بازدید 3194
اقتصاد در گذر زمان

از وام گیری ایران از آمریکا تا اولین روز بازار پس از دلار ۴۲۰۰ تومانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 10 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۱ فروردین ۱۳۴۲، ایران از آمریکا ۲۴۰ میلیون ریال وام با بهره ۴ درصد با مدت زمان بازپرداخت ۳۰ سال گرفت.

۲۱ فروردین ۱۳۴۴، وزیر دارایی اعلام کرد: در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

۲۱ فروردین ۱۳۵۲، ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقت نامه بازرگانی میان طرفین را در پکن امضا کردند. در این قرارداد برای اولین بار ریال مبنای محاسبات بازرگانی بین دو کشور قرار گرفت. بر اساس این توافق نامه قرار شد ایران به چین اتوبوس، کامیون، وانت، کود شیمیایی، ماشین‌های کشاورزی، روغن نباتی و پودر رختشویی صادر و چین نیز کاغذ، لوازم التحریر، چای و مواد غذایی به ایران صادر کند.

۲۱ فروردین ۱۳۵۴، احداث ساختمان‌های شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز شد. قرار شد ظرف مدت ۵ سال چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود.

۲۱ فروردین ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) در پیامی فرمودند: هیچکس در مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. اینجانب حسابی به شماره ۱۰۰ در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می‌کنم برای کمک به خانه سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند.

۲۱ فروردین ۱۳۶۷، سکوی نفتی ساسان توسط سه ناو جنگی آمریکا مورد حمله قرار گرفت و منهدم شد.

۲۱ فروردین ۱۳۷۱، انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این مجلس در هفتم خرداد۱۳۷۱ آغاز به کار کرد و تا ششم خرداد سال ۱۳۷۵ ادامه یافت.

۲۱ فروردین ۱۳۷۶، "آموکو" ـ. یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی امریکا ـ. به صف مخالفان تحریم ایران پیوست. مدیران ارشد این شرکت، کاخ سفید را برای لغو تحریم ایران تحت فشار قرار دادند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۱، حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت از آزاد سازی واردات کالا‌های لوکس خبر داد.

۲۱ فروردین ۱۳۹۳، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: مجوز‌های واردات اولین محموله‌های لوازم یدکی و قطعات هواپیما در اوایل اردیبهشت یعنی حدود دو هفته آینده نهایی می‌شود.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه فهرست اقلام مجاز برای خرید از خارج کشور به دولت خبر داد و گفت: این فهرست که شامل ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم کالا است، هفته جاری به هیات دولت ارائه می‌شود.

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، در اولین روز کاری معاملات، پس از اعلام قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار، اتفاقات زیادی در بازار رخ داد؛ صف‌های ارزی طولانی شد، صف‌های ارزی متفرق شد، دلالان ارزی دستگیر شدند، خرید و فروش بی ضابطه جرم شناخته شد؛ تلاش دلالان برای فروش دلار بالا رفت و قیمت سکه با افزایش عرضه‌ها و امنیتی شدن فضا سقوط کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان