بازدید 30439
استاد دانشگاه برکلی، کالیفرنیا در «پراجکت سیندیکیت» نوشت؛

پیشنهاد کاربردی ـ تاریخی به دولت های اروپایی در خصوص INSTEX

بری آیکنبری، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و مشاور سابق صندوق بین المللی پول در یادداشتی در نشریه پراجکت سیندیکیت، پیشنهاد جالب توجهی به کشورهای اروپایی درباره عملیاتی کردن سازوکار جدید INSTEX در معاملات با ایران داده است.
کد خبر: ۸۸۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 13 March 2019

بری آیکنبری، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و مشاور سابق صندوق بین المللی پول در یادداشتی در نشریه پراجکت سیندیکیت، پیشنهاد جالب توجهی به کشورهای اروپایی درباره عملیاتی کردن سازوکار جدید INSTEX در معاملات با ایران داده است.

وی در یادداشت خود نوشته است: خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از معاهده هسته ای سال 2015 ایران - که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود ـ اروپا را در یک تعهد سخت قرار داده است. دولت های اتحادیه اروپا همچنان متعهد به تعامل اقتصادی با ایران هستند که به عنوان راهی برای تشویق به ادامه تعهد به برجام در نظر گرفته می شود که تنها به معنی فراهم آوردن کمک های بشردوستانه نیست و همچنین تعامل اقتصادی با کالاهای دیگر را نیز شامل می شود. با این حال، شرکت هایی که این صادرات را عرضه می کنند، در معرض تحریم های دولت ترامپ هستند.

پیشنهاد کاربردی-تاریخی به دولتهای اروپایی در خصوص INSTEX

به همین دلیل، بانک های اروپایی، تمایلی به ارائه یورو برای تأمین مالی تجارت با ایران ندارند. و از سوی دیگر، بانک های آمریکایی از ارائه دلار ممنوع هستند. به طور خلاصه، این محدودیت ها مانع بزرگی برای تعامل با ایران است.

در پاسخ، فرانسه، آلمان و انگلیس، سه امضاکننده اروپایی معاهده هسته ای، مکانیسمی برای تجارت با ایران مستقل از ایالات متحده ایجاد کرده اند. این مکانیسم، ابزار حمایت از مبادلات تجاری یا Instex، در فرانسه ثبت شده و فعالیت ها را به هیأت نظارت دیپلمات های سه کشور گزارش می دهد.

بیشتر بخوانید

اما در همان ماهی که این ساز و کار تأسیس شد، Instex هیچ تجارتی با ایران را تأمین مالی نکرده است. فقط یک کارمند دارد که مدیر سابق کامرزبانک «پر فیشر» است و اطلاعات کمتری نسبت به سردرگمی در مورد چگونگی کارکرد آن وجود دارد.

خوشبختانه برای این ابتکار از قبل یک سابقه وجود دارد: اتحادیه پرداخت های اروپا (EPU) که بین سال های 1950 و 1958 فعالیت می کرد.

به دنبال جنگ جهانی دوم، به دلیل مشکلات مالی این قاره اروپا، ارزهای اروپایی نمی توانست به دلار تبدیل و یا به ارزهای یک دیگر مبادله شود. در نتیجه این ارزها نمی توانست برای تأمین مالی و یا حل و فصل تراکنش های بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. در آن زمان جایگزینی هم وجود نداشت. به طور خاص، کشورهای اروپایی کمی طلا و اندکی دلار داشتند که با آن پرداخت های بین المللی را انجام می دادند.

به منظور تجارت، کشورهای اروپایی مجبور به تکیه بر توافقنامه های دو جانبه شدند. آنها مجبور بودند تجارت خود را کشور به کشور متوازن کنند و اساسا تراکنش های مالی خود را به مبادله پایاپای تنزل دهند. اگر نگاهی منصفانه داشته باشیم، این یک روش کارآمد برای بازسازی سیستم تجارت و پرداخت قاره نبود.

تا سال 1950، روشن شد که این مشکلات، بازسازی اقتصاد اروپا را متوقف و 18 دولت اروپایی را مجبور به ایجاد EPU کرده است. این سازمان جدید، کسری بودجه و مازاد تجاری اعضای خود را مشترک کرد و اروپا توانست با جبران کسری موازنه تجاری یک کشور با یک شریک تجاری، به واسطه مازاد تجاری که با دیگر شریکان داشت، مشکل تجارت خود را به شکلی چند جانبه حل کند بدون اینکه نیازی به مبادله ارزهای اروپایی داشته باشد.

قیاس این ساز و کار با Instex یک قیاس سرراست است. ایران در این مکانیزم قادر خواهد بود که کسری تراز تجاری خود با یکسری از کشورهای اروپایی را از طریق مازاد تراز تجاری با دیگر کشورهای اروپایی جبران کند و همچنین بدون استفاده از اعتبارات دلاری و بدون نیاز به پرداخت از طریق سوییفت، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین المللی که معاملات بین مرزی متعارف مالی از طریق آن انجام می شود و با تحریم های آمریکا تهدید شده است، تراکنش های مالی خود را انجام دهد.

علاوه بر این، EPU معادل 600 میلیون دلار برای اعطای وام به اعضای خود که موقتا دچار کسری تراز تجاری بودند اختصاص داد. هیأت مدیره EPU به صراحت نگران بود که این اعتبارات پرداخت نشود. هنگامی که آلمان غربی در سال 1950 نشانه هایی مبنی بر خالی بودن ذخایر ارزی خود را بروز داد، هیأت مدیره، یک گروه کوچک از کارشناسان را برای تشخیص مشکل به کار انداخت. این گروه پیشنهاد افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آلمان، ذخایر بیشتر رزرو بانک های تجاری و افزایش سقف اعتبار را پیشنهاد کرد. با پذیرش این اقدامات محدود کننده پولی، تجارت آلمان دوباره به تعادل برگشت. EPU برای زنده ماندن مبارزه کرد.

باز هم، دلالت ها برای Instex روشن هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که منتظر آن باشیم که دقیقه به دقیقه تراز تجارت بین ایران و اروپا متوازن شود. باید اعتباراتی برای جبران زیان شرکت هایی که کالا به ایران صادر می کنند، در زمانی که ایران بیشتر از اروپا واردات دارد تا صادرات، اختصاص داد. همچنین باید سیستم نظارت و تنظیم سیاست را برای اطمینان از بازپرداخت سریع این اعتبارات داشته باشیم.

پیش از سال 1950، دولت ایالات متحده به شدت با ایجاد EPU مخالفت کرد، همانطور که اکنون به طور جدی با Instex مخالف است. نگرانی آمریکا در آن زمان ایجاد تبعیض بود: آمریکا می ترسید کشورهای اروپایی، واردات کالا از یکدیگر را ساده تر بیابند و بدون دلار، همچنان از واردات از آمریکا خودداری کنند. علاوه بر این، مقامات آمریكا نگران آن بودند كه EPU تكثیر شده و فعالیت صندوق بین المللی پول که به تازگی ایجاد شده بود را تحت الشعاع قرار دهد.

با این حال، در این نقطه، این دو روایت کاملا متفاوت است. با ظهور جنگ سرد، رئیس جمهور هری ترومن و کنگره ایالات متحده فوریت بازسازی اروپا را به رسمیت شناختند. برای این منظور، آنها مجوز استفاده از 350 میلیون دلاری EPU از صندوق مارشال را صادر کردند.

این بار، ایالات متحده قرار نیست به اروپا با پروژه جنگ سرد جدید یا حل و فصل تجارت خود کمکی بکند. اما در مقایسه با سال های 1950، اکنون دولت های اروپایی خود قادر به راه اندازی این نوع مکانیسم به تنهایی هستند. آنها پول لازم برای این کار را دارند. می توانند مسأله را مدیریت کنند. تاریخ راهنمایی خوبی در مورد نحوه انجام این کار ارائه می دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
پیشنهاد جالب و قابل تاملی بود
نانسی پلوسی و حزب دموکرات که ادعا میکردند وقتی به قدرت برسند سریع ترامپ را استیضاح می کنند از خیر ان گذشتند و گفتند ترامپ ارزش استیضاح ندارد و .... که یک عقب نشینی اشکار بوده ان وقت اروپایی ها می ایند خودشان را درگیر ترامپ کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در ثانی شرکتهای اروپایی خودشان رفتند و به این راحتی که این کارشناس ادعا کرده نیست و بیایند با ایران تجارت کنند.
ثالثا مطمئن باشید اروپایی شرط اف ای تی اف را پیش خواهند کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
نانسی پلوسی یک آش برای ترامپ پخته 10 وجب روغن روی آن ، قرار است ترامپ را نه از طریق استیضاح که در انتخابات 2020 مفتضح کنند. تماشایی ترین انتخابات امریکا همین خواهد شد
نه عزيزم اين ساز و كار فقط سر گرمي هستش و الا چند تا راه راحت هست
1-مبادلات رو بر پايه طلا بزارن
2-مبادلات رو بر مبناي ارز هاي ديجيتال بزارن
3-مبادلات رو مسول مستقيمش دولت هاي اين 3 كشور بشن امريكا ديگه نميتونه دولت هاي اروپايي رو تحريم كنه
4-ميشه اروپايي ها پول واردات ايران رو تاميين كنن به جاش از كشورهاي خريدار نفت ايران پول بگيرن
پاسخ ها
بهمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مهندس جان , بند 4 پیشنهادی جنابعالی همون محتوای پیشنهاد این پرفسوره دیگه
ناشناس
| Philippines |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
ایران باید یک حساب پنهان در کشورهای هم مرز مثل ترکیه و اذربایجان وغیره البته انهایی که امن هستند در نزدیکترین شهر به مرز باز کنه و تمام پولهای صادرات را به ان حساب واریز کنه و بعد پولها را زمینی به ایران وارد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
به ناشناس 15.25 باید نوبل اقتصاد داد !!!
بسیار عالی
کسی میداند چطور میشه در شرایط تحریم چند میلیون دلار به جیب زد؟ من میخوام میلیونر بشم و بعد فرار کنم به خارج کشتی تفریحی بخرم، منزل 2 میلیون دلاری بخرم و خوش و خرم زندگی کنم! بعد در اینستاگرام تصاویرم رو پخش کنم و به ریش ملت بخندم و پز پول را بدهم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
اگه سابقه قابل قبولی از نظر فعالیت های مطلوب آقایان داری که راحت میتونی ادامه بدی و اگر جیبت هم نسبتا پر باشه یکی دوتا سبیل چرب کنی اونوقته که یک حکم میگیری بعنوان مثلاً عضو هیئت مدیره فلان شرکت یا نماینده بهمان شخص وبعد از مدت کوتاهی میتونی پاداش های نجومی برای خودت تصویب کنی و البته ده ها راه دیگه هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مگه میشه ؟؟ اونم تو ایران !!!!! بعیده
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
دیر خبر شدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
شماره مرجان رو میدم فرآیند کار رو بهت بگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مشرف
البته تاریخ تاکنون بهترین عبرت بوده و هست.شب دراز است و قلندر بیدار
اگر اروپا عزم داشته باشه خیلی کارا می تونه بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
برای چی؟
من که نفهمیدم چی گفت، فقط هر کاری میکنند اینقدر اختلاس نکنند.
اصطاد دُرُس گفطن
آیا واقعاً این استادان دانشگاهی اینقدر از مساله بدورند؟ یا خود را به نادانی میزنند و از آن بدتر روزنامه هایی که خود را دارای نقش «راهنما» و توضیح دهنده برای جامعه میدانند مانند «دیده بان که بایستی مسول حقایق برخاسته از واقعیت‌ها باشد» یعنی تابناک آنرا هم اشاعه میدهد!
این استاد مینویسد اروپایی‌ها ««قادرند»»!
آیااین استاد مفهوم واژه ««قادرند»» را میفهمد؟
آری زمانی اروپا قادرست که از نظر نظامی بتوانند مانند کره شمالی موی دماغ آمریکایی ها گردد که میتواند. اما اما اما:
آنچه شیران را روبه میکند، مالکیت آمریکا بر بانکهای عمده کشورهای اروپایی که صاحبان کلیه صنایع حتی نانوایی سر گذر میباشند، بوده و میباشد!!(خرید خیلی کمتر از ۱۰٪ سهام این بانکها که از طریق بوجود آوردن و ترکاندن حباب‌های بورسی و آزاد کردن «نامی» تریلیون دلار در عرض مدت کوتاهی)! و در نتیجه تعیین اقتصاد در این کشورها و سپس سیاست برای تحکیم این اقتصاد.
هرنوع تخلف از آنرا هم با جریمه های چند صد میلیاردی (فولکس واگن تابحال چندین بار؛ تعویض لوپوس از اپل جنرال موتور به فولکس سپس مساله جر زدن برسر تولید گازهای گلخانه ای؛
پروسسور سازی «آ ام دی» که تابحال چند بار نیم میلیارد دلار جریمه گردیده است…

در مورد چین که سرمایه های خود را در میان سرمایه های بین‌المللی که سرنخ آن‌ها همگی در وال استریت است توانست در مدت کوتاهی بشکل اقتصادی ام.آمریکا را فتح نماید که اکنون وال استریت با مهره کودنی چون ترامپ میخواهد مانند بکش ها با زور پنتاگون جلویش را بگیرد که در اثر اوضاع بین‌المللی، زنجیره ای از کنُش های اقتصادی در نتیجه کنش های سیاسی را سبب گشته است که انگشت بدهان مانده است!
گر خواهی نشوی پست / «برو قوی شو که ضعیف پایمال است»
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
انتظار ما اینست که اروپا از ما دنباله روی کند و خوشبخت شود!
با سلام به نظر اينجانب راهکار ارائه شده از طرف استاد دانشگاه برکلی بسيار عالی است. لذا از مسئولين محترم وزارت های امور خارجه، شواری امنيت ملی، وزارت عتف، بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و ساير ارگان های مربوطه ضمن مطرح نمودن آن در هيات دولت، خواهشمند است راهکار مطرح شده را به طور جد پيگيری فرماييد و اقدامات لازم را انجام دهيد. با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
با سلام
پیگیر هستیم منتظر دستور جنابعالی بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
البته وزارت عتف نبودش خیلی بهتره
ایران تراکنش های مالی خود را به مبادله پایاپای با کشورهای اروپایی تنزل دهند
مطمئنا هیچ مشکل لاینحلی وجود ندارد.
شاید بعضی مساله ها سخت باشند اما بلاخره یک راه حلی برای آن پیدا خواهد شد.
فرآیند حل همه مسائل به همین سادگی است:
1- تعریف مساله
2- بررسی راه حل ها
3- انتخاب راه حل بهینه
4- اجرای فرآیند راه حل بهینه
5- پایش دائم فرآیند راه حل بهینه

اما واقعیت اینست که پاسخ به این پرسش ها لازم است:
- آیا ما به دنبال حل مساله هستیم یا نه؟
- کارگروه حل مساله چه کسانی هستند؟
- اطلاعات لازم را برای حل مساله جمع آوری کرده ایم؟

اما مهم این است که در اولین قدم شجاعانه صورت مساله را بدون اعتنا به یک راه حل پیش فرض تعریف کنیم.

حالا نگاه کنیم که برای کم اثر کردن تحریم ها واقعا چه کرده ایم؟
برای حل مساله خروج آمریکا از برجام واقعا چه کرده ایم؟
و برای اجرای جایگزین آن INSTEX چه ؟

و مهمترین مساله جدید این است که آیا این تنها راه حل است؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
خیلی سوال می کنی مخ آدم می ترکد
از اینهمه متخصص که هنوز ربا را حل نتوانستن بکنند نمیتوانند انتظار نداشته باش!
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
مساله اینه که رفع تحریم و تنش به زیان خودیهاست
بدون fatf امکان استفاده از اینستکس هم وجود ندارد تا چه برسد به چیزی شبیه EPU
ایران مازاد تجاری نداره کلا و شرایط مبادلات بین المللی ایران به شکلی نیست که بتونه مازاد و کسریشو با اروپایی ها یکی کنه در نهایت باید به همون کالا به کالا تنزل پیدا کنه. اینقد که ما همه چیزو همه جا دور می زنیم. نظم و برنامه ریزی بلند مدت در مجموعه های کوچک وجود نداره تا چه رسد به مسائل اقتصادی .فعلا مسائل اقتصادی داخلی با سلطانها به هم می ریزد مسائل بین المللی دیگه مثل اینا نیست با تمام کنوانسیونهای بین المللی هم مشکل داریم. به نظر نمیاد زمان دیگه ای برسه که تا این حد اروپایی ها در مقابل تحریمها نرمش به خرج بدن چون متخصص تر از تیم سیاست خارجی الان ، وجود ندارد. و تا همینجاش هم به نظر می رسه اروپایی ها زیادتر از حد به ایران آسان گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
روزنامه ایران و خبرهای خبرگزاری دولتی زیاد میخونی. مگه نه؟
مهدی
| Germany |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
باز هم خوب که دوزاری یکی با تاخیر افتاد!
اگه بمب هسته ای ساخته بودیم و چاه های نفت منطقه را با بمب هسته ای به گروگان گرفته بودیم امروز نه با برجام و INSTEX و نفت در برابر کالا و غذا تحقیر می شدیم و نه با وحشت به صفر رسیدن صادرات نفت و ونزوئلایی شدن و حتی حمله نظامی بعد از نابودی اقتصادمون زندگی می کردیم

از تکنولوژی هسته ای فقط تحریم نصیبمون شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
حاجی چایی داغ بخور بشوره ببره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
اره برادر الان میبینیم که کره شمال گلستان شده و شوروی قدیم هم در اوج شکوفایی است.
ناشناس
| Romania |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
پروفسور، برو بمب اتم بساز، ولی به من بگو چرا کره شمالی با چند کلاهک اتمی نتوانسته از تحقیر خودش جلوگیری کنه و از تحریم رهایی پیدا نکرده؟ مشکل فقط این نیست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
اصلا اینطوری نیست. اونا اصرار داشتند که به ما بویینگ بدن اما دولت تدبیر قبول نکردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
اگه کره شمالی در مرکز انرژی جهان قرار داشت اونوقت به دنیا نشون میداد چطور میشه با بمب هسته ای از دنیا باج گرفت

چرا آمریکا و اروپا و روسیه و چین و ژاپن و تقریبا تمام دنیا بسیج شدند تا ما بمب هسته ای نسازیم ؟؟؟ چرا اینقدر روی رسیدن ایران به بمب هسته ای حساس هستند در حالیه هیچ وقت چنین بسیجی بر علیه هند ، پاکستان و کره شمالی ایجاد نشد ؟؟؟ جز اینه که نه هند نه پاکستان نه کره شمالی بر چاه های نفت و شریان های انرژی جهان تسلط ندارن ولی ایران داره ؟؟؟

چرا آمریکا بخاطر موشک های ایران ، چنین بسیجی بر علیه ایران شکل نداد و اینقدر فشار به ایران نیاورد چون خوب میدونن موشک بالستیک بدون کلاهک هسته ای ارزش چندانی نداره و آمریکا حتی از وجود چنین ایرانی که هزاران موشک با کلاهک معمولی و متعارف داره خوشحاله چون با این موشک ها اعراب را میترسونه و تیغ میزنه

ما یا نباید کلا سراغ انرژی هسته ای و غنی سازی می رفتیم و یا باید تا ساخت بمب هسته ای پیش میرفتیم .. فقط آب به آسیاب آمریکا ریختیم و با وارد شدن به بازی هسته ای ، فقط باعث شدیم هم اقتصاد و زیرساخت های مملکت با تحریم های جهانی نابود بشه و هم با افزایش قیمت نفت بخاطر بحران هسته ای ، به توجیه پذیری سرمایه گذاری در نفت شیل کمک کنیم تا امروز آمریکا با تولید نفت شیل به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل بشه و برای اینکه جای نفتش در بازار باز بشه ، به دنبال اخراج کشورهای نفتی ضعیف مثل ونزوئلا و ایران و لیبی از بازار نفت بره
مهدی
| Germany |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
می بینی دولت تدبیر داشت!
اکنون بوئینگ ها در آلمان از رده خارج شدند.
مانده ام این استاد اقتصاد دانشگاه برکلی که وجناتش نشون می ده امریکایی نیز است، چرا به فکر و نفع اتحادیه اروپا برای طرح اینستکس افتاده، بهتر نبود جانب امریکا را می گرفت؟ لذا ابعاد کاری را خود طرفین چرا تاکنون نتوانستند حل کنند؟ که با افتخار از یک استاد دانشگاه برکلی سخن به میان می آید. کسانی که از کشورمان در دانشگاه های امریکا تحصیل کرده اند، تاکنون تجزیه و تحلیل لازم از کشورهای موسوم به(G10(GROUP10 ندارند که رفته ایم به یک اقتصاد دان خارجی متوسل شدید.
در اختلاس سبقت روازديگرکشورهاربوديمم وبه مقام اول جهان رسيديم علي برکت ا...
اروپا اروزی نابودی مارا دارن دلتون خوشه چرا فکر می کنیم این ها دوست هستند
بدبخت کیه بدبخت کسی که معلوم نیست چرا باید میون 200 تا کشور اَد تو کشوری به دنیا بیاد که همیشه تحریمه وبا عالم وادم دشمنی داره
اینهمه گرفتاری وتحریم ومصیبت اصلا چرا باید برامون اتفاق بیافته ولله به الله منه شهروند عادی ایرانی هیچ مشکلی با امریکا وغرب ندارم همه ی اونایی هم که هی دشمن دشمن میکنن نوه ونتیجه هاشون اتفاقا تو غرب هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تنش با غرب وسیله ایست برای جلوگیری از نفوذ غیرخودیها به قدرت
راه کاری هم برای کم کردن اختلاس در ایران ارائه دهد
والا من این متن را یکبار خوندم ولی احساس می کنم بعد از برداشتن پولها و بردنش توسط افراد حالانوبت اینستکس رسیده! میگن این ایرانیا تا بیان بفهمند چی به چیه کی به کیه ! زدیم و بردیم ! بدو بگیرش !!! چون این یارو میکه کشورهای برجامی بیان به شرکای تجاریشون از پول ایران وام و اعتبار بدن ! خودش هم میگه در زمان جنگ جهانی شبیه این اینستکس تو اروپا زده شده و نگران بودند که المان پولها را برنگردونه ! فردا هم لابد می خوان بگن اره پولها را دادیم به یونان و یا لهستان و البانی ! برای بازسازی هاشون یا وامهاشون ! ندارن بدن ! الان پول نیست ! این دفعه هم کشورها پولهای صادرات ایران را بخورند ببینیم چی میشه ! من که نمی فهمم این یارو چی میگه این که من خوندم که اصلا به نفع ما نیست . تراز تجاری ما با اروپا چه ربطی پیدا می کنه با تراز تجارت اینستکس با دیگر کشورهای اروپایی !
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
بهمین جهت دوران بزن درو سپری شده است!
این استاد متوجه نیست که در ایران عده ای از تحریم ها بسیار خشنود هستند ومخالف طی کردن مسیر قانونی تجارت هستند حتی اگر اروپا راهکاری هم ارایه کند اینها دور زدن را دوست دارند چون سر پیچها مبالغی هنگفت به حسابشون واریز می شود. نمونه ها در زندان و کانادا موجود هستند.
ایران نباید به اروپا دل خوش کند. انها شریک استراتژیک امریکا اند و در نهایت با مهره ایران بازی خواهند کرد کما اینکه اکنون به تعهدات خود عمل نمی کنند.
علت این امرهم پر واضح است که میزان تجارت اتحادیه و این سه کشور با امریکا بیش از صد برابر تجارت با ایران است. و منطق اقتصاد خود گویای این است که متحد سیاسی و دوم با بزرگترین شریک اقتصادی در نیفتند آن هم به واسطه ایران که اروپایی ها کمتر از امریکا با رژیم ایران اختلاف ندارند.
سیاست ایران باید دور زدن تحریم ها و افزایش همکاری های اقتصادی منطقه ای با کشورهای ترکیه، عراق، چین، افریقای جنوبی و شورهای از این دست باید باشد.
کیهان قبول نمی کنه>؟
مردک ماهارو بچه فرض کرد
اروپا تو این قضیه برجام خوب فهمید استقلال تو کشورشون یعنی هیچ.
يك سري لجبازي به بهانه استكبار ستيزي اثرش را روي زندگي مردم مخصوصاً قشر مستضعف جامعه گذاشته دنيا را قدرت اداره مي كند و برخی قدرتها آلوده و ظالم هستند آنهايي كه خيلي قدرت دارند مانند آمريكا در خارج از مرزها ظلم مي كنند و آنهايي كه قوت زيادي ندارند در داخل مرزها - در هر صورت ما به يك سري الگوها و معيارهاي سياست بين المللي بايد مجهز باشيم تا منافع ملي خود را طعمه استعمار قرار ندهيم طبق فرمايشات بزرگان يك دشمن هم زياد است در حال حاضر ما از اين دشمني ها بيشتر از جنگ نظامي آسيب مي بينيم و به نسلهاي بعدي ظلم مي كنيم .
ع.ط
باید دید سخن چیست،کاری به گوینده سخن نداشته باش
خدا ازبرخی مسوولین نگذره که مردم را بیچاره کردن
همهٔ اینها ، به اندازهٔ یکصدم دلارها ،و یوروها ، و طلاهای خارج شده از ایران نیست ؟ حس میهن پرستی ،و معتقد به منافع ملی لازم است ، تا ارزهای خارج شده از ایران ،به داخل کشور بازگردد ،و در چرخهٔ‌اقتصاد ایران بگردش در آید ، آنگاه مشخص میگردد که ایران بی نیاز از ، کمکهای سایر کشورها میباشد ،و دیگر اینکه هزینه های ، کمک به کشورهای سوریه ،و عراق ،و لبنان ،و یمن ،و افغانستان ، را مطالبه کنند ،و به ایران باز گردانند ؟ که فقط ،فقط ، حس وطن پرستی ،و ایمان به منافع ملی را لازم دارد ؟،،
مسئله راه حل نيست مهم جرات وتعهد اروپاس كه اگر بخاد انجام بده يورو كه پول خودشونه .اينا حتي با ريال ايران هم نميتونن در صورتي كه ترامپ راضي نباشه تجارتي با ما انجام بدن .والا نفت بخرن كالا بدن بدون ردو بدل كردن پول
اگر اقتصاد ایران قوی بشه، طبقه متوسط بزرگ میشه و فرهنگ غرب رونق پیدا میکنه و اعتقادات مردم ضعیف میشه و خیلی از غیرخودیها میان جای خودیها رو در پستهای دولتی میگیرن.
این چه اسمیه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان