بازدید 8675
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «بورس تابناک» مطرح کرد؛

یکه‌تازی بورس تهران برای شکستن سقف تاریخی/ تقاضای بازار برای ارزمحورها، گروه‌های مرتبط با نرخ‌های جهانی و نماد‌های با افزایش نرخ یا رشد فروش/ همه رشد شاخص در ماه‌های ابتدایی نخواهد بود

کارشناس بازار سرمایه با تقسیم گروه‌های حاضر در بورس به چند دسته اصلی گفت: گروه‌هایی که سودآوری آن‌ها به رشد قیمت ارز بستگی دارد، گروه‌های مرتبط با افزایش بهای جهانی همچون زغال سنگی ها، گروه‌هایی که بر اساس اتفاقات داخلی همچون افزایش نرخ یا رخداد‌های مثل سیل با افزایش فعالیت و فروش مواجه خواهند بود و بانکی‌ها و لیزینگی‌ها که در انتظار مصوبات هستند، می‌توانند امسال را با بازدهی خوب به سرمایه گذاران داشته باشند.
کد خبر: ۸۹۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷ 12 April 2019
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه با تقسیم گروه‌های حاضر در بورس به چند دسته اصلی گفت: گروه‌هایی که سودآوری آن‌ها به رشد قیمت ارز بستگی دارد، گروه‌های مرتبط با افزایش بهای جهانی همچون زغال سنگی ها، گروه‌هایی که بر اساس اتفاقات داخلی همچون افزایش نرخ یا رخداد‌های مثل سیل با افزایش فعالیت و فروش مواجه خواهند بود و بانکی‌ها و لیزینگی‌ها که در انتظار مصوبات هستند، می‌توانند امسال را با بازدهی خوب به سرمایه گذاران داشته باشند.

مهدی ساسانی در خصوص چشم انداز شاخص در گفتگو با «بورس تابناک» گفت: اگر بخواهیم وضعیت بازار سرمایه را از دو منظر متفاوت بررسی کنیم باید ابتدا به ورود نقدینگی بپردازیم، با توجه به تمایلات فروش در اسفندماه و با فروکش کردن این جو در فروردین ماه، شاهد اوج گرفتن مجدد بازار سرمایه هستیم و طبیعتا خیلی از نماد‌ها در دوران کنونی از سقف‌های قبلی عبور خواهند کرد و شاهد آن هستیم که بسیاری از نماد‌ها با شتاب بالایی رشد می‌کنند و می‌توان پیش بینی کرد که رشد قیمتی تا اواسط اردیبهشت و تا نزدیک شدن به موعد پایان معافیت‌های نفتی ایران ادامه داشته باشد و پس از آن با توجه به بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب یا عدم تصویب اف‌ای تی اف و پالرمو سهامداران مقداری دست به عصاتر رفتار کرده و ریسک گریز‌تر می‌شوند.

ساسانی ادامه داد: چنانچه ازمنظر دیگر بخواهیم شاخص کل را بررسی کنیم با توجه به اینکه بسیاری از نماد‌های تاثیر گذار بر شاخص هنوز رشد خاصی در یکی دو هفته اخیر تجربه نکردند با استارت آن‌ها شاخص کل سقف قبلی را خواهد شکست کما اینکه در معاملات روز چهارشنبه نیز شاهد این موضوع بودیم.

وی افزود: اما نکته‌ای را باید همچنان مد نظر داشته باشیم و آن این است که قرار نیست همه رشد متصور برای شاخص کل طی سال ۹۸ در همین ماه‌های ابتدایی سال اتفاق بیفتد، شخصا انتظار دارم رشدی در بهار داشته باشیم سپس بازار کمی ریسک بیشتری را در نظر بگیرد و منتظر رخداد‌های سیاسی و اتفاقات و موضع گیری‌ها چه در عرصه داخلی و چه درحوزه بین المللی بماند، ولی کماکان معتقدم امسال، سال بسیار خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود، ولی رشد شاخص و قیمت‌ها قرار نیست مداوم و پیوسته باشد و طبعتا بین راه حتما شاخص کل استراحت‌های را در پیش خواهد داشت.

ساسانی در خصوص صنایع مورد نظر برای سرمایه گذاران با بیان اینکه می‌توان گروه‌ها را در سه دسته طبقه بندی کرد، گفت: گروه نخست که سودآوری آن‌ها بر اساس افزایش یا کاهش نرخ دلار رشد یا کاهش دارد با در نظر گرفتن اینکه فعلا قیمت دلار رشد خاصی در بازار ندارد، علاوه بر آن، این شرکت‌ها دلار خود را بر اساس سامانه نیما تسعیر می‌کنند و حتی اگر در بازار آزاد نیز دلار خود را به فروش برسانند نرخ بالایی ندارد، بنابراین نمی‌توان فعلا برای این گروه رشد شارپ در نظر بگیریم بلکه رشد آرام و ملایم در این گروه مفروض است.

وی ادامه داد: دسته دیگر گروه‌هایی هستند که نوع سودآوری و سودسازی آن‌ها متفاوت‌تر است مثل گروه ذغال سنگ، این گروه با هر افزایشی در نرخ‌های جهانی، می‌تواند افزایش نرخ داخلی را داشته باشد نرخ فروش زغال سنگ اکنون بر اساس نرخ شمش فولاد خوزستان که می‌تواند موجب افزایش سودآوری کطبس، کپرور و کشرق شود.

ساسانی در خصوص گروه سوم گفت: گروه دیگر بر اساس اتفاقاتی که در کشور افتاده انتظار افزایش فروش و تولید برای آن‌ها را در نظر داریم مثل نماد‌های سیمانی، که افزایش نرخ را در آخر فروردین برای این گروه خواهیم داشت، یا افزایش تولید با توجه به سیل متاثر کننده‌ای که در بخشی‌های از کشور شاهد آن بودیم شاهد افزایش تقاضا در این گروه و گروه ساختمان سازی بودیم.

وی در ادامه گفتگو با «بورس تابناک» در خصوص گروه خودروی‌ها نیز گفت: نوع خرید‌های که در گروه خودرو شاهد آن هستیم به نوعی متفاوت از تقاضا‌های گذشته بوده و به نوعی شاهد تقاضای هدفمندتری برای سهام این گروه هستیم و طبیعتا اینکه چه دلایلی برای این افزایش تقاضا وجود دارد، فعلا نمی‌توان اظهار نظر کرد باید کمی جلوتر برویم و ببینیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

ساسانی با اشاره به این موضوع که پیشنهادی به مجلس داده شده که حتی شرکت‌های که مشمول ماده ۱۴۱ نیز نباشند، بتوانند از معافیت مالیاتی استفاده و دارایی هایشان را تجدید ارزیابی کنند و الزام به ماده ۱۴۱ نباشد، ادامه داد: بسیاری از نماد‌های سیمانی مشمول ماده ۱۴۱ نیستند، ولی در صورت تصویب این ماده می‌توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند و دارایی‌های که ۳۰ سال پیش در صورت‌های مالی آن‌ها بر اساس نرخ‌های آن زمان محاسبه شد، تجدید ارزیابی کنند و از معافیت مالیاتی نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سفارس، ستران و سخزر بیشترین رشد‌ها را در نماد‌های سیمانی تابحال داشته اند، گفت: سایر نماد‌های سیمانی نیز قاعدتا در ادامه رشد خواهند داشت و عقب افتادگی را جبران خواهند کرد ضمن آنکه سیمانی‌ها پس از این رشد یک دوره استراحت کوتاه مدت خواهند داشت و پس از آن به رشد ادامه خواهند داد.

ساسانی در پایان با اشاره به اینکه گروه های دیگری همچون لیزینگ ها و بانکی ها متاثر از مصوبات دولت یا بانک مرکزی می توانند در مسیر رشد قرار بگیرند و باید منتظر مشخص شدن این چنین مصوباتی در سال ۹۸ بود.
 
یکه‌تازی بورس تهران برای شکستن سقف تاریخی/ تقاضای بازار برای ارزمحورها، گروه‌های مرتبط با نرخ‌های جهانی و نماد‌های با افزایش نرخ یا رشد فروش/ همه رشد شاخص در ماه‌های ابتدایی نخواهد بود

به گزارش بورس تابناک، همانگونه که در گزارش چشم انداز هفته گذشته اشاره شد، این هفته فلزات اساسی، پتروپالایشی‌ها و دارویی‌ها و غذایی‌ها در کنار نماد‌های انبوه سازی و سیمانی رشد خوبی داشتند و سهامداران خود را با کام شیرین روانه تعطیلات آخر هفته کردند.

یکی از نکاتی که به نظر می‌رسد علامتی برای رشد بورس در سال جاری باشد، افزایش بی سروصدای مالیات نقل و انتقال سهام از ۰.۰۰۱ به ۰.۰۰۵ درصدی در سال جاری است، سال ۹۷ بازار سرمایه نسبت به بازار‌های رقیب و موازی عمکرد ضعیفتری را ثبت کرد و قاعدتا پایین بودن مالیات در چنین بازاری منطقی به نظر می‌رسید، ولی در سال جاری علی رغم برخی صحبت‌ها مالیات هم اکنون به ۰.۰۰۵ افزایش یافته و این مسئله به نظر نگارنده این مطلب، سیگنالی برای بازدهی بورس در سال جاری است.

ارزش معاملات خرد به عنوان یکی دیگر از پارمتر‌های موثر در نشان دادن اقبال سهامداران حقیقی و ورود نقدینگی به بازار در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته و بر این اساس، روز شنبه بیش از ۵۷۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۸۵۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۸۹۵ میلیارد تومان، سه شنبه ۸۸۳ میلیارد تومان و در آخرین روز هفته نیز بیش از ۱۰۷۷ میلیارد تومان از ارزش معاملات کل در اختیار سهامداران خرد و حقیقی بوده است.

نکته دیگر این است که سال ۹۷ برای بورس چندان پررونق آغاز نشد و در چنین ایامی بازدهی بورس تهران با توجه به برخی نوسانات روند نزولی داشت در حالی که قیمت سکه بهار آزادی در فروردین ۹۷ با رشد تقریبی ۱۳ درصدی همراه بود و علی رغم اعلام ارز تک نرخی از سوی معاون اول رییس جمهور در چنین ایامی، قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار تهران در فروردین سال گذشته شیب تندی داشت در حالی که پارامتر‌های موثر بر بازار حکایت از سالی متفاوت در بورس دارد، سالی که چنانچه برخی ریسک‌های سیاسی معادلات را به هم نریزد، می‌تواند روز‌های خوب و پربازدهی را برای فعالان این بازار به یادگار بگذارد.

و، اما ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته پس از تعطیلات نوروزی با رشد ۲۶۸ درصدی به بیش از ۴۸۰۱۱ میلیارد ریال رسید، همچنین تعداد سهام و اوراق مالی که طی هفته منتهی به ۲۱ فروردین در بورس تهران داد و ستد شده با رشد ۲۸۶ درصدی به ۱۵ میلیون و ۷۵۷ رسید، تعداد دفعات معاملات نیز با رشد ۲۱۴ درصدی به بیش از یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۷۳ دفعه رسید.

شاخص کل نیز در پایان هفته با رشد ۴.۶۹ واحدی معادل ۸۶۹۷ واحد در کانال ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحدی ایستاد و در آستانه عبور از قله تاریخی خود در مهر ماه ۹۷ قرار گرفت، شاخص در چنین ایامی در سال ۹۷، در ارتفاع ۹۶ هزار واحدی قرار داشت.

شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد ۲۵۰۸ واحدی معادل ۴.۶۹ درصد در ارتفاع ۵۵ هزار و ۹۴۱ واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت هم وزن با رشد ۱۹۶۱ واحدی معادل ۷.۹۴ درصد در کانال ۲۶ هزار و ۶۴۸ واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲۸۱۰ واحدی معادل ۷.۹۴ درصد، رقم ۳۸ هزار و ۱۷۸ واحدی را به نمایش گذاشت.

شاخص آزاد شناور با جهش ۱۱۱۱۱ واحدی معادل ۵.۳۴ درصد در ارتفاع ۲۱۹ هزار و ۲۴۰ واحدی قرار گرفت و شاخص بازار اول نیز با رشد ۶۶۷۹ واحدی معادل ۴.۸۴ درصد در ارتفاع ۱۴۴ هزار و ۵۶۸ واحدی قرار گرفت، شاخص بازار دوم با پرش ۱۶ هزار و ۴۳ واحدی به کانال ۳۷۸ هزار و ۴۰۰ واحدی وارد شد.

در بازار اول ارزش معاملات بیش از ۲۵۶۶۴ میلیارد ریال بوده، حجم معاملات ۹ میلیون و ۳۴۶ برگه سهم و دفعات نیز ۶۵۵ هزار و ۳۱۷ نوبت معاملاتی بوده است. در بازار دوم ارزش معاملات ۱۸۴۱۸ میلیارد ریال، حجم معاملات ۶ میلیون و ۱۰۳ برگه سهم، و دفعات معاملات نیز ۶۱۱ هزار و ۴۴۶ نوبت معاملاتی بوده است.

در بازار بدهی نیز ارزش معاملات ۵۱۳ میلیارد ریال، حجم معاملات ۰.۵ میلیون برگه و دفعات معاملاتی نیز ۵۳۲ بار بوده است.

ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بیش از ۳۳۹۵ میلیارد ریال بوده، حجم معاملات ۳۰۷ میلیون یونیت که طی ۱۱ هزار و ۷۰۸ نوبت معاملاتی رقم خورده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بورس قطعا پربازده ترین بازار مالی سال ۹۷ خواهد بود.تنها چیزی که در حال حاظر مفت هست قیمت سهام هست.علتش هم ریسک های سیاسی و اقتصادی است.اما ظاهرا بازار فعلا توجه زیادی به این ریسک ها ندارد.و حداقل باید در میان مدت شاهد رکورد زنی های بورس باشیم
بازار بورس از بازار های موازی خود مانند طلا و مسکن بسیار عقب تر است و حالا حالا ها باید رشد کند تا به آنها برسد.. علت کاهش رشد در مقاطعی نوسان گیری است که طبیعی است
درصورتی که دولت مردم را به سمت بورس تشویق کند مانند کشورهای پیشرفته هم سطح در آمد مردم افزایش میابد و هم تولید در یک فضای شفاف رشد می کند.
مجلس با اقداماتی که اخیرا در خصوص اجبار به انتشار صورت های مالی تمامی شرکت های بورسی کرده است در حال بر طرف کردن نقایص است و مجلس و دولت به این نتیجه رسیده اند که تنها راه پیشرفت مردم و شرکت های تولید بورس شفاف و با سود حاصل از تولید
است نه دلالی که صربه به اقتصاد مردم و کشور است.
مگر بجز بالارفتن ارزش دلار در تولید چه قدم مثبتی برداشتیم.
استلال شما مانند یک بالان پر از هواست که اگر یک سوزن بهش بخورد...
رشدهای بورس درشرایطی که هرروزتحریمهای جدیداعمال میشودنشانه چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
دستکاری
با این تیترها کسی دنبال بورس نمیره حتی بانک ها سودی بیشتر از ۱۵ درصد نمیدن وقتی همه جا کساده چطور شرکتای بورسی سود ساز هستن؟!
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
سود اگر افزایش پیدا کند کارخانه دار را دچار مشکل و ورشکستگی می کند اما اگر منابع مالی کنترل شود و با سود معقول که برای تولید صرف کند در اختیار تولید کننده قرار بگیرد سازنده است
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
خوب سودش رو کسانی که در بورس هستند می برند و به سمت بورس می آیند البته با مطالعه و حساب شده و خرید با دید بلند مدت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
فرض کن که پیش بینی شما این باشد که دلار تا اخر سال باندازه 15 در صد رشد نخواهد کرد. خوب. دنبال ان میروی که بیخودی دلارهایت را نگه نداری و بلکه بفروشی سراغ بازارهای موازی بروی که یکی هم بورس است.
بیشترین ارزش معاملات دیروز 26 فروردین 98 ، در اختیار بانک ملت، رمپنا، شیران، شپنا، و فولاد بود.
بهار98 ؛ فصل به یاد ماندنی بورس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر