی ندارد و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد دست به انجام چنین کاری بزند و این راهکار را اجرایی کند. هر چند شاید عده ای با دانستن این موضوع که یارانه هایشان صرف بازسازی مناطق سیل زده می شود، خود برای حذف یارانه پیش قدم شوند.

اما مکانیزم و ساختار کارآمد جهت اجرای دو راهکار بالا چگونه باشد؟

هرچند تأمین بودجه نقش مهمی در بازسازی و جبران خسارات دارد، عامل مهم دیگر اجرای صحیح و کارآمد با بهره وری بهینه در مدیریت این فرآیند است. تجربه و شواهد نشان می دهد نه دولت فعلی و نه دولت های گذشته ـ که میراث اداری و بورکراسی گذشته را اداره می کنند و بعد از انقلاب هم تحولی در این ساختار ناکارآمد که چشمگیر باشد اتفاق نیفتاده ـ در اداره امور و مدیریت صحیح در شرایط عادی هم کارنامه موفقی نداشته اند، چه برسد در شرایط ویژه و خاص. لذا سپردن این منابع به سیستم سنتی و ناکارآمد دولتی جز به هدر رفتن بخش عمده منابع و تبدیل شدن به هزینه های انحرافی و جبران کسری های دستگاه های دولتی نتیجه ای عاید آسیب دیدگان نخواهد کرد.

پس پیشنهاد چیست؟

پیشنهاد این است که ستادی به عنوان ستاد بازسازی و جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی با نام اختصاری جهاد سازندگی (احیای نام آن نهاد مقدس و خدمتگزار) تشکیل و بودجه پیش بینی شده در حساب خاص و ویژه ای در خزانه و فقط برای مصرف مستقیم جبران خسارات و بازسازی در نظر گرفته شود و هیچ مدیری حق تصرف دیگری در آن را نداشته و مورد مصرف آن هم در ستاد فقط ردیف های عملیاتی و عمرانی باشد و صرف هیچ مورد جاری دیگر از قبیل حقوق پرسنل، خرید ساختمان، خرید خودرو، لوازم اداری، ردیف های استخدامی و ... نشود. و این نوع نیازمندی های ستاد از طریق پرسنل فعلی دستگاه های دولتی و با استفاده از ساختمان و امکانات دستگاه های دولتی و با ردیف بودجه ای مستقلی از این حساب از ردیف های مربوط به بودجه در لایحه سالانه بودجه تأمین شود. فرهنگ حاکم بر این نهاد باید مدیریت جهادی کارآمد کم هزینه و با استفاده از ظرفیت کامل نیروهای جوان و مردمی و جهادگر باشد.

شایان ذکر است جهت جلوگیری از موازی کاری با سایر نهادها، این ستاد هیچ گونه مسئولیتی در پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی چون سیل و زلزله و همچنین در حین وقوع حادثه نیز ندارد، بلکه کار این ستاد تنها جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی و بازسازی مکان های آسیب دیده است.

شاید تشکیل این ستاد موجب شود تا مردم دیگر منتظر عمل به وعده ها دولت نباشند و کارهای بازسازی بعد از وقوع حادثه نیز سریع تر پیش رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۲
مشكل راهكار پنجم : برخي از آسيب ديدگان از سيل كه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، تحت پوشش بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، دهستان های کم برخوردار و بیماران خاص نبودند ، با اجراي اين راهكار ، يارانه شان قطع مي شود .يعني ظلم مضاعف به اينگونه افراد خسارت ديده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
پاسخ در متن بود: طبق اطلاعات موجود تعداد افراد تحت کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود 4.7 میلیون نفر، تحت پوشش بهزیستی 3.7 میلیون نفر، زنان سرپرست خانوار 3 میلیون نفر و دهستان های کم برخوردار 8 میلیون نفر و بیماران خاص 1 میلیون نفر می باشد. مجموع جمعیت این افراد، 20.4 میلیون نفر می باشد. یارانه ماهانه این افراد مبلغی در حدود 928 میلیارد تومان و یارانه سالانه این افراد حدود 11.1 هزار میلیارد تومان می شود. با کسر این رقم یارانه سالانه از رقم 41.1 هزار میلیارد تومان به رقم 30 هزار میلیارد تومان می رسیم که پیشنهاد می شود دولت آن را برای خسارت های ناشی از سیل بردارد.
در اولين فرصت ممكن و هر چه زودتر دولت مسكن مهر واقعي و با نظارت را در مناطق آسيب ديده راه بندازد و پولي كه ميخواهيد به سيل زدگان بدهد پيش پرداخت آن قرار دهد به همه آسيب ديدگان هم وسايل حداقلي زندگي را بدهد و در اقساط مسكن بگنجاند تا تحويل مسكن مهر هم در محلهاي تعيين شده با نظارت و پايش مستمر اسكان اظطراري داشته باشند الحمدلله موكب هاي حسيني و كمكهاي مردمي پوشش خورد و خوراكشان را ميدهد. مسئله اينست كه اگر بخواهيم ميشود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
گفته می شود در تهران دو میلیون پانصد هزار خانه خالی
وجود دارد اگر هز هرکدام ماهی یک میلیون مالیات بگیرندمی شود ماهی دوهزارو پانصد میلیارد تومان و تمام
اگر هم تز ترسشان بروند اجاره بدهند ، اجاره حانه به شدت کم خواهد شدو در هردو صورت مشکلات مملکت حل خواهد شد.
دو ما یارانه ها را پرداخت نکنند و یا سه ماه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
تابناک اگر پول چاپ کنند ولی نگذارند که دلال ها بیایند وسط کار تورم زیادی ایجاد نمی شود
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
سه ماه برای آقازاده هاشون در خارج پول نفرستند
ایرانی
| Netherlands |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
با سلام بهترین راهکار حذف ردیف بودجه دستگاهای بی خاصیت فرهنگی و اختصاص ان به چنین حوادثی می باشد.. ایرانی سربلند باد
میتوان آن قسمت از بودجه که برای تامین آب از دریای خزر که مخل ومخرب طبیعت و محیط زیسته و همینطور بودجه خشکسالی که با برکات آسمانی امسال دیگر نیاز به آن نیست هم تامین منابع کرد .
راه حل بنزین منطقی است اما به این صورت که قیمت بنزین به جای دو هزار تومان چهار هزار تومان شود اما مابه التفاوت قیمت آن به صورت یارانه به همه مردم با ماشین و بی ماشین پرداخت شود و صرفه جویی که در مصرف بنزین از این محل انجام می شود به علت قیمت واقعی بنزین تا حدود زیادی از خسارت سیل را هم پوشش می دهد و اما ارائه راهکار دیگر برای بازسازی مناطق سیل زده می توان از امکان نیروی انسانی جوان مستعد و رایگان مشغول به خدمت در نیروهای مسلح(ارتش،سپاه و نیروی انتظامی) و لوازم موجود در این نیروها که به خوبی هم امکان کمک آنها در امدادهای اولیه نیز مشخص شد به جای پیمانکاران و یا برای مساعدت به پیمانکاران برای صرفه جویی هزینه ها استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
والا قرار بود زمانی که بنزین ۱۰۰۰ تومن شد و حامل های انرژی ازاد شد مابه التفاوت را واریز کنند در قالب یارانه که کم و بیش همه در جریان کلاه گشادی که سر کل مردم رفت درگیر هستند.
بهترین راهکار کم کردن از هزینه ها و ریخت وپاشها و مدیریت صحیح منابع هست
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
این طرح در دولت احمدی نژاد به خوبی داشت اجرا میشد ..اما رانت خواران نگذاشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
این راه حل مثل همیشه یعنی دست کردن
تو جیب مردم و راحترین کار است و تورم آن برای مردم می ماند و این ماشین های پر مصرف
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
بهتره بنزین سهمیه شصت لیتر درماه باقیمت دو هزار تومنی و آزاد ده هزار تومن
لطفاً با اینگونه اظهارات باعث پریشان حالی بیشتر ما مردم نشوید.
به اندازه کافی آزرده خاطر و گرفتار هستیم.
گاهی وقتها سکوت خیلی بهتره!!
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
نه حرافی نه سکوت وقت کار کردنه
ناشناس
| Romania |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
به نظرم تو یکی از حقوق بگیرهای نجومی هستی که یک چنین پیشنهادی می دهی
خاموش
راهکاراتون فقط در جهت بدبخت کردن مردم پیش می ره.از جیب مردم برمی دارید و نصفش رو خودتون برمی دارید و نصف دیگش رو تو جیب مردم می ذارید.مردم شما رو شناختن.صندوق ذخیره ملی برای همین مواقع هست.اگر الان برندارید پی کی آیت صندوق بدرد می خوده
پاسخ ها
م۶دی
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
پولی در ان نیست ،احمدی جان خالیش کرد و اکنون میماند وام گرفتن از بانک جهانی !
کاری که همیشه میکردیم
دست به دعا بشیم
علاج واقعه قبل از وقوع ...........

کدامیک از دولتها تدابیر قبل از وقوع حوادث را اندیشیده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فقط حرف حرف حرف ...........
سلام.روشهایی که تابناک پیشنهاد دادند شاید خوب باشد ولی به دلایلی که در پایان اشاره کردند در عمل محقق نمی شود پیشنهاد داشتم که دولت منابعی که جهت خشکسالی و مبارزه با گرد و خاک اختصاص داده بود و الحمدالله به برکت باران منابع آبی زیاد شده به خسارت دیدگان و بازسازی مناطق خسارت دیده اختصاص دهد و همچنین سریعتر از محل یارانه پرداختی به مردم جهت بیمه واحد‌های مسکونی در برابر حوادث طبیعی اقدام نماید.
سلام.در جایی شنیدم دولت مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان جهت مبارزه با گرد و خاک اختصاص داده که با وجود آب های فراوان که در هورهای خوزستان جاری شده و ان شاء الله مانع خواهد شد می شود این مبلغ را صرف بازسازی مناطق خسارت دیده کرد
پاسخ ها
محمد ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
قطعا رقمی که شندید اشتباهه
یعنی باز جیب مردم؟؟؟؟؟
به نظرم راهكار افزايش قيمت بنزين خوب نيست الان تورم خيلي بالا است و خيلي ها از توان افتاده اند و با افزايش قيمت بنزين بسيار وحشتناك خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین زندگی 80 میلیون ایرانی رو با مشکل روبه رو میکنه نه فقط یه قشر خاص که دولت بخواد فقط به اونا رسیدگی کنه
بهتره یه فکر دیگری برای تامین خسارت بشه

دولت باید کوچک بشه و اداره جات اضافی باید حذف بشن واین همه کارمند دولتی که نصفشون هم مورد نیاز نیستن باید مدیریت بشن
باید کار بنیادی انجام بشه و دولت به حداقل حجم ممکن برسه
خسته نباشین واقعا
همه ردیف بودجه هایی که ذکر کردید منبعی جز فشار بر روی مردم ندارد!
چرا از جیب مدیران برنمیدارید؟ از سفرهای خانوادگی خودشون به خارج کم کنند خبببب!!
تابناک از جیب خودت مایه بزار نه از جیب مردم
من بهترین پیشنهاد رو دارم:
دولت 50 میلیارد دلار درآمد نفتی داره...هزینه های موجود ریالی هست کافیه دولت ده درصد دیگه بکشه رو قیمت دلار تمام بودجه مورد نیاز به دست میاد....
نگران ما هم نباشید ما که 400 درصد افزایشش رو تحمل کردیم این ده درصدش هم روی اون 400 درصد قبلی!
بالاخره آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
اگر دولت از ۱۴ میلیاردی که یارانه برای واردات می دهد فقط در بخش گوشت چیز زیادی هم گیر ما نمی اید و واسطه ها نوش جان می کنند که فکر کنم ۲ میلیارد دلار می شود را بدهند به سیل زده ها مشکل تا حدودی برطرف می شود
راهکار درست و اصلی که مورد قبول حداقل 90% جامعه هم است اینه که سال 98 بودجه نهادها و سازمانهایی که بود و نبودشون برای یکسال فرقی نداره قطع و به این امر اختصاص پیدا کنه.
راهکار خوبی هست البته اگه از این دولت همچین کاری بیاد
نمیخواد تو راهکار بدی از جیب مردم ور دارن.. خودشون بلدن... از یکی دوتا اقا زاده وام بگیرید با بوجه سال بعد پسشون بدید...
راه کار دیگری هم وجود دارد و آن هم دریافت مالیات 40 الی 80 درصدی از صاحبان ثروت در کشور
به عبارت دیگر بیشتر از 80 ثروت کشور در دست حدود 5 درصد افراد جامعه است
همین افراد هستند که با جابجایی ثروت خود بر روی هر کالا قیمت آنرا نجومی می کنند.
ساده ترین آن که مالیات بر سود و اوراق بانکی است که تاکنون معاف از مالیات هستند.
افراد زیادی را اطلاع دارم که فقط روزنه 5 میلیون تومان سود بانکی دارند و این افراد خردپای صاحبان ثروت کشور هم حساب نمی آیند این افراد ثروت خود را از همین جامعه بدست آورده اند عمر انسان ها و کام جویی آن ها از لذات دنیوی محدود است پس چه بهتر که مقداری از ثروت خود را در همین جامعه هزینه کنند
پاسخ ها
اقتصاددان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
اگر کمی اقتصاد می دانستی چنین راهکار گهرباری نمی دادی. مصادره شرکتها و کارخانه های خصوصی رو هم پیشنهاد کن!
یک راه حل: از حقوق کارمندان و کارگران ضعیف و زحمتکش کم کنید!!!
مبادا به سراغ مدیران و مسئولان بروید!
مبادا از نهادهای موازی آنها کم شود!
مبادا از انبوه سازان کم شود!
و کلا مبادا از این نهادهایی که سالیانه بودجه های هنگفت میگیرن و خروجی آنها معلوم نیست مبلغی کسر گردد!
نگران نباشید!
ما مردمممم هستیمممم
طبق معمول از مااااا مایه بذارید!
سلام، مگر اينجا آمريكاست كه در پورتوريكو ، نيواورلئان، كاليفرنيا و.... از بازسازي و جبران خسارتهاي مردم عاجزه. اينجا ايرانه و مديريت بحران در سطح جهانيه
راهکار حذف یارانه همه افراد بجز افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی ( با توجه ناچیز شدن ارزش یارانه پرداختی ) بسیار راهکار مفید و موثر و اجرایی میباشد . البته در کنار این راهکار بایتی بودجه بسیاری از افراد و سازمانهای موازی کار که بهانه های مختلف از دولت بودجه میگیرند و هیچگونه خروجی مفید و موثری ندارند نیز باید حذف شود .
خواهشا از این پیشنهاد ها نده تو این اوضاع که پیاز کیلویی 12000 تومن اولین کار باید کسایی که در این سالها کار لایروبی رو انجام ندادن و اجازه ساخت و ساز بی رویه در مسیر رود خانه رو دادن جوابگو باشن
یعنی بنزین رو گرون کنن که خسارت سیل رو از جیب مردم بر دارن؟ مردم باید هزینه بی کفایتی مسولینم بدن؟ پولشو از همونایی که مسئول بودن و پول مفت و رانت گرفتن بگیرین.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
این خدمتگذاران بی ادعا که در راه رضای خداوند شبانه روزی کار میکنند واز شدت خدمت مجانی به روانکاو احتیاج دارند،باید مخارج سیل را بپردازند!؟
از کجا!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
واقعا پیشنهاد احمقانه ایه
تحلیلگر محترم سایت تابناک، به جای آنکه فشاری به مردم بیاورید با وجود وسعت بیکار، فقر، کاهش قدرت خرید حدود 90 درصد مردم و موارد دیگر در جامعه، بیایید لطفا به این پبسنهاد فکر کنید:
جبران خسارات از محل چند برابر کردن مالیات های 10 درصد ثروتمندان و حقوق بگیران بیش از چهار میلیونی افراد دولتی و غیر دولتی جامعه (بر اساس وضع قانونی که هر که برفش بیش بامش بیشتر یعنی هر که بیشتر دارایی دارد بیشتر مالیات باید دهد)، حدف همایش ها و سمینارها و کنفرانس های بدرنخور دولتی، حذف سفرهای خارجی و داخلی مسوولان، وضع قانونی مبتنی بر تسریع در فروش اموال دولتی مطابق با اصل 44، حدف کمک های خارجی تا حد ممکن، دریافت مالیات از نقل و انتقال خودرو، خانه ها، آپارتمان و زمین مبتنی بر وضع قانون هر که برفش بیش بامش بیشتر، و سایر موارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
بام قشر متوسطو میخوای سرشون خراب کنی؟ کم سر خودرو و خونه گیر دولت و دلالها میاد؟
تمام تشکل ها وامکانات امدادی را برای کشورباید متمرکز نمود وبا یک مدیریت کارامد امروزین که مجهز به انواع انبارها وذخایر دارو ومواد غذایی وپوشاک وچادر وزیر انداز وخانگی وماشین الات سنگین وتجهیزات هوایی مثل هواپیماهای باربری بزرگ وبالگرد وامبولانس وفرودگاهای ذخیره با اعتبارات کافی به وزارت حوادث غیر مترقبه مشابه جهاد سازندگی سابق وبدور از بروکراسی تبدیل نمود وهمیشه به حالت اماده باش نگهداشت مثل سازمان یکدارتش کلاسیک ولی با تحرک وانعطاف پذیری قابل قبول در سطح کشور
چرا عاقل كند كارى كه باز أرد پشيمانى
چرا سيستمًمالياتى را درست نميكنيد و از انهايى كه دارند بالا دارند ماليات أخذ نميكنيد
جهت جلوگیری از موازی کاری با سایر نهادها،به نظر می رسد بهتر است تمامی نهادهای امدای نظیر هلال احمر ، کمیته امداد، بهزیستی و ... در یک سازمان مشخص با تقسیم وظایف تخصصی ادغام و با مدیریت واحد و دارای سخنگوی واحد و پاسخگو در تمامی مواردصورت پذیرد تا سردرگمی ها از بین رفته و با داشتن اطلاعات متمرکز و واحد در یک سازمان تخصصی نسبت به بودجه بندی و تامین نیازهای آن نیز اقدام نمود و از هزینه های گزاف مدیریتی ارگان های متعدد نیز پرهیز کرد.
بهترین پیشنهاد این است که صادق باشیم اگر خالی بودن پشت سدها را اعلام نمی کردیم ، اگر آب را به بخش مرکزی کشور هدایت می کردیم ، اگر طمع برنج کاری در خوزستان نداشتیم و... امروز شاهد خسارت اینچنینی نبودیم ،چرا با وجود دریاچه های پشت کارون باید مردم ما تشنه باشند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
این نتیجه آه بیش از 10 سال مردم فلات مرکزی است که حق آبه آنها را ندادند و آنها را به خاک سیاه نشاندند و حالا خودشان گرفتار شدند
کجا رفتند ان نمایندگان خوزستان و چهار محال بختیاری که با انتقال آب مخالفت می کردند آنها باید اجازه می دادند شرایط انتقال آب فراهم می شد تا حداقل در چنین شرایط بحرانی حجم بیشتری از آب به جای رفتنبه سمت دریا به فلات مرکزی می رفت
نتیجه رفتارهای این نمایندگان این شده که سدهای خوزستان پر شده و سرریز شده و سدهای فلات مرکزی خالی است
به نظرم بحث بیمه برای تمامی اموال اون هم بیمه اجباری هم میتونه راه گشا باشه
قبل از انجام پیشنهادهای ارائه شده ، اولویت اول برکناری ، تنبیه و مجازات تمامی کسانی که در بروز این خسارات دست داشته وگام دوم تعریف و ایجاد نظام نظارتی کارا می باشد . در غیر اینصورت بازسازی این مناطق و زیر ساختهای مورد لزوم ، دوباره در دست مسئولینی خواهد افتاد که از هر گونه عقوبتی معافند .
مشکل سیل زدگان بااین صحبتهاووعده هاحل نمیشودولی بیائید وبخاطروجدان بشری وانسانیت به آنهادروغ نگوئیدآنچه درتوان داریدانجام دهیدوبگوئید ولی آنچه نمیتوانیدنگوئیدوقول بیخودی ندهیدکه این وعدهای غیرقابل اجرا پدرزلزله زده وداغ داررادرمیآورداگرراست بگوئید چون زلزله زده میداندکه واقعا این پیش آمدگناه شمانیست ، تحمل بیشتری پیدامیکندتااینکه فریبش دهیدوکاری نکنید
تا گوساله بیاد گاو بشه دل صاحبش آب میشه! تازه دنبار راهکارید؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
این درسته
حال بدهکاری به بانک جهانی را میتونیم رقم بزنیم تا ونزوئلایی شدن، هنوز فاصله داریم.
تمامی پیشنهادات به ضرر مردم است شماها مثل اینکه متوجه نیستید مردم دارند چه فشاری را تحمل میکنند
تابناک تو را به خدا به این یارانه ما رحم کن. اصلا تو کی هستی که به دولت پیشنهاد بدی!!!!! این مبلغ پول را باید آقازاده ها تامین کنند به ما ربطی نداره. دولت اگه واقعا به به فکر آسیب دیده هاست از حقوق های نجومی بکاهد نه اینکه 45 تومان را زیر چشمهای مسلح قرار دهد
سلام، این چه راهکار هایی است که پیشنهاد می دهید؟ چطور دولت پول صندوق های قرض الحسنه را چون صاحبان آنها از ژن های خوب بودند را پرداخت کرد، ولی خسارت سیل و زلزله را ندارد بدهد؟ باید قیمت بنزین را دو برابر کنید تا انشالله بقیه مردم هم زیر بار گرانی خانه خراب شوند.
با پیشنهاد حذف یارانه ها و ستاد بازسازی به شرط مدیریت صحیح منابع موافقم.
عجب نهایتا از جیب مردم!!!!!!!!!!!!!
براي بودجه بي زبان نقشه نكشيد براي اين گونه مواردقوانيني وجوددارد وبراي هررديف خسارات ادارت مربوطويي وجودداردكه بايدطبق وظايف تعييني نسبت به برطرف كردن خسارات راسااقدام وگزارش كاربدهنددرضمن اگردرمديريت بعضي كارها افرادكاربلدي نداريدديگرزمان آزمون خطا گذشته شجاعت داشته باشيد ازسازمان ملل وديگرملل كمك بخواهيد
بهتر است دولت با حذف دلار 4200 تومنی و از محل ما به التفاوت آن با دلار نیما هم مبلغ یارانه ها را افزایش دهد وهم خسارات بلایای طبیعی را
اگر اجازه دهید یک راهکار هم بنده عرض کنم
فقط و فقط ... دست اختلاس گران، رانت خواران و آقازاده ها را ضمن کوتاه کردن از منابعی که در دست دارند جرات محاکمه شان را نیز داشته باشید
بنده طرحی دارم که اگر اجرا بشود تمام مشکلاتهای سیل و زلزله و حتی مشکلات اقتصاد کشور در ارز 2هفته حل و فسل میشود. در این طرح باید همه ملت مشاکرت داشته باشد و با حفظ حجاب و برگزاری مراسم شل زرد پزان باعث دوری ابرهای خشمگین شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
آقای دکتر نعمت برای درمان ایدز هم طرحی دارید؟
۱ این هزینه جاری نیست
۲ پس اگر از صندوق توسعه بر داشت نشود باید رسما اسکناس چاپ کنند
۳ آیا مردم حقی از صندوق توسعه دارند یا نه
۴ ذخیره صندوق کجا هزینه می شود
۵ یک راه برای جبران برخی از هزینه ها حذف بعضی ردیف های بودجه است که جز اتلاف منابع نتیجه دیگری ندارد
۶ دولت باید سریعا متمم بودجه به مجلس ببرد وضعیت مناطق سیلزده با مناطق زلزله زده متفاوت است
با حذف یارانه افراد پر درآمد موافقم .چون این کار تورم زا نیست ولی افزایش قیمت بنزین صد در صد تورم زا ست
پیشنهاد من در مرحله اول رفتن سراغ بدهکاران بانکی وگرفتن حقوق ملت از اختلاسگرهاست .دوم حذف یارانه ها وسوم اختصاص یک یا دوماه رایانه مردم به سیل زدگان برای ایجاد مسکن جدید در خارج از محدوده مسلها ودر نهایت تخریب تمام مکانهای نزدیک مسیلها است .این کارها باید در سریع ترین زمان ممکن با همکاری قوه قضاییه ونهاد های انتظامی صورت بگیرد .
عالی است ولی همت اجرای آن را نمی بینم
چرا فشار مالی به مردم میارین؟؟جلوی یک اختلاس رو بگیرین هزینه ها جبران میشه
خسته نباشید دم دسترین ایده های ممکن!! یارانه ، بنزین و البته روتون نشد افزایش قیمت نان!! عزیز همینا مونده فقط!!! واقعا راهکارهاتون کشنده بود.
سلام. به نظر من اولا نباید تمام یارانه افراد را قطع مثلا فقط یارانه دهک های بالا را قطع کنند ثانیا این بودجه بهتره صرف امور زیرساختی کشور جهت جلوگیری از سیل بشه و نه اینکه ما بذاریم سیل بیاد و بعدش ما خسارت را جبران کنیم .
موافقم
درست میفرمایید .ما اصلا سازوکار نداشتیم ونداریم.مردم به هیچگونه از توصیه های دولت توجه نمیکنند .مگر با ابزار زور .علتش هم عدم اعتماد مردم است.مصیبت پشت مصیبت دامنگیر مردم شده.زلزله تحریم بیکاری تورم گرانی سیل فاصله طبقاتی وووهرکدام از این مشکلات کافی ست تا مسوولین مربوطه در بلاد پیشرفته استعفا کنند.ما را عادت دادند به زور مگر یک انسان چند بار متولد میشود که جز بدبختی ونکبت نبیند.
دولت این پول رو خرج نمیکنه
نهایتش به سیلزدگان نفری ۱۰ تومن وام بدن
از آنجائیکه همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است بهتر است این بودجه صرف پیشگیری از قبیل: ایجاد سیل بند، لایروبی رودخانه ها، خریداری و تخریب ساختمانهای معارض حریم رودخانه ها، طرحهای آبخیز داری و برای جلوگیری از تخریبهای وسیع در زلزله به مقاوم سازی و استفاده از استانداردها و فناوریهای روز طراحی و مهندسی ساختمان همچنین در مورد حریق می توان به فراهم نمودن تسهیلاتی برای تعبیه تجهیزات مربوط به اطفای حریق و عایق نمودن مصالح ساختمانی توسط سازندگان مسکن اشاره کرد.
به جای آنکه منتظر حادثه بنشینیم و پس از وقوع بلایا به فکر چاره باشیم عقل سلیم در آن است که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
بهترین راهکار اینه که مسئولین بی کفایت از سمت شون برکنار بشن. کشور رو بدست نخبه ها و باسوادها و دلسوزها بسپارید تا ایران نجات پیدا کنه .
سلام خود بخدایی کسی که همچنین نظر کارشناسی کرده یا خیلی سیره یا سرخودش رابرده زیر برف یا اصلا از چیزی خبر نداره امااصل پیشنهادات درسته ولی بااصل وقایع مملکت ما جور در نمی آید
سال هاست فقط دارین راهکار میدین آخرش شده وضع موجود
اینهمه به ذهنتون فشار آوردید ته ایده تون دست درازی به جیب مردم بود.
این ایده های شما برای دولت ها خاطره است.
با سلام پیشنهاد می شود که سایت تابناک این موضوع را به رای مردم بگذارد همچنین از طریق تلویزیون نیز به رای کل مردم گذاشته شود.
جرا دلار هاييكه مسولين واقازاده ها در بانكهاي خارج ذخيره كرده اند به ايران نمي أوردند
خسته نباشی دلاور...
باسلام
راهکار چهارم همان برداشت از جیب مردم وتحمیل فشار بیش از حد به مردم است که پذیرفتنی نیست اما راهکار پنجم به شرط عملیاتی شدن مناسب است.
بنزین دو هزار تومنی رو خودتون میتونید بخرید که پیشنهاد میدید؟ تاثیرش هم روی تورم بسیار شدیده . همون یارانه ها بهتره چون با این وضع بی ارزش شدن پول واقعا دیگه رقمی حساب نمیشه که بود و نبودش تغییر محسوسی توی زندگی مردم ایجاد کنه. تازه یکی از عوامل تورم زا هم حذف میشه.
تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. علی دایی چطور یک روستا را ساخت؟
بیایم برای اولین بار هیچ چیز را ایرانیزه نکینم و استانداردهای جهانی که جوابشون را دادند را در بازسازی به کار بگیریم و با این روش یک عده زیادی که با این استانداردها پروش یافته اند خروجی این سیل شود. همچنین باید راه کاری برای جلوگیری از دزدیها هم ایجاد شود
نه دولت نه صندوق توسعه نه مردم گشنه هیچکدام از پس این همه خسارت بر نمی آیند تنها ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد فقرا واقتصاد سپاه وحضرت امامرضا که از پس کار بر میآیند
پیشنهاد دارم سازمان هدف مندی یارانه ها سامانه درخواست اهدا کل یا چند ماه یا درصدی از یارانه را به سیل زدگان بدهد تا مردم قبل از دریافت یارانه به آن جهت دهند و هر روز میزان اهدا مردم قابل رویت باشد. ممنون
عجب راهکار بکری! افزایش دو برابری قیمت بنزین
کاملا گیاهی و تضمینی!
کلا فراموش کنیم که نظام پاسخگویی باید باشه به نوعی که افراد دخیل در خسارات اینچنینی باید متحمل هزینه بشن به جاش هزینه رو از همه مردم بگیریم
یکی دیگه انبوه سازی (انبوه اندازی) کنه یکی مجوز ساخت و ساز غیر اصولی رو بده بعد برای جبران خسارت ردیف بودجه دایمی از محل دوبرابر کردن قیمت بنزین بذاریم....تابناک واقعا ازت انتظار نداشتم
مردم اعتمادشان را از دولت از دست داده اند و دولت هم اجازه به افراد و گروه‌های مورد اعتماد مردم نمی دهد ولی اگر مسئولان به افراد مورد وثوق مردم اجازه فعالیت و تبلیغات می داند می توانستند بخش عظیمی از این خسارات را جبران نمایند
به نظر بنده با توجه به اینکه اکثر وزرا و معاونین و مدیر کلها و نماینده گان مجلس احتیاجی به حقوق خود ندارند پیشنهاد می کنم حقوق آنها صرف بخشی از سیل زدگان شوند نه اینکه یارانه میلیون ها نفر قطع شود و یا راهکارهای احمقانه دیگر
اقا بهترین راهکار اینه که، بودجه مربوط به اختلاس امسال رو بدن به سیل زده ها. حالا یکسال اختلاس نباشه کسی نمیمره.
یاد یه داستانی افتادم
یه جایی یه نفر داشت غرق میشد دو تا غریق نجات بودند هیچکاری نمی کردند منتظر بودن طرف غرق بشه تا برن جنازشو بیرون بیارن چرا ؟ چون بهشون گفته بودن اگه یه نفر رو نجات بدید مثلا 100 تا می گیرید ولی اگه یه جنازه از اب دربیارید 300 تا گیرتون میاد .
این شده داستان این پیشنهاد. عزیز من این همه ستاد (قبلا می گفتند کار گروه) تشکیل دادید چی شد مگر جز عریض و طویل کردن دولت و حروم کردن بیت المال . . . أستغفر الله .
راهکار اصلی بیمه هست. در تمام کشورهای پیشرفته مردم کلیه ی اموالشوت از قبیل منازل، کارخانه ها و .. رو بیمه می کنند. اینجا بیشتر افراد اهمال می کنند و بیمه ها هم کم می گذارند. ولی مطمین ترین راه همینه.
بهترین پیشنهاد اینه که مردم کار کنند و به دولت حقوق بدن که دیگ مشکل همه چی حل بشه
پیشنهاد میکنم این دفعه کسی حریم رودخانه ها رو تصاحب نکنه و همه اسیب دیده ها زحمت بکشن و زمین حلال در موقعیت های مناسب برای ساخت و ساز خریداری کنن! و اینکه دو قطره آبی که از اسمان نازل شده و تماما برکته رو دولت دست آویز نکه و هر روز عدد های عجیب غریب برا خسارت ها بیان نکنه! مطمعن باشین این عدد هایی که برا خسارت ها بیان میشه به هیچ وجه منطقی نیست. مثلا وزیر راه میگه که 13 هزار کیلومتر راه ها اسیب دیدن و کسی ازشون نمی پرسه این عدد برا کل را ههای کشور هم خیلی بزرگه چه رسد به را ههای شهر های سیل زده! در نهایت میتوان فقط یارانه افراد پولدار و غنی رو حذف کرد تاکید میکنم فقط افراد پولدار و غنی نه همه. چرا که هزاران نفر خود بنده میشناسم که جزء کمیته امداد یا بهزیستی یا هر چیزی که تابناک گفته نیستن ولی متاسفانه شدیدا محتاج همین یارانه ها هستن از طرفیم غرور و حجب وحیاشون اجازه نمیده برن زیر نظر برخی سازمانها! دوم به برکت بارندگی ها مقداری از مشکلات کم آبی حل شده البته فعلا.بنابراین بخشی از بودجه امسال را که برا مبارزه با کم آبی و گردو خاک بوده رو برا مناطق سیل زده هزینه کنن. سوم اینکه به مقدار خیلی کم نهایتا میتونن 500 تومن میتونن روی قیمت بنزین بکشن و به هر نفر منهای ماشین 30 لیتر اختصاص بدن.فکر میکنم با این سه راه تمامی خسارت های سیل و حوادٍث غیر مترقبه کاملا جبران میشه و به ملت هم فشار نمی اد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
البته یه راه حل خیلی جالبم اینه که اون مسولی که زیر میزی میگیره و اجازه هر ساخت و سازی رو تو هر جایی میده بگیرن و تمامی دارایی هاشو برای جبران خسارت ها توقیف کنن!
يكبار براي هميشه بياييم از منابع پنهان سرمايه در ايران نام ببريم كه مي توانند بشدت گره گشا باشند: مانند بنياد هاي رضوي ،مستضعفان و....اينهمه سرمايه پنهان داريم.سرمايه آقا زاده ها در نيويورك ،كانادا و... رو فراموش نكنيم.150 ميليارد دلار فقط سرمايه آقاين در امريكاست.جناب تابناك واقعا كه معلوم شد شما هم هواي دولت رو داري وهم از توبره مي خوري وهم از آخور متاسفم واقعا براي شما
بهترین راهکار سپردن بازسازی مناطق سیل زده به سپاه پاسداران و ارتش است

با مشارکت هلال احمر و برخی ngo ها مثل خانم کلباسی
از ظرفیت خالی پلایشگاه ها استفاده وبنزین ارزانتر را در مرز ها بفروشید و دیجتالی به خسارت دیده ها کمک کنید.اگر باید کسری بودجه و ... را تامین کنیم بهترین کار چاپ پول بدون سر و صدا است تا دلار را گران کنیم
یک راهکار منطقی کاهش شدید بودجه بسیاری از نهادها و همینطور تعطیلی ده ها همایش که جز رانت خواری سودی ندارد، و به صندوق ذخیره هم دست نزنید و با همین بودجه و تغییرات در ارقام این و آن ادامه دهید.
راهکار پنجم خوبه.به شرطی که کلا یارانه را قطع کنند و واقعا به افراد نیازمند و آسیب دیدگان بلایای طبیعی بدند و دزدی توش نباشه.
من یک کارمند دون پایه ام و بسیار با این طرح موافقم.
از شیطان بزرگ بگیریم بگیم همش تقسیر شماست سیل اومده چرا چهل سال بود سیل نداشتیم
تابناک به دادمون برس، فکر کنم واتساپ فیلتر شده! وصل نمیشه
راه کار پنچم مناسبتر از راهکار های دیگر است
الزامی کردن بیمه ی منازل مسکونی، تجاری و همچنین محصولات کشاورزی و دامپروری در برابر زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی میتونه راه حل بهتری باشه.
دولت میتونه به جای پرداخت مستقیم یارانه، اموال اقشار آسیب پذیر رو بیمه کنه تادرصورت وقوع حادثه بار کمتری روی دوش دولت بیفته و مجبور نشه دوباره از طریق چاپ پول یا فروش ارز یا گرون کردن کالاهای اساسی ضرر و زیان آسیب دیدگان رو جبران کنه.
با سلام و احترام
حوادث و بلايا ي طبيعي بايد از طريق بيمه ها پوشش داده بشه ولي حالا كه اين مهم انجام نشده مجلس بايد با بازنگري در بودجه سال ٩٨شركتهاي زير مجموعه دولت و ساير نهادهاي سهيميه هر شركت زو از محل صرفه جويي انها مشخص كنه
شركت هاي هاي ٤ گانه زيرمجموعه وزارت نفت هر كدام ٤هزار ميليار تومان
شركت هاي زير مجموعه وزارت صنايع مجموعا ٢هزار ميليارد تومان
بنياد علوي ١هزار ميليارد تومان
استان قدس ٢هزار ميليارد تومان
حساب صد امام (ره) پنج هزار ميليارد تومان
يارانه دو ماه مناطقي أمن و دور از سيل حدود پنج هزار ميليارد تومان
تا اينجا ٣١هزار ميليارد تومان تخصيص پيدا ميكنه
تابناك اين پيام رو برسون دست رئيس جمهور و رئيس مجلس شايد عملي تَر باشه تا رهكارهاي دور از ذهن ارايه شده در متن شما
چاره اندیشی، مدیریت، مبارزه با فساد..... شاید این ها بتوانند در مقابله با بحران های آینده چاره ساز شوند. اگر با برنامه ریزی های صحیح و مبتی بر واقعیت ها از سال ها پیش برای وقوع سیل ها و زلزله ها به مقابله با این چنین سوانحی می رفتیم،حالا کلافه و سرگردان به دنبال راه حلی برای جبران خسارات و کمک به مردم نبودیم. ویدئوی کتک خوردن خلبان دلسوز بالگرد هلال احمر و یا نحوه توزیع کمک ها توسط مامورین حلال احمر در پل دختر، نمونه های بارز بی برنامگی و بلبشو در مقابله با بحران است. متاسفانه کشور ما، سرزمین بلاخیزی است که ما را وادار به آمادگی همیشگی با بحران های رنگارنگ می کند. همانطوری که آتش نشان ها همیشه آماده پریدن سوار شدن به ماشین آتش نشانی و حرکت به سوی حریق برای خاموش کردن آن هستند، ستادهای مبارزه با بحران هم باید این چنین آماده مقابله با بحران باشند. چرا همیشه سوانح طبیعی غافلگیرمان می کنند و بعد از وقوع هر زلزله و سیل و رانش زمین و... مسئولین با وقاحت هرچه تمام تر کلمه " سانحه غافلگیرمان کرد" را برزبان می رانند. مردم هم از آنجائی که به مسئولین اعتماد ندارند به هنگام بروز بلایا، به درستی با امدادگران همکاری نمی کنند. که این خود مشگل دیگری است. به یاد دارم به هنگام بروز سونامی وحشتناک در ژاپن ، مردم با چه ارامشی در پناهگاه ها منتظر دریافت کمک، از جمله غذا بودند.آنهم در پیاله های کوچک. در کشور ما متاسفانه هنوز بحران فروکش نکرده، در فضای مجازی با آگهی فروش چادر و دیگر اقلام توزیع شده، روبرو هستیم.
سدهای خاکی میبایست تغییر ساختار بشه چرا که با سرریز شدن آب شرایط خطرناکی پیدا میکنند
فقط راهكار بنزين انهم منطبق با قيمت هاي بين المللي
اين يعني بهره وري و عدالت
يكي ٥ دستگاه ماشين داره يكي هيچي نداره
از بانک جهانی این پول استقراض بشه چراکه شرایط سیلها و خشکسالیها ماحصل گرمایش زمین که کشورهای صنعتی اصلی ترین مسببش هستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
چجوری بازپرداخت کنیم؟؟
این ردیفی که میفرمایید مطمعنا شاهد اختلاس‌های نجومی خواهد شد
دولت می تواند با اختصاص بخشی از یارانه همه به سیل زدگان کمک کند. البته مسوولان دولتی معمو لا خسارت وارده را چند برابر ذکر می گننند تا در چانه نی ها بتوانند حدود خسارت وارده را تامین کنند. البته راهکار منطق برای بلند مدت این است که همه خانه ها کوشهمه اراضی کشاورز ی و فعالیت های مختلف با یک نرخ معقول به صورت اجباری بیمه شوند تا هر وقت خسارتی رخ می دهد خسارات را بیمه جبران کند مثل همه کشورهای با حساب و کتاب دنیا.
بودجه حامعه المصطفی را خرج سیل زده ها کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
کجا؟
تا دیروز می خواستید سوریه را بازسازی کنید. پول بازسازی سوریه را خرج مناطق سیل زده کشور کنید.
مشکلی نیست! دولت دلار را گران می کند پول را از جیب خالی ملت بیرون می کشد هم خرج می کند هم برج!
بعضی راه حلهای دوستان مربوط به آینده است فعلا باید شرایط بحرانی فعلی رو پشت سر گذاشت. به نظرم یکی از کارهای دولت می تواند اعلام یک یا چند حساب بانکی باشه تا برخی از هموطنان خارج کشور بتوانند کمک کنن. همچنین حسابی را داخل کشور جهت کمک داوطلبانه اعلام کنند.
پول بازسازی را ازهمانهای که میب رودخانه و جنگل هارا فروختن بگیرند
به نظرم کمک
1.از روحانیون وطلبه ها و نهاد ها و اورگانهای موازی باآنهاباید شروع بشه چند ماه حقوق نگیرن مگه چی میشه.نه مالیات میدن نه ....
2.افزایش مالیات سرمایه داران و مقامات بالا و مالیات بر ارث گذاشتن
تابناک پیشنهادت را برای خودت نگه دار فکر کردی سونامی قیمت‌ها که با پیشنهاد امثال شما ها مطرح و اجرا می‌شود چه خانواده های را با بحران مواجه میکند. که خسارت آن برا گروهی از هموطنان مان کمتر از سیل نیست.
اگر صندوق ذخیره ارزی بدرد مردم نخورد پس به چه دردی میخورد.
مشکل مملکت ما تا سو مدیریت دارد ملت باید جبران خسارت ها را پرداخت نمایند
اسم صندوق توسعه ملی را باید گذاشت:
★صندوق تامین بودجه حوادث و سوانح★
در اثرحاکمیت مدیربت ناکارامد بر گرده مردم فلاکت زده و غارت شده.
از دزدی ها کم کنید، از بودجه نهادها و سازمان های بی خاصیت کم کنید نیازی به افزایش قیمت بنزین و دست انداختن به یارانه ی مردم نیست!
هر دو راهکار منطقی بنظر میرسد لاکن راهکار افزایش بنزین ، لازمهٔ دو نرخه شدن و احیای کارت سوخت است که زیر ساخت آنهم فراهم است ، راهکار حذف یارانهٔ افراد غیر شمول کمیته ،و بهزیستی ،و امراض خاص و زنان سرپرست خانوار که درآمد حداقلی دارد ،و روستاییانی که در آمد آنها هم حداقلی زندگی روستایی باشد مناسبتر است ،و اما نام ستاد را هم ،، همان ستاد بازسازی حوادث طبیعی ،، مانند زلزله ،و سیل ، باشد بهتر است ...ایده ‌و پیشنهاد خوبی است همانند ستاد باز سازی مناطق بمباران جنگ تحمیلی و اینکه اگر در سال مازادی بود ،آنرا مانند صندوق ذخیره نگهداری کنند ، ستاد زیر نظر معاون اول ریس جمهور باشد و پرسنل این ستادها از ادارات استان که دارای تخصصهای مربوطه باشند ، و هیچ مبلغی تحت هیج عنوانی بجز هزینهٔ خسارتها از آن محل پرداخت نگردد همانند ستاد بازسازی مناطق بمباران شدهٔ دوران هشت سال جنگ تحمیلی ،،،،،
موافقم هم منابع حاصل از بنزین ۲۰۰۰تومانی هم ۳۰ هزار ملیون تومانی یارانه ها خوب است نحوه مصرف آنهم توسط ستادی باعنوان جهاد سازندگی کاملا منطقی و قابل نظارت و بررسی خوادبود
سلام.از قوه قضائیه تقاضا داریم در ماجرای سیل با قدرت ورود کنند و با بررسی موارد ذیل اجازه ندهند تعدادی از افراد ،شرکت ها ،مدیران ،پیمانکاران و... با قصور در عملکردشان از جبران خسارات فرار کنند ۱-بررسی پلها ،راه ها ،سا ختمانها و ابنیه ای که خسارت دیده اند و پولهای هنگفتی توسط عوامل اخذ شده باید پس گرفته شود تا درس عبرت برای دیگران شود ۲- کسانی با ساختن یا مجوز دادن بناها در مجاورت یا حتی داخل رودخانه ها باعث حوادث شده اند و امروز مدعی دریافت خسارت هستند باید مجازات شوند تا دیگر تکرار نشود ۳- با توجه به حجم کمک ها که الحمدالله توسط مردم اقصاء نقاط کشور ارسال می شود باید در یک مدیریت متمرکز شود بی برنامه گی در حال حاضر باعث شده یک خانواده از سازمانها و نهادهای مختلفی کمک بگیرد و مستحق واقعی در مناطق سیل زده حتی از یک کمک هم محروم باشد باید مدیریت واحد تعریف شود و تداخل دیگران بدون هماهنگی جدا جلوگیری و برخورد شود ۴- قریب به اتفاق در این گونه حوادث مشاهده شده جمعیت یک روستا مثلاً اگر ۱۰۰۰ نفر بوده و نیاز به کمک داشتند بعد از حادثه به ۱۰۰۰۰ نفریت بیشتر افزایش پیدا کرده و کمک ها و مساعدها صرف ۹ هزار نفری که بعد از حادثه با عناوین امدادرسان ،مسافر و غیره وارد محل شده‌اند می شود و این جاست که حادثه دیدگان واقعی باز هم محروم شده اند
عرض سلام و تشکر از تابناک.
پیشنهاد ها ، پیشنهاد های خوبی بود. جسارت دست به قلم شدن و بررسی منطقی مشکل و ارائه پیشنهادات در حد بضاعت نویسنده کار شایسته تقدیر است. از کاربران محترمی که به صورت منطقی نظرات رو مطرح کردند هم تشکر می کنم.
امیدوارم نویسنده محترم ازاین پس با شهامت بیشتر ، مطالب قوی تر بنویسند و ما رو بیشتر بهره مند کنند.
از متن شما استفاده وافی بردم. با تشکر
با این شرایط هیچ مشکلی از مردم ایران حل نمی شود و هر سال مشکلات بیشتری هم درست می شود
اصولا این ساز و کار برای حل مشکل درست نشده بلکه برای مشکل سازی درست شده.
تابناک جان آخه بحث فقط گران کردن بنزین نیست- چون وقتی بنزین گرون میشه به طور زنجیره ای همه کالاها خدمات و کلا همه چیز گرون میشه- یعنی عملا ارزش پول ملی کمتر و کمتر میشه- فکر اونجاشو کردین؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار