بازدید 15105
به بهانه رونمایی از نخستین پروژه مسکن امید؛

آیا سرنوشت «مسکن امید» همانند «مسکن مهر» خواهد شد؟

احیای بافت فرسوده ۲۰ سالی است که رنگ موفقیت را به خود ندیده است و هر مسئولی که در این حوزه دستی بر آتش کار زار داشته یا از ناهماهنگی دولت و شهرداری گله کرده یا با نبود قانون محکم برای عدم همکاری برخی از اهالی این مناطق مواجه شده است.
کد خبر: ۸۸۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ 06 April 2019
پروژه مسکن امید که از مدت‌ها پیش کلید خورده بود، بالاخره با رونمایی از یک پروژه به ثمر نشست. رونمایی از پروژه‌ای که تجربه مسکن مهر تردید‌هایی را درباره موفقیتش به دنبال دارد.

به گزارش «تابناک»، با همسو شدن شهرداری و دولت، امید‌ها برای سرعت گرفتن و پیشرفت پروژه‌ها در بافت فرسوده بیشتر شد، ولی همچنان مشکلاتی بر سر راه قراردارد که بعضا با بدقولی مسئولان و گاه با ناسازگاری برخی از صاحبان منازل اتفاق می‌افتد.
 
برای حل مشکل تملک خانه‌های فرسوده در تهران، طرح خانه به جای خانه مورد توجه مسئولین و قبول مردم قرار گرفت. در همین راستا در سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته شد که اخیرا با مشارکت توسعه گران بخش خصوصی سرعت بیشتری گرفته تا موجب افتتاح اولین پروژه مسکن امید در تاریخ ۹۸/۱/۱۸ شده است.

مسکن امید چیست؟

به گفته رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، در چارچوب بازآفرینی برنامه ملی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده دولت و شهرداری این بود که اراضی خود را که در مجاورت بافت فرسوده هستند با توسعه گران بخش خصوصی به مشارکت گذاشته و در آن مسکن ساخته شود و توسعه گر سهم خود را فروخته و داخل بازار مسکن می‌شود و مابقی که سهم دولت و شهرداری است به عنوان پشتیبان نوسازی بافت فرسوده قرار خواهد گرفت.
 
از اواسط سال گذشته که این برنامه معرفی و به عنوان «مسکن امید» نام گذاری گردید، پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین پروژه مسکن امید شهر تهران است که در زمینی بالغ بر ۳ هکتار با زیر بنای ناخالص ۴۷۰۰۰ متر مربع در قالب ۹ بلوک و تعداد ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در مجاورت بافت‌های فرسوده منطقه ۱۸ ساخته شده است.

کاوه حاجی علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی در مورد تفاوت مسکن امید و مسکن مهر به خبرنگار «تابناک» گفت: در ابتدا باید متذکر شوم که این اولین باری نیست که در تهران این اقدام صورت گرفته است، تجربه طرح خانه به جای خانه در پروژه‌های نوسازان در واقع یک سال قبل‌تر از همین مسکن امید بود، در سال ۱۳۸۶ مصوبه شورای شهر را ما در این مورد داریم که کسانی که مشارکت بر تملک ملک خود انجام میدهند در مقابل به آن‌ها مسکن معوض واگذار میشود

علی اکبری ادامه داد بین مسکن امید و مسکن مهر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، یکی از تفاوت‌ها این است که مسکن امید در محدوده شهری هستند، ولی مسکن مهر بیرون از محدوده شهری واقع شده اند پروژه‌های مسکن مهر بیشتر با مدل پیمانکاری ساخته می‌شوند، ولی پروژه‌های مسکن امید با مشارکت در ساخت تهیه شده اند. همینطور پروژه‌های مسکن مهر با هدف به حداقل رساندن قیمت با نازل‌ترین کیفیت ساخته می‌شود در صورتی که در پروژه بهاران شرقی کیفیتی از مصالح و اجرا مورد استفاده قرار گرفته که یک سر و گردن از میانگین منطقه هم بالاتر است.

از نظر زیر ساخت هم فرق بین مسکن مهر و امید این است که زیر ساخت‌های مسکن امید آماده است در صورتی که در مسکن مهر اول باید آب و برق و... و همچنین خدمات تامین می‌شد که در پروژه بهاران شرقی اینگونه نیست و بوستان نرگس به تازگی در نزدیکی این پروژه افتتاح شده و کاربرد‌های درمانی، آموزشی، ورزشی هم وجود دارد

کیفیت اجرای پروژه‌های مسکن امید تا چه اندازه مورد تایید دولت و شهرداری است؟
 
علی اکبری در این رابطه افزود: اگر دوستانی هستند که دچار تردید شده اند روز یکشنبه ۹۸/۱/۱۸ در افتتاحیه تشریف ببرند هم با کیفیت مصالح و هم با کیفیت اجرا اشنا شوند و از نزدیک بازدید نمایند.

در این پروژه سازوکار نظارت که در همه پروژه‌های مسکن که در شهر ساخته می‌شود وجود دارد یعنی همان سازوکار مهندس ناظر و از این قبیل. البته ما دستگاه نظارت هم داشتیم و در کار نظارت به صورت میدانی و به صورت مستقیم بررسی‌ها و گزارش‌های دوره‌ای را به کارفرما ارائه می‌کردند و به همین خاطر اطمینان لازم انجام داده از کیفیت ساخت داریم و این پروژه با پروانه ساخته شده و گواهی عدم خلاف هم گرفته شده است.

رئیس سازمان نوسازی در مورد نحوه واگذاری املاک افزود واحد‌هایی که برای بخش عمومی است و متعلق به شهرداری تهران است، گفت: واگذاری کاملا توسط شهرداری تهران و با سازوکاری که در طرح خانه به جای خانه که در سال ۸۶ شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده است صورت خواهد گرفت و دولت دخالتی نخواهد داشت.

آیا اقدامات دولت برای بخش نوسازی بافت فرسوده کافی بوده است؟
 
علی اکبری در این خصوص گفت: در تهران دولت اراضی را در اختیار این برنامه قرار نداده است، چون دستگاه‌های دولتی می‌گویند در تهران زمینی نداریم که بخواهیم در اختیار این برنامه قرار دهیم؛ هرآن چیزی که تا به امروز یا به بهره‌برداری رسیده یا قرار است ساخت آن آغاز شود، مربوط به شهرداری تهران است.

علی اکبری افزود: دولت مهم‌ترین کاری که در این حوزه می‌تواند انجام دهد، کم کردن هزینه‌های تمام شده این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر است؛ یعنی بیاید با وام کم بهره هزینه ها را کاهش دهد تا سرمایه گذار پول کمتری را وارد این پروژه کند یا مثلا هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی، مالیاتی، ثبتی، انشعابات، آموزش و پرورش و بیمه کارگران (همه این‌ها هزینه‌هایی است به جیب دولت می‌رود) را دریافت نکند. اگر از تمام یا بخشی از این هزینه‌ها صرف نظر شود، می‌تواند به اندازه قابل توجهی هزینه تمام شده ساخت را پایین بیاورد. در این صورت این پروژه‌ها می‌توانند مزیت رقابتی با پروژه‌های دیگر پیدا کنند و توسعه گران می‌توانند به این موضوع تکیه کرده و مشارکت نمایند.

وی در ادامه گفت: کار دیگری که دولت می‌تواند در این بخش انجام بدهد این است که به توسعه گر اطمینان بدهد واحد مسکونی که ساخته می‌،شود بدون مشتری نخواهد ماند و به فروش می‌رسد و به نوعی تضمین خرید برای توسعه گر فراهم کند. تضمین خرید هم با تسهیلات خرید برای متقاضیان قابل حل است، یعنی اگر دولت یک بخش قابل توجهی از قیمت واحد مسکونی را از طرق تسهیلات بلند مدت برای خریداران فراهم کند، توسعه گر هم این اطمینان را پیدا خواهد کرد که در این شرایط رکود مسکن‌هایی که ساخته حتما مشتری خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
این طرح در حد کاغذه و نونش واسه عده خاص
با سلام ، بلی شاید بد تر از آن، چون اصول و ضوابط فرهنگی در اجرای کلان پروژه هدف اجرای سالم و اصول فنی و هدف نیست. هدف غارت بیت المال و پول مردم است.که در 20 سال گذشته افکار و هدف طی جریانات منفی تغییر یافته است.
الان که قیمت مسکن را نجومی کردی تازه به فکر مردم افتادی، باید به شما جایزه بدهند؟
از سال ۵۸ تاکنون ، دولتها تحت عناوینی ، بنام ،مسکن ارزارن قیمت ،و سپس ، مسکن اجاره به شرط تملیک ،و بعدا ، مسکن مهر ،و اکنون ، مسکن امید ،اقدام کرده است که اگر وارد چرخهٔ دلالی نمیشد خیلی از مشکلات برطرف میگردید ، و در سال ۵۸ تا سال ۶۸ هم زمینهای شهرها را تحت واگذاری به تعاونیها واگذار نمود که آنهم عاقبت بدست دلالان ،و بساز ،و بفروشها افتاد ؟ حرص و ولع در بدنهٔ‌ برخی تصمیم گیران بسیار قوی است ؟ که همین باعث فساد گستردهٔ‌ در کشور شده است ؟،،،
شما لقمه را ازپشت گردنتان در دهانتان میکنید حاضرید میلیادرها تومان خرج بی خودی بکنید ولی قیمت مسکن را نرساندید به سال 82 که قیمت واقعی مسکن است ..................هرکار بکنید جیب مردم خالی است مگر قیمتها را پایین بیاورید یک سری به به منطقه 22 دهکده المپیک بزنید ببنید میلیونها خانه خالی بی مشتری .........................باید قیمت هار برگردانید..به سال 82.اگر راهش را بلد نیستد از احمدی نپرسید د که در سال 92 یک دفعه قیمت خانه را ازمتری 400 تومان رساند به 7 میلیون تومان ........او راهش را بلد است که چگونه درکشور فاجعه به ببار بیاورد ..........چیب ارگانها و نهادها و بانکهای که به جای سرمایه گذاری در صنعت و بکار گیری جوانان همه برج ساز شدند به خاطر پول باد اورده .مفت .ایرانی ههااصولا دنبال پول مفت از جیب مردمند . نداشتن قانون هستند خانه باید به قیمتتمام شده با سود 10 درصد با تعیین قیمت مصالح بکار برده شدن در ان به وسیله کارشناس دادگستری و ثبت در دفاتر اصلی باشد نه بنگاهای معاملاتی که به جای کار کردن نان دراوردن از بازو وبه مفت خوری و خالی کردن جیب خریدار و فروشنده عادت کردند کارشان فقط گرفتن یک امضائ و دادن کد است خواهش میکنم این را برای صنف مسکن شهرسازی معاملاتی ها بفرستید سودهای کلان از مردم است .قانون جنگل تمام ......والسلام ...........
متاسفانه تمامی پروژه ها و شعارهای دولت آقای روحانی همه باد هوا بود . ایشان فقط در ارائه آمار مانند دولت قبل موفق بود ولی در عمل و آنچه مشاهده میشود زمین تا آسمان تفاوت است و مانند همیشه مردم ایران هستند که باید جور بی تدبیری و تداشتن مدیریت آقایان را بدوش بکشند و بعد از 40 سال باز هم با سیستم سعی و خطا مملکت به پیش برود که شرائط حاضر نتیجه این سیاست است.
یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸
دلار ۱۳۸۰۰
بورو ۱۵۵۰۰
سکه ۴۸۴۰۰۰۰
قرار بوده تمرکز زدایی بشه از شهرهای بزرگ که رفتن در حاشیه شهرها و الا این کار که هنر نداره. تازه همین رو هم اگر تمومش کنن آنقدر تعدادش کم هست که مشکل مسکل رو حل نمی کنه و فقط محض تبلیغاته و بس! 230 واحد کجا 1 ملیون واحد کجا
قرار بوده تمرکز زدایی بشه از شهرهای بزرگ که رفتن در حاشیه شهرها و الا این کار که هنر نداره. تازه همین رو هم اگر تمومش کنن آنقدر تعدادش کم هست که مشکل مسکن رو حل نمی کنه و فقط محض تبلیغاته و بس! 230 واحد کجا 1 ملیون واحد کجا
با سلام چه مقایسه جالبی امید که نطفه اش هم بسته نشد مهر لاقل درصد بالاییش اجرا شد واقای اخوندی به زمینش زد چون دوست نداشت کارمانده ای از دولت قبل به اتمام برسد وبه قول معروف دیکته ننوشته هم که غلط ندارد تا بتواند بگوید پروژه های ما مشکلی ندارد حالا کدام پروژه مسکن امید که فقط طرح بود
چرا اینقدر کند پیش میره؟
باید به سرعت این طرح ها در همه شهرها کلید زده بشه. حتما هم باید بافت فرسوده باشه. اینطوری بخش تولیدی به حرکت در میاد
دولت بارها گفته بود ساختن مسکن وظیفه ما نیست،مردم خودشون بهتر میسازن، پس این مسکن امید برای چه کسانیست؟...
این پروژه مسکن امید اصلا ربطی به دولت نداره من خودم اونجا واحد دارم یک شرکت خصوصی ساخته با مشارکت شهرداری و بحث ساختش ۱۲ سال پیش انجام شده و تازه به پایان کارش نزدیک شده و چند ماهی از کاراش مونده تا تکمیل بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
امکان خرید واحد به چه صورته؟
این دولت بذر ناامیدی می پاشد کسی هم نیست استیضاحش کند تازه یک عده شعار حمایت از این دولت می دهند
یک صدم پروژه مسکن مهر رو بتونن اجرا کنند برای این دولت شاهکاره.
تهرآن نیآز به گسترش منآطق به حداقل پنجآه-شصت منطقه و جلوگیری از توسعه ی عمودی در منطآق کنونی دآرد.این امر بآانتقآل وزآرتخآنه هآ و کآخ و دفآتر و کآرکنآن به شهرهآی اطرآف توسعه ی همگون منآبع انسآنی رآسبب می شود.امری برآی گشآیش منآبع تآزه برآی جآبجآیی هآی افقی از مرآکز شهرستآنهآ به تهرآن یآتوسعه ی جمعیتی بآلآتر بدون مشکلآت ترآفیکی و غیره.
کی‌شروع‌میشود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی