بازدید 5215

هزینه ویزای ایران و عراق حذف شده است

کد خبر: ۸۸۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 12 March 2019

رئیس‌جمهور گفت: علاقه مند بودیم که ویزا بین دو کشور برداشته شود تا دو ملت به راحتی رفت و آمد کنند اما دولت عراق معتقد بود فعلاً مبلغ ویزا را برداریم و حذف ویزا را برای مرحله بعد بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در جمع نخبگان عراق در بغداد با قدردانی از میهمان نوازی گرم دولت و ملت عراق از هیأت ایرانی و بویژه مردم عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: در مذاکرات فشرده با مقام‌های عراق، راجع به همه موضوعات مورد علاقه دو کشور با حسن نیت کامل گفت و گو و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.

وی اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر دو دولت در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بود، گفت و گو و به توافقات خوبی دست یافتیم.

رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از اینکه درهمه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود.

روحانی با برشمردن اهداف قدرتهای سلطه گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، گفت: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشورها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشورهای منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارائه چهره‌ای خشن از اسلام، از جمله اهداف قدرت‌های سلطه گر بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت بزرگ عراق و سوریه و مردم هشیار منطقه، تمام توطئه‌های قدرتهای استکباری را نقش بر آب کردند، اظهار داشت: مسلمانان منطقه توانستند به دنیا بگویند که این تروریست‌ها مسلمان واقعی نیستند و بر خلاف تبلیغات اسلام ستیزانه، اسلام دین عدالت، رحمت و همزیستی مسالمت آمیز با همه اقوام و ادیان است.

روحانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملاً آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تأمین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرتهای سلطه گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرتهای غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.

روحانی با بیان اینکه ما به عنوان وظیفه اسلامی، دینی و همسایگی از روز نخست در کنار مردم عراق بودیم و امروز هم هستیم، گفت: در دنیا هیچکس تردیدی ندارد که پیروز این جنگ ملت عراق بود و تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نداشته و ندارند.

رئیس جمهور با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، افزود: البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده نیست و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.

روحانی با بیان اینکه همه ملت‌های مسلمان و متعهد منطقه جنگ با تروریسم را تا از بین بردن فتنه ادامه خواهند داد، گفت: ما نیازمند یک وحدت و اتحاد بزرگ برای ایجاد قدرت بزرگ منطقه‌ای هستیم تا وقتی ابرقدرتها راجع به این منطقه فکر می‌کنند در سطر اول ذهنشان نفت و غارت منطقه نباشد و به فکر این باشند که این منطقه دارای تمدن عظیم و فرهنگ بزرگ و با وحدتشان یک قدرت بزرگ در منطقه هستند.

رئیس جمهور روابط دو دولت و ملت ایران و عراق را بسیار ممتاز و مثال زدنی در منطقه و جهان دانست و گفت: اینکه میلیونها عراقی و ایرانی طی سال به کشور یکدیگر رفت و آمد می‌کنند نشان علائق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و عراق است.

روحانی افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه نه علیه کشور دیگر باشیم بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریع‌تر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تردید نداریم اقتصاد، فرهنگ، روند سیاسی ما و اهداف منطقه‌ای ما مکمل یکدیگر خواهد بود، گفت: در این سفرتصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی دو ملت روز به روز افزایش یابد.

روحانی افزود: ما همچنین تصمیم گرفتیم خطوط اهن دو کشور به یکدیگر متصل شود، روابط تجاری را تسهیل و پول ویزا را حذف می‌کنیم و دولت عراق هم اعلام خواهد کرد که این کار را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه مندیم که ویزا برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود که مبلغ ویزا در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی ویزا حذف شود.

روحانی با اشاره به اینکه علاقه مند هستیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور همکاری‌های خود را توسعه دهند، اظهار داشت: اعلام آمادگی کرده ایم که تمام آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های عراقی را با همه امکاناتی که داریم نوسازی و بازسازی کنیم.

رئیس جمهور عراق یکپارچه و متحد را به نفع عراق، منطقه و ایران دانست و افزود: وحدت ملت عراق بسیار با اهمیت است. ما می‌دانیم اگر وحدت طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان نباشد آن جامعه نمی‌تواند قدرت واقعی خود را در برابر دشمنان نشان دهد.

روحانی اظهار داشت: اگر فردی در عراق به دست تروریست‌ها کشته می‌شد اشک تأثر ما جاری می‌شد قبل از اینکه بپرسیم آن فردی که کشته شده دارای چه زبان، مذهب و عقیده‌ای بوده است. اگر یک بیگناه کشته شود انسانیت قربانی شده است.

در این دیدار چندتن از رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشائر عراق نقطه نظرات خود را درخصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه مطرح کردند.

قدردانی از کمک‌های بی دریغ جمهوری اسلامی به عراق در جنگ با داعش و تاکید بر ضرورت گسترش روابط همه جانبه از مهمترین محورهای سخنان این شخصیت‌ها بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی